2017-08-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, det är ingen våtdräkt, det är overallen, tyget blir mörkt när det är blött...

Jag tyckte det liknade vadare (som används vid ex. flugfiske), bara för att jag tyckte mig se hängslen som korsades över ryggen på overallen när han tog sig upp till båten.

Men tittar jag närmare så ser det ut som att overallen veckar sig över ryggen
när han håller armarna över huvudet och tar tag i relingen.

https://x.cdn-expressen.se/images/a7/c4/a7c424c1c4714394a4041eb58a55e543/16x9/680.jpg
Citera
2017-08-22, 19:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kommer nog att "gå ner" på den tekniska bevisningen till slut, vad finner polisen nere i ubåten dvs.., hur i fall Peter kan bli anklagad/dömd för mord eller ej..

Jag tror att huvudet inte kommer att upphittas, den bör ju även vara tyngre och inte ha samma gasbildning som torson. (då utgår jag ifrån att det är Kims bål, som är den upphittade)

Här är ett tämligen likt norskt fall (dumpad kropp, inget kropp vid åtalet), som ledde till fällande för mord : https://www.nrk.no/nordland/likfunn-i-danmark-loser-norsk-drapsgate-1.13643284

Tack för tipset om det norska fallet! Hoppas danska domstolen resonerar på samma sätt.
Citera
2017-08-22, 19:14
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Vem har sagt att han har sagt det? Ekstrabladet?
Dansk polis men du kanske inte vet vad polis är för något?
Citera
2017-08-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det finns för närvarande inga bevis på att hon är död.

Man har hittat en torso i Öresund. Thats it.
Jo, PM har uppgett att hon har avlidit och "begravts" och dessutom är torson som hittats från en kvinna av rätt längd och vikt. Båda kännetecknas för att vara "bevis" i krimtekniskt sammanhang. Det betyder inte bevis likt Eratosthenes primtalsbevis, men väl bevis som behövs för att det i nuläget ska vara jävligt troligt att Kim Wall är död.
Citera
2017-08-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att han sagt något är inte bevis.
Jo? "Bevis" är inte det samma som "sanna utsagor". Jag vet naturligtvis inte hur dansk straffrätt ser ut men i Sverige har vi "fri bevisföring", dvs precis vad som helst kan anföras som bevis. Om det håller eller ej är en annan sak.

Sammanblanda inte rättens bruk av ordet "bevis" med matematikens!
Citera
2017-08-22, 19:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har det kunnat konstateras om Madsen dök med båten eller inte?
Det har inte framkommit något publikt om att ubåten har dykt. Den ska vara kapabel att dyka rakt ner från stillastående men den ska inte kunna gå att navigera med i uläge.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja fast inte om du precis styckat en människa kanske
Men fortfarande konstigt att han ville ha kvar sin blöta overall, måste ju ha skakat tänder ordentligt ! Hade den möjligtvis hunnit torka under tiden det tog innan han kom i land, eller hur kunde den se torr ut sen ?

Klart det är så, fartvind och sol så torkar det snabbt. Overallen ville han behålla på, den såg han väl som en form av bevis på att inget blodigt förekommit. Kommer hävda att det är samma overall som han haft hela tiden, men missat detaljen att mönstret inte är identiskt på dom, som synes. Han kommer behöva förklara vart den andra overallen tagit vägen..
Citera
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Sammanfattningsvis:
1. Kim Wall levde kvällen de åkte ut, observeras av några olika personer.
2. Xxxxx
3. Peter Madsen styckar och dumpar kroppen av KW.
4. PM sänker ubåten
5. PM hittar på diverse historier men platsen för dumpning av kropp verkar stämma.
6. Torso påträffas, troligt KW.

Allt utom punkt 2 är tämligen klarlagt tycker jag!

Tror endast PM kan förklara vad som skett vid punkt 2 och fortsätter han på rövarhistorier-spåret så kan knappast en polisutredning infoga annat än detaljer.

Stycka är inte så svårt, det duger med bågfil, tigersåg eller liknande nu är det ju ett relativt litet fartyg men eftersom det är ett hemmabygge så bör de ju ha lite verktyg med sig.

I såna här fall är det synd att inte dödsstraff finns i straffskalan då åklagaren, mot att ynkryggen får leva, berättar sanningen för att anhöriga mfl ska få ro.

Räcker med en hyfsad vass kniv för att skilja ledkulor och halskotor från varandra.
Citera
2017-08-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Dansk polis men du kanske inte vet vad polis är för något?

Han sa det i grundlagsförhöret dag 1. Och den informationen har man släppt nu.
Citera
2017-08-22, 19:23
Medlem
Ni noterade att han varit hörd om mord tidigare?
Då någon skickat brevbomb till någon han inte gillade
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Varför kan inte föräldrarna bara idintifiera bålen?
Är väl rätt stor risk att föräldrar till en 30-årig kvinna inte vet hur hon ser ut på bålen, naken. Om det inte finns något distinkt födelsemärke, då.
Nejvisst. ÄR det någon som ska identifiera okulärt är det naturligtvis pojkvännen. Men det är ju ännu mer emotionellt belastande för honom, förmodligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hur vet man det
Jo, för att när man bärgade den var den i u-läge......smartass...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in