2017-08-11, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Han kanske har eldat upp offret och inredningen.
Luckan var ju stängd och låst så dykarna kom ju inte in i ubåten.
Så inne i ubåten är det troligtvis inget vatten.

Detta får vi kanske reda på imorgon om de får upp ubåten.

Just det. Hela sänkningen av ubåten kan vara en skenmanöver. Det är inget vatten i ubåten utan han lät bara den gå till botten för folk ska tro den sjönk. Därför är han lugn. Den här kvinnan kanske försvann redan dagen innan. Fråga mig inte hur, men att dumpa en kropp i havet borde inte vara svårt, om den förankras med något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Det är kvinnan som på facebook hävdas vara hon åtminstone.

Någon mer information som t.ex. namn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag trodde det men jag kan för mitt liv inte hitta dem på webben längre. Det var något år sedan. Enkla sprängskisser som tydligt visade en förlig tank och en i aktern. Beskrivningen på Wikipedia och i diverse videor påstår dyktankar om 8m3. Trimning sker med pump eller i värsta fall tryckluft. Dyktiden uppges till omkring 20s så förloppet att den sjönk fort stämmer väl överens.
Där det gnager är just påståendet från MGM om att en ventil skulle gått sönder. Då borde ubåten ställt sig på fören eller aktern och inte sjunkit på det sätt som uppgifterna gör gällande.

Exakt x2!
Citera
2017-08-11, 22:05
Medlem
Hegamons avatar
Just det. Hela sänkningen av ubåten kan vara en skenmanöver. Det är inget vatten i ubåten utan han lät bara den gå till botten för folk ska tro den sjönk. Därför är han lugn. Den här kvinnan kanske försvann redan dagen innan. Fråga mig inte hur, men att dumpa en kropp i havet borde inte vara svårt, om den förankras med något.

Egentligen vill jag hålla fast vid tanken att sänkningen beror på han vill tvätta båten invändigt på bevis.
Citera
2017-08-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaster
Är detta kvinnan som är saknad/mördad?

Mycket möjligt.
Citera
2017-08-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Sju meter har jag läst nånstans. Det är ju inget imponerande djup, men tydligen djupt nog för att dykarna inte kunde ta sig in i farkosten.
Det är nog snarare så att dykarna inte kan ta sig in genom de luckor som finns, inte utan betydande risker i alla fall. Det är trots allt ett hemmabygge.

Det finns dock fästpunkter på däck på skorven för att man skall kunna lyfta den med kran (så har gjorts både vid sjösättningar och renoveringar av den aktuella båten, och då är det amatörnivå vi pratar om) och resurser som klarar detta finns i Danmark utan större bekymmer så det löser de nog och det är betydligt säkrare än att skicka in dykare.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-11 kl. 22:08.
Citera
2017-08-11, 22:08
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det inte så att den danska rubriceringen drab innefattar så väl mord som dråp? Tror inte begreppet "mord" existerar i den danska juridiken?

Rätt, i dansk juridik finns det "uagsomt drab" eller "forsætligt drab".
"Forsætligt drab" kallas dock vanligtvis för mord och kan straffas med fängelse upp till livstid.

Källa (på dansk): http://www.strafferetshjaelpen.dk/fagomrader/drab.html
Citera
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Väldigt märkligt att han började laga tanken innan han försökte sätta kvinnan i säkerhet. Trettio sekunder efter det att han började mickla med reparationen så sjunker ubåten och han är den enda som överlever den sjunkande båten.

Sju meter, lätt att bärga ubåten, teknisk undersökning av ubåten för att se om ubåtskaptenen har berättat sanningen om barlasttanken.

Finns kvinnan ombord på ubåten så ligger han risigt till. Kan även finnas spår av våld mot kvinnan.

Storyn är märklig och jag misstänker att han har tagit livet av kvinnan.

Vore ju ganska osannolikt att det skulle vara nån kropp ombord, isåfall borde han ha kommit med nån annan förklaring och typ sagt att hon dött i en olycka, för det vore ju ganska svårt annars att kunna bortförklara att han sagt innan att hon inte var ombord. Och vad skulle han ha för motiv till att mörda en journalist ifärd med att göra ett reportage om honom?

Ifall han faktiskt släppte av henne på kvällen i hamnen i en storstad så är det ju inte helt omöjligt att nån annan kan ha typ mördat henne på vägen hem; ensam kvinna ute på promenad sent på kvällen lixom. Svårt att gissa utan att ha all information, men hon dyker nog upp nånstans förr eller senare, levande eller död.
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Däremot har jag sett bilder på ubåten och jag tror det är mer troligt att kroppen finns kvar ombord. Att förflytta en lealös kropp i höjdled upp genom ett ubåtstorn gör du inte ensam utan hjälpmedel. Inte med MGMs kroppsbyggnad iaf.
Han hade inte behövt bära kroppen upp genom tornet. Det finns en annan lucka på skrovet framför tornet. Och hon är liten och lätt.
Jag lutar åt att kroppen inte ligger kvar.
Citera
2017-08-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Journalisten kan finnas bland hans vänner, bara drygt 600 att välja på, well alla män kan man sålla bort.
Den här tjejen finns bland PM's facebokkvänner. Påminner om tjejen på bilderna på ubåten på vissa bilder i hennes album.

https://www.facebook.com/sabina.ringqvist
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Tack... då känns det ju föga troligt att han försökt "dumpa" båten på 7meters djup...

Detta är ju en raketforskare... #på riktigt

Han kanske är så sjuk att han ville skölja bort blodet genom att sänka ubåten, men så grunt så han var säker på att få den tillbaka när han inte blir dömd...
Citera
Medlem
Citat:
Det är nog snarare så att dykarna inte kan ta sig in genom de luckor som finns, inte utan betydande risker i alla fall. Det är trots allt ett hemmabygge.

Det finns dock fästpunkter på däck på skorven för att man skall kunna lyfta den med kran (så har gjorts både vid sjösättningar och renoveringar av den aktuella båten, och då är det amatörnivå vi pratar om) och resurser som klarar detta finns i Danmark utan större bekymmer så det löser de nog.

Nu vet jag inte hur det gick till när ubåten gick i kvav, men nog borde minst en manlucka vara öppen? Hur kunde annars ubåtskaptenen ta sig ut?
Det här är nog ett av de mest udda dråp/mord-fallen jag har läst om. Om det nu rör sig om ett brott förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in