2018-10-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag gör en Fylking: Ääänntligen ! Det är ett helt riktigt förslag. Varför skall störda kvinnor sexunderhålla farliga män som sitter i fängelse. Hoppas samma förslag väcks även här i Sverige.

https://www.expressen.se/kvallsposten/politiker-vill-stoppa-madsens-dambesok/

Håller med till 100%. Varför ska de få ha möjligheter att träffa störda kvinnor och ha sex med dessa innanför murarna? Obegripligt i mina ögon. Hoppas att svenska lagstiftarna (politikerna) går samma väg som föregångslandet Danmark i den frågan, men det ska väl stötas och blötas och sen hamna på noll. Som vanligt. Det är ju så himla synd om gossarna som ska sitta där på livstid.....Finns ingen som helst anledning att även dessa kvinnor ska bli sexoffer, dessutom inne på en anstalt.

Den här typen av kvinnor offrar sin framtid - och i vissa fall, förutom sig själva, även sina barns säkerhet och välmående. De är inte lämpliga att få ha kvar vårdnaden om sina barn. Peter Lundin mördade och styckade ju sitt ex och hennes 2 barn.

Peter Lundin gifte sig i danskt fängelse med en sån hybristofiliker, men efter 11 dagars äktenskap tog hon ut skilsmässa. P.L utsatte henne för grov sex i fängelset. Hon? "Jag trodde inte att han var sån".
Citera
2018-10-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som jag förstått det så är det precis det han har. Horder av kvinnliga fans som besöker honom eller vill besöka honom:

Det är just vad media försöker att skapa en bild av för att sälja nyheter.

Fakta. Mördaren får bara ta emot övervakade besök hitintills.
Först från sin fru, en timme per vecka.
Fom jan 2018 har hon ej besökt PM en enda gång, efter deras skilsmässa.
Deidre King hade fått tillstånd till två överbevakade besök men hon uteblev.
PM ansökte om övervakat besök av en kvinnlig bekant som han räknade som sin familj.
Kvinnan var äldre än Madsen och kallade honom Lillebror.
Så vilka fyra kvinnor menar dansk folkeparti?

Jag ser ett problem med media som sprider ickenyheter och försöker få det till att fången lever loppan i fängelset. Det är ju inte sant. All hans post läses och de sparsamma besöken har varit övervakade av närvarande fängelsepersonal hitintills. Han har dessutom suttit i isolering under häktestiden.
Det hade varit bra om media hade lagt locket på och slutat rapportera ickenyheter och försöka vinkla det på på ett smaskigt sätt. Främst med respekt för KWs anhörigas skull.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-14 kl. 20:57.
Citera
2018-10-14, 20:56
Medlem
Grandiosos avatar
Det har ju återkommande diskuterats i tråden om Madsen och hans advokat Betina Hald
Engmark kände varandra sedan förut.
Nu häromdagen framträdde Engmark i ett tv-program och förklarade att så inte var fallet,
att hon inte ens visste vem han var förrän mordet skedde och hon blev tillfrågad om hon
kunde tänka sig att försvara Madsen.

Betina Hald Engmark afviser: Jeg kendte ikke Peter Madsen på forhånd

"Hvis jag havde kendt Peter Madsen i forvejen, så havde jag ikke taget sagen.
Hvis man har en personlig relation till en person, så skal man ikke indtraede i en sag som
försvarer.
Jag kendte ham ikke, og jag vidste ikke en gang, der var en person som hed
Peter Madsen
, fastslog Betina Hald Engmark i programmet."

https://www.bt.dk/krimi/betina-hald-engmark-afviser-jeg-kendte-ikke-peter-madsen-paa-forhaand

Så nu vet man det och behöver inte längre dryfta eventuell tidigare bekantskap.
Hon visste för fanken inte ens vem denne livsfarlige stolle var innan den 10 augusti 2017...
Det har väl gjorts gällande att Madsen var ett innovativt original som ingen boende i Danmark
kunde undgå veta vem det var.
Så var det med den berömmelsen...

Tror de var lätträknade här i Sverige som någonsin hört talas om Madsen förrän han råkade
till all olycka sätta klorna i Kim Wall förra året.
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-14 kl. 21:42.
Citera
2018-10-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jens Möller kommer tillsammans med Kims föräldrar vara garanter för att detta blir en kvalitativ och informativ dokumentär som kommer bli intressant att se.

Det kan bli en informativ dokumentär om hur både en psykopat fungerar och framförallt belysa skickligheten hos Rättsväsendet att lösa svåra, till synes olösliga, brott.

Jag tror att Kims föräldrar och Jens vill ligga steget före samt därmed förhindra en exploatering av mordet på Kim i TV- och filmvärlden. Där, i värsta fall, ubåtskaptenen/psykopaten och sadisten Peter Madsen får en huvudroll samtidigt som dottern Kim objektifieras. Dessutom förta marknadens ev intresse av en bok av denne mördare.

BRA JOBBAT!!!

Det är min uppfattning också. Att föräldrarna tycker att det är bättre att de är inblandade och därmed har kontroll över projektet, så att precis som du säger, inte dottern objektifieras. För det blir nog svårt rent juridiskt att stoppa böcker och filmer om detta så omtalade fall.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-14 kl. 22:03.
Citera
2018-10-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

PM ansökte om övervakat besök av en kvinnlig bekant som han räknade som sin familj.

Jag ser ett problem med media som sprider ickenyheter och försöker få det till att fången lever loppan i fängelset. Det är ju inte sant. All hans post läses och de sparsamma besöken har varit övervakade av närvarande fängelsepersonal hitintills. Han har dessutom suttit i isolering under häktestiden.
Det hade varit bra om media hade lagt locket på och slutat rapportera ickenyheter och försöka vinkla det på på ett smaskigt sätt. Främst med respekt för KWs anhörigas skull.
Hej du- det är fyra kvinnor som han fått brevkontakt med.
Det som du bifogat här ovan, är mer rekommendation, dvs rört släktingar o tidigare kända relationer.
Men Madsen och de andra fångarna, skapar ju nya relationer, genom brevskrivning, och dessa kontakter har blivit ett problem. Intresset bland vissa kvinnor är stort, när det handlar om vissa av fångarna, och besök har inte begränsats tidigare. NU vill man skära ner på dessa icke släkting/tidigare relations-besöken.
Det låter bra för det har varit problem för dessa flickor/kvinnor som lockas till mördargrabbarna.
En del flickor har varit riktigt unga, och media har nog bara skrivit om toppen på isberget. Det är ett stort problem.NU blir det ändring. Inga lösa förbindelser uppmuntras med nya restriktionerna.
Citera
2018-10-14, 23:50
Medlem
Merwinnas avatar
Jaha, då var man här igen! Kommer nog att fira med att sitta uppe hela natten och hänge mig åt nostalgi i den här tråden och andra... and may the Devil take tomorrow!

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jens Möller kommer tillsammans med Kims föräldrar vara garanter för att detta blir en kvalitativ och informativ dokumentär som kommer bli intressant att se.

Det kan bli en informativ dokumentär om hur både en psykopat fungerar och framförallt belysa skickligheten hos Rättsväsendet att lösa svåra, till synes olösliga, brott.

Jag tror att Kims föräldrar och Jens vill ligga steget före samt därmed förhindra en exploatering av mordet på Kim i TV- och filmvärlden. Där, i värsta fall, ubåtskaptenen/psykopaten och sadisten Peter Madsen får en huvudroll samtidigt som dottern Kim objektifieras. Dessutom förta marknadens ev intresse av en bok av denne mördare.

BRA JOBBAT!!!

Det ska inte bli en dokumentär, det ska bli en kommersiell kriminalserie! Med skådespelare!

Citat:
Det är min uppfattning också. Att föräldrarna tycker att det är bättre att de är inblandade och därmed har kontroll över projektet, så att precis som du säger, inte dottern objektifieras. För det blir nog svårt rent juridiskt att stoppa böcker och filmer om detta så omtalade fall.

Ni vill tro föräldrarna om gott. Själv satte jag kaffet i halsen (nåja bildligt talat) när jag först såg att de skulle låta göra en TV-serie om sin dotter i sex delar... Jag tror att de vill tjäna pengar och tänja ut sin stund i rampljuset, jag. Smida medan järnet är varmt... de kunde knappt vänta tills kroppsdelarna kallnat... de hade börjat med projektet redan medan rättegången i Landsretten pågick, och så fort det stod klart att Madsen inte överklagade ännu en gång, så gick de ut med nyheten. Det är fruktansvärt spekulativt.

Om det hade varit en TV-serie om dotterns liv hade jag förstått det mera, och det är ju också det de har sagt hela tiden, att de vill att man ska minnas K som hon var i livet och inte som ett mordoffer. Sedan går de in i en TV-serie som handlar just om polisutredningen, d.v.s. som av uppenbara skäl kommer att fokusera just på hennes död, och alla de värsta aspekterna också: fynden av de olika uppruttnade kroppsdelarna, obduktionerna, skadorna i underlivet och annorstädes... Det är en krim-serie, och den kommer såklart att leverera det som folk som tittar på sådana serier vill ha - det är ju kommersiella aktörer som ska göra det här, inte SVT. Men en del människor blir tyvärr som galna när de vittrar pengar...

På tal om det så har svenska tidningar (de tyckte nog att det var för magstarkt för den svenska läsekretsen) mörkat en annan mycket otrevlig sak: att Kims pojkvän, Ole Stobbe, till Landsretten ställde ett krav på Madsen på motsvarande över en miljon svenska kronor för "förlust av familjeförsörjare", förutom de 150 000 som han krävde i "vanligt" skadestånd. Detta gick dock inte igenom: rätten sa att han i så fall fick driva detta krav separat i en civilprocess gentemot Madsen.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-09-05-peter-madsen-naegter-kim-walls-familie-erstatning

"Kim Walls forældre kræver hver 150.000 kroner i godtgørelse, og hendes kæreste kræver over 900.000 i erstatning. Kæresten blev tilkendt 120.000 kroner i godtgørelse i byretten, og den del har Madsen accepteret.

----------------------------

I byretssagen blev der taget forbehold for erstatning for tab af forsørger - altså det, at man mister sin samlevers bidrag til husholdningen. Det krav er nu blevet fremsat, godt 900.000 kroner. Men Madsen vil ikke betale."

Vidare tror jag att både svenska tidningar och den här tråden har missat det faktum, att Kims föräldrar inte fick sig tilldömda skadestånd i Landsretten p.g.a. att den domstolen tyckte annorlunda än den tidigare, utan p.g.a. att Madsen inte motsatte sig det i Landsretten. Vilket han gjorde i Byretten. Så Landsretten klubbade bara igenom kravet när det inte fanns någon motsättning, det är normal juridisk process; det var inte så att de gick emot Byretten som hade sagt att Kim var för gammal och hade flyttat hemifrån för länge sedan. (Som vissa har skrivit här.)
Citera
2018-10-15, 00:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ett sent svar Grandioso.
Det är bara en st kvinna dvs fångvaktaren. Vi ska inte göra PM hippare än vad han är.
De två övriga kvinnorna vid hennes sida i rättssalen var hennes väninnor. Som var med som stöd till henne vad jag läst. Så inga horder av fans till mördaren vad vi vet. Mer än den här fångvaktaren som opassande nog kärade ned sig i fången på arbetstid. Utanför dörrhålet till hans cell.

Nej, det var fyra kvinnor som regelbundet besökte honom när han satt på Storstrøm Fængsel. Fängelsevakten var dock inte en av dom, hon har hittills inte fått besöka honom en enda gång p.g.a. att hon lärde känna honom just i egenskap av fängelsevakt. Hur länge den karantänen gäller i Danmark har inte framgått i tidningarna.

Och nej kvinnorna vid hennes sida i rättssalen var inte hennes väninnor (sedan förr). Antingen har du missuppfattat en dansk artikel, eller så har en svensk journalist översatt detta fel. Det de danska tidningarna har skrivit, är att de tre kvinnorna som dök upp alla dagarna i Landsretten hade blivit som väninnor, trots att de normalt borde ha varit rivaler. De pratade och skrattade högljutt tillsammans i pauserna, flirtade med Madsen tillsammans, och han log åt dem och såg dem djupt i ögonen en i taget. Fångvaktaren har alltså accepterat att hon kommer att få dela på sin nye älskling... mycket märkligt, för Madsens tidigare älskarinnor accepterade ju detta eftersom de själva hade den polyamorösa läggningen, men det vore ett konstigt sammanträffande om fängelsevakten också skulle råka ha den. Hon är antagligen så tokkär att hon accepterar vad som helst! (Feromoner, som sagt! )

https://ekstrabladet.dk/plus/madsens-flirt-paa-plads-i-retten-dejligt-at-se-ham-igen/7294449

Ja, jag vet att detta är en plusartikel, men den var inte det när jag läste den först, och jag har inte kvar texten på danska. Ni kanske kan hålla till godo med en överättning till tyska som jag gjorde för ett annat forum, så länge? Sista raden är viktigaste: "Trots att Madsen numera får ta emot besök i fängelset, så har hon ännu inte fått besöka honom".

Peter Madsens Flirt hat ihn seit Mai nicht mehr gesehen, aber gestern war sie bereit, ihn im Østre Landsret zu unterstützen, als die Berufung gegen den 47-jährigen U-Boot-Konstrukteur begann.
Die Augen der kurz- und hellhaarigen Frau folgten Madsen, als er den Gerichtssaal flankiert von zwei Gefängnisbeamten betrat.
Trotz der offensichtlichen Versuche, vor Gericht diskret zu sein, zeigten ein sehr intensiver Blick und ein sanftes Lächeln zwischen der Frau und Peter Madsen ihre enge Beziehung zu den Eingeweihten, als es zu einer Pause kam.
"Natürlich war es wunderbar, ihn nach vier Monaten wieder zu sehen", sagt die Frau, will aber jetzt nichts mehr sagen.
Obwohl Madsen nun Besuch im Gefängnis erhalten darf, hat sie ihn noch nicht besuchen dürfen.
Citera
2018-10-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det som du bifogat här ovan, är mer rekommendation, dvs rört släktingar o tidigare kända relationer.
Men Madsen och de andra fångarna, skapar ju nya relationer, genom brevskrivning, och dessa kontakter har blivit ett problem. Intresset bland vissa kvinnor är stort, när det handlar om vissa av fångarna, och besök har inte begränsats tidigare. NU vill man skära ner på dessa icke släkting/tidigare relations-besöken.
Det låter bra för det har varit problem för dessa flickor/kvinnor som lockas till mördargrabbarna.
En del flickor har varit riktigt unga, och media har nog bara skrivit om toppen på isberget. Det är ett stort problem.NU blir det ändring. Inga lösa förbindelser uppmuntras med nya restriktionerna.
Vad du vet. Har det stått i danska skvallerblaskan Se og hör? (Danska Hänt i veckan.)

Fångar som är gifta får ta emot besök av sin fru. Men fångar som blivit frånskilda, kanske pga sitt brott ska alltså leva i celibat? Det låter ju inte riktigt demokratiskt. Men jag håller med, att om det som skvallrats om Peter Lundin är sant så är det ju hemskt. Men självklart tycker jag att de ska ha rätt till en relation precis som de gifta fångarna.

Tidningar tjänar ju pengar på musklick. Alltså är det i deras intresse att sprida skvaller (för av någon anledning älskar folk skvaller). Jag tror inte intresset för mördargrabbarna hade varit så stort alls om tidningarna hade motstått frestelsen att publicera minsta lilla skit om dem, som tex PM hos optiker (?) samt en snygg bild på en fräsch PM. Är det något att skriva om? Om tidningar hade lite etik (de hade de förr) så hade nog det här problemet inte varit något problem alls.
Det är nämligen ett modernt problem som jag tror hänger ihop med medias exponering och skvallerskriverier.
Citera
2018-10-15, 00:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
På tal om besök till livstidsdömda:

Livstidsdømte bør ikke have besøg fra nye kvindelige bekendtskaber inde for fængslets mure.

Sådan lyder et forslag fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet.

Forslaget kommer, efter at flere medier, heunder B.T har beskrevet, hvordan livstidsdømte mænd som Peter Madsen og Peter Lundin får henvendelser og besøg fra kvinder.

Peter Kofod understreger dog, at de pågældende indsatte ikke skal afskæres helt fra besøg fra det modsatte køn. Ifølge forslaget må koner eller mødre gerne komme på besøg. Men er man eksempelvis homoseksuel, må man heller ikke få besøg af en anden mand, fastslår han:

- Nej, det synes jeg ikke, at de må. Det er grotesk, at nogle mener, at kvindemordere skal have det fantastisk i fængsel. Det er ikke målet med en livstidsstraf. Man kan få besøg af sin mor eller en gammel ven, men ikke nye bekendskaber, siger han til Ekstra Bladet.

Trine Bramsen, der er retsordfører i Socialdemokratiet, mener, at det er en hån mod ofrenes efterladte, hvis mændene kan have et aktivt datingliv i fængslerne. Hun forklarer til BT, at det handler om retsfølelsen.

Hos Fængselsforbundet er man stærkt imod forslaget, fortæller formand Kim Østerbye.

- Det er jeg principielt imod. Når domstolen har talt og givet de her mennesker tæt på den ultimative straf, så synes jeg ikke, at det giver mening, at politikerne blander sig.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/df-vil-naegte-peter-madsen-sex-skal-ikke-laegge-madras-til-den-slags/7352737

Men då ska man också komma ihåg, att i de länder där kvinnobesök inte tillåts, och där fångarna inte har några permissioner på många herrans år - som t.ex. i USA - så förekommer det också mycket mera homosexuella förbindelser (frivilliga och mer eller mindre påtvingade från den ena partens sida), homosexuella våldtäkter och pennalism mellan fångarna. Det blir en bättre stämning i fängelset, och bättre för alla fångar och kriminalvårdare, om fångarna har de här kvinnobesöken och permissionerna som andningshål.

Citat:

Nej, det där är inte fakta. Du hittar fortfarande på "fakta" helt fritt, ser jag! Besöks- och brevrestriktionerna släpptes när överklagandefristen till Landsretten gick ut. (Madsen överklagade ju enbart straffets längd till Landsretten, inte skuldfrågan - alltså att han hade dömts för mord m.m..) I och med detta, så behövdes inte längre restriktionerna, eftersom restriktionerna var till för att han inte skulle kunna påverka vittnen. När det bara är straffets längd som ska behandlas i högre instans, så kallas ju inga vittnen in, utan parterna läser bara upp vittnesutsagorna från Byretten.

Så på Storstrøm hade Madsen obevakade besök från fyra kvinnor, varav flera tagit kontakt med honom efter han hamnade i häkte. (Fångvaktaren var dock inte en av dom, hon har som sagt inte fått besöka honom ännu eftersom hon lärde känna honom just i sitt arbete som just fångvaktare.)

https://www.bt.dk/krimi/flere-kvinder-besoeger-peter-madsen-i-faengslet

Således erfarer B.T. fra en person med tæt relation til Peter Madsen, at mindst fire kvinder har besøgt ham i Storstrøm Fængslet, siden der faldt dom i den meget omtalte ubådssag 25. april i år.

Flere af de kvinder har ifølge B.T's oplysninger taget kontakt til Peter Madsen efter, at der faldet dom i sagen, mens enkelte af dem har kendt ham, inden sagen begyndte tilbage i efteråret 2017.

---------------------------------

Mens sagen mod Peter Madsen kørte, var han underlagt besøgs- og brevkontrol, men den 18. maj bekræftede Betina Hald Engmark i en sms til B.T., at kontrollen nu var ophævet, og at han nu havde ret til en times ukontrolleret besøg om ugen, ligesom alle også havde mulighed for at sende breve til ham.

På Herstedvester har sedan något hänt, för där har han inte fått ha oövervakade besök, och brevkontrollen kom också på plats igen. Tror inte att det är någon utom de inblandade som vet varför, faktiskt, men det måste ju vara något allvarligt när man drar in en grundläggande rättighet för en intern (och det inte kan skyllas risken för vittnespåverkan). Det kan inte vara brottets art heller, för i så fall hade han inte fått ha obevakade besök av kvinnor en tid emellan... och Lundin har ju haft svängdörrar när det gäller detta.
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-15 kl. 00:42.
Citera
2018-10-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det var fyra kvinnor som regelbundet besökte honom när han satt på Storstrøm Fængsel. Fängelsevakten var dock inte en av dom, hon har hittills inte fått besöka honom en enda gång p.g.a. att hon lärde känna honom just i egenskap av fängelsevakt. Hur länge den karantänen gäller i Danmark har inte framgått i tidningarna.

Och nej kvinnorna vid hennes sida i rättssalen var inte hennes väninnor (sedan förr). Antingen har du missuppfattat en dansk artikel, eller så har en svensk journalist översatt detta fel. Det de danska tidningarna har skrivit, är att de tre kvinnorna som dök upp alla dagarna i Landsretten hade blivit som väninnor, trots att de normalt borde ha varit rivaler. De pratade och skrattade högljutt tillsammans i pauserna, flirtade med Madsen tillsammans, och han log åt dem och såg dem djupt i ögonen en i taget. Fångvaktaren har alltså accepterat att hon kommer att få dela på sin nye älskling... mycket märkligt, för Madsens tidigare älskarinnor accepterade ju detta eftersom de själva hade den polyamorösa läggningen, men det vore ett konstigt sammanträffande om fängelsevakten också skulle råka ha den. Hon är antagligen så tokkär att hon accepterar vad som helst! (Feromoner, som sagt! )

https://ekstrabladet.dk/plus/madsens-flirt-paa-plads-i-retten-dejligt-at-se-ham-igen/7294449

Ja, jag vet att detta är en plusartikel, men den var inte det när jag läste den först, och jag har inte kvar texten på danska. Ni kanske kan hålla till godo med en överättning till tyska som jag gjorde för ett annat forum, så länge? Sista raden är viktigaste: "Trots att Madsen numera får ta emot besök i fängelset, så har hon ännu inte fått besöka honom".

Peter Madsens Flirt hat ihn seit Mai nicht mehr gesehen, aber gestern war sie bereit, ihn im Østre Landsret zu unterstützen, als die Berufung gegen den 47-jährigen U-Boot-Konstrukteur begann.
Die Augen der kurz- und hellhaarigen Frau folgten Madsen, als er den Gerichtssaal flankiert von zwei Gefängnisbeamten betrat.
Trotz der offensichtlichen Versuche, vor Gericht diskret zu sein, zeigten ein sehr intensiver Blick und ein sanftes Lächeln zwischen der Frau und Peter Madsen ihre enge Beziehung zu den Eingeweihten, als es zu einer Pause kam.
"Natürlich war es wunderbar, ihn nach vier Monaten wieder zu sehen", sagt die Frau, will aber jetzt nichts mehr sagen.
Obwohl Madsen nun Besuch im Gefängnis erhalten darf, hat sie ihn noch nicht besuchen dürfen.
Välkommen tillbaka och tack för skvaller på Tyska. Det är väl inte den där Tysken du kommer dragandes med nu igen?
Skämt åsido.

När det gäller skvaller så står det lite olika i olika tidningar. Det kan bero på skvallerjournalister som fabulerar lite hur som, vad de tycker/antar att bilderna visar. Så när det gäller skvaller så tar jag allt med en stor nypa salt. Och jag tycker att det är skit av media att inte visa hänsyn och respekt för mordoffers anhöriga. Plus att de själv bidrar till fenomenet "Mördargroupis". Genom att framställa mördargrabbarna som coola katter som lever loppan i fängelset.
När de i själva verket är tragiska losers med en ganska trist och händelselös, inrutad tillvaro.

Häromdagen stod det att PM ville ha oövervakade besök och slippa få sina brev lästa. Har han fått det beviljat nu? Om du vet.
Citera
2018-10-15, 00:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

Det var ju bara ett förslag. Och från två partier som inte ens sitter i regeringen. Med största sannolikhet går det inte igenom. Läs lite bättre!

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har ju återkommande diskuterats i tråden om Madsen och hans advokat Betina Hald
Engmark kände varandra sedan förut.
Nu häromdagen framträdde Engmark i ett tv-program och förklarade att så inte var fallet,
att hon inte ens visste vem han var förrän mordet skedde och hon blev tillfrågad om hon
kunde tänka sig att försvara Madsen.

Betina Hald Engmark afviser: Jeg kendte ikke Peter Madsen på forhånd

"Hvis jag havde kendt Peter Madsen i forvejen, så havde jag ikke taget sagen.
Hvis man har en personlig relation till en person, så skal man ikke indtraede i en sag som
försvarer.
Jag kendte ham ikke, og jag vidste ikke en gang, der var en person som hed
Peter Madsen
, fastslog Betina Hald Engmark i programmet."

https://www.bt.dk/krimi/betina-hald-engmark-afviser-jeg-kendte-ikke-peter-madsen-paa-forhaand

Så nu vet man det och behöver inte längre dryfta eventuell tidigare bekantskap.
Hon visste för fanken inte ens vem denne livsfarlige stolle var innan den 10 augusti 2017...
Det har väl gjorts gällande att Madsen var ett innovativt original som ingen boende i Danmark
kunde undgå veta vem det var.
Så var det med den berömmelsen...

Det där är ju gamla nyheter. Betina gick ut i dansk TV och berättade hur det låg till direkt efter domen i Byretten, och BT skrev om det redan då! De har ju ingen koll alls!

https://www.bt.dk/krimi/betina-hald-engmark-saadan-blev-jeg-forsvarer-for-peter-madsen

'Nej. Jeg anede ikke engang, der var en person, der hed Peter Madsen, som var ubådsbygger før den 11. august 2017. Jeg blev ringet op den 11. august om aftenen på vej hjem fra Skanderborg Festival og spurgt, om jeg ville fungere som hans forsvarer i sagen. Det sagde jeg ja til, og jeg mødte ham første gang den 12. august på politigården i København lige inden en afhøring.'

Hun uddyber, at Peter Madsens familie havde fået hende anbefalet - af hvem vides ikke.
Citera
2018-10-15, 01:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Välkommen tillbaka och tack för skvaller på Tyska. Det är väl inte den där Tysken du kommer dragandes med nu igen?
Skämt åsido.

När det gäller skvaller så står det lite olika i olika tidningar. Det kan bero på skvallerjournalister som fabulerar lite hur som, vad de tycker/antar att bilderna visar. Så när det gäller skvaller så tar jag allt med en stor nypa salt. Och jag tycker att det är skit av media att inte visa hänsyn och respekt för mordoffers anhöriga. Plus att de själv bidrar till fenomenet "Mördargroupis". Genom att framställa mördargrabbarna som coola katter som lever loppan i fängelset.
När de i själva verket är tragiska losers med en ganska trist och händelselös, inrutad tillvaro.

Häromdagen stod det att PM ville ha oövervakade besök och slippa få sina brev lästa. Har han fått det beviljat nu? Om du vet.

Tack för tillbakavälkomnande! Nej som sagt: den där artikeln har hamnat bakom en betalvägg sedan jag läste den sist, och översättningen till tyska är min egen - jag hoppade in på det tyska forumet ett tag när jag inte fick vara här. "Tysken" och hans ubåt E. har jag förresten sett IRL sedan jag var här sist: han visade upp den för allmänheten i Warnemünde under Hanse-Sail i augusti, när jag ändå råkade vara där. Det var lite kul, efter all tid som jag lagt på att läsa alla hans närmare tusen inlägg, och även översätta många av dem!

Ja, vissa experter gissar ju att M avstår från sin sista överklagandemöjlighet, för att få slippa besöks- och brevrestriktionerna. Han har nog svårt med särskilt celibatet, kan man tänka! Men nej det har inte stått något om hur det har gått, vad jag har sett i alla fall. Överklagandefristen till Højesteret gick ut först i onsdags, så de har kanske inte hunnit fatta något beslut än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in