2018-05-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det finns medicin som sänker testosteronhalter hos sexförbrytare. Och vetenskapen går framåt hela tiden. Jag vet inte, men jag tror att PMs farlighet enbart hänger ihop med hans avvikande perversa sexualitet. Så på det området + terapi kan man nog göra något.

Missförstå mig nu inte. Samhället måste ju bekräfta de anhörigas lidande med att utdöma ett väldigt hårt straff för PMs väldigt brutala mord. Men efter avtjänat straff tror jag nog att han med tiden kan bli villkorligt frisläppt iallafall. Med tillsyn och mediciner kanske(?) Medicineringen sköts av sjukvården, så det går inte att fuska genom att hoppa över medicinen.
Jag är inte så säker på att det är testosteron som driver en sådan här människa, men det kan jag inte bevisa. Om så vore, skulle kastrering vara alternativet, men det anses vara ett omänskligt ingrepp. Fuska går alltid, ingen kan garantera felfri administrering under ett helt liv.

F ö har jag hört av hundägare, att kastrerade hundar behåller sitt parningsbeteende. Meddelas utan bevis, jag har aldrig ägt en hund. Kastrerade katter som strilar har jag dock sett.

Jag kan öppet erkänna att jag saknar vetenskaplig kompetens på området, det värsta är att vetenskapen inte är en källa till all kunskap utan en metod för att pröva hypoteser och därigenom successivt öka kunskapen. Samhället ställs i ett sådant här fall inför moraliska dilemman: hur viktig är den personliga integriteten ställd mot befolkningens trygghet, hur viktig är den vetenskapliga processen att genom experiment skaffa sig ytterligare kunskap om behandlingsbarheten i sådana här fall.

Hagamannen hade en benägenhet att ge sig på kvinnor, när han var berusad. Han var alkoholist. Alkoholism är obotlig men behandlingsbar. Nyktra alkoholister brukar vara fina människor. Man skulle kunna tänka sig att en sådan person med en stabil nykterhet kunde bli villkorligt frigiven på villkor att återfall skulle skicka honom tillbaka till fängelset. Hagamannen släpptes ut på löftet om att försöka bli nykter. Detta var allra minst korkat av den medicinska expertisen, framförallt hänsynslöst mot den kvinnliga befolkningen. Alkoholism är trots allt en förvärvad sjukdom knuten till en viss kemisk substans och det finns talrika bevis på att sjukdomen är behandlingsbar. I fallet PM handlar det ju om naturliga "beroenden" som på något sätt perverterats, förmodligen mycket svårare att behandla. Det finns ju inte heller en stor population av mera fridsamma "missbrukare" av dödliga sexfantasier, som kunnat hålla sig "nyktra" med en metod. Ett utsläppande av PM i framtiden kommer att vara ett rent experiment, det är min bestämda uppfattning.
Citera
2018-05-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag är inte så säker på att det är testosteron som driver en sådan här människa, men det kan jag inte bevisa. Om så vore, skulle kastrering vara alternativet, men det anses vara ett omänskligt ingrepp. Fuska går alltid, ingen kan garantera felfri administrering under ett helt liv.

F ö har jag hört av hundägare, att kastrerade hundar behåller sitt parningsbeteende. Meddelas utan bevis, jag har aldrig ägt en hund. Kastrerade katter som strilar har jag dock sett.

Jag kan öppet erkänna att jag saknar vetenskaplig kompetens på området, det värsta är att vetenskapen inte är en källa till all kunskap utan en metod för att pröva hypoteser och därigenom successivt öka kunskapen. Samhället ställs i ett sådant här fall inför moraliska dilemman: hur viktig är den personliga integriteten ställd mot befolkningens trygghet, hur viktig är den vetenskapliga processen att genom experiment skaffa sig ytterligare kunskap om behandlingsbarheten i sådana här fall.

Hagamannen hade en benägenhet att ge sig på kvinnor, när han var berusad. Han var alkoholist. Alkoholism är obotlig men behandlingsbar. Nyktra alkoholister brukar vara fina människor. Man skulle kunna tänka sig att en sådan person med en stabil nykterhet kunde bli villkorligt frigiven på villkor att återfall skulle skicka honom tillbaka till fängelset. Hagamannen släpptes ut på löftet om att försöka bli nykter. Detta var allra minst korkat av den medicinska expertisen, framförallt hänsynslöst mot den kvinnliga befolkningen. Alkoholism är trots allt en förvärvad sjukdom knuten till en viss kemisk substans och det finns talrika bevis på att sjukdomen är behandlingsbar. I fallet PM handlar det ju om naturliga "beroenden" som på något sätt perverterats, förmodligen mycket svårare att behandla. Det finns ju inte heller en stor population av mera fridsamma "missbrukare" av dödliga sexfantasier, som kunnat hålla sig "nyktra" med en metod.
Det kallas "kemisk kastrering" och används inom rättspsykiatri. Det går inte att fuska längre. En injektion varar i tre till fyra månader.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kemisk_kastrering
https://www.expressen.se/nyheter/pedofiler-ska-stoppas--med-kemisk-kastrering/

Jag uppfattar tex P.Lundin som en ren fullblodspsykopat. Lundin är nog ett hot mot vem som helst.
När det gäller PM så uppfattar jag inte honom som ett generellt hot mot alla människor.
Däremot mot okända kvinnor. Om PM inte åkt fast för detta mordet så hade han troligtvis fortsatt att sexualsadistiskt mörda okända kvinnor. Det tror jag nog.
PMs problem är hans avvikande sexualitet som jag tror, att han hitintills lyckats hålla i schack med sina sexuella fantasier,filmer,böcker samt grovt BD/SM sex.

PM tycks också ha svårt att tackla motgångar. Jag tror att han behöver terapi för detta och även annan psykofarmaka +sexterapi och sänkning av testosteronhalter.
Hans vänner har beskrivit PM som närmast asexuell i perioder för att därefter närmast vara manisk med BD/SM sex.
Kanske att det är den "den medfödda sårbarheten" som triggar igång den tvångsmässiga sexualiteten vid tex motgångar? Under de minst 16 år (20 år?) PM sonar sitt brott kommer nog vetenskapen på området att gå framåt.

PS: Kastrerade katter (framförallt om de kastreras innan de är könsmogna blir som lobotomerade katter.) Är de könsmogna blir de väldigt harmoniska,lekfulla och nöjda. De behåller sitt parningsbeteende men genomför inte sexualakten.
Människor som har den här medicinen är ju inte helt kastrerade som djur. De kan ha ett sexuellt samliv men det skär av den överdrivna, tvångsmässiga sexualdriften.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-18 kl. 22:55.
Citera
2018-05-18, 22:55
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Det finns medicin som sänker testosteronhalter hos sexförbrytare. Och vetenskapen går framåt hela tiden. Jag vet inte, men jag tror att PMs farlighet enbart hänger ihop med hans avvikande perversa sexualitet. Så på det området + terapi kan man nog göra något.

Missförstå mig nu inte. Samhället måste ju bekräfta de anhörigas lidande med att utdöma ett väldigt hårt straff för PMs väldigt brutala mord. Men efter avtjänat straff tror jag nog att han med tiden kan bli villkorligt frisläppt iallafall. Med tillsyn och mediciner kanske(?) Medicineringen sköts av sjukvården, så det går inte att fuska genom att hoppa över medicinen.

Varför inte bara hålla honom inlåst?
Vilka mediciner är det som tar bort lusten att tortera och skära av halsen på kvinnor?
Citera
2018-05-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Varför inte bara hålla honom inlåst?
Vilka mediciner är det som tar bort lusten att tortera och skära av halsen på kvinnor?
Det fetade = perversitet och väldigt avvikande sexualitet, som består av en sammanblandning av sex och våld.
Om det är en individs sexualitet och den individen blir kemiskt kastrerad. Vad tror du då resultatet blir?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-18 kl. 23:05.
Citera
2018-05-18, 23:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Det fetade = perversitet och väldigt avvikande sexualitet, som består av en sammanblandning av sex och våld.
Om det är en individs sexualitet och den individen blir kemiskt kastrerad. Vad tror du då resultatet blir?

Jag vet inte, han kanske blir farligare?
Citera
2018-05-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Att vara ensam och helt maktlös med en blodtörstig psykopat som har hela natten för sig att tortera sitt offer i en u-båt är det värsta som kan hända en kvinna. Bara sätt dig själv istället för Kim Wall och vilken ångest som hon har haft tills hon dog. Han skall aldrig släppas fri.

Det är så gräsligt och näst intill obegripbart att förstå den skräck och de vidriga fysiska kval KW måste ha känt. Fyfan vad obeskrivligt ont hon måste ha haft, vetefan under hur lång tid.

Spelar ingen roll egentligen vad hans straff kallas, bara det blir för tid och evighet.

PM hade signalerat till flera personer i sin omgivning om vad han ville göra mot nån (kvinna), men hans uttalanden var förmodligen så vidriga att ingen kunde ha trott att han menade allvar.'

Men det gjorde han.
Citera
2018-05-18, 23:23
Medlem
Citat:

Acceptera att denna typ av gärningsman inte går att "bota". Han är så Farlig att han måstes stängas in. För att skydda mänskligheten/samhället.

Det är ett enigt domslut, sakkunnigutlåtande från rättspsykiatrin, Lagrådet och du tror du utklassar deras bedömning?
Citera
2018-05-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag vet inte, han kanske blir farligare?
Hur tänker du då?
De flesta sexualförbrytare drivs av tvångsmässig sexualitet.
PMs våld hänger ihop med hans avvikande perversa sexualitet. Han tänder på tortyr, mord och sexuella övergrepp.
Genom att sänka testosteronet så kapar man det tvångsmässiga.
Tvångsfantasier som i förlängningen leder till tvångshandlande.
Är det svårt att förstå den mattematiken?

PS. Självklart behövs även andra stödåtgärder tex.terapi på flera områden osv.
Citera
2018-05-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Acceptera att denna typ av gärningsman inte går att "bota". Han är så Farlig att han måstes stängas in. För att skydda mänskligheten/samhället.

Det är ett enigt domslut, sakkunnigutlåtande från rättspsykiatrin, Lagrådet och du tror du utklassar deras bedömning?
PM är farlig för okända kvinnor. Det förstår alla och envar efter det här mordet.
Men inget finns som tyder på att PM skulle vara ett hot mot hela mänskligheten/samhället. Eller står det så i domslutet?
Citera
2018-05-18, 23:35
Medlem
Citat:

Även om det handlar om testosteron så är det inte alls enbart det, sos är en del av problemet men verkligen inte förklarar allt. För att göra en lång förklaring kort - och som du kan googla dig fram till själv - så är aggressiviteten den största bidragande orsaken till sån här brott. Tillsammans med testosteronet utgör detta en dödlig livsfarlig kombo- cocktail och förklaringen finns främst att finna i individens tidigare livshistoria.

Fattar inte att du fortfarande bortser från detta efter flera tusen sidor och länkar här till experter inom området, som kan ge dig mer kunskap än du hittills verkar ha velat ta till dig i denna superlånga tråd.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2018-05-18, 23:40
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Hur tänker du då?
De flesta sexualförbrytare drivs av tvångsmässig sexualitet.
PMs våld hänger ihop med hans avvikande perversa sexualitet. Han tänder på tortyr, mord och sexuella övergrepp.
Genom att sänka testosteronet så kapar man det tvångsmässiga.
Tvångsfantasier som i förlängningen leder till tvångshandlande.
Är det svårt att förstå den mattematiken?

PS. Självklart behövs även andra stödåtgärder tex.terapi på flera områden osv.

Den besta åtgärden är nog att hålla honom inlåst.
Citera
2018-05-18, 23:41
Medlem
Citat:
PM är farlig för okända kvinnor. Det förstår alla och envar efter det här mordet.
Men inget finns som tyder på att PM skulle vara ett hot mot hela mänskligheten/samhället. Eller står det så i domslutet?

JA. Du får läsa själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in