2017-08-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har hon kontaktat nån? DET har jag fullständigt missat!

Hon kanske aldrig hann kontakta någon, ...men var på väg att göra det då saker och ting kan ha gått i någon annan riktning än vad hon först hade räknat med? Jag baserar mitt antagande på att de få gånger jag går på dejt med någon tjej så är de vanligtvis ganska snabba med att visa en att de så att säga har en "telefonbackup" som vet var de är och vad de gör när de är ensamma i en ny situation, det verkar vara en ganska allmänt vedertagen säkerhetsåtgärd. Om PM haft dåliga intentioner och inte räknat med att detta kunde ske kan det ju kanske vara en faktor som triggat igång ett dåligt beteende.

Jag har fått känslan av att pojkvännen var ganska snabb med att kontakta polisen så fort han fick känningar av att KW skulle kunna tänkas bli borta längre än väntat. Huruvida detta beror på att hon faktiskt kontaktade honom eller om de kanske bara hade kommit över ens om en tid som kunde ses som "kritisk" lämnar jag därhän, så noga har jag inte läst igenom precis hela tråden eller media i övrigt.
Citera
2017-08-18, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ärligt talat tror jag Madsen har försagt sig eller nåt eftersom man säger att: "Enligt domaren beror rubriceringen på Madsens egna förklaring till vad som hänt, dvs att han genom oaktsamhet ska ha orsakat hennes död".

Försagt sig tror jag inte utan PM har nog trott att hans historia om kvällen inte är förknippad med brott. Både grovt och vållande till annans död är oerhört brett. Helt omöjligt att gissa sig till vad berättelsen är.
Citera
2017-08-18, 14:04
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Nu vet ju inte jag hur stor dieseltanken var i ubåten.
Men diesel ska man inte låta stå förlänge pga risken för tillväxt av mikroorganismer som sätter igen både det ena och det andra i och kring motorn.

Det finns bakteriedödande medel som man tillsätter till dieseln för att undvika det.

Till exempel: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Dieselbiocid-bat-2000030048/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Vad jag förstått var rubriceringen grov från början det var ett skrivfel från rätten som gjorde att det blev som det blev. Det är tillrättalagt nu i alla fall.
Jo, det har rört sig om totalt tre olika rubriceringar.

En preliminär dråp/mord (drabe) före de gick till rätten.

Sedan gick de ut med att han häktats för vållande.

Sedan gick de ut och noterade att domstolen gjort fel, och att det skulle ha varit vållande under försvårande omständigheter.

Så hans prat sänkte rubriceringen från drabe. Däremot vet vi inte om det var något han sa, eller övriga indicier som åklagaren lade fram som gjorde att det blev vållande under försvårande omständigheter. Kan ara så att bara för att de försvårande omständigheterna bara är att han är kapten och därmed har ansvar för säkerheten ombord.
Citera
Medlem
En sak jag undrat hela tiden över: Varför kallas Madsen för uppfinnare? Han är tekniskt väldigt duktig men han har väl inte UPPFUNNIT något?
Citera
2017-08-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Detta är väl det skummaste han sa efter han räddats? Trodde han att han skulle kunna förneka att journalisten var med på turen?
Inte alls om han gjorde två turer och alltså verkligen släppte av journalisten efter första turen, innan han vände ut igen.
Citera
2017-08-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Ser den som lika viktig som motor-grenen. Det kan ju vara att han inte är ensam om brottet. Nog borde räddaren som har företag som säljer sonarutrustning grillas.
Kommer inte nya fakta finns egentligen bara två alternativ.

Låsa tråden och rulla tummarna tills någonting händer.

Eller följa upp alla trådar och se om någonting oväntat dyker upp någonstans på vägen.

Plötsligt kan någon lyckas matcha någonting i denna tråd med någon Google-träff som alla missat och helt plötsligt tar vi ett stort steg framåt.

Så alien-spår är rent tråd-spam. Men debatt om mobiltelefoner, lanternor, bränsleförbrukning mm är sidodebatter som är svårt att värdera men som alla har potential att överraska. Var ju senast i natt som vi fick citat där han uttryckligen sa att telefonen blev kvar i djupet - vilket ju dödade spekulationer om att han ljugit och påstått att han inte hade någon telefon med sig i ubåten.
Citera
2017-08-18, 14:13
Medlem
Citat:
En sak jag undrat hela tiden över: Varför kallas Madsen för uppfinnare? Han är tekniskt väldigt duktig men han har väl inte UPPFUNNIT något?

Jag anser att han är en självlärd ingenjör som är mycket intelligent, det märks att han har suttit många timmar framför skrivbordet och försökt lära sig allt om ubåtar, raketer etc. När man kollar på videon där han förklarar de tekniska detaljerna om ubåten så märker man att han förklarar på ett pedagogiskt sätt eftersom han är så kunnig inom det området.
Citera
2017-08-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Motorn igen:

Det finns skäl att tro att ubåtsgänget inköpte kubota motorn i marinutförande.
90 hp har V3800 marine. Men oavsett motor så sitter PM där han sitter ändå.

http://www.betamarinenw.com/Engines/Resources/Manual%20-%20BF2803,%20BV33%23D9055.pdf

Nu vet ju inte jag hur stor dieseltanken var i ubåten.
Men diesel ska man inte låta stå förlänge pga risken för tillväxt av mikroorganismer som sätter igen både det ena och det andra i och kring motorn.
"The boat has two 1,500-liter tanks with fresh water and fuel."
https://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus

Så 1500 liter diesel. Och om spekulationerna är 150 - 250 timmar drift så blir det många 5-10-timmars turer.

Jag är inte dieselmänniska så jag vet inte om det faktiskt finns problem att lagra - däremot så är miljödieseln som används i personbilar problematisk. Men man tankar ju inte ett fartyg med sådan diesel.
Citera
2017-08-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
. Var ju senast i natt som vi fick citat där han uttryckligen sa att telefonen blev kvar i djupet - vilket ju dödade spekulationer om att han ljugit och påstått att han inte hade någon telefon med sig i ubåten.
Just det där undrade jag över. Vi har ju fått veta att han verkligen hade en mobil Han stod i tornet, sen går han ner i båten en bra stund, och sen upp i tornet och då börjar ubåten sjunka. Mobilen är ju något som är som ens högra hand numera. Varför tog han den inte med sig? Han var lugn som en filbunke och om han inte hade komprometterande uppgifter så borde han haft mobilen med sig. NÅT lurt är det med den där mobilen.
Citera
2017-08-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkar konstigt att domstolen ändrar brottsrubricering pga "skrivfel", tycker jag. Men antagligen har man juridisk rättighet att göra det. Man kanske nya fakta har kommit fram och då anklagar man PM för något annat. jag vet inte hur länge man kan hålla på och ändra sig. Förmodligen inte efter det att en ev. rättegång börjat?

PM måste i alla fall givit en övertygande redogörelse eftersom mordanklagelsen verkar borta och nu är det "vållande", som jag uppfattat.
Jag är inte säker på att det är ett skrivfel. Danska är svårt, men kändes som att man hade underlag för försvårande omständigheter men missade det. Så det kan alltså vara domare/nämndemän som gjorde felet och inte notarien.
Citera
2017-08-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Jag anser att han är en självlärd ingenjör som är mycket intelligent, det märks att han har suttit många timmar framför skrivbordet och försökt lära sig allt om ubåtar, raketer etc. När man kollar på videon där han förklarar de tekniska detaljerna om ubåten så märker man att han förklarar på ett pedagogiskt sätt eftersom han är så kunnig inom det området.

Det besvarar inte min fråga: Varför kallas han för Uppfinnare? Det är en titel på människor som hittar på något nyttigt som inte finns innan. Typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in