2017-08-11, 22:19
Medlem
PubMixs avatar
Vart kommer uppgiften om att luckorna är stängda ens då? om båten sjönk på ca 30 sek känns det otroligt att han hann stänga luckan innan han hoppade av

Kanske är för smalt för en apparatdykare att ta sig igenom helt enkelt?

Men då borde dom iofs kunna skicka ner en ROV bara för filma om någon finns kvar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janyny
Svenska fb-vännen Sabina Ringqvist är journalist inom raketbygge iaf

https://ing.dk/blog/fredag-ankommer-rd3m-til-hab-saa-skal-vi-igang-med-dreje-119936
Ligger bl.a. foton på det på hennes facebooksida.
Citera
Medlem
Det borde ju gå att spåra var hennes mobil senast befann sig, gissar att polisen jobbar med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Nu vet jag inte hur det gick till när ubåten gick i kvav, men nog borde minst en manlucka vara öppen? Hur kunde annars ubåtskaptenen ta sig ut?
Det här är nog ett av de mest udda dråp/mord-fallen jag har läst om. Om det nu rör sig om ett brott förstås.
Stora nog för en människa att tränga sig ut igenom men knappast stora nog för en dykare med utrustning. Dessutom finns det batterier och annat i båten som inte är att leka med. Man tar inga risker med dykare om det inte är för att rädda liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Öppnar dykarna luckorna kan de förstöra ev DNA-bevis mm.
Det också men jag tror säkerhetsaspekten är den viktiga biten.
Citera
Medlem
Kyleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Jag hittade en annan, journalist och sexolog( S B S ), som påminde mer om bilden, iaf leendet.
Länka?

Tycker den första länkade kvinnan är långt ifrån lik den första bilden som kom upp i tråden.
Citera
2017-08-11, 22:20
Medlem
X scenario

1. Hon släpps av enligt utsago men håller sig undan.
Inte troligt: för lång tid.

2. Hon släpps av men utsätts för ett orelaterat brott.
Trolighet beroende av vem hon är och vilka hon har omkring sig. Att hon skulle bli utsatt för att brott av någon som "råkar gå förbi" är typ oändligt osannolikt. Detta är mitt i Köpenhamn. Oavsett hur nära det är till Kristiania och hur de förmodas ogilla journalister.

3. Hon råkas slås ihjäl.
Hur kan han hålla sig så lugn då? Han är ju smart nog att veta att den enda chansen han har att rädda sig själv att lägga alla korten på bordet direkt.

4. Hon mördas.
Trolighet låg. Han är smart nog för att inte välja detta tillfälle isåfall.

Jag tror på 3an i form av att han kanske har nån form av hybris och övertro på sin egen smarthet. Han kanske går fri, men stämplingen kommer han behålla ju.
Alternativt 2an där någon i hennes närhet har blivit sned av hennes eskapader, kanske ett ex eller partnern, och något händer där som eskaleras och hon hamnar medvetslös i vattnet och dör.

Givetvis hoppas jag på nr.1.

Finns fler unika alternativ?
Citera
2017-08-11, 22:20
Medlem
Under morgondagen planeras alltså häktning. Eller som det heter på danska: 'grundlovsförhör'. Passande namn btw.

Nog många advokater som hoppas på ett förordnande nu.
Citera
2017-08-11, 22:21
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyley
Länka?

Tycker den första länkade kvinnan är långt ifrån lik den första bilden som kom upp i tråden.
Sök bland vännerna på Sara.
Citera
2017-08-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är fortfarande inte lätt med en lealös kropp, det är ingen stor karl, och om han dumpat kroppen finns det få eller inga anledningar till att sänka ubåten, om det nu inte gått väldigt blodigt till vilket inte heller känns sannolikt. OM han bragt henne om livet så vågar jag påstå att kroppen är kvar i båten och att det är anledningen till att han sänkte den.

Om inte Öresund för ovanlighetens skull låg plant som ett parkettgolv är det nog olämpligt att öppna andra luckor än tornluckan ute till havs.
Citera
2017-08-11, 22:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ingen dykare som läser här?

Man öppnar väl inte en ubåt under vatten hursomhelst
Stora krafter när vattnet forsar in och man sugs med, finns många som dött vid arbetsdyk

Ungefär en atmosfärs tryck per tio meters djup. Om ubåten är luftfylld(normalt tryck vi marknivå, typ) och högre tryck utvändigt, så går det inte att öppna luckan med handkraft. Måste släppa in vatten i ubåten för att tryckutjämna för att kunna öppna luckan.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur mycket pengar kostar denna operation? Hur mycket kostar det att för en kranbåt att fiska upp U-båten? Tänk på att allt i tråden här är spekulationer egentligen.
Men han verkar vara mycket, mycket udda.
Har han trott att han är oövervinnlig även då det gällde att göra ett smart brott.
Han har ju minst sagt lyckats göra reklam för sig,
en exentrisk men samtidigt inspirerande människa?
Är det sant att polisen måste rubricera ett fall med något och därmed benämningen "dråp" och så kan det visa sig att han är oskyldig. (Jag bara spekulerar även den infallsvinkeln i spekulerandets högborg Flashback)

Jag ifrågasätter inte att vi fiskar upp u-båten med kran, jag skulle också bli galen på att inte få svaret på denna rafflande händelse, men det är så olika när det "finns resurser" hos polisen eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Fungerar fortfarande för mig.

Märkligt, jag får fortfarande inte upp något och den här datorn (och bredbandet) är stabil.

Men jag förmodar att hennes namn kommer att stå i Köpenhamnstidningarna till helgen om man hittar henne drunknad där nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in