Jaha, då var man här igen!

Kommer nog att fira med att sitta uppe hela natten och hänge mig åt nostalgi i den här tråden och andra... and may the Devil take tomorrow!
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jens Möller kommer tillsammans med Kims föräldrar vara garanter för att detta blir en kvalitativ och informativ dokumentär som kommer bli intressant att se.
Det kan bli en informativ
dokumentär om hur både en psykopat fungerar och framförallt belysa skickligheten hos Rättsväsendet att lösa svåra, till synes olösliga, brott.
Jag tror att Kims föräldrar och Jens vill ligga steget före samt därmed förhindra en exploatering av mordet på Kim i TV- och filmvärlden. Där, i värsta fall, ubåtskaptenen/psykopaten och sadisten Peter Madsen får en huvudroll samtidigt som dottern Kim objektifieras. Dessutom förta marknadens ev intresse av en bok av denne mördare.
BRA JOBBAT!!!
Det ska inte bli en dokumentär, det ska bli en kommersiell
kriminalserie!

Med skådespelare!
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det är min uppfattning också. Att föräldrarna tycker att det är bättre att de är inblandade och därmed har kontroll över projektet, så att precis som du säger, inte dottern objektifieras.

För det blir nog svårt rent juridiskt att stoppa böcker och filmer om detta så omtalade fall.
Ni vill tro föräldrarna om gott. Själv satte jag kaffet i halsen (nåja bildligt talat) när jag först såg att de skulle låta göra en TV-serie om sin dotter
i sex delar...

Jag tror att de vill tjäna pengar och tänja ut sin stund i rampljuset, jag. Smida medan järnet är varmt... de kunde knappt vänta tills kroppsdelarna kallnat... de hade börjat med projektet redan medan rättegången i Landsretten pågick, och så fort det stod klart att Madsen inte överklagade ännu en gång, så gick de ut med nyheten. Det är fruktansvärt spekulativt.
Om det hade varit en TV-serie om dotterns
liv hade jag förstått det mera, och det är ju också det de har sagt hela tiden, att de vill att man ska minnas K som hon var i livet och inte som ett mordoffer. Sedan går de in i en TV-serie som handlar just om polisutredningen, d.v.s. som av uppenbara skäl kommer att fokusera just på hennes
död, och alla de värsta aspekterna också: fynden av de olika uppruttnade kroppsdelarna, obduktionerna, skadorna i underlivet och annorstädes... Det är en
krim-serie, och den kommer såklart att leverera det som folk som tittar på sådana serier vill ha - det är ju kommersiella aktörer som ska göra det här, inte SVT. Men en del människor blir tyvärr som galna när de vittrar pengar...
På tal om det så har svenska tidningar (de tyckte nog att det var för magstarkt för den svenska läsekretsen) mörkat en annan mycket otrevlig sak: att Kims pojkvän, Ole Stobbe, till Landsretten ställde ett krav på Madsen på motsvarande
över en miljon svenska kronor för "förlust av familjeförsörjare", förutom de 150 000 som han krävde i "vanligt" skadestånd. Detta gick dock inte igenom: rätten sa att han i så fall fick driva detta krav separat i en civilprocess gentemot Madsen.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-09-05-peter-madsen-naegter-kim-walls-familie-erstatning
"Kim Walls forældre kræver hver 150.000 kroner i godtgørelse, og hendes kæreste kræver over 900.000 i erstatning. Kæresten blev tilkendt 120.000 kroner i godtgørelse i byretten, og den del har Madsen accepteret.
----------------------------
I byretssagen blev der taget forbehold for erstatning for tab af forsørger - altså det, at man mister sin samlevers bidrag til husholdningen. Det krav er nu blevet fremsat, godt 900.000 kroner. Men Madsen vil ikke betale."
Vidare tror jag att både svenska tidningar och den här tråden har missat det faktum, att Kims föräldrar inte fick sig tilldömda skadestånd i Landsretten p.g.a. att den domstolen tyckte annorlunda än den tidigare, utan p.g.a. att Madsen inte motsatte sig det i Landsretten. Vilket han gjorde i Byretten. Så Landsretten klubbade bara igenom kravet när det inte fanns någon motsättning, det är normal juridisk process; det var
inte så att de gick emot Byretten som hade sagt att Kim var för gammal och hade flyttat hemifrån för länge sedan. (Som vissa har skrivit här.)