Citat:
Jag är inte så säker på att det är testosteron som driver en sådan här människa, men det kan jag inte bevisa. Om så vore, skulle kastrering vara alternativet, men det anses vara ett omänskligt ingrepp. Fuska går alltid, ingen kan garantera felfri administrering under ett helt liv. Det finns medicin som sänker testosteronhalter hos sexförbrytare. Och vetenskapen går framåt hela tiden. Jag vet inte, men jag tror att PMs farlighet enbart hänger ihop med hans avvikande perversa sexualitet. Så på det området + terapi kan man nog göra något.
Missförstå mig nu inte. Samhället måste ju bekräfta de anhörigas lidande med att utdöma ett väldigt hårt straff för PMs väldigt brutala mord. Men efter avtjänat straff tror jag nog att han med tiden kan bli villkorligt frisläppt iallafall. Med tillsyn och mediciner kanske(?) Medicineringen sköts av sjukvården, så det går inte att fuska genom att hoppa över medicinen.
Missförstå mig nu inte. Samhället måste ju bekräfta de anhörigas lidande med att utdöma ett väldigt hårt straff för PMs väldigt brutala mord. Men efter avtjänat straff tror jag nog att han med tiden kan bli villkorligt frisläppt iallafall. Med tillsyn och mediciner kanske(?) Medicineringen sköts av sjukvården, så det går inte att fuska genom att hoppa över medicinen.
F ö har jag hört av hundägare, att kastrerade hundar behåller sitt parningsbeteende. Meddelas utan bevis, jag har aldrig ägt en hund. Kastrerade katter som strilar har jag dock sett.
Jag kan öppet erkänna att jag saknar vetenskaplig kompetens på området, det värsta är att vetenskapen inte är en källa till all kunskap utan en metod för att pröva hypoteser och därigenom successivt öka kunskapen. Samhället ställs i ett sådant här fall inför moraliska dilemman: hur viktig är den personliga integriteten ställd mot befolkningens trygghet, hur viktig är den vetenskapliga processen att genom experiment skaffa sig ytterligare kunskap om behandlingsbarheten i sådana här fall.
Hagamannen hade en benägenhet att ge sig på kvinnor, när han var berusad. Han var alkoholist. Alkoholism är obotlig men behandlingsbar. Nyktra alkoholister brukar vara fina människor. Man skulle kunna tänka sig att en sådan person med en stabil nykterhet kunde bli villkorligt frigiven på villkor att återfall skulle skicka honom tillbaka till fängelset. Hagamannen släpptes ut på löftet om att försöka bli nykter. Detta var allra minst korkat av den medicinska expertisen, framförallt hänsynslöst mot den kvinnliga befolkningen. Alkoholism är trots allt en förvärvad sjukdom knuten till en viss kemisk substans och det finns talrika bevis på att sjukdomen är behandlingsbar. I fallet PM handlar det ju om naturliga "beroenden" som på något sätt perverterats, förmodligen mycket svårare att behandla. Det finns ju inte heller en stor population av mera fridsamma "missbrukare" av dödliga sexfantasier, som kunnat hålla sig "nyktra" med en metod. Ett utsläppande av PM i framtiden kommer att vara ett rent experiment, det är min bestämda uppfattning.