Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Tack för info. Jag har försökt att sätta mig in i det. Men jag tycker att det är svårt.
Jo,jag har också förstått det så, att försvarsadvokaten i första hand kommer att yrka på ett tidsbestämt straff. Men eftersom det står i PMs RPU att han inte bör dömas till ett tidsbestämt straff pga av sin farlighet så återstår ju bara förvaringsdom eller livstid.
Men rent spontant känns det för mig (med min riga kunskap) som att en förvaringsdom är mer hoppfull än ett livstidsstraff. Eller?
Vad som står i en RPU är inte bindande. Domstol dömer, inte ett rättspsykiatriskt team. Förvaring och livstid skall inte förväxlas med en ”anbringelsedom”.
Det får man tycka att en förvaringsdom är mer hoppfull men om vi tänker till gällande påföljden livstid vs förvaring så är förvaringsdomarna ca tre gånger fler till antalet än livstidsdomarna. I livstidsdomarna gäller endast mord med tidigare kriminalitet eller minst två mord medan förvaringsdomarna inkluderar allt från mord, rån, olaga hot, våldsbrott, kidnappning, våldtäkt, sexualbrott och så vidare. Flertalet av de av mig uppräknade brotten i förvaringskategorin har en mycket lägre straffskala än säg 15 år om man istället för förvaring tilldelas ett tidsbestämt straff.
Förvaringsdomarna ökar kraftigt i Danmark likaså tiden man stannar i förvar. I slutet av nittiotalet i början av 2000-talet låg genomsnittstiden på 7-8 år. Tiden har fördubblats sedan dess då vi idag ligger på 14år och 7 månader, men det är ett annat ämne.
Att få en chans till tidsbestämt straff efter tolv vad gäller en livstidsdom är inte särskilt komplicerad. Straffeloven §41.
https://danskelove.dk/straffeloven/41
Och som jag sagt tidigare, jag tror inte Madsen kommer ha det allt för svårt i sin fängelsemiljö. Papper och penna och lite damer på besök så är han så nöjd han kan bli.
Vad gäller en förvaringsdom finns inte en ”livstidsparagraf” på samma vis.. Du som intern bestämmer inte över dig själv andra bestämmer över dig på ett helt annat sätt än vid en livstidsdom.
Livstid och förvaring är det strängaste straffen i Danmark och likvärdiga, fängelse på obestämd tid i båda fallen men hade jag fått välja skulle jag valt livstid istället för förvaring om jag hade en likvärdig RPU som Madsen har för den är inte vacker så enligt mig i detta fall hade förvaring varit det bästa men såtyckte inte Jepsen.
Det är lite prestige i att få livstidsdomar av Danska åklagare då de så sällan delas ut. Man kan jämföra äran med att som åklagare få en livstidsdom i Danmark med en advokat som får till en resning i Sverige. Livstid i Danmark - en fjäder i hatten. Resning för en advokat i Sverige - en fjäder i hatten. Typ.