Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Visst är det så. Fängelseledningen måste anse sig ha ett väldigt gott skäl, och jag funderade på om det hade samband med att M både hade handbojor och var eskorterad av fyra poliser till rättssalen i måndags, samt att det stod ytterligare poliser på vakt vid dörren. När Madsen bad att få slippa handklovarna inne i rättssalen - de var hårt åtstramade, de röda märkena på handlederna syntes ända bort till journalisterna när han fått av dem - så sa polisen att de i så fall ville ha infört i Rettsboken, att det var domaren som hade beordrat att handklovarna skulle tas av.
Känns överdrivet, när det handlar om en kortväxt man på närmare 50, som inte direkt är någon karateexpert.
Misstänker de att han planerar en flykt? De kanske har hittat någon ritning gömd i hans cell - på en luftballong som man kan bygga av material som finns i fängelset kanske?

Det är knappast överdrivet om det finns goda skäl. Hans fysiska storlek och ålder är av föga betydelse.
Dig skulle de kunna lura till månen... snar att döma utan nån koll på aktuell bakgrund, ytlig igen och går på hans utseende och ingen koll på vad manipulation innebär utifrån Madsen.
Restriktionerna har varit sen han åkte på stryk och det kan likaväl ha varit misstanke om Madsen provocerat fram en flytt (läs manipulativ) - vilket jag högaktningsfullt tror även om det inte kan beläggas och f.d. fängelsevakten vet att hot och våld kan påskynda en flytt likaväl.
Det är alltså en riskbedömning, säkerhetsskäl, risker och misstanke. Fritagning? Hotbild? Det kan vara vad som helst, ur en helhetsbild.
Det är ju ett väckt åtal innan domslut.
Det fanns en kommentar till minns jag från rättegången:
"Nej, han må ikke få besøg af nogen pt, hvilket altså undrer forsvareren, fordi der nu er faldet endelig dom i dag."
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Märkligt att han inte får ta emot besök. Känns som ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Ett straff i straffet som inte är direkt rättvist. Även om han är en vidrig liten man så är negativ särbehandling inte ok.
Hej igen, den där kvarvarande rättegången hade lite intressanta aspekter kring den komplexe Madsen.