2023-04-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
du kan chilla, supersvennen, jag tappade intresset för FM efter att ha läst lite från yrkesverksamma

funderar dock fortfarande på att bli snut, det verkar störtenkelt och rätt skönt nu med höjd garantilön och allt. finns bra skevare människor än mig som tagit sig igenom pliktverkets tester, så jag är redan övertygad om att jag klarar det lätt om jag väl söker. hoppas du inte börjar svettas nu, kanske ta ditt insulin.
Ledsen, men du verkar inte ha den ödmjukheten som krävs hos psykologen. Dig vill man inte ha på gatorna. Lycka inte till.
Citera
2023-04-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Ledsen, men du verkar inte ha den ödmjukheten som krävs hos psykologen. Dig vill man inte ha på gatorna. Lycka inte till.

fick en sexa eller sjua när jag mönstrade, så antingen är jag friskare än väntat, eller så är jag 50% orm och smälter in bra. oavsett vilket tillräckligt polerad för att ta mig igenom processen i alla fall.

återstår dock att se om jag nappar på polisyrket, känns i dagsläget mest som en backup-plan ifall annat skiter sig. oavsett så hade jag, om jag var du, varit mer oroad över alla unga tjejer och invandrare som numera genomsyrar både polisen och delar av FM, men det står oss var och en fritt att oroa oss över vad vi vill. glad påsk, ägg.
Citera
2023-04-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
fick en sexa eller sjua när jag mönstrade, så antingen är jag friskare än väntat, eller så är jag 50% orm och smälter in bra. oavsett vilket tillräckligt polerad för att ta mig igenom processen i alla fall.

återstår dock att se om jag nappar på polisyrket, känns i dagsläget mest som en backup-plan ifall annat skiter sig. oavsett så hade jag, om jag var du, varit mer oroad över alla unga tjejer och invandrare som numera genomsyrar både polisen och delar av FM, men det står oss var och en fritt att oroa oss över vad vi vill. glad påsk, ägg.
En bra backup när du tröttnat på att leva på bidrag
Citera
2023-04-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
En bra backup när du tröttnat på att leva på bidrag

Jag är takläggare, så var snäll. inget roligt yrke. slitigt och monotont, och inte så bra betalt som många tror.

Vill egentligen bara hitta någon karriär med lite mer umph i, du vet. vill inte göra samma skit varje dag, men ändå känna att man gör något vettigt. Var två år på Sundsvalls Bostäder som fastighetsskötare och även om det var slappt finns det inget i världen som i mina ögon känns så jävla meningslöst som att grusa när det blir halt, för att sen sopa upp skiten på våren. Onödigt, förbannat evighetsprojekt. Att ligga på alla fyra som en hund och plocka ogräs är ännu värre. Ett bra yrke om man är supersvennig dock... Jag arbetade med typ 50 pers, typ 3 blattar totalt. Alla var så jävla Kalles kaviar att jag övervägde både självmord och massmord. Huva!

Men nä, att bli "soldat" känns nästan lika meningslöst. Hade krig brutit ut i Sverige hade jag stuckit omedelbart. Att försvara en enda stor soptipp som hela livet satt käppar i mina, och många andras med mig, hjul gör en inte direkt sugen på att riskera ens skoskav för det här landet Kanske dock tur att det finns blåögda människor som fortfarande lever i villfarelsen att det är något ädelt att ta sig an, men det får stå för dem. Att jag överväger snut har mer att göra med att jag ser stora möjligheter till personlig vinning snarare än att vara regimtrogen knähund som upprätthåller redan rutten lag och rättvisa. Detta är ju dock förstås heller inget Pliktverket hade fått höra, så väljer jag den vägen så ljuger jag mig igenom det. Du kan chilla, jag kommer inte skjuta dig i onödan om jag får betalt för att åka radiobil. Eller ja, kan inte lova något
Citera
2023-04-16, 20:49
Medlem
Hej på er! Jag är en 27 årig man som har haft seriösa tankar om att göra värnplikt, gå in i det militära.
Jag kan erkänna att jag hade samma tanke när jag var 22-23 år men har ingen bra förklaring till varför jag ej tog tag i det, har i för sig tittat lite på Försvarsmaktens hemsida när jag var yngre och gick i skolan. Är det någon som vet vad det är för krav på skyttesoldat? Jag har haft litet uppehåll från gymmet pga sjukdom så min form är inte direkt det bästa, Vad jag har förstått så är skyttesoldat en av de populäraste och vanligaste inom försvaret. Jag vet också att det finns lastbilsförare/fordonsförare och jag tog C Kortet på en helt värdelös Yrkesutbildning som var horribel, Jag glömde fråga er om vad ni tycker om det är för sent att göra värnplikt nu när jag är 27 år och kommer vara betydligt äldre än dem som normalt rycker in, Tack på förhand! kan tillägga att jag är ostraffad och har aldrig haft problem med polisen.
Citera
2023-04-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Hej på er! Jag är en 27 årig man som har haft seriösa tankar om att göra värnplikt, gå in i det militära.
Jag kan erkänna att jag hade samma tanke när jag var 22-23 år men har ingen bra förklaring till varför jag ej tog tag i det, har i för sig tittat lite på Försvarsmaktens hemsida när jag var yngre och gick i skolan. Är det någon som vet vad det är för krav på skyttesoldat? Jag har haft litet uppehåll från gymmet pga sjukdom så min form är inte direkt det bästa, Vad jag har förstått så är skyttesoldat en av de populäraste och vanligaste inom försvaret. Jag vet också att det finns lastbilsförare/fordonsförare och jag tog C Kortet på en helt värdelös Yrkesutbildning som var horribel, Jag glömde fråga er om vad ni tycker om det är för sent att göra värnplikt nu när jag är 27 år och kommer vara betydligt äldre än dem som normalt rycker in, Tack på förhand! kan tillägga att jag är ostraffad och har aldrig haft problem med polisen.

Det skadar inte att söka, och även om de flesta är unga värnpliktiga så varierar åldern.
Om du blir kallad att göra testerna så får du göra en rad prover där ditt resultat kan vara från 1-9, där 5 är snittet. Man gör ett begåvningsprov, ett muskelprov, "fysisk arbetsförmåga" (kondition), synprov samt ett psykologsamtal som bedömmer din befälslämplighet och plikttjänstgöringsförmåga.

Om jag minns rätt är minimum* för skyttesoldat 4 på intelligenstestet, 4 på styrketestet och 6 på konditionstestet.

*Minimum är inte detsamma som ett konkurrenskraftigt resultat. Får man minimum kommer man nästan helt säkert inte in på utbildningen.

Tips inför prövningen: muskeltestet är i stort sett ett marklyft. Drar man över 100 i mark får man garanterat minst 7. Konditionstestet är en motionscykel som går trögare och trögare, man kan öva genom att cykla trögt med intervaller på en motionscykel.

Kondition och uthållighet är generellt viktigare för en skyttesoldat än balla bänkpress, så om du är van gymmare men sällan kör cardio rekommenderar jag mer fokus på löpning/cykling.

edit; lista med krav för olika befattningar:
https://frivarld.se/sakerhetsradet/lista-har-ar-nagra-av-de-tuffaste-befattningarna-i-forsvarsmakten/
Senast redigerad av Flyingtart 2023-04-21 kl. 18:48.
Citera
2023-04-25, 10:38
Medlem
BarnStroganoffs avatar
Mönstring, utökad mönstring

Hej. Görs jägartestet på samma tillfälle som den vanliga mönstringen?
Citera
2023-04-25, 10:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnStroganoff
Hej. Görs jägartestet på samma tillfälle som den vanliga mönstringen?
Förr så var det mönstring, sedan gick man efter betyget efter varje tjänst

Lite kul var att man mer eller mindre fick sänkt betyg efter utlandstjänst. När jag gjorde den så var det mer eller mindre bara de med typ X-9-9 som fick åka. Tror jag kom hem med X-9-8 ännu lägre :-( Efter en heroisk insats på en KFÖ var dt åter X-9-9. Det är fan inte många som fått det betyget :-)

Ett sjukt coolt betyg att ha :-)
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-04-25 kl. 10:53.
Citera
2023-04-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Förr så var det mönstring, sedan gick man efter betyget efter varje tjänst

Lite kul var att man mer eller mindre fick sänkt betyg efter utlandstjänst. När jag gjorde den så var det mer eller mindre bara de med typ X-9-9 som fick åka. Tror jag kom hem med X-9-8 ännu lägre :-( Efter en heroisk insats på en KFÖ var dt åter X-9-9. Det är fan inte många som fått det betyget :-)

Ett sjukt coolt betyg att ha :-)

Det där är betyg efter tjänstgöring och har väldigt lite med mönstringen att göra.
Citera
2023-04-25, 20:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Det där är betyg efter tjänstgöring och har väldigt lite med mönstringen att göra.
Men visst fick man betyg även på mönstringen, eller?
Citera
2023-04-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men visst fick man betyg även på mönstringen, eller?

Du fick poäng, men det var för andra saker. Intelligenstestet, styrkan, cykel och psykologen, syn, hörsel och hälsoundersökningen för att se vart du passar in och om du passar som någon form a chef. Ett annat format än x-x-x betyget.
Citera
2023-04-29, 17:08
Medlem
Hallå! Jag har på sistone fått upp intresset för flygvapnet och undrar lite. Är det någon poäng att söka pilot utan att ha gjort GMU? Blir det svårare att bli antagen? Och vad är egentligen övre åldersgräns för att bli pilot i försvarsmakten? Har sett 23 år tidigare, men den infon finns ej kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in