2019-08-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var det värsta av allt. Annars brukar det ju vara så, att en kvinna blir kär i "människan" - och försöker förtränga eller ursäkta brottet han gjort, eller rentav försöker intala sig att han är oskyldig. Men i det här fallet verkar det vara själva brottet tjejen tänder på..? Och så går hon ut med det i tidningen också, med foto och sitt fullständiga namn..?

Du är alltid så snabb att döma. Det här handlade om hennes nyfikenhet på Madsen som fick henne att vara med på en rättegångsdag, för ca 1,5 år sedan. Hon hade väl precis fyllt 17 år då.
"Kär" i Madsen blev hon väl först efter att de börjat brevväxla. När han hjälpte henne genom en mörk tid i hennes liv. När man är i tonåren söker man efter en egen identitet. Att bryta sig loss från föräldrar och finna sig själv. Den här tjejen verkar ju vara väldigt omogen dessutom.

Vad tycker du om Madsens omdöme då? Att snärja en liten problemtyngd tonårstjej?
De här farliga sexförbrytarna och våldsmännen är ju dömda till förvaringsstraff för att skydda allmänheten från dem. Och så är det tillåtet att ha brevkontakt med tom minderåriga tjejer!

Hur skyddas allmänheten då?
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-22 kl. 18:57.
Citera
2019-08-23, 03:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du är alltid så snabb att döma. Det här handlade om hennes nyfikenhet på Madsen som fick henne att vara med på en rättegångsdag, för ca 1,5 år sedan. Hon hade väl precis fyllt 17 år då.
"Kär" i Madsen blev hon väl först efter att de börjat brevväxla. När han hjälpte henne genom en mörk tid i hennes liv. När man är i tonåren söker man efter en egen identitet. Att bryta sig loss från föräldrar och finna sig själv. Den här tjejen verkar ju vara väldigt omogen dessutom.

Vad tycker du om Madsens omdöme då? Att snärja en liten problemtyngd tonårstjej?
De här farliga sexförbrytarna och våldsmännen är ju dömda till förvaringsstraff för att skydda allmänheten från dem. Och så är det tillåtet att ha brevkontakt med tom minderåriga tjejer!

Hur skyddas allmänheten då?

The pot called the kettle black? Du dömde ju tjejen värre än jag:

Citat:
Det här med att tjejen sa, att hon fick en adrenalinkick av att sitta i rättssalen med mördaren närvarande och lyssna på de spetsade skruvmejslarna som Madsen använde mot KW, vad ska man tro om det?

Spänning? Eller erotisk upphetsning? Hon beskrev det som att hoppa ut från en höjd.
Men inte av förskräckelse som jag förstod det. Adrenalinkick.
När de flesta övriga i salen mår dåligt. Kanske tom håller för öronen.
Hon verkar ju störd tycker jag.

Alltså, kriminalvården skyddar ju henne och de andra kvinnorna, på det sättet att de inte får träffa Madsen. Det är väl att "skydda"? Att hindra en intern från att brevväxla med människor utanför murarna i åratal, går nog inte. Det skulle strida mot de mänskliga rättigheterna, internationella konventioner o.s.v.. Och kvinnorna väljer ju själva att skriva dit, det är inte internerna som börjar. (Det är jag rätt säker på att de inte skulle få lova att göra - typ slå upp främmande kvinnors adresser i telefonkatalogen och skicka brev till dem i förhoppningen att få svar.) Madsen använde sig ju vid ett tillfälle av "Sofie", så att hon öppnade hans Facebook och satte in en brevvänsannons åt honom.

Jag tror inte att brevkontakten med Madsen I SIG skadar någon. Den blir nog till ett spännande inslag i tillvaron, för kvinnor som inte har så mycket annat att glädja sig åt, skulle jag tro. För övrigt tror jag inte att M skulle vara farlig för kvinnor som han byggt upp någon som helst relation till, ens om han fick träffa dem obevakat, för han har ingen historia av hustrumisshandel/partnervåld. Det går inte att jämföra med Peter Lundin, som hade både misshandlat och mördat tidigare kvinnor han varit ihop med.

Det som kan skada den här tjejen, är hennes egen dumhet att vika ut sig i tidningarna, och tidningarnas omoral i att låta henne göra det. Hon skämmer ut sig, och det blir sökbart för evig tid när hon gick ut med sitt fullständiga namn. Det finns dessutom en liten risk att någon do-goody vill "lära henne en läxa" för att hon har kontakt med Madsen... Det har skrivits allt möjligt otäckt på olika forum om kvinnorna kring Madsen, och någon galning skulle kunna få för sig att gå till handling.

Jag noterar att svenska tidningar inte har refererat artikeln om 18-åringen - som de alltid brukar göra när det är något med M. Det beror antagligen på att de har gjort den bedömningen, att tjejen är så ung att hon bör skyddas mot sig själv. Ibland fattar de bra beslut, ibland går censuren för långt (som detta med Oles skadeståndsanspråk - han var en fullvuxen man med råge, och behövde ej längre skyddas, anser jag).
Citera
2019-08-23, 10:57
Medlem
Citat:

Alltså, kriminalvården skyddar ju henne och de andra kvinnorna, på det sättet att de inte får träffa Madsen. Det är väl att "skydda"? Att hindra en intern från att brevväxla med människor utanför murarna i åratal, går nog inte. Det skulle strida mot de mänskliga rättigheterna, internationella konventioner o.s.v.. Och kvinnorna väljer ju själva att skriva dit, det är inte internerna som börjar. (Det är jag rätt säker på att de inte skulle få lova att göra - typ slå upp främmande kvinnors adresser i telefonkatalogen och skicka brev till dem i förhoppningen att få svar.) Madsen använde sig ju vid ett tillfälle av "Sofie", så att hon öppnade hans Facebook och satte in en brevvänsannons åt honom.

.
Det går visst att hindra mördare att skriva brev till kvinnor. Det har man gjort med Billy Fagerström. Han fick överhuvudtaget inte ha kvinnliga brevvänner. Han överklagade det, så hur det gick sen vet jag inte. Jag hoppas det inte gick igenom.
Citera
2019-08-23, 11:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det går visst att hindra mördare att skriva brev till kvinnor. Det har man gjort med Billy Fagerström. Han fick överhuvudtaget inte ha kvinnliga brevvänner. Han överklagade det, så hur det gick sen vet jag inte. Jag hoppas det inte gick igenom.

Kan vara olika regler i Sverige och Danmark i och för sig.

Jag är faktiskt förvånad över att kriminalvården överhuvudtaget får göra skillnad på män och kvinnor, för det får man ju idag inte göra någon annanstans. Vi ska vara "hen" allihop, män och kvinnor ska kunna umgås som vänner, byta om i samma omklädningsrum och gå på samma offentliga toaletter, och könet ska inte ha någon som helst betydelse i något sammanhang. Observera att JAG inte håller med om detta, men det är den normen som gäller i Västvärlden sedan ett par, tre decennier.

Annan tanke: undrar om några av M:s manliga vänner hälsar på honom? Jens Falkenberg skrev ju inte på Deirdres Facebook att han ville göra det, och fick instruktioner av henne. Undrar om han någonsin gjorde det..? Synd man får veta så lite... På så sätt är det bra att det finns människor som är så gränslösa som den här 18-åriga tjejen, som går ut i pressen - annars skulle man ju inte få veta något alls!
Citera
2019-08-23, 14:53
Medlem
Citat:

Jag tror inte att brevkontakten med Madsen I SIG skadar någon. Den blir nog till ett spännande inslag i tillvaron, för kvinnor som inte har så mycket annat att glädja sig åt, skulle jag tro. För övrigt tror jag inte att M skulle vara farlig för kvinnor som han byggt upp någon som helst relation till, ens om han fick träffa dem obevakat, för han har ingen historia av hustrumisshandel/partnervåld. Det går inte att jämföra med Peter Lundin, som hade både misshandlat och mördat tidigare kvinnor han varit ihop med.

Det som kan skada den här tjejen, är hennes egen dumhet att vika ut sig i tidningarna, och tidningarnas omoral i att låta henne göra det. Hon skämmer ut sig, och det blir sökbart för evig tid när hon gick ut med sitt fullständiga namn. Det finns dessutom en liten risk att någon do-goody vill "lära henne en läxa" för att hon har kontakt med Madsen... Det har skrivits allt möjligt otäckt på olika forum om kvinnorna kring Madsen, och någon galning skulle kunna få för sig att gå till handling.

Jag noterar att svenska tidningar inte har refererat artikeln om 18-åringen - som de alltid brukar göra när det är något med M. Det beror antagligen på att de har gjort den bedömningen, att tjejen är så ung att hon bör skyddas mot sig själv. Ibland fattar de bra beslut, ibland går censuren för långt (som detta med Oles skadeståndsanspråk - han var en fullvuxen man med råge, och behövde ej längre skyddas, anser jag).
Vi vet ju inte varför Madsen inte får träffa kvinnor just nu. Han har ju tillåtits besök av kvinnor tidigare. Eller hur?

Jag tror till skillnad från dig, att svensk media inte vill publicera skvaller om Kim Walls mördare.
Det är inte av allmänintresse i Sverige. ( Utom för oss tydligen.) Eftersom Madsen är dansk är det kanske av allmänintresse i Danmark. Samma sak med Ole. Han är dansk. Allting är inte en konspiration.

Men du har rätt i att sådana här jagsvaga kvinnor borde skyddas från sig själv.
De borde ha kontakt med psykiatrin istället för kontakt med dömda lustmördare och våldtäktsmän.

Jag dömer inte den här unga tonårstjejen. Men det hon sa tycker jag kan vara ett varningstecken på psykisk ohälsa. Och det är ytterst olämpligt för henne (utan att känna henne närmre) att ha kontakt med Madsen. Hon tycks väldigt sårbar och mottaglig.
Enligt Madsen är de "själsfränder". Det kan ju vara att han menar att han känner igen sig i henne när han var i den åldern.
Men ändå, ytterst skrämmande. Och det är väl snarare Madsen som ska dömas här. Det låter närmast på dig som att det är gamle Madsen som hamnat i dåligt sällskap (igen) än tvärtom.

Kvinnorna runt Charles Manson var just unga jagsvaga, problemkvinnor som rymt hemifrån.
Som sökte efter en egen identitet. Någonting att tro på. Det enda de visste säkert var att de avskydde sina föräldrars livsstil.
Hur lätt var det inte att hjärntvätta dessa kvinnor med Mansons "filosofi". Visserligen med hjälp av LSD.

Charles Manson fick aldrig någon diagnos. Men han hamnade högt upp på Psykopatchecklistan.
Och att han var en karismatisk Narcissist märker ju vem som helst som ser och lyssnar på honom.
Till sitt psyke väldigt lik Madsen.

Vad det gäller demokrati för fångar.
Det säger väl sig självt att det är väldigt stor skillnad på en fånge som sitter på ett långt straff för ekonomisk brottslighet och en livstidsdömd lustmördare som sitter på förvaringsstraff.
Självklart borde det vara mycket hårdare restriktioner för den senare gruppen.
Inte så att de ska isoleras. Men kärlek behöver inte innebära köttslig kärlek.
Sex är inte en demokratisk rättighet. Framförallt inte för kriminella som å det grövsta missbrukat både sex och kvinnor. Tom mördat för sina egna perversa lustar.

Och självklart borde de inte få ha kontakt med minderåriga mer än möjligtvis sina egna barn.
Det borde vara 25 årsgräns för "pennevänner" till dömda sexförbrytare.
Kvinnor får ju inte sterilisera sig i Sverige före 25 års ålderSamt 20-årsgräns för att handla på systembolaget osv.
Så det finns undantag från myndighetsåldern. För att skydda mot ungdomlig förvirring och oförstånd.
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-23 kl. 15:48.
Citera
2019-08-23, 15:48
Medlem
Citat:
Vi vet ju inte varför Madsen inte får träffa kvinnor just nu. Han har ju tillåtits besök av kvinnor tidigare. Eller hur?

Jag tror till skillnad från dig, att svensk media inte vill publicera skvaller om Kim Walls mördare.
Det är inte av allmänintresse i Sverige. ( Utom för oss tydligen.) Eftersom Madsen är dansk är det kanske av allmänintresse i Danmark. Samma sak med Ole. Han är dansk. Allting är inte en konspiration.

Och självklart borde de inte få ha kontakt med minderåriga mer än möjligtvis sina egna barn.
Det borde vara 25 årsgräns för "pennevänner" till dömda sexförbrytare.
Kvinnor får ju inte sterilisera sig i Sverige före 25 års ålder. Så det finns undantag från myndighetsåldern. För att skydda mot ungdomlig förvirring och oförstånd.

Det var väl i samband med flytten från lyxfängelset? Han åkte ju på stryk, bad om förflyttning och sen började förfrågningar från olika kvinns ramla in, ang besök. Då ansåg fängelsedirektören (om jag minns rätt) att fängelset inte är nån äktenskapsförmedling. Och ströp besöken. Man sa ju också att vill man ha besök från kvinnor så är det mamma, hustru och flickvän som får besöka. Men inte några fler. Om just den regeln blev införd vet jag inte. Och hustru har han inte längre. Flickvän har han inte heller längre. Mamma är inte i livet. Voilá.

JAG tycker det är av intresse eftersom Kim var en svensk journalist. Är det svenskar inblandade så är det väl av intresse kan jag tycka.
Citera
2019-08-23, 15:58
Medlem
Citat:
Det var väl i samband med flytten från lyxfängelset? Han åkte ju på stryk, bad om förflyttning och sen började förfrågningar från olika kvinns ramla in, ang besök. Då ansåg fängelsedirektören (om jag minns rätt) att fängelset inte är nån äktenskapsförmedling. Och ströp besöken. Man sa ju också att vill man ha besök från kvinnor så är det mamma, hustru och flickvän som får besöka. Men inte några fler. Om just den regeln blev införd vet jag inte. Och hustru har han inte längre. Flickvän har han inte heller längre. Mamma är inte i livet. Voilá.
Som jag minns det fick han återkommande besök av den kvinnliga lokföraren efter flytten till nya fängelset. Hur det ligger till med den saken kan nog *Mervinna på sina fem fingrar.

Det övriga du skriver är ju en debatt som de har i Danmark. Det har nog inte lagstiftats eller införts något nytt regelverk på plats inom kriminalvården ännu. För det hade ju varit en nyhet av allmänintresse.
Även om jag tror att kriminalvården gör vad de kan med de verktyg de har. Men uppenbarligen inte tillräckligt. Med tanke på Madsens nya unga käresta Camilla.
Citera
2019-08-23, 16:07
Medlem
Citat:
Som jag minns det fick han återkommande besök av den kvinnliga lokföraren efter flytten till nya fängelset. Hur det ligger till med den saken kan nog *Mervinna på sina fem fingrar.

Det övriga du skriver är ju en debatt som de har i Danmark. Det har nog inte lagstiftats eller införts något nytt regelverk på plats inom kriminalvården ännu. För det hade ju varit en nyhet av allmänintresse.
Även om jag tror att kriminalvården gör vad de kan med de verktyg de har. Men uppenbarligen inte tillräckligt. Med tanke på Madsens nya unga käresta Camilla.
Ah, just det. Lokföraren. Ok, då hann han vara där en stund innan det ströps. Så det var inte i lyxfängelset då? Nå - nu har han inte några besök så vitt jag förstått. Och lär väl inte få heller. Det kanske är individuellt också beroende på vad man gjort?
Citera
2019-08-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ah, just det. Lokföraren. Ok, då hann han vara där en stund innan det ströps. Så det var inte i lyxfängelset då? Nå - nu har han inte några besök så vitt jag förstått. Och lär väl inte få heller. Det kanske är individuellt också beroende på vad man gjort?
Men det faktum att Madsen har en ny käresta, Camilla 18 år, säger väl att det inte har förändrats.
Hon har fått avslag på besök hitintills med motivering att hon är för ung. Inte med någon motivering som inbegriper nya regler.

Och det var ju just det Peter Lundins x-fru Bettina reagerade på.
Här kommer länken för tredje gången.
https://www.bt.dk/krimi/lundins-eks-om-peter-madsens-nye-pen
neven-det-loeber-mig-koldt-ned-ad-ryggen
Citera
2019-08-23, 16:44
Medlem
Citat:
Men det faktum att Madsen har en ny käresta, Camilla 18 år, säger väl att det inte har förändrats.
Hon har fått avslag på besök hitintills med motivering att hon är för ung. Inte med någon motivering som inbegriper nya regler.

Och det var ju just det Peter Lundins x-fru Bettina reagerade på.
Här kommer länken för tredje gången.
https://www.bt.dk/krimi/lundins-eks-om-peter-madsens-nye-pen
neven-det-loeber-mig-koldt-ned-ad-ryggen

Så det var motiveringen? Ok, jag är tydligen dåligt insatt. Om de haft den motiveringen, så har nog inte reglerna införts ang de kvinnliga besökarna (mor, fru, dotter).
Citera
2019-08-23, 16:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Tror att de besöken från henne skedde medan han ännu satt på det första stället, Storström.

Denna dam alltså gäller det:
"En av dem är 48-åriga Sofie, som nu träder fram och berättar i tidningen BT om varför hon överhuvudtaget väljer att träffa den omskrivna mördaren.
– Han får mig att tänka, inte bara mentalt utan även om mänskliga ting i livet, säger hon i intervjun.
Hittills har Sofie hunnit besöka Madsen vid 20 tillfällen i fängelset.
– Jag har aldrig varit rädd för honom. I samma ögonblick som jag lämnar fängelset brukar jag tänka att jag vill dit igen, säger hon."

https://www.expressen.se/kvallsposten/sofie-48-umgas-med-peter-madsen-i-fangelset/

"Peter Madsen flyttades till Herstedvester Fængsel efter att han attackerats inne på Storstrøms Fængsel där han först placerades."
https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsen-attackerad-inne-pa-fangelset/

Jag för min del får ju säga det att har man lustmördat någon kvinna och är dömd till livstids
fängelse så borde man för evig tid ha diskvalificerat sig inte bara från kvinnobesök utan också
från all brevkorrespondens med personer av det täcka könet.
Man får helt enkelt stå sitt kast.
Det ska bara inte tramsas runt med såna här jävla odjur. De har gjort sina medvetna
val när de tog livet av oskyldigt folk och nu får man betala priset för det (utöver att ha
fråntagits friheten i långliga tider).

Sedan att det råkar finnas en faslig mängd med kvinnliga "mördargroupies" som inget
hellre tydligen vill än att få träffa sina inlåsta små älsklingar på tu man hand därinne
på anstalterna och matar på med romantiska brev så det står härliga till, ja, det är
förstås beklagligt. De borde resolut förhindras från såna träffar och deras brev
borde rivas i stycken så fort de anländer till kåken och aldrig kunna nå alla dessa
små rara älsklingar...
Tufft ska det vara...
Senast redigerad av Grandioso 2019-08-23 kl. 17:45.
Citera
2019-08-23, 16:54
Medlem
Citat:
Så det var motiveringen? Ok, jag är tydligen dåligt insatt. Om de haft den motiveringen, så har nog inte reglerna införts ang de kvinnliga besökarna (mor, fru, dotter).

Om du klickar på länken så dyker det upp en ruta längst upp till höger "Vill du översätta denna sidan?"
Så kan du läsa artikeln lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in