2018-05-18, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det pågick en dokumentär filminspelning om PM. Samma dag sitter han inför rullande kameror och låter sig intervjuas. Han lämnar ut sig själv med sina kriminella känslor. Att han måste lära sig hålla tyst och att han känner sig som någon som mördat grannen (obs ej ordagrant).
För mig känns det som att han hade ett behov av att dela med sig av sina känslor,-nästan som ett rop på hjälp.
Den kvinnliga intervjuaren vittnade i rättegången om det här. PMs försvar var att, -Skulle någon förståndig människa som planerade ett mord uttala sig så?
Nej, men en person som led av tvångsfantasier samt tvångshandlande.
En psykopat som ropar på hjälp, som lider av sina perversa fantasier.
Senast redigerad av develi 2018-05-18 kl. 18:06.
Citera
2018-05-18, 18:21
Medlem
develis avatar
Vore oerhört intressant att få ta del av Henrik Day Poulsens föredrag 22 oktober, hoppas media nappar och vidarebefordrar information:

Citat:
Ubådssagen - portræt af en sjælden type forbryder.

Ubådssagen går over i Danmarks historien, som en af de mest bestialske og bizarre drabssager.
Der er kommet ret meget viden frem om Peter Madsen via hans mentalundersøgelse og her tegner der sig en profil af en meget speciel og sjælden type af forbryder.

Foredraget vil gennemgå ubådssagen og give et indblik i et sind, der er præget af narcissisme og psykopati og som kredser om perversioner som sado-masochisme. Sagen vil blive relateret til andre forbrydelser begået af sadistiske drabsmænd og du vil få et sjældent indblik i menneskets aller mørkeste sider og få indblik i, hvordan psykiatere undersøger forbrydere, vurderer deres farlighed og mentale tilstand, og hvad der ligger bag anbefaling om forvaring dom til psykiatrisk behandling.
https://aftenskole.aof.dk/kurser/Foredrag+og+debat/Debat+og+dialog/4339071/
Citera
2018-05-18, 18:52
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Polisen har fått tips från ca 1200 minst. Som mynnade ut i ca 40 vittnesmål. Står det något i domslutet?
Ditt påstående om SMS om snuffvideos i PMs mobil det har jag totalt missat.
Har du en källa till det påståendet.

PS: Menar du på fullt allvar att de kvinnor polisen förhört skulle tiga om att PM behandlat dem illa eller tom utsatt dem för övergrepp? Varför skulle de vara så ohjälpsamma när ett fruktansvärt mord på en ung kvinna blivit begånget och PM sitter häktad. Av någon slags lojalitet med en misstänkt mördare som kunde gjort det samma mot dem? Tycker du att det verkar logiskt? Att de är oskadda är uppenbart. Ingen har blivit anmäld saknad.

Har du ngn källa/länk på att danska polisen har fått in minst 1200 tips?

Vad jag har läst så rör det sig om 656 tips och av dessa blev det 37 som vittnade.

Lägger med en länk.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-vittnen-om-ubatens-avresa/

citat: från länken Dansk polis hade under fredagen emottagit 656 tips i saken.
Citera
2018-05-18, 18:57
Bannlyst
Citat:
Tack för info. Jag har försökt att sätta mig in i det. Men jag tycker att det är svårt.
Jo,jag har också förstått det så, att försvarsadvokaten i första hand kommer att yrka på ett tidsbestämt straff. Men eftersom det står i PMs RPU att han inte bör dömas till ett tidsbestämt straff pga av sin farlighet så återstår ju bara förvaringsdom eller livstid.

Men rent spontant känns det för mig (med min riga kunskap) som att en förvaringsdom är mer hoppfull än ett livstidsstraff. Eller?

Vad som står i en RPU är inte bindande. Domstol dömer, inte ett rättspsykiatriskt team. Förvaring och livstid skall inte förväxlas med en ”anbringelsedom”.

Det får man tycka att en förvaringsdom är mer hoppfull men om vi tänker till gällande påföljden livstid vs förvaring så är förvaringsdomarna ca tre gånger fler till antalet än livstidsdomarna. I livstidsdomarna gäller endast mord med tidigare kriminalitet eller minst två mord medan förvaringsdomarna inkluderar allt från mord, rån, olaga hot, våldsbrott, kidnappning, våldtäkt, sexualbrott och så vidare. Flertalet av de av mig uppräknade brotten i förvaringskategorin har en mycket lägre straffskala än säg 15 år om man istället för förvaring tilldelas ett tidsbestämt straff.

Förvaringsdomarna ökar kraftigt i Danmark likaså tiden man stannar i förvar. I slutet av nittiotalet i början av 2000-talet låg genomsnittstiden på 7-8 år. Tiden har fördubblats sedan dess då vi idag ligger på 14år och 7 månader, men det är ett annat ämne.

Att få en chans till tidsbestämt straff efter tolv vad gäller en livstidsdom är inte särskilt komplicerad. Straffeloven §41.

https://danskelove.dk/straffeloven/41

Och som jag sagt tidigare, jag tror inte Madsen kommer ha det allt för svårt i sin fängelsemiljö. Papper och penna och lite damer på besök så är han så nöjd han kan bli.

Vad gäller en förvaringsdom finns inte en ”livstidsparagraf” på samma vis.. Du som intern bestämmer inte över dig själv andra bestämmer över dig på ett helt annat sätt än vid en livstidsdom.

Livstid och förvaring är det strängaste straffen i Danmark och likvärdiga, fängelse på obestämd tid i båda fallen men hade jag fått välja skulle jag valt livstid istället för förvaring om jag hade en likvärdig RPU som Madsen har för den är inte vacker så enligt mig i detta fall hade förvaring varit det bästa men såtyckte inte Jepsen.

Det är lite prestige i att få livstidsdomar av Danska åklagare då de så sällan delas ut. Man kan jämföra äran med att som åklagare få en livstidsdom i Danmark med en advokat som får till en resning i Sverige. Livstid i Danmark - en fjäder i hatten. Resning för en advokat i Sverige - en fjäder i hatten. Typ.
Citera
2018-05-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Har du ngn källa/länk på att danska polisen har fått in minst 1200 tips?

Vad jag har läst så rör det sig om 656 tips och av dessa blev det 37 som vittnade.

Lägger med en länk.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-vittnen-om-ubatens-avresa/

citat: från länken Dansk polis hade under fredagen emottagit 656 tips i saken.
Tipsen uppdaterades efter hand. Din länk är från väldigt tidigt. Publicerad 26 aug 2017 kl 12.42
Då hade de redan fått in 656 tips på 14 dagar. Polisen efterlyste tips under väldigt lång tid.

Senaste "tipset" som vi känner till var från otrovärdiga Dorthe D en månad innan rättegång.
Den senare siffran ca 1200 har jag läst fler ggr. Men det kan ha varit ännu fler.(?) Jag tror nog att polisen mottog tacksamt alla tips i 8 månader, fram till rättegången.

Självklart har inte polisen förhört samtliga.(Slarvfel av mig.) Men de har läst alla tips och plockat ut de intressanta för förhör.
Citera
2018-05-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Aldrig någonsin hört talats om någon försvarsadvokat i Danmark som yrkat på en förvaringsdom åt sin klient, aldrig. Genomsnittet på en förvaringsdom i Danmark är 14 år och 7 månader.

Du med flera verkar resonera att en förvaringsdom är lättare för att man kan få den prövad relativt snabbt i jämförelse mot livstid. Därför förespråkar ni att livstid är värre. Helt galet resonemang då möjligheten att ansökan inte är vad som avgör ”strängheten” och strafflängden, helt andra faktorer faktiskt.

Madsen kommer yrka på ett tidsbestämt straff, han har inget annat val. Som sagt var redan, jag har aldrig hört talats om en advokat som vädjar en förvaringsdom åt sin klient. Däremot har jag hört talat som några fall där landsretten ändrat byrettens dom på livstid till tidsbestämt vilket är vad Madsen kommer försöka göra.

--En sjuksköterska som dödade tre patienter med gift, försökte på en fjärde men den överlevde - den livstiden revs upp. Tidsbestämt (planerade mord)

--En kvinna i ett svartsjukedrama som tillsammans med två kompanjoner eldade upp rivalen levande genom att dränka henne i bensin i en lägenhet där flertalet andra höll på att stryka med också då flertalet med närliggande lägenheter och folket i dem blev utsatta . Mord och mordbrand - den livstiden revs upp. Tidsbestämt.(planerat mord)

--En Bandidosavrättning, där en 22-åring blev dömd till livstid givetvis med flertalet andra brott i ryggsäcken – den livstidsdomen revs också upp. Tidsbestämt.(planerad avrättning)

Finns såklart flera fall men de av mig uppräknade är vad jag kommer på just nu så här på rak arm och det är detta Bettina och Madsen även kommer försöka med, riva upp livstidsdomen och få den tidsbestämd genom att räkna upp olika rättsfall som argument på liknande brott där straffen blivit tidsbestämt. Och tro mig Bettina har mycket fler fall att hänvisa till än vad åklagaren kommer ha.
Att vara ensam och helt maktlös med en blodtörstig psykopat som har hela natten för sig att tortera sitt offer i en u-båt är det värsta som kan hända en kvinna. Bara sätt dig själv istället för Kim Wall och vilken ångest som hon har haft tills hon dog. Han skall aldrig släppas fri.
Citera
2018-05-18, 19:39
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Tipsen uppdaterades efter hand. Din länk är från väldigt tidigt. Publicerad 26 aug 2017 kl 12.42
Då hade de redan fått in 656 tips på 14 dagar. Polisen efterlyste tips under väldigt lång tid.

Senaste "tipset" som vi känner till var från otrovärdiga Dorthe D en månad innan rättegång.
Den senare siffran ca 1200 har jag läst fler ggr. Men det kan ha varit ännu fler.(?) Jag tror nog att polisen mottog tacksamt alla tips i 8 månader, fram till rättegången.

Självklart har inte polisen förhört samtliga.(Slarvfel av mig.) Men de har läst alla tips och plockat ut de intressanta för förhör.

Jag vet att det är en tidig länk, vad jag efterfrågade var en källa/länk till ditt påstående att det är ca 1200 tips, så det kunde vara ännu flera, låter intressant, nu blir jag nyfiken och väntar på en länk från dig.

Jag har följ detta fall på avstånd hela tiden och läst alla inlägg i tråden, även följt med i dansk media.
Citera
2018-05-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Vad som står i en RPU är inte bindande. Domstol dömer, inte ett rättspsykiatriskt team. Förvaring och livstid skall inte förväxlas med en ”anbringelsedom”.

Det får man tycka att en förvaringsdom är mer hoppfull men om vi tänker till gällande påföljden livstid vs förvaring så är förvaringsdomarna ca tre gånger fler till antalet än livstidsdomarna. I livstidsdomarna gäller endast mord med tidigare kriminalitet eller minst två mord medan förvaringsdomarna inkluderar allt från mord, rån, olaga hot, våldsbrott, kidnappning, våldtäkt, sexualbrott och så vidare. Flertalet av de av mig uppräknade brotten i förvaringskategorin har en mycket lägre straffskala än säg 15 år om man istället för förvaring tilldelas ett tidsbestämt straff.

Förvaringsdomarna ökar kraftigt i Danmark likaså tiden man stannar i förvar. I slutet av nittiotalet i början av 2000-talet låg genomsnittstiden på 7-8 år. Tiden har fördubblats sedan dess då vi idag ligger på 14år och 7 månader, men det är ett annat ämne.

Att få en chans till tidsbestämt straff efter tolv vad gäller en livstidsdom är inte särskilt komplicerad. Straffeloven §41.

https://danskelove.dk/straffeloven/41

Och som jag sagt tidigare, jag tror inte Madsen kommer ha det allt för svårt i sin fängelsemiljö. Papper och penna och lite damer på besök så är han så nöjd han kan bli.

Vad gäller en förvaringsdom finns inte en ”livstidsparagraf” på samma vis.. Du som intern bestämmer inte över dig själv andra bestämmer över dig på ett helt annat sätt än vid en livstidsdom.

Livstid och förvaring är det strängaste straffen i Danmark och likvärdiga, fängelse på obestämd tid i båda fallen men hade jag fått välja skulle jag valt livstid istället för förvaring om jag hade en likvärdig RPU som Madsen har för den är inte vacker så enligt mig i detta fall hade förvaring varit det bästa men såtyckte inte Jepsen.

Det är lite prestige i att få livstidsdomar av Danska åklagare då de så sällan delas ut. Man kan jämföra äran med att som åklagare få en livstidsdom i Danmark med en advokat som får till en resning i Sverige. Livstid i Danmark - en fjäder i hatten. Resning för en advokat i Sverige - en fjäder i hatten. Typ.
Fetade 1/ Nog tas hänsyn till bedömd farlighet av Danskt domstolsväsen. Tror du inte det?
Madsens RPU har ju hela tiden stått i centrum i den första rättegången.
Vad är en ”anbringelsedom”?

Fetade 2/ Nej, men det är lång tid att sitta av 12 år innan man ens kan söka om tidsbestämt och få sin farlighet bedömd.
Jämfört med förvaringsdom. Bara 4 år som jag förstått det.

Jag tror som du, att PM kommer att trivas trots allt. Inga ekonomiska bekymmer.
Kan koncentrera sig på sitt arbete.
Kan utbilda sig. Har tillgång till verkstad samt en trevlig trädgårdsliknande gård.
För första gången i sitt vuxna liv, också en fast adress vilket nog är första gången.
Eftersom PMs passion här i livet är hans arbete så kommer det inte gå någon nöd på honom.
Och kanske är det skönt att slippa pressen med raketer. Nu har han ju något att skylla på för att slippa pressen/stressen med rymdkapplöpningen. Skylla på omständigheterna och inte oskicklighet samt misslyckanden.

Fetade 3/ Kan du förtydliga skillnaden för oss Svenskar som har svårt att förstå skillnaden.
Det är väl samma regler och rutiner som gäller vid båda de här straffen. Eller?

Fetade 4/ Varför hade en förvaringsdom varit bättre tror du, än livstidsdom?
Citera
2018-05-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag vet att det är en tidig länk, vad jag efterfrågade var en källa/länk till ditt påstående att det är ca 1200 tips, så det kunde vara ännu flera, låter intressant, nu blir jag nyfiken och väntar på en länk från dig.

Jag har följ detta fall på avstånd hela tiden och läst alla inlägg i tråden, även följt med i dansk media.
Jag hade tänkt leta efter länkar åt dig. Tror jag har dem i min egen länkröra i mina röriga dokument.
Får jag återkomma om några dagar senast? Vare sig jag finner dem eller inte?
Citera
2018-05-18, 20:32
Medlem
Citat:
Jag hade tänkt leta efter länkar åt dig. Tror jag har dem i min egen länkröra i mina röriga dokument.
Får jag återkomma om några dagar senast? Vare sig jag finner dem eller inte?
EDIT: Jag vill för min egen skull kolla upp det ordentligt, så jag bara inte drömt siffran. 15 august 300 tips, 25 aug 656 tips osv.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-18 kl. 20:45.
Citera
2018-05-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Att vara ensam och helt maktlös med en blodtörstig psykopat som har hela natten för sig att tortera sitt offer i en u-båt är det värsta som kan hända en kvinna. Bara sätt dig själv istället för Kim Wall och vilken ångest som hon har haft tills hon dog. Han skall aldrig släppas fri.
Just hotet mot kvinnor i allmänhet talar emot att släppa ut PM någonsin. Det skulle bli en folklig protest. Det går inte att bota en sådan typ. Det kanske finns de som tror det och t o m sådana som kommer att hävda att han är botad. Men detta går naturligtvis inte att bevisa, så kränkningen mot den kvinnliga befolkningen är oundviklig. Det talas om att han kan släppas ut, när åldern tagit ut sin rätt. För det första finns det inget som säger att hans fantasier någonsin försvinner, för det andra är drivkraften en pervers maktlystnad, så det är ett misstag att tänka sig att hormonerna skulle avta tillräckligt. I USA finns det våldtäktsmän i 80-årsåldern. En kanadensisk JM-typ blev villkorligt frigiven vid 80+ på villkor att hon skulle anmäla varje ny relation till kriminalvården plus att ett offentligt meddelande om hennes farlighet publicerades. Jag är anhängare av rättssäkerhet även för de värsta brottslingar, men PM skulle i frihet aldrig kunna känna sig säker. Det finns amerikanska fall av livstidsfångar, som argumenterat emot sin egen frigivning inför parole board, just av detta skäl.

EDIT: Gör tankeexperimentet, att PM faktiskt hade begått en "vanlig" våldtäkt tidigare och en kort tid före besöket av KW prövats för sin farlighet inför en förestående frigivning. Hade hans farlighet blivit synlig ? Jag tror inte det. Han hade släppts och han hade utsatt för stressen och förnedringen osv kunnat begå mordet. Det går helt enkelt inte att se in i folks huvuden med någon som helst precision. När någon som PM utagerar, så får man en glimt, tillräcklig för samhället att sätta befolkningens väl före den personliga friheten. Religiös omvändelse räcker inte heller. I USA begick en präst ett sexmord på en biktande församlingsmedlem, sannolikt inne i kyrkans lokaler (han blev aldrig dömd, men polisiärt anses fallet avgjort).
Senast redigerad av LOE2 2018-05-18 kl. 20:56.
Citera
2018-05-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just hotet mot kvinnor i allmänhet talar emot att släppa ut PM någonsin. Det skulle bli en folklig protest. Det går inte att bota en sådan typ. Det kanske finns de som tror det och t o m sådana som kommer att hävda att han är botad. Men detta går naturligtvis inte att bevisa, så kränkningen mot den kvinnliga befolkningen är oundviklig. Det talas om att han kan släppas ut, när åldern tagit ut sin rätt. För det första finns det inget som säger att hans fantasier någonsin försvinner, för det andra är drivkraften en pervers maktlystnad, så det är ett misstag att tänka sig att hormonerna skulle avta tillräckligt. I USA finns det våldtäktsmän i 80-årsåldern. En kanadensisk JM-typ blev villkorligt frigiven vid 80+ på villkor att hon skulle anmäla varje ny relation till kriminalvården plus att ett offentligt meddelande om hennes farlighet publicerades. Jag är anhängare av rättssäkerhet även för de värsta brottslingar, men PM skulle i frihet aldrig kunna känna sig säker. Det finns amerikanska fall av livstidsfångar, som argumenterat emot sin egen frigivning inför parole board, just av detta skäl.
Det finns medicin som sänker testosteronhalter hos sexförbrytare. Och vetenskapen går framåt hela tiden. Jag vet inte, men jag tror att PMs farlighet enbart hänger ihop med hans avvikande perversa sexualitet. Så på det området + terapi kan man nog göra något.

Missförstå mig nu inte. Samhället måste ju bekräfta de anhörigas lidande med att utdöma ett väldigt hårt straff för PMs väldigt brutala mord. Men efter avtjänat straff tror jag nog att han med tiden kan bli villkorligt frisläppt iallafall. Med tillsyn och mediciner kanske(?) Medicineringen sköts av sjukvården, så det går inte att fuska genom att hoppa över medicinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in