2017-08-15, 13:21
Medlem
ModerRotas avatar
De kanske vinkade av varandra vid hamnen och han vände sig om för att koncentrera sig på sina skadade barlasttankar och hon skuttade glatt nedför landgången.... och snavar, slår i huvudet och försöker hålla sig kvar men orkar inte och kan inte ropa och dras ned i vattnet, kanske krossas mellan ubåtens skrov och sidan av hamnen.

Madsen är då helt ovetandes vad som hänt henne och då ligger hon där någonstans där han satte i land henne.
Citera
Medlem
Hur var väderförhållandena? Kollar man på båten "in action" (https://www.youtube.com/watch?v=Oysz1S4do-g ) så finns det en hel del att greppa tag på på båten, så om KW ramlat i vattnet i en olycka så känns det spontant som hon måste slagit i huvudet samtidigt, och PM varit så ouppmärksam att hon hinner glida iväg.. Kom ihåg, 6 knop (maxfart) är inte snabbt alls, du får åka 5 knop inne i många hamnar liksom. Om vädret var väldigt blåsigt kan KW såklart försvunnit snabbt ändå, men då tycker jag det känns otroligt att hon ska gått ner på däck.

Jag tror fortfarande hon förorsakades nere i ubåten. Mycket vassa kanter och så nere i ubåten ser man, det räcker med att PM gett henne en knuff för att hon ska fallit illa där nere. Hon kan såklart ramlat själv också, men då hamnar vi iolycka-facket och jag tror ändå PM hade kallat till sig hjälp då. Är det h
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nu var det inte en artikel för Wired utan en artikel som hon hoppades kunna sälja till Wired som jag förstår det.
Hade u-båten verkligen navigeringslogg? Det konstaterades tidigare i tråden att den som fritidsbåt inte behövde ha det. Och med tanke på att Nautilus var så knapphändigt utrustad (den kunde egentligen inte färdas i u-läge - det fanns ingen navigationsutrustning - utan som mest bara dyka på "plats") så tvivlar jag på det.
Första bästa liten bilnavigator har ofta en inbyggd logg. Ubåten används normalt i ytläge varför det inte är orimligt att den har en GPS-antenn någonstans i anslutning till tornluckan. Så finns goda möjligheter att den har inspelningsfunktion. Om sedan PM känner till inspelningsfunktionen eller ej är en helt annan femma.

Helt klart är att han rimligtvis har någon form av navigeringsutrustning tillgänglig just för att det är så billigt och enkelt.
Citera
2017-08-15, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Finns åtskilliga smugglare som sökt uppmärksamhet - mångmiljonärer med glamoröst vardagsliv och större normala inkomster. De har t ex valt att smuggla för spänningen. Eller för att de kommit på att det är så lätt eftersom folk antar att de inte behöver smuggla och därför givetvis inte smugglar. Just knark däremot är ju problematiskt i t ex säkerhetskontroll eftersom en knarkhund skiter i hur känd personen som går förbi är.
Gäller väl inte Sverige, kommer ett fordon med 4 svartmustiga individer och det bara är två tullare på plats så låter de fordonet passera, har stått om detta i media, är bl.a. därför vi har så mycket knark och vapen i landet spec i Malmö...
Citera
2017-08-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensnubbetyp
Jag har följt den här tråden senaste dagarna, och funderat en hel del på detta mysterium.

Jag övertygad om ett visst händelseförlopp, och det skiljer sig en del mot vad många här tycks tro, inklusive GW.

Först måste man inse att PM visst har skäl att dölja en olycka. Bara för att det är en olycka är man inte helt oskyldig, i synnerhet inte om man både är kapten och ansvarig för båtens konstruktion. Dessutom brinner han för sitt ubåtsprojekt.

PM har under decennier byggt ubåtar och annat, och nu ska en världsjournalist skriva en artikel om honom för Wired (!). Även om man nu har tendens att vara lustmördare eller extremt aggressiv på annat sätt, vilket jag inte tror om PM, så är detta ändå verkligen inte rätt tillfälle. Han lever ju för sina projekt, och vill gärna visa upp dem.

Två kompetenta och hyfsat intelligenta "klarar-det-självare" ute på havet i en privatbyggd ubåt, redo att göra ett reportage för Wired. Det är inte Ubbe och Gittan med en platta pripps i en Flipper 700.

Det är en fin kväll, men inte helt stilla. De åker i ytläge och har det trevligt, men något händer som gör att KW hamnar i vattnet. Kanske vill hon ta ett foto på PM i tornet mot den vackra solnedgången, och behöver lite avstånd. Eller så tappar hon ner mobilen eller kameran, eller av någon annan anledning tar de tillsammans (?) det dumma beslutet att hon ska klättra ner från tornet, och t.ex. gå ut på fören.

Det finns inte mycket att hålla sig i. Ubåten kränger till och KW hamnar i vattnet. Kanske en inte så farlig situation från början, men den kan snabbt ha utvecklats till något riktigt allvarligt.

- Hon hade inte flytväst (det ver vi!)
- Kanske svårt att ta sig upp på båten pga dess konstruktion
- Kanske saknades livboj eller kastlina i ubåten
- PM kunde omöjligt fokusera på att hjälpa KW när ingen annan manövrerar båten (för liten besättning)
- Hon kan ha slagit i huvudet i fallet så att hon själv blev hjälplös

Som kapten är man ansvarig för passagerarnas säkerhet. Jag tror han tänkte att de skulle kunna lösa det själva, eftersom kusträddningen inte skulle hinna dit, eller för att han inte offentligt vill skylta med incidenten.

Pga av ett antal dåliga beslut (samt dålig säkerhetsutrustning, underbemanning etc), så förlorar han henne i vattnet och han hamnar i chock.

Resten är bara psykologi. Han kanske fortsätter leta, men utan resultat. Vad ska han göra nu? Inget reportage i Wired. Dödsolyckan skulle dessutom sätta stopp för hela projektet. På några minuter föll hela hans värld i bitar.

Jag tror att han natten därefter hade panikångest och stora grubblerier. Han visste inte vad han skulle göra eller ta vägen. Än så länge visste ju ingen annan något. Han funderade kanske på att arrangera det som att han blivit påkörd, därav åkte med släckta lanternor framför skeppet i farleden, men ångrade sig i sista stund gasade förbi.

Hans beslut blev att försöka förneka olyckan genom att påstå att han släppt av henne, och sedan sänka båten, eftersom han inte visste hur han annars på ett naturligt sätt skulle kunna sabotera elektroniken så pass mycket att navigeringsloggen skulle raderas. Den skulle ju bevisa att hon inte blev avsläppt.

Han sänker båten avsiktligt på så pass grunt vatten att han eventuellt någon gång kan få den upp igen.

När han insett att han inte kunde dölja olyckan, utan att det snarare gjorde honom misstänkt för värre saker, så berättade han sanningen för polisen. Nu försöker de hitta hennes kropp genom att följa strömmar etc.

Jag är övertygad om att det var en olycka, och att hennes kropp hamnat i vattnet. Tror inte han har nerver nog för att hantera ett lik, sänka kropp etc. Det skulle bli för mycket, även för honom.

Fortfarande så tragiskt alltihop.

Fullt möjligt.

Vissa funderingar; varför hade han inte någon annan med sig - han har ju själv påpekat att han själv inte kan manövrera ubåten ensam?

19.30 - sent kan tyckas - borde inte någon mera varit med här, ingen som visste om denna tur?

Som jag förstod det saknar ubåten någon vettig navigering - än värre när det börjar bli kväll att dra runt då?

Han ville nog ha journalisten för sig själv - det var hans reportage - ingen annans(?)

Han påstår att han inte hade med sin mobil? Verkar oerhört korkat av en man med den kalibern - därav vissa tvivel.

Han borde ha haft möjlighet/kunnat larma vid olycka - fanns något sådant alls i ubåten?

Hade varit bättre om han nu (isåfall) inte fått paranojja och larmat på hjälp direkt. Men Högmod går före fall....
Citera
2017-08-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
De kanske vinkade av varandra vid hamnen och han vände sig om för att koncentrera sig på sina skadade barlasttankar och hon skuttade glatt nedför landgången.... och snavar, slår i huvudet och försöker hålla sig kvar men orkar inte och kan inte ropa och dras ned i vattnet, kanske krossas mellan ubåtens skrov och sidan av hamnen.

Madsen är då helt ovetandes vad som hänt henne och då ligger hon där någonstans där han satte i land henne.
Och han sänkte ubåten pga vadå?
Citera
2017-08-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
På bilden av PM och KW när de står i tornet, den där KW ser ut att titta rakt på fotografen och le.
Där tycker jag att det ser ut som att PM talar i telefon. Han håller upp armen precis som man gör då.

Eller så står han bara och kliar sig
Känns konstigt om han inte har telefon. Däremot kanske han har telefondisciplin och stänger av telefonen för han vet att han ändå inte har täckning nere i ubåten. Så säger han någonting som avser att han inte har någon påslagen telefon - och detta tolkas som att han inte har någon telefon.
Citera
2017-08-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota

Förutom att PMs historia om att han släppt av henne vid 22:30 skjutits ner av Polisen plus att han uppges ha kommit med andra förklaringar efter att så skett. Plus att det inte fanns några skador på ubåten som förklarade sänkningen, plus att polisen tillsammans med Danska försvarets experter sagt att PM sänkte ubåten med vett och vilje. Och motiv för att sänka båten saknas om det inte är för att undanröja bevis.
Citera
2017-08-15, 13:26
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Var finns källa på att han sagt att han inte hade telefon med sig?
Citera
2017-08-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mannen är känd för att ha ett häftigt humör. Han slänger t o m verktyg på folk när han är förbannad. Jag kan tänka mig att Kim, som journalist är hon vetgirig och ifrågasättande, helt enkelt har pressat honom och han blev arg. Kanske kastade han ett tungt föremål på henne i hastigt mod, som råkade träffa väldigt olyckligt. När han insett att hon faktiskt inte lever så har han styrt ut så långt som möjligt från platsen och helt enkelt dumpat henne. Därefter funderat på hur han skall dölja olyckan. Han är intelligent. Han begriper att han kommer åka dit om minsta lilla bloddroppe finns på ubåten. Alltså: han sänker den.

Kroppar brukar flyta upp efter ett antal veckor pga gaser som bildas i kroppen. Detta under förutsättning att han inte satt fast nåt 150-kilos ankare på kroppen (finns ankare på ubåtar?). Men alla kropper flyter inte upp, så det är bara att hoppas.

Just det, din fundering på vad som hänt, är helt ointressant. Vad som är intressant, är om polisen hittar relevant spår i båten, och/eller om liket dyker upp. Det är bara det som återstår i fallet, självklart också om PM väljer att berätta.....

Så, igen, det är ingen som helst ide att spekulera om hur det kan ha gått till, bara att lägga på "hold", lite likt Tova och Njutånger, även om det finns skillnader, såklart, likheten är främst att två eventuella förövare var helt ensamma med eventuella offer, och där stannar likheterna. Det blir intressant att följa under hösten, i båda fallen.
Citera
2017-08-15, 13:29
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och han sänkte ubåten pga vadå?

Han blev väl arg på den.
Citera
2017-08-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tidsmässigt måste det hänt något då. Han behöver också tid för att vända och hinna till farleden, tror vi kan utgå från att KW inte längre fans i livet då hand vände österut. Blir även mörkt vid 21-tiden, har för mig att månen inte kommer upp förrän vid 23-tiden den kvällen. Antagligen inträffade något efter att det blivit mörkt...
Ja jag vågar påstå att det hänt något mellan 20:30 och 22:30 (en timme extra än planerat kan man nog inte säga är helt orimligt och PM lämnade även den tiden i sin första förklaring, även om det var lögn). Ubåten befann sig då i (eller kan med sin maxfart inte lämnat) ett område strax utanför CPH där det finns både mobiltäckning och möjlighet att meddela sig via radio (om KW valt att stanna ute längre borde hon hört av sig och om det sker en olycka borde PM ha ropat/ringt på hjälp). Sammantaget gör det att en vanlig slumpvis olycka verkar uteslutet (då borde han larmat).
Att han 15 timmar senare dyker upp i Koge bukt och sänker ubåten efter att ha utfrågats på radio och när helikopter och båt närmar sig är ju minst sagt än mer misstänkt och kombinerat med lögner och att han ändrar sin historia gör att det lutar åt brottslig handling av något slag (vållande eller mord).
Senast redigerad av Praetori 2017-08-15 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in