2017-08-15, 13:08
Medlem
Har man skandinaviskt utseend borde tex cykel vara mycket lämpligare för smuggling kring öresund. Om man känner att man absolut måste undvika bron så är en enkel segelbåt bättre än en jävlaubåt.

Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Och som någon skrev innan: Så mycket uppmärksamhet som är kring den i allmänhet (något som PM absolut spätt på) så drar den ju allas ögon till sig. Jag kan inte tänka mig mycket sämre farkoster att smuggla med, särskilt som den inte verkar kunna gå några längre sträckor under vatten? Även om, antingen behöver du då en annan båt som hämtar smuggelgodset från ubåten eller lägga till i hamn, båda alternativen skulle vara väldigt uppseendeväckan. Nej, smuggelgrejen är orimlig och skulle förklara mycket lite om KW:s försvinnande.
Citera
2017-08-15, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, inte så enkelt.

Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn 23:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han släppte av Kim Wall i Ankeborg 22:30 i torsdags
Han kan ha ändrat sig till att han inte släppte av Kim Wall.
...

Polisen har inte gett oss någon formulering som låter oss veta exakt vad ändringen består i. Bara att meningen som helhet inte längre skulle vara sann.
Han kan ha släppt av henne i Sverige lite diskret om hon hade problem med sin svartsjuka boyfriend, det skrivs lite om han, så man undrar vad gjorde han under den aktuella tiden efter att ubåten gått till sjös?
Ubåtskapten kanske bara varit behjälplig i hennes flykt och är tyst till hon är vid sitt mål typ, kanske en IS resa till Syrien, vem vet med kvinnor idag. I samma veva informera hon nån hemlighet vad föreningen planerade mot kaptenen, så då sänkte han den på vägen hem.
Han kan ha släppt av henne för nära en flyktinganläggning och då vet vi hur det går.

Han ville ju berätta för pressen men det ville inte åklagare veta av, kanske att hon frivilligt velat fly en trist tillvaro i Svedala då hon är van vid liv och rörelse, sen har vi anhöriga som tror hon lever, så trots att hon inte hör av sig tror de så,,, brukar hon sticka iväg utan att meddela??? Finns många märkliga saker man bör utreda innan man kallar kaptenen för mördare... Men samtidigt vet han att det blir ersättning när han släpps på fri fot och då tycker det är okey att vila upp sig i häktet med go mat och rumsservice samt då ersättning vid muck.
Senast redigerad av beaver_se 2017-08-15 kl. 13:15.
Citera
2017-08-15, 13:09
Avslutad
Det mest logiska är att det hände något när hon skulle kliva av vid 22.30, men man kan inte heller utesluta att PM gjort något senare under nattens gång.
Det som talar emot PM är att ingen tycks ha sett någon ubåt vid hamnen där han skulle ha släppt av henne och att hon aldrig mer gick att nå.

Säkerställde han aldrig att hon faktiskt kom i land ?

Hur lätt/svårt är det att kliva ombord på en ubåt, behöver man ha en liten jolle att ta sig ut med ??
Man kan väl knappast bara stiga av och på en ubåt hur som helst.

Kanske gjorde man något fel när hon skulle landstiga, eller så är det så illa att hon inte ens var med om en olycka utan ett brott.

Dock tror jag personligen på någon form av olycka som PM försökte dölja spåren efter då han riskerade sitt levebröd. Just nu försöker han dölja allt genom att förneka.

Polisen går idag ut med att båtförare ska vara uppmärksam på vatten i området där hon kan ha dumpats.

Vilken hemsk människa PM är som inte rapporterar in en olycka eller som rent av har dräpt henne eller skändat hennes kropp.

Han verkar just nu leva i förnekelse, men till vilken nytta, hans dagar som uppfinnare lär vara räknade nu.
Citera
2017-08-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vet inte riktigt hur detta skall tolkas. Att man vill få kontakt med "alla som besökt eller färdats med den aktuella u-båten" verkar rätt konstigt. Det finns ju ett antal personer med järnkoll på varje detalj av ubåten som man kan höra. Vad kan de vara ute efter?
Man kanske vill försöka korrelera data inspelat i navigationssystemet med passagerarturer för att se om det finns något mönster - dvs om ubåten kör olika turer med passagerare respektive när PM smiter ut ensam.

Över huvud taget har de ju ett intresse att försöka räkna ut var PM kan ha velat dra runt med båten under natten. Och det är ju då troligt att han baserar sina beslut på erfarenheter från tidigare turer.
Citera
Medlem
Det börjar närma sig slutplädering i FB's begränsade små vatten

Jag lutar mig mycket mot "Praetori", en mycket väl insatt citerare och en mycket eftertänksam/analytisk dito.

KW är försvunnen och sannolikheten att hitta henne, eller kvarlevor, närmar sig noll. Så att hon är borta/död, är tyvärr mycket sannolikt.

Om polisens tekniker hittar något i båten, som visar på brott, kommer PM säkert att dömas, även om inte kroppen hittas. Om kroppen hittas, är chansen hyfsat stor att fastställa dödsorsaken, om den hittas inom den närmsta tiden, någon/några veckor.

Om ingen av dessa saker händer, är det stor risk att det bara är en person i hela världen som vet, vad som egentligen hände. Om inte PM säger som det är, kan nog fallet dö, juridiskt sett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag har hakat upp mig på att Madsen vid tidigare tillfälle, sagt att han vill skapa ett "kriminellt drama".
Samt att han inte är intresserad av projekt som är enkla, utan vill ha stora utmaningar.

Är inte Kim död, så passar ju det här honom utmärkt.

Ja det är nästan så att man kan tro detta. Inget verkar logiskt i denna historia. Vilken förklaring man än försöker med så faller den på något. Dessutom får jag en känsla av att det på något sätt är planerat.

Om man leker med tanken att detta är ett enormt practical joke och KW lever, vad skulle han kunna få för straff? Skulle han kunna få betala ett enormt skadestånd för att han har lurat polisen? Finns det öht någon sådan brottsrubricering, typ konstprojekt?

Det finns en dansk kriminalroman, kvinnan i rummet, skriven av Jussi Adler-Olsen, som har vissa likheter. Det handlar om en framgångsrik kvinna som blir bortrövad på en färja och instängd i en tryckkammare under flera år och ingen har en aning om var hon är eller varför hon är borta.
Citera
2017-08-15, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Var finns källan till det uttalandet?

I någon av alla artiklar som finns i tråden. Kommer tyvärr inte ihåg vilken.
Måste finnas fler i tråden som läst det, som kanske kommer ihåg, och kan hjälpa till.
Citera
2017-08-15, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är nästan så att man kan tro detta. Inget verkar logiskt i denna historia. Vilken förklaring man än försöker med så faller den på något. Dessutom får jag en känsla av att det på något sätt är planerat.

Om man leker med tanken att detta är ett enormt practical joke och KW lever, vad skulle han kunna få för straff? Skulle han kunna få betala ett enormt skadestånd för att han har lurat polisen? Finns det öht någon sådan brottsrubricering, typ konstprojekt?

Det finns en dansk kriminalroman, kvinnan i rummet, skriven av Jussi Adler-Olsen, som har vissa likheter. Det handlar om en framgångsrik kvinna som blir bortrövad på en färja och instängd i en tryckkammare under flera år och ingen har en aning om var hon är eller varför hon är borta.

Det blir nog väldigt dryga böter om KW och PM skulle spela polisen och utredningen ett spratt, förmodligen rent av fängelse.
Citera
2017-08-15, 13:15
Medlem
Mannen är känd för att ha ett häftigt humör. Han slänger t o m verktyg på folk när han är förbannad. Jag kan tänka mig att Kim, som journalist är hon vetgirig och ifrågasättande, helt enkelt har pressat honom och han blev arg. Kanske kastade han ett tungt föremål på henne i hastigt mod, som råkade träffa väldigt olyckligt. När han insett att hon faktiskt inte lever så har han styrt ut så långt som möjligt från platsen och helt enkelt dumpat henne. Därefter funderat på hur han skall dölja olyckan. Han är intelligent. Han begriper att han kommer åka dit om minsta lilla bloddroppe finns på ubåten. Alltså: han sänker den.

Kroppar brukar flyta upp efter ett antal veckor pga gaser som bildas i kroppen. Detta under förutsättning att han inte satt fast nåt 150-kilos ankare på kroppen (finns ankare på ubåtar?). Men alla kropper flyter inte upp, så det är bara att hoppas.
Citera
2017-08-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Apropå detta med smuglins-teori, nej det tror jag inte.

Denna Ubåt ær inte anonym (færgen førvisso), Petter æven ær ju en liten "rockstar" i att vilja ha publicitet, inget en smugglare søker. Likaså hade Ubåten varit uppe på renovering och detta var "nystarten", denna sæsong ?

Och om han en storsmugglare, så borde væl polisen ha sina øgon på honom sen tidigare.
Finns åtskilliga smugglare som sökt uppmärksamhet - mångmiljonärer med glamoröst vardagsliv och större normala inkomster. De har t ex valt att smuggla för spänningen. Eller för att de kommit på att det är så lätt eftersom folk antar att de inte behöver smuggla och därför givetvis inte smugglar. Just knark däremot är ju problematiskt i t ex säkerhetskontroll eftersom en knarkhund skiter i hur känd personen som går förbi är.
Citera
2017-08-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Precis det jag varit inne på, han har garanterat en rutin för "show off", och jag skulle tro att den inkluderar "på stället dyk". Du har hävdat att det inte finns någon bra plats för det i Köpenhamnsinloppet, är du helt, helt säker på det!!!!???

Det finns säkert någon plats men jag är böjd att tro att sådant görs med följebåt under normala förhållanden. Det som gnager lite är att de är ute norr om Middelgrunden vid 2030 vilket nästan är i skärningen mellan farlederna in till CPH och Holländerdjupet (Drogdenrännan) och att tyskens observation vid 20:30 säger att båten verkade vara på väg söderut (vilket är åt fel håll i sammanhanget). Bristen på observationer efter det och det faktum att de, om allt förlöpt normalt, borde gått tillbaka mot CPH inom den tidsrymden gör att det verkar märkligt om de gått närmare Köpenhamn igen för att dyka, då borde någon sett båten kan man tycka.
Citera
2017-08-15, 13:20
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
"Kim Wall hade planerat att återvända till Köpenhamn efter någon timmes resa med ubåten, men så blev det inte." -Helsingborgs Dagblad

Jag utesluter som sagt inte att de dykt men det verkar märkligt. Om båten rört sig in mot Köpenhamn så borde det funnits senare observationer än de från 20:30.
Nästa kända observation är vid midnatt när båten passerar framför ett fartyg i farleden i Öresund på väg österut. Någon tid för längre sejourer där emellan finns det inte. För att befinna sig där vid midnatt måste båten senast vid 2230-tiden (då han påstått sig ha lämnat av KW) ha lämnat området kring inloppen. Det kan ju finnas andra platser för att dyka på men om man vill ha det till att det är själva dyket som orsakat panik eller något annat hos KW som lett till hennes död så måste man passa in det i tidsramen. Det är som sagt inte alls omöjligt och vi vet sedan tidigare att PM är åtminstone någorlunda risktagande till sin natur (och det skall nog till en sådan person för att bygga amatörraketer och ubåtar).

Tidsmässigt måste det hänt något då. Han behöver också tid för att vända och hinna till farleden, tror vi kan utgå från att KW inte längre fans i livet då hand vände österut. Blir även mörkt vid 21-tiden, har för mig att månen inte kommer upp förrän vid 23-tiden den kvällen. Antagligen inträffade något efter att det blivit mörkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in