2018-10-23, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, vi funderar lika här.
Det jag hela tiden invänt mot är den stereotypa psykopaten. Att de professionella själv inte vill använda ordet, beror inte på att det skulle vara kränkande för psykopaten. Utan att det är stigmatiserande. Folk ser bums filmpsykopaten framför sig. Den där som sitter på kammaren och tänker ut en enorm Grand-master-plan i ren ondska hur den bäst kan plåga sina medmänniskor .
Och sedan genomför den.

Filmindustrin är bra på att skapa stereotyper. Och folk tycks tro att det är dokumentärt.
Så blotta diagnosen kan få folk att utan vidare bestämt påstå att psykopaten begått brott och lägga till karaktärsdrag, som det inte finns tillstymmelse av bevis eller belägg för.
För man vet ju hur psykopaten är- DVS Film stereotypen. I själva verket är den ena inte den andre lik. Men det finns dock de som hamnar nära film-stereotypen dock. Inte så att de har en Grand-master-plan.
Men hänsynslösheten och samvetslösheten. -Ops! Jag råkade mörda någon. Ha,ha. Typ så. Det bara hampade sig så. Och det har de inga bekymmer alls med.

Men jag blir lite trött på stereotypen. Som påstås veta att de är psykopat redan i koltåldern och skådespela inför sin egen familj under hela uppväxten tom.
8 mars presenterades de centrala drag som indikerar psykopati såsom "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse" inklusive narcissistiska och psykopatiska drag.

Den 23 april upptäckte jag att diagnosen presenterades (Svær dyssocial personlighedsstruktur/personlighedsforstyrrelse) dvs psykopati framkom i live.

Tråden handlar om psykopaten Madsen som sexualsadistiskt mördat Kim brutalt.
Det är den person man ser framför sig.

Vad är egentligen anledningen till utsvävningar om sociopati eller "hollywoodpsykopater"?
Citera
2018-10-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Peter Madsen (eller skattebetalarna, då) betalar för begravningen också. Den kostnaden är utöver de 150 000. Annars är det Stobbes krav på över en miljon kronor som jag förundrar mig mest över. Det var så sanslöst fräckt, och särskilt då mot Kim faktiskt.

STORT FRÅGETECKEN.??????
Menar du "fräckt" att han värderar sin älskade högt?
Nu får du redovisa bortfall av inkomster. Kan du inte det, så har du ingen rätt att lägga lilla näsan i blöt. Dessutom får du redogöra för de faktiska konsekvenserna för pojkvännen. Men det vet vi inget alls om.

Självklart har han ett målsägarbiträde med INSYN som rådgivare.
Att man söker om högre belopp beror ju på att man alltid får högst en tredjedel. Och oftast betydligt mindre, typ en sjättedel.

Det var ju glädjande att mördaren (danska staten) får stå för begravningskostnaden.
När det gäller Ebba fick de dom om skadeståndet två år efteråt. Hoppas att de åtminstone fick begravningskostnader betalda i efterhand.
Citera
2018-10-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
8 mars presenterades de centrala drag som indikerar psykopati såsom "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse" inklusive narcissistiska och psykopatiska drag.

Den 23 april upptäckte jag att diagnosen presenterades (dyssocial personlighedsstruktur/personlighedsforstyrrelse) dvs psykopati framkom i live.

Tråden handlar om psykopaten Madsen som sexualsadistiskt mördat Kim brutalt.
Det är den person man ser framför sig.

Vad är egentligen anledningen till utsvävningar om sociopati eller "hollywoodpsykopater"?

Det har jag redan berättat för dig. Att jag funderade på om vi möjligen slopat begreppet till förmån för psykopat och då även benämner sociopat för psykopat. Att jag kom att fundera på det har jag också nämnt. Att jag tycker att det hade stämt bättre med PMs livshistoria (det som är bevisat och belagt). Men eftersom Sociopat är kontroversiellt och omstritt och vi inte använder begreppet, så behöver vi inte ens fundera på det mer. Inte i det här fallet eller något annat skandinaviskt fall. Utagerat.
Citera
2018-10-23, 21:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har jag redan berättat för dig. Att jag funderade på om vi möjligen slopat begreppet till förmån för psykopat och då även benämner sociopat för psykopat. Att jag kom att fundera på det har jag också nämnt. Att jag tycker att det hade stämt bättre med PMs livshistoria (det som är bevisat och belagt). Men eftersom Sociopat är kontroversiellt och omstritt och vi inte använder begreppet, så behöver vi inte ens fundera på det mer. Inte i det här fallet eller något annat skandinaviskt fall. Utagerat.
Och det senaste om hollywoodpsykopaten? Jag frågar för jag ser inte sammanhanget med Madsen.
Citera
2018-10-23, 21:35
Medlem
Citat:
Och det senaste om hollywoodpsykopaten? Jag frågar för jag ser inte sammanhanget med Madsen.
Det gör du nog. Men du vill inte. Jag menade inte att trampa dig på tårna. Jag för min del känner stort förtroende för polisens utredning av Madsen.
Citera
2018-10-23, 21:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Det gör du nog. Men du vill inte. Jag menade inte att trampa dig på tårna. Jag för min del känner stort förtroende för polisens utredning av Madsen.
Det ska allt mycket till innan jag känner mig trampad på tårna.
Om jag begrep en koppling mellan en hollywoodpsykopat och Madsen så skulle jag givetvis inte fråga.

Den ena är en horribel verklighet och det andra är filmatisering och vad har det med förundersökningen att göra?
Citera
2018-10-23, 21:42
Medlem
develis avatar
Undrar hur många ggr han förbannat att Kims torso drev i land och att de hittade hennes huvud så det stjälpte Madsens lögner?

"Når jeg står i min celle og bliver ked af det og tænker på Kim og slår mit hoved i i væggen og på vej herop spørger fængselsbetjentene om de ikke kan stramme håndjernene noget mere, så er det en fuldstændig sindssyg situation, siger han.
- Jeg kan i værste tilfælde risikere fængsel ikke på livstid, men på ubestemt tid, siger han."

"Den her situation var ikke en, jeg havde forestillet mig skulle debatteres og komme til de pårørendes kendskab, svarer han på spørgsmålet om, hvorfor han brugte rør., da han kastede hende over bord - Meningen var, at hun skulle forsvinde." live eb
Senast redigerad av develi 2018-10-23 kl. 21:45.
Citera
2018-10-23, 21:53
Medlem
Citat:
Det ska allt mycket till innan jag känner mig trampad på tårna.
Om jag begrep en koppling mellan en hollywoodpsykopat och Madsen så skulle jag givetvis inte fråga.

Den ena är en horribel verklighet och det andra är filmatisering och vad har det med förundersökningen att göra?

Du får nog läsa hela konversationen först. Så slipper jag uppta tråden med recycling. Jag har inte uttryckt mig oklart.
Citera
2018-10-23, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Du får nog läsa hela konversationen först. Så slipper jag uppta tråden med recycling. Jag har inte uttryckt mig oklart.
Men herregud - hur svårt ska det vara att svara på en fråga. Men skit det samma - jag klassar det som rent dravel, inte mig emot.

Madsen överträffar säkert hela högen men psykopater på film via sin predatoriska läggning, överlagt mord via planering och medtagande av murder kit, val av brottsplats, tortyren, mordet och efterföljande styckning.
Bind-Torture-Kill sammanfaller med BTK-Rader. Han njöt också av att en flicka hängde fastbunden i rör med nedragna trosor och fick utlösning utan penetrering.
Citera
2018-10-23, 23:06
Medlem
Citat:
I alla tider? Förr visste man inget alls om den störningen. Väldigt mycket förklarades med "ondska", "besatt", djävulen (för man trodde allmänt på djävulen långt in på 1900-talet.)
Psykopater beundrades och ärades i krig. Och kunde få höga befattningar. Började de förtrycka folk i fredstid så att det gick alldeles,alldeles över styr, började man fundera på okullta ting. Trollkarl eller demon?

Vill inte gå in på Romerska Kejsare här eftersom det är så hemskt. Men Caligula var väl allra värst och sedan Nero. Det finns nog en hel lång räcka av Kungar, Kejsare och stormän (Riddare och adelspersoner) genom historien som varit Psykopater. "Bakom varje förmögenhet döljer sig ett brott."

Jag vet inte när den här störningen blev en diagnos. Men jag gissar på 1800-talet.
Vi får väl snoka reda på det.

Självklart har man alltid känt till att såna existerar, man hade bara inget namn annat än epitet typ "ondska", "grymhet" och liknande på dem. Såna gräsliga individer tog sig (och tar sig fortfarande) till toppen inom politiken och civilsamhället dagligen och stundligen. Inte minst genom hot- och skrämseltaktik mot andra, som också vill nå toppen här eller där - på ett eller annat sätt. Inte sällan sätter de sina fiender i en såpass brydsam situation via en utstuderad fälla att de kan utöva utpressning mot dem, och på så vis sopa dem av banan. För att själva nå dit de vill. Förstör livet för andra.
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-23 kl. 23:21.
Citera
2018-10-23, 23:14
Medlem
develis avatar
.
Citat:
"Det fortæller drabschef ved Københavns Politi, Jens Møller, der havde en ledende rolle i efterforskningen, i sin nye bog 'Opklaret'.

»Vi havde stadig den tanke, at det hele kunne være et mediestunt,' fortæller Jens Møller i bogen og henviser til et interview, som Peter Madsen gav til Søndagsavisen tilbage i 2014, hvor han fortalte, at gerne ville lave en 'happening af gigantiske dimensioner'.«

»Jeg tænkte flere gange: Er vi en del af et mediestunt? Var det derfor, det var en journalist, der havde været med ude?"
https://www.bt.dk/krimi/drabschef-jens-moeller-om-ubaadssagen-vi-taenkte-det-kunne-vaere-et-mediestunt
Citat:
Drabschef udgiver bog: Brød sammen i gråd under ubådssagen

Jens Møller udgiver en bog, hvor han fortæller om sit liv og nogle af de spektakulære sager, som han har været med i

"Midt i efterforskningen af den meget omtalte sag fødte Jens Møllers datter sit første barn. Og det malede kontrasten mellem liv og død, god og ond, op for den følsomme drabschef.

'Jeg stod i mit køkken og var ved at smøre mig en mad, da beskeden kom. Gråden stod i halsen, jeg gav slip og lod mig overmande af følelser. Jeg satte mig ned og hulkede et par minutter for mig selv, og så klarede jeg op igen', skriver han i sin erindringsbog 'Opklaret. Drabschefens erindringer', der udkommer onsdag."

" Ved du selv, hvad der fik dig til at græde?

- Jeg tror, at det er magtesløsheden i det. Det uforståelige. At noget så voldsomt kan ske. Og så sammenkoblingen med, at man er kommet så tæt på de mennesker. Det var nok det brede spænd, der gjorde, at det pludselig fyldte meget i hovedet. I sådan en sag opbygger man forskellige følelser undervejs, og så kommer der nogle peak. Jeg har det sådan, at en gang imellem bliver jeg nulstillet af at lade tårerne få frit løb. Og så kan jeg klare hvad som helst igen."

"I bogen kan man foruden hans personlige historie og oplevelser med stress, skilsmisser og skæve oplevelser i korpset, blandt andet læse om grove sager som Revisordrabet, den etbenede bombemand, Amagermandens sædplan - og ubådssagen."
https://ekstrabladet.dk/112/drabschef-udgiver-bog-broed-sammen-i-graad-under-ubaadssagen/7364847
Citera
2018-10-23, 23:21
Medlem
develis avatar
Har jag aldrig hört talas om, det var intressant.
Citat:
Søløver skulle finde Kim Walls legemsdele

"Københavns Politi undersøgte muligheden for at få trænede søløver til Danmark for at finde Kim Walls ligdele.
Det fortæller drabschef ved Københavns Politi, Jens Møller, i sin nye bog 'Opklaret'.

'I Bahrain har man søløver, der er trænet i at lugte blod i vand, og vi undersøgte, hvad det ville koste at få dem til Danmark. For i modsætning til lighundene ville søløverne kunne svømme helt ned til ligdelene, i stedet for at en dykker skulle til at lede efter dem,' forklarer han og tilføjer:

'Det var ikke praktisk muligt, men det ville have været interessant at arbejde med dem også.'"

"Det gjorde man blandt andet ved hjælp af en gruppe svenske hunde, der trods begrænset erfaring med søgning i saltvand markerede flere steder i Øresund, som dykkere efterfølgende kunne undersøge.

'Lighundene arbejdede på den måde, at de under sejladserne lå ned forrest i båden og slappede af. Når hundene fik fat på en fært, reagerede de lidt forskelligt. Nogle peb og gøede, andre kradsede på rælingen og prøvede at springe i vandet, når båden var på vej væk fra området ligesom som for at signalere: »Det er forkert, det her. Sejl tilbage.«'
https://www.bt.dk/krimi/soeloever-skulle-finde-kim-walls-legemsdele
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in