2017-08-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Vad jag förstått var rubriceringen grov från början det var ett skrivfel från rätten som gjorde att det blev som det blev. Det är tillrättalagt nu i alla fall.
Precis. Men det var vad som sas i sändningen idag. Kanske det där "skrivfelet" i verkligheten var något annat eftersom man inte ville gå ut med att han faktiskt "erkänt" något.
Citera
2017-08-18, 11:41
Medlem
Vad säger radarexperterna här i tråden? Fanns inte allt inspelat? Borde vara enkelt att hitta ubåten då vi vet minst en position och tidpunkt.
Citera
2017-08-18, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Precis. Men det var vad som sas i sändningen idag. Kanske det där "skrivfelet" i verkligheten var något annat eftersom man inte ville gå ut med att han faktiskt "erkänt" något.

Nåt har han sagt. Han motsäger ju sig (oaktsamhets)brott men accepterar häktningen. Ingen sitter frivilligt i häktet 4 veckor om man anser detta är åt helvete. PM verkar tro att dessa veckor av utredning medan han sitter i häktet skall reda ut "misstaget".
Citera
2017-08-18, 11:47
Medlem
Citat:
– Det var ingen annan med på den här turen, säger Madsen i en filminspelning.

Detta är väl det skummaste han sa efter han räddats? Trodde han att han skulle kunna förneka att journalisten var med på turen?
Senast redigerad av Snobird 2017-08-18 kl. 12:18.
Citera
2017-08-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det mesta är såklart möjligt, men just denna din fråga är kanske inte så viktig för frågan om vad som hände KW.
Ser den som lika viktig som motor-grenen. Det kan ju vara att han inte är ensam om brottet. Nog borde räddaren som har företag som säljer sonarutrustning grillas.
Citera
2017-08-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om ubåten är trimmad (genom den variabla vattenfyllnaden i trimtankarna) till i princip neutral flytkraft så ligger den lika stadigt på botten som en partyballong utomhus. Man kan förstås fylla på mer vatten för att få bättre anliggning mot botten om man vill ligga stilla där det är strömt, beroende på hur stora trimtankarna är.
Jo - jag avsåg just om han önskar att ubåten skall ligga stilla om han tänkte sova i 8 timmar så har han möjligt att lägga ubåten lite lämpligt tungt så kommer kölen skrapa för hårt för att han skall behöva oroa sig.
Citera
2017-08-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De har plockat med ett par datorer från hans jobb.
Man kan lugnt anta att de plockat med sig allt vad utrusning (dator, telefon, surfplatta, ...) samt traditionella kalendrar mm de kunnat lägga vantarna på.
Citera
2017-08-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nåt har han sagt. Han motsäger ju sig (oaktsamhets)brott men accepterar häktningen. Ingen sitter frivilligt i häktet 4 veckor om man anser detta är åt helvete. PM verkar tro att dessa veckor av utredning medan han sitter i häktet skall reda ut "misstaget".

Men hur kommer det sig att man nu säger att (jag citerar livesändningen idag): "Enligt domaren beror rubriceringen på Madsens egna förklaring till vad som hänt. Att han genom oaktsamhet ska ha orsakat hennes död".

På danska stod det också nånstans om "särskilt försvårande omständigheter" vill jag minnas.

Man ändrade rubriceringen då man sa att det var ett skrivfel och att det nu är tillrättalagt. Och man sa också att Madsen har ändrat sin berättelse från det han sa från början (att han satt av henne på kaj torsdag kväll). Den ändringen av berättelsen är det man sa som jag fetat ovan.
Citera
2017-08-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl inte så säkert? Han träffade massor med folk, han hade massor med saker att tänka på. Minns du alltid både för- och efternamn på alla som du har haft kontakt med över kanske två eller tre mail, och inget mer?
Jag brukar skriva ner namn på folk jag pratar med i tfn för jag har dåligt namnminne och pinsamt att inte komma ihåg namnet när man kommer till slutet på telefonsamtalet och vill använda någon artig avslutningsfras.

Olika människor tränar sin hjärna till att minnas olika saker. Samtidigt som det också skiljer mycket mellan människor om de minns det de läser, de ser eller de hör. Så man behöver känna PM mycket bättre för att veta om han förväntas vara bra på namn eller ej.
Citera
2017-08-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack för länken! Det där om uppfinning är nog en omöjlighet, PM har aldrig uppfunnit något o kommer antagligen aldrig att göra det hellre!
Han är en person med ego som tycker om att göra spektakulära saker. Så om vi tar bort ordet uppfinning så kan han däremot ha haft plan för nytt spektakulärt projekt (efter att t ex åkt på smörj i nästa raketuppskjutning) som han inte vill ha avslöjat innan han har hunnit springa nog långt att han kan vara säker på att bli först och få tidningsrubrikerna.

Men som sagt - allt är spekulation eftersom vi ju inte vet något om vad som hände och sades i ubåten.
Citera
2017-08-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Helvete vad det uttalandet måste ligga honom i fatet nu.

Nej tvärt om. Det står ju att detta är precis vad han vill åstadkomma. Han har ju lyckats med det han sa.
Dessutom så skrev han att ingen skall komma till skada. På den punkten verkar det ju inte ha lyckats, men vi kan inte vara 100% säkra på det ännu eftersom ingen kropp har hittats.
Citera
2017-08-18, 12:03
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är fritt översatt vad PM skall ha sagt till tidningen Söndagsavisen 2014.

http://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-absurde-udtalelse-gav-naering-til-vild-konspirationsteori-nu-reagerer

Jules verne, världens herre o luftens herre! PM försöker leva som karaktärerna i dessa romaner. Dessa romaner brukar sluta med att karaktären blir galen o går under på ett spektakulärt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in