2019-08-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det lät helt wacko och gravt omoget, reagerade på ordvalet. Funderade på om hon ens begrep själv vad hon sa, om hon försökte förklara nån fascination? Skräckblandad förtjusning?
En del dras ju till deras farlighet, men känner sig trygga just för att de är inlåsta. Nån slags konstig ambivalens.
Vet du, jag tror hon fick en positiv kick - det var ju en kändis. En av världens mest ökända människor de senaste 30-40 åren. Någon som de flesta som läser nyheter känner till. Och för en 18-åring är det nog häftigt. Så barnslig är hon.
Citera
2019-08-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hade också fått en kick av att se ondskan i ansiktet. Men en väldigt negativ sådan. Och jag hade antagligen inte klarat många minuter med honom i samma rum.
Det finns ju en typ av kvinnor som dras till mördare pga att de fantiserar om våld (eller gillar det).
Det kallas inte för Hybristofili tror jag. Utan något annat.

Den här tjejen kanske attraheras av våld. Men jag tror inte att hon förstår skillnaden mellan att fantisera om våld och verkligen uppleva det.
Citera
2019-08-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ja, det lät helt wacko och gravt omoget, reagerade på ordvalet. Funderade på om hon ens begrep själv vad hon sa, om hon försökte förklara nån fascination? Skräckblandad förtjusning?
En del dras ju till deras farlighet, men känner sig trygga just för att de är inlåsta. Nån slags konstig ambivalens.

Japp, det är väl Hybristofili. Men det finns en annan variant när man attraheras av våld och grymhet.
Har jag för mig. Kanske man själv är en smula psykopatisk helt enkelt.
Citera
2019-08-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det finns ju en typ av kvinnor som dras till mördare pga att de fantiserar om våld (eller gillar det).

Den här tjejen kanske attraheras av våld. Men jag tror inte att hon förstår skillnaden mellan att fantisera om våld och verkligen uppleva det.
Nej, hybristofili var det den kvinnliga häktesvakten upplevde. Hittar ingen benämning på när folk i övrigt kärar ner sig i mördare och kvinnoplågare. Bad boys har alltid attraherat unga tjejer. Men jag tycker det går lite väl långt när man svärmar för en halvpygmé som tänder på att kvinnor plågas.
Citera
2019-08-21, 23:09
Medlem
develis avatar
Citat:

De är inte en homogen grupp även om de faller för galningar som Madsen, en brokig skara med vissa gemensamma nämnare.
Jag tror hon är väldigt omogen och har inte koll öht på vad hon ger sig i kast med för person och undrar om hon är mer starstruck/ fascination än att hon tänder på det.
Det svårbegripliga och svårsmälta är hur mord/en dimmas ner, som om det blir en bisak, nåt sekundärt.
Helt förblindade. Spellbound.
Citera
2019-08-21, 23:24
Medlem
Citat:
De är inte en homogen grupp även om de faller för galningar som Madsen, en brokig skara med vissa gemensamma nämnare.
Jag tror hon är väldigt omogen och har inte koll öht på vad hon ger sig i kast med för person och undrar om hon är mer starstruck/ fascination än att hon tänder på det.
Det svårbegripliga och svårsmälta är hur mord/en dimmas ner, som om det blir en bisak, nåt sekundärt.
Helt förblindade. Spellbound.
Ja de har en förmåga att förtränga det helt. Kan förstå dem på avstånd. Men inte de kvinnor som satt med i rättsalen. Det var ju många andra som inte ens stod ut. Som var tvungna att lämna rättssalen.

Ja, du har kanske rätt att hon inte ens förstod vad hon själv sa. Eller inte kunde sätta ord på vad hon kände. Får man hoppas. Hur som helst skulle jag om jag var hennes förälder försöka förmå henne att ha någon kontakt med psykiatrin/psykolog.

Och att kriminalvården stoppade brevväxling med ungdomar under 18 år. Hade det stoppats från början hade hon kanske kommit över det nu. Tydligen tog hon väldigt starkt intryck av Madsen under sin rättegångsdag.
Citera
2019-08-21, 23:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja de har en förmåga att förtränga det helt. Kan förstå dem på avstånd. Men inte de kvinnor som satt med i rättsalen. Det var ju många andra som inte ens stod ut. Som var tvungna att lämna rättssalen.

Ja, du har kanske rätt att hon inte ens förstod vad hon själv sa. Eller inte kunde sätta ord på vad hon kände. Får man hoppas. Hur som helst skulle jag om jag var hennes förälder försöka förmå henne att ha någon kontakt med psykiatrin/psykolog.

Och att kriminalvården stoppade brevväxling med ungdomar under 18 år. Hade det stoppats från början hade hon kanske kommit över det nu. Tydligen tog hon väldigt starkt intryck av Madsen under sin rättegångsdag.
Håller med helt. Skaffa en psykolog, problemet är väl att hon är myndig och gör som hon behagar. Föräldrarna måtte vara förtvivlade.
Ja, hur så unga ens kan få komma i närheten (om så bara via brev) av sådana är obegripligt.
Citera
2019-08-21, 23:44
Medlem
Citat:
Nej, hybristofili var det den kvinnliga häktesvakten upplevde. Hittar ingen benämning på när folk i övrigt kärar ner sig i mördare och kvinnoplågare. Bad boys har alltid attraherat unga tjejer. Men jag tycker det går lite väl långt när man svärmar för en halvpygmé som tänder på att kvinnor plågas.
De kallas "Mördargroupie".

Det var en väldigt bra artikel som *Grandioso lagt ut. Jag läste den först nu.
Peter Lundins X - fru Betinna Brøns. Tar länken en gång till om någon missat den.
https://www.bt.dk/krimi/lundins-eks-om-peter-madsens-nye-penneven-det-loeber-mig-koldt-ned-ad-ryggen

Betinna är också mycket kritisk till att kriminalvården inte har strängare regler och menar att det bara hade varit regler som hade kunnat hindra henne själv från att begå sitt livs misstag.
Även hon var nyfiken. "Och så när man väl sitter där så är det en människa."
"Som kan vara välfungerande vid sidan av det förfärliga brott de trots allt gjort."
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-21 kl. 23:48.
Citera
2019-08-22, 05:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hahaha! "Låsta position". Underbar! Jo, så kan man nog kalla det.

Edit: Jag undrar lite hur han har det därinne. Om han kommer överens med fångarna. Om de föraktar honom. Eller om de flesta är lika vidriga som han själv - då är han bland gelikar och borde trivas som fisken i vattnet. Vi har ju inte fått några rapporter om nån mer misshandel så vitt jag vet.

Skulle vara intressant att veta. Jag misstänker dock, att han knappast hittat någon själsfrände att prata raketer och ubåtar och von Braun med. De allra flesta våldskriminella är lågbegåvade, lågutbildade, och helt ointresserade av vetenskap, samhällsfrågor och allt annat som inte handlar om den enklaste personliga behovstillfredsställelsen i stunden... Många har till och med svårt att läsa o.s.v..

Citat:
Det här med att tjejen sa, att hon fick en adrenalinkick av att sitta i rättssalen med mördaren närvarande och lyssna på de spetsade skruvmejslarna som Madsen använde mot KW, vad ska man tro om det?

Spänning? Eller erotisk upphetsning? Hon beskrev det som att hoppa ut från en höjd.
Men inte av förskräckelse som jag förstod det. Adrenalinkick.
När de flesta övriga i salen mår dåligt. Kanske tom håller för öronen.
Hon verkar ju störd tycker jag.

Ja, det var det värsta av allt. Annars brukar det ju vara så, att en kvinna blir kär i "människan" - och försöker förtränga eller ursäkta brottet han gjort, eller rentav försöker intala sig att han är oskyldig. Men i det här fallet verkar det vara själva brottet tjejen tänder på..? Och så går hon ut med det i tidningen också, med foto och sitt fullständiga namn..?
Citera
2019-08-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skulle vara intressant att veta. Jag misstänker dock, att han knappast hittat någon själsfrände att prata raketer och ubåtar och von Braun med. De allra flesta våldskriminella är lågbegåvade, lågutbildade, och helt ointresserade av vetenskap, samhällsfrågor och allt annat som inte handlar om den enklaste personliga behovstillfredsställelsen i stunden... Många har till och med svårt att läsa o.s.v..

Ja, det var det värsta av allt. Annars brukar det ju vara så, att en kvinna blir kär i "människan" - och försöker förtränga eller ursäkta brottet han gjort, eller rentav försöker intala sig att han är oskyldig. Men i det här fallet verkar det vara själva brottet tjejen tänder på..? Och så går hon ut med det i tidningen också, med foto och sitt fullständiga namn..?
Du missförstod mig grovt. Med själsfränder till Madsen menade jag intressen som tortyr, bdsm, kvinnoplågeri, snuff-filmer, sexberoende etc.
Citera
2019-08-22, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du missförstod mig grovt. Med själsfränder till Madsen menade jag intressen som tortyr, bdsm, kvinnoplågeri, snuff-filmer, sexberoende etc.

Jag vet förstås inte, men jag tror inte att män som sysslar med sådant pratar med varandra om det. Jag tror att det är en lustfylld hemlighet man har, som man ägnar sig åt att fantisera om i ensamhet. Men jag vet förstås inte. Sedan är det förstås möjligt, att de i fängelset tvingas prata om det i någon gruppterapi, men det är ju något annat.
Citera
2019-08-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet förstås inte, men jag tror inte att män som sysslar med sådant pratar med varandra om det. Jag tror att det är en lustfylld hemlighet man har, som man ägnar sig åt att fantisera om i ensamhet. Men jag vet förstås inte. Sedan är det förstås möjligt, att de i fängelset tvingas prata om det i någon gruppterapi, men det är ju något annat.
Du kan ha rätt att man inte pratar så mycket om sånt - när det gäller normala människor. Men jag tror inte normalitetsprocenten där Madsen sitter är speciellt hög. Där sitter samhällets avskrap, såna som har abnorma hjärnor. Eftersom man dessutom vet vem som sitter inne för vad, så letar man säkert upp nån som har liknande erfarenheter som en själv. Och grottar in sig i det. Undrar ifall de runkar i grupp också när de går in i de mer smaskiga detaljerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in