2018-10-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Så här stod det i DN.
"Däremot är jag intresserad av människorna och arbetet som löste brottet såväl som människorna som måste fortsätta leva sina liv trots brottet. Därför kommer förövaren inte att synas vid något tillfälle.”

Som jag tolkar det, så fokuseras det på människorna som jobbat med att lösa brottet och hur de har arbetat med att lösa fallet. Samt de anhörigas upplevelser. I mina öron låter det mer som en dokumentär om brottet än en "mini-drama-serie". Det tror jag aldrig föräldrarna velat medverka till i så fall. Vi får väl se vad det lider.

Ia, jag har också svårt att tro att föräldrarna skulle gå med på att inkludera utförliga scener där deras dotter visas fastbunden, förödmjukad och i tystad dödsångest. Men samtidigt är det ju dock brottet som är själva kärnpunkten i en sådan här historia - utan det hade det inte funnits någon sammanhängande story! Kom ihåg att serien ska göras för kommersiella kanaler, TV4 och CMore - förmodligen också någon dansk kanal. Den kan inte gärna vara hur avskalad som helst.

Hur det än blir låter det, tycker jag, som en vansklig blandform, en genrehybrid grundad på ett av de grymmaste brotten i modern nordisk kriminalhistoria. Ja, vi får se hur det går.
Citera
2018-10-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ia, jag har också svårt att tro att föräldrarna skulle gå med på att inkludera utförliga scener där deras dotter visas fastbunden, förödmjukad och i tystad dödsångest. Men samtidigt är det ju dock brottet som är själva kärnpunkten i en sådan här historia - utan det hade det inte funnits någon sammanhängande story! Kom ihåg att serien ska göras för kommersiella kanaler, TV4 och CMore - förmodligen också någon dansk kanal. Den kan inte gärna vara hur avskalad som helst.

Hur det än blir låter det, tycker jag, som en vansklig blandform, en genrehybrid grundad på ett av de grymmaste brotten i modern nordisk kriminalhistoria. Ja, vi får se hur det går.
Det här med "mini-drama-serie" var kanske bara journalistens omskrivning för att generera musklick.
Och det lyckades!. Jag höll på att få morgonkaffet i halsen i alla fall. Att föräldrarna skulle vilja medverka till något så spekulativt och osmakligt.

Men jag tror nu inte det.
Det kommer nog inte att handla om mordet utan snarare om hur brottet uppklarades och personerna bakom, samt de som blivit kvar att leva med sorgen.

För att göra en film om mordet, så krävs det ju att mördaren erkänner först. Filmdramatiseringen om Ted Bundys mord byggde ju på hans erkännanden. Så tack och lov ligger en sådan film om ubåtsfallet väldigt långt in i framtiden för närvarande.
För mördaren är ju den ende nu levande som säkert vet hur mordet gick till. När, var och hur.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-11 kl. 22:34.
Citera
2018-10-12, 15:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mordet är på väg att bli dansk-svensk tv-serie. Känns som ett rätt tveksamt projekt, även om Walls föräldrar är med på saken.

https://www.hollywoodreporter.com/news/borgen-mindhunter-writer-tobias-lindholm-adapt-kim-wall-murder-as-miniseries-1151478?utm_source=twit ter

https://www.dn.se/kultur-noje/mordet-pa-kim-wall-blir-tv-serie/
Jag läste precis detta på the Local i en färsk artikel:
https://www.thelocal.se/20181011/kim-wall-murder-to-be-made-into-a-tv-series
Fokus i serien kommer vara på Kim och utredningen/utredarna och ev. andra medhjälpare. Peder Madsen kommer inte ges något utrymme. Lite trist tycker jag eftersom han är lätt den galnaste, sjukaste jag någonsin hört talas om sen div kända brutala mördare i USA på sjuttiotalet.
Citera
2018-10-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag läste precis detta på the Local i en färsk artikel:
https://www.thelocal.se/20181011/kim-wall-murder-to-be-made-into-a-tv-series
Fokus i serien kommer vara på Kim och utredningen/utredarna och ev. andra medhjälpare. Peder Madsen kommer inte ges något utrymme. Lite trist tycker jag eftersom han är lätt den galnaste, sjukaste jag någonsin hört talas om sen div kända brutala mördare i USA på sjuttiotalet.

Och detta brutala mord och allt detta elände för både offer och anhöriga gjorde han för att få ett par timmars egotrippad sjuklig orgasm. Det är helt makalöst hur en person kan vara så ond.
Citera
2018-10-14, 00:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Och detta brutala mord och allt detta elände för både offer och anhöriga gjorde han för att få ett par timmars egotrippad sjuklig orgasm. Det är helt makalöst hur en person kan vara så ond.
Ja precis, en djävulens bajskorv är han. Det gör liksom ont i huvudet att ens försöka tänka på hur den personen är funtad, kopplad. Ordet "makalöst" är bra men snarare "makalöst i all sin onödiga, slösaktiga ondska".
Citera
2018-10-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu kan man ju då hävda att han indirekt redan gjort ett erkännande genom att avstå från att
överklaga själva delen med skuldfrågan. Och alla dessa damer som sluter upp vid hans sida
bör inte vara dummare och naivare än att de allesammans är fullt på det klara med att
han är skyldig till att mördat Kim Wall och för länge sen slutat tro på någon olyckshändelse
som orsak till dödsfallet ombord på Nautilus.
Och utgående från detta mycket troliga att de är införstådda med Madsens skuld så märks
ju inte av någon avsky, något förakt, något avståndstagande för den sakens skull.
De verkar ju inte bry sig.
De gillar Madsen ändå. De stöttar honom i rättssalen, de brevväxlar med honom och snart
är det fråga om lite mysigt kuttrasju i besöksrummet på Herstedvester också.

En medsyster har på värsta tänkbara brutala vis plågats ihjäl och därefter styckats och
kastats i havet som andra sopor och allt är gjort av deras Peter och de inser detta men
inte förfäras man för det, inte blir man förbannade och hatar honom för detta ofattbart
grymma och hemska.

Han kan ta steget fullt ut och leverera en regelrätt bekännelse, redogöra i minsta detalj
för vad som utspelat sig ombord på ubåten den kvällen, inte utelämna ett pillekvitt av
ohyggligheterna, och de som nu står vid hans sida kommer sannolikt även då att göra det
allt framgent.

Så "alla människor" reagerar inte som man borde göra här såsom du påpekar och det
är ytterst beklagligt. Mycket olustigt och mycket svårförståeligt men så verkar det vara
dessvärre.

Ett sent svar Grandioso.
Det är bara en st kvinna dvs fångvaktaren. Vi ska inte göra PM hippare än vad han är.
De två övriga kvinnorna vid hennes sida i rättssalen var hennes väninnor. Som var med som stöd till henne vad jag läst. Så inga horder av fans till mördaren vad vi vet. Mer än den här fångvaktaren som opassande nog kärade ned sig i fången på arbetstid. Utanför dörrhålet till hans cell.

Men jag förstår hur du menar.
Fångvaktaren kunde nog inte hjälpa att hon drogs som en magnet till celldörren för att språka med fången. Men när mördaren flyttades till ett annat fängelse borde det ju varit ett gyllene tillfälle för henne och därmed, med tiden glömt för hennes del. Det borde hon ju insett. Men istället inledde hon en brevväxling med mördaren och sa upp sig från jobbet.

Eftersom att hon har talat ut i Extrabladet (eller Bt) så vet vi, att hon vet vad han anklagas för men att hon aldrig tänker på det.
För hon är nyförälskad och då är man inte vid sunda vätskor. Ibland skulle man vilja låsa in sådana personer tills de blivit sig själva igen och får sitt vett tillbaka.
Förr i tiden skickade föräldrarna sina barn till Internat skola utomlands eller ut på en väldigt lång resa för att skilja olämpliga älskande åt. För tiden läker ju alla sår.

Jag tror att den här kvinnan skulle bry sig väldigt mkt om KWs öde i vanliga fall. Hon är ju trots allt fångvaktare.
Men nu tycks hon förtränga, rationalisera bort det. Inte medvetet så klart.

(Även Jacke Arklöv hade en relation med en kvinnlig fängelseanställd. Det säger väl allt om att känslorna styr över förnuftet, när tom fångvaktare faller för livsfarliga mördare/psykopater.. De om några vet ju bättre.)

Det kan ju också varit att PM inte påminde om det vanliga fängelseklientelet som hon som fångvaktare var van vid.
Dvs supa,-slåss,-svära,-sexuellt trakassera kvinnliga fångvaktare-person.
PM uppför ju sig bildat och låter vettig. Han är allmänbildad och har intressen utöver det vanliga.
Enligt vad fångvaktaren sa,-Vi kunde tala om allt. Där i dörrhålet på tröskeln till hans cell.

Så troligen beror det på intresse+biologi. Små intressanta feromoner i luften som attraherar.
Det sägs ju att vi omedvetet snappar upp dofter så att vi faller för någon som har gener som passar ihop med våra egna gener (för barnalstrandets skull.)
Något annat än biologi kan jag inte komma på. Men visst är det konstigt.

Det är nästan så man tycker synd om Deidre King ju.
Hon blev ju alldeles till sig i trasorna när PM sa till åklagaren att, -DK var kanske den hustru jag aldrig haft. DK fick kanske för sig då att PM satt i cellen och trånade efter henne. I själva verket hade han väl redan inlett sin flirt med fångvaktaren. Så nu känner sig DK som ett fån igen och får gå omkring med skämsmössan neddragen. DK som gjort sig så fin med nyblonderat hår till rättegången och tom skickade ett hjärta med händerna till PM.

Hur som helst tror jag inte att det är dåliga kvinnor som saknar moral och empati nödvändigtvis.
Utan kvinnor som är förblindade av sina känslor. Och kanske en smula trasiga i psyket själv.

Personligen skulle jag inte kunna falla för någon som gör något levande ont, vare sig det var en man, kvinna, barn eller ett djur. Känner man av sådana där intressanta feromoner för en sådan typ så får man springa på andra hållet helt enkelt, tills det går över.
Men å andra sidan, det är väl inte för intet som man brukar säga, -Störst av allt är kärleken och -I krig och kärlek är allt tillåtet.
Därför beter sig sådana här kvinnor på ett obegripligt sätt.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-14 kl. 02:01.
Citera
2018-10-14, 14:52
Medlem
På tal om besök till livstidsdömda:

Livstidsdømte bør ikke have besøg fra nye kvindelige bekendtskaber inde for fængslets mure.

Sådan lyder et forslag fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet.

Forslaget kommer, efter at flere medier, heunder B.T har beskrevet, hvordan livstidsdømte mænd som Peter Madsen og Peter Lundin får henvendelser og besøg fra kvinder.

Peter Kofod understreger dog, at de pågældende indsatte ikke skal afskæres helt fra besøg fra det modsatte køn. Ifølge forslaget må koner eller mødre gerne komme på besøg. Men er man eksempelvis homoseksuel, må man heller ikke få besøg af en anden mand, fastslår han:

- Nej, det synes jeg ikke, at de må. Det er grotesk, at nogle mener, at kvindemordere skal have det fantastisk i fængsel. Det er ikke målet med en livstidsstraf. Man kan få besøg af sin mor eller en gammel ven, men ikke nye bekendskaber, siger han til Ekstra Bladet.

Trine Bramsen, der er retsordfører i Socialdemokratiet, mener, at det er en hån mod ofrenes efterladte, hvis mændene kan have et aktivt datingliv i fængslerne. Hun forklarer til BT, at det handler om retsfølelsen.

Hos Fængselsforbundet er man stærkt imod forslaget, fortæller formand Kim Østerbye.

- Det er jeg principielt imod. Når domstolen har talt og givet de her mennesker tæt på den ultimative straf, så synes jeg ikke, at det giver mening, at politikerne blander sig.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/df-vil-naegte-peter-madsen-sex-skal-ikke-laegge-madras-til-den-slags/7352737
Citera
2018-10-14, 14:53
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Enligt Berlingske Tidende vill Dansk Folkeparti nu begränsa psykopatfångar, som Madsen, möjligheten att ingå relationer med människor utanför murarna. Även partiet Socialdemokratiet är inne på samma linje.
https://www.bt.dk/politik/df-og-s-vil-have-stoppet-besoeg-nul-sex-til-peter-madsen

Låter vettigt faktiskt.
Citera
2018-10-14, 16:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Så inga horder av fans till mördaren vad vi vet.

Som jag förstått det så är det precis det han har. Horder av kvinnliga fans som besöker honom eller vill besöka honom:

Citat:
B.T. har i de seneste måneder beskrevet, hvordan kvinder flokkes om ubådsmorderen Peter Madsen, der er idømt livstid for drab og mishandling af journalisten Kim Wall.

I august kunne B.T. citere en kilde tæt på Peter Madsen, der fortalte, at ubådsmorderen har haft fire forskellige kvinder på besøg i Storstrøm Fængsel, fra han fik sin livstidsdom i april til sin overflytning til Herstedvæster Fængsel i august.

https://www.bt.dk/politik/df-og-s-vil-have-stoppet-besoeg-nul-sex-til-peter-madsen

Citera
2018-10-14, 17:58
Medlem
Citat:
https://www.hd.se/2018-10-11/mordet-pa-kim-wall-blir-miniserie

https://www.expressen.se/kvallsposten/mordet-pa-kim-wall-blir-tv-serie-i-danmark/

I samarbete med KWs föräldrar. Serien kommer inte att handla om förövaren någon gång.
Utan arbetet med att lösa brottet, samt de som får leva kvar med sorgen.
Lite spekulativt tycker jag att det känns som.
Men det återstå ju att se när serien är klar.

Jens Möller kommer tillsammans med Kims föräldrar vara garanter för att detta blir en kvalitativ och informativ dokumentär som kommer bli intressant att se.

Det kan bli en informativ dokumentär om hur både en psykopat fungerar och framförallt belysa skickligheten hos Rättsväsendet att lösa svåra, till synes olösliga, brott.

Jag tror att Kims föräldrar och Jens vill ligga steget före samt därmed förhindra en exploatering av mordet på Kim i TV- och filmvärlden. Där, i värsta fall, ubåtskaptenen/psykopaten och sadisten Peter Madsen får en huvudroll samtidigt som dottern Kim objektifieras. Dessutom förta marknadens ev intresse av en bok av denne mördare.

BRA JOBBAT!!!
Senast redigerad av Remark 2018-10-14 kl. 18:15.
Citera
2018-10-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Enligt Berlingske Tidende vill Dansk Folkeparti nu begränsa psykopatfångar, som Madsen, möjligheten att ingå relationer med människor utanför murarna. Även partiet Socialdemokratiet är inne på samma linje.

Låter vettigt faktiskt.
Jag gör en Fylking: Ääänntligen ! Det är ett helt riktigt förslag. Varför skall störda kvinnor sexunderhålla farliga män som sitter i fängelse. Hoppas samma förslag väcks även här i Sverige.

https://www.expressen.se/kvallsposten/politiker-vill-stoppa-madsens-dambesok/
Citera
2018-10-14, 19:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ett sent svar Grandioso.
Det är bara en st kvinna dvs fångvaktaren. Vi ska inte göra PM hippare än vad han är.
De två övriga kvinnorna vid hennes sida i rättssalen var hennes väninnor. Som var med som stöd till henne vad jag läst. Så inga horder av fans till mördaren vad vi vet. Mer än den här fångvaktaren som opassande nog kärade ned sig i fången på arbetstid. Utanför dörrhålet till hans cell.

Men jag förstår hur du menar.
Fångvaktaren kunde nog inte hjälpa att hon drogs som en magnet till celldörren för att språka med fången. Men när mördaren flyttades till ett annat fängelse borde det ju varit ett gyllene tillfälle för henne och därmed, med tiden glömt för hennes del. Det borde hon ju insett. Men istället inledde hon en brevväxling med mördaren och sa upp sig från jobbet.

Eftersom att hon har talat ut i Extrabladet (eller Bt) så vet vi, att hon vet vad han anklagas för men att hon aldrig tänker på det.
För hon är nyförälskad och då är man inte vid sunda vätskor. Ibland skulle man vilja låsa in sådana personer tills de blivit sig själva igen och får sitt vett tillbaka.
Förr i tiden skickade föräldrarna sina barn till Internat skola utomlands eller ut på en väldigt lång resa för att skilja olämpliga älskande åt. För tiden läker ju alla sår.

Jag tror att den här kvinnan skulle bry sig väldigt mkt om KWs öde i vanliga fall. Hon är ju trots allt fångvaktare.
Men nu tycks hon förtränga, rationalisera bort det. Inte medvetet så klart.

(Även Jacke Arklöv hade en relation med en kvinnlig fängelseanställd. Det säger väl allt om att känslorna styr över förnuftet, när tom fångvaktare faller för livsfarliga mördare/psykopater.. De om några vet ju bättre.)

Det kan ju också varit att PM inte påminde om det vanliga fängelseklientelet som hon som fångvaktare var van vid.
Dvs supa,-slåss,-svära,-sexuellt trakassera kvinnliga fångvaktare-person.
PM uppför ju sig bildat och låter vettig. Han är allmänbildad och har intressen utöver det vanliga.
Enligt vad fångvaktaren sa,-Vi kunde tala om allt. Där i dörrhålet på tröskeln till hans cell.

Så troligen beror det på intresse+biologi. Små intressanta feromoner i luften som attraherar.
Det sägs ju att vi omedvetet snappar upp dofter så att vi faller för någon som har gener som passar ihop med våra egna gener (för barnalstrandets skull.)
Något annat än biologi kan jag inte komma på. Men visst är det konstigt.

Det är nästan så man tycker synd om Deidre King ju.
Hon blev ju alldeles till sig i trasorna när PM sa till åklagaren att, -DK var kanske den hustru jag aldrig haft. DK fick kanske för sig då att PM satt i cellen och trånade efter henne. I själva verket hade han väl redan inlett sin flirt med fångvaktaren. Så nu känner sig DK som ett fån igen och får gå omkring med skämsmössan neddragen. DK som gjort sig så fin med nyblonderat hår till rättegången och tom skickade ett hjärta med händerna till PM.

Hur som helst tror jag inte att det är dåliga kvinnor som saknar moral och empati nödvändigtvis.
Utan kvinnor som är förblindade av sina känslor. Och kanske en smula trasiga i psyket själv.

Personligen skulle jag inte kunna falla för någon som gör något levande ont, vare sig det var en man, kvinna, barn eller ett djur. Känner man av sådana där intressanta feromoner för en sådan typ så får man springa på andra hållet helt enkelt, tills det går över.
Men å andra sidan, det är väl inte för intet som man brukar säga, -Störst av allt är kärleken och -I krig och kärlek är allt tillåtet.
Därför beter sig sådana här kvinnor på ett obegripligt sätt.
Tack för ditt svar! Intressant och välskrivet som alltid.
Nej, jag tror inte jag heller att det behöver vara frågan om några dåliga kvinnor utan moral
och empati bara för att de nu gått och blivit betuttade i dansken ifråga.
De där feromonerna är inte att leka med helt klart. De kan ställa till det rätt rejält ibland...

När det då gäller f.d. fångvaktaren och hennes relation till Madsen så tror jag inte den blir så
långlivad faktiskt. Jag föreställer mig att när hon väl kommit ur nyförälskelsens fas och liksom
"landar" i verkligheten efter tiden uppe i det saliga "blå" så förmår hon nog se lite mer
realistiskt på vad det är hon befattat sig med: en livstidsdömd man om än aldrig så
förtjusande gentemot henne som hon bara kan bygga ett liv tillsammans med i fantasin
ty vad är det som de facto gäller; jo, han inlåst och hon därute i samhället. Och inlåsningen
kan ju faktiskt gälla för hur länge som helst. Kanske han aldrig kommer ut mera.
Inte mycket att bygga på uppriktigt sagt. Jag inbillar mig att hon så småningom inser
att hon förtjänar bättre än så. Det finns andra män att kunna förälska sig i och som befinner
sig i friheten till skillnad från PM och utan några mord och andra otrevligheter på sina
samveten. En sån man torde vara bättre att satsa på och det tror jag hon förmår inse själv
vad det lider. Således: detta med Madsen lär vara något rätt snart övergående.
Tror jag och även hoppas på. Får hon bara ordning på dom där feromonerna så ska väl
snart den morddömde Peter kunna vara ett minne blott...

Vad beträffar stackars svårt manipulerade Deidre King som nu ska tävla med nämnda f.d. pliten
om Madsens gunst (ja, det ju finns uppenbarligen risk för betydligt flera att behöva tävla med
för att få ensamrätt till kärleken från "mannen utan stoppknapp", han som gav efter för lusten
att ödelägga en kvinnas liv nere i sin svarta konservburk till undervattensfarkost. )
så har jag mindre förhoppningar om ett "uppvaknande" där, att hon ska landa någonsin.
Blir mycket svårt för henne att kunna frigöra sig från PM hur ofri han än själv må vara.
Han förefaller ha ett väldigt starkt grepp om henne. Det räcker att han utbrister i något som
påminner om det du refererade till för att hon ska himla med ögonen igen och hamna långt
uppe i det där blå och hon fortsätter att vara förhindrad från att se riktigt klart på saker
och ting. "Jag kommer aldrig att sluta tro på att vi två blir samman på riktigt, som man
och hustru". "Ingen uppväcker sådan glöd hos mig som du förmår göra". Såna saker framförda
vid ett besökstillfälle och här görs mer än handhjärtan...signerade alldeles bortkollrade Deidre...
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-14 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in