2017-08-22, 18:58
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Han kan ha gjort grovjobbet i nattens mörker - på ubåtens fördäck.

Ubåten behöver inte alls ha dykt - dvs kontrollerad dykning. Jag tror inte ens den var kapabel till det.

Varför stycka en kropp inne i "trycktanken" när man lika gärna kan göra det på däck. (om man nu absolut måste stycka kroppar som en del av sitt liv)

Det fattas så många pusselbitar att man blir galen av spekulation - Madsen har gjort något som är oegentligt och det är därför han sitter i en cell.
En inte helt orimlig spekulation är att det inte gick att få ut kroppen pga likstelhet.
Citera
2017-08-22, 18:59
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Det verkar inte ha skrivits spaltmeter i Sverige iaf om denne danske Åsa-Nisse.
Submarine madsen och rocket madsen är desto mer kända på hemmaplan och amager.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag anser att det finns många andra mycket galnare teorier här än just den skribenten. De som hittar på en massa strunt om att Kim ville det och det, de tycker jag är vidriga. Sedan verkar folk i många fall helt sakna slutledningsförmåga.
Ja, och jo. Vissa har ju så galna idéer att de inte är värda att bemötas och de hör hemma i någon annan forumdel, t.ex. knäppsnillenas egna runkbås i form av konspirationsforat.

Men jag tycker nog skribenten i frågas idéer är värda att bemötas, eller rättare sagt, själva framförandet är värt att bemötas. För det är en skenbar nykter fasad med ett helnipprigt innanmäte. T.ex. själva idén att det skulle gå att dölja om Wall inte var efterlyst så tidigt, och detta är ett skäl till ett nöjesmord eller vad man ska kalla ett lustmord utan sexuell lust. Alternativt ett lustmord med sexmotiv, planerat i minsta detalj. Problemet med sådana idéer är just detaljskärpan. Vad är sannolikheten att gissa rätt på en detalj, versus en grov del i förloppet? Varför ta ett missförstånd kring hur polisen fungerar och arbetar som stöd.

(Dvs: att det var ett lust/nöjesmord som PM hade enkelt kunnat dölja om han bara fått lite mer tid på sig är ju en komplett tokig premiss. Pojkvännen visste vad Kim företog sig, han avbokade ett avtalat ubåtsmöte och ubåten själv blev snabbt saknad. Detta stämmer inte med en GM som samtidigt är "intelligent" och har "planerat" under en längre tid, eftersom dylika saker med lätthet förutsägs av någon som inte är stendum. Dessutom, en ubåt är nog en sällsamt dålig plats att stycka någon på, speciellt om man inte kan sänka den på 4 km djup sedan...)
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Har det ens kommit upp under någon förundersökning eller har det antytts någonstans att det skulle vara fallet? Eller är det bara flashbackspekulationer som vanligt?

Nu vet jag inte hur stor koll flashbackare i allmänhet, eller för den delen domstolar har när det gäller S/M-världen, men att det "ballar ur" eller att folk dör, det händer bara på film. Det funkar inte så, och man lär alltid känna varandra först. (Och möjligen använder vissa mördare det som försök till förklaring).

Det spåret kan ni stryka helt.

Du tog mitt resonemang ur sitt sammanhang som du säkert ser om du följer diskussionen jag och den andra användaren hade. Men varför göra det och förstå rätt när man kan feltolka och får skälla på en användare?

Nej, det har inte framkommit något om strypsex och jag påstår inte heller att PM dödat KW med strypsex. Vi resonerade kring ifall han automatiskt skulle bli dömd för mord när han styckat någon i ett slutet rum. Jag tog upp detta med att huvudet inte hittats och det därför kanske inte går att fastslå hur hon dött. Jag tog ett exempel om frivilligt strypsex (inte helt otroligt att han drar till med det) och resonerade sedan kring hur domstolen skulle tolka avsaknad av huvud/hals (och dödsorsak) och PM:s eventuella påstående om strypsex - dvs att om dödsorsaken endast kunde utläsas i det försvinna huvud med hals skulle det bli svårt att döma honom för mord.

Läs om. Läs rätt.
Citera
2017-08-22, 19:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Sammanfattningsvis:
1. Kim Wall levde kvällen de åkte ut, observeras av några olika personer.
2. Xxxxx
3. Peter Madsen styckar och dumpar kroppen av KW.
4. PM sänker ubåten
5. PM hittar på diverse historier men platsen för dumpning av kropp verkar stämma.
6. Torso påträffas, troligt KW.

Allt utom punkt 2 är tämligen klarlagt tycker jag!

Tror endast PM kan förklara vad som skett vid punkt 2 och fortsätter han på rövarhistorier-spåret så kan knappast en polisutredning infoga annat än detaljer.

Stycka är inte så svårt, det duger med bågfil, tigersåg eller liknande nu är det ju ett relativt litet fartyg men eftersom det är ett hemmabygge så bör de ju ha lite verktyg med sig.

I såna här fall är det synd att inte dödsstraff finns i straffskalan då åklagaren, mot att ynkryggen får leva, berättar sanningen för att anhöriga mfl ska få ro.

Ja. Det är sannerligen väldigt svårt för oss alla att klargöra punkt 2 då du inte skriver vad den skulle kunna innebära.
Citera
2017-08-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Nej ingenting alls... förutom en mördad kvinna.

Det finns för närvarande inga bevis på att hon är död.

Man har hittat en torso i Öresund. Thats it.
Citera
2017-08-22, 19:03
Bannlyst
[quote=PhDSalander|61573506]Jag har sett videon när han fiskas upp, det är ett svart plagg i vart fall. Tycker det känns risky att bedöma om det är olika overaller utifrån bilderna som zoomas in[QUOTE/]

Har du aldrig tvättat ett plagg i en tvättmaskin och kunnat konstatera att visa typer av tyger ser mycket mörkare ut när våta? Studera noga mönstret på vänster överarm så kommer du se tydligt att dom två vågräta ränderna inte stämmer överens med varandra, det är hur tydligt som allra helst.
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-08-22 kl. 19:24.
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Det finns för närvarande inga bevis på att hon är död.

Man har hittat en torso i Öresund. Thats it.

Nja lite mer finns det nog. Prova att sätta dig in lite mer i vilka medgivande PM gjort innan du uttalar dig.
Citera
Medlem
Citat:
En kropp a 50-60 kilo är enkelt att få upp - förliga luckan eller tornet, jag har förklarat hur lätt det är med rep och anhåll.
Jo, jag har också tagit upp detta tidigt i tråden, speciellt med tanke på att vi är på en båt, så vi förväntar oss om inte vinschar så trots allt verktyg och metoder för att få upp och ner matvaror, utrustning, färskvatten osv.

Det råder delade meningar om huruvida det är enkelt eller ej. Men det hör inte till saken, oavsett hur enkelt det är, vad finns det för skäl att stycka då?

Det är liksom inte någon hejd på idéerna, även självmotsägande sådana. Om det är *lätt* OCH en styckning skett, så "måste" den ha utförts på ytterdäck och styckningen måste då varit del i någon fantasi eller liknande, osv. För varje oplausibelt antagande fodras att vi anammar ytterligare en eller två mycket oplausibla idéer.
Citera
2017-08-22, 19:05
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Det är skillnad på "en del notiser" och ett reportage.
U-båten verkar fö blivit en världssensation nu när den kommit ut i media, med den exentriske uppfinnaren som ägare.
Bortsett från själva händelsen.
Menar du att själva ubåten/PM har nu blivit en "världssensation" bortsett från själva händelsen? Du får hemskt gärna bidra med en källa på ett sådant reportage!
Citera
2017-08-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japansson87
Mindre risk att just tex huvudet återfinns som kan styrka en annan dödsorsak..
Större risk att *någon* av delarna dyker upp, t.ex. en jävla torso...

"Alla ägg i samma korg" ÄR faktiskt en *bra* princip ibland. Sedan griftefridsbrottet i sig kan räcka för att åtala för mord, varpå dödsorsak inte är helt relevant. Att skära huvudet av någon för att dölja sitt mord låter som en utomordentligt dålig idé.
Citera
2017-08-22, 19:06
Medlem
antoneriks avatar
Rättsläget har förbättrats efter att delar av kroppen har återfunnits. PM har indirekt erkänt att han dödade/mördade henne eftersom han drog till med en dåligt uttänkt lögn om en olycka. Nu kan det inte vara någon psykiskt frisk människa som tror att han i panik dumpade kroppen efter en olycka. Han har måhända ett städat yttre, men han är en sjuk jävel. Och han får lagens strängaste straff oavsett. Nu återstår det att se vilka bevis som rättsläkarna kan säkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in