2018-04-02, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Just precis, här har du fått med alla viktiga nyckelord:

Juridiskt sett är de punkterna det enda som rätten ska ta hänsyn till att bedöma om det är ställt utom rimligt tvivel:

Domen ska bli mord om de kan komma fram till:

-om brottet är överlagt eller inte
däri bedöma koppling mellan fantasier, filmer, vittnesmål och RPU
-om avsiktsuppsåtet kan bevisas
däri bedöma om det handlar om instrumentellt aktivt våld, dvs användande av vapen/tillhygge = avsikt
eller emotionellt våld = reaktivt/affekt = impulsstyrt

Rätten ska svara på - var det meningen att Kim skulle dö?

Ed: mitt svar det fetade. blev nåt fel med citeringen, sorry 😌
Att det blev bråttom den 10 augusti beror givetvis på ett perfekt offer serverat med kort varsel men det är som sagt inte det samma som impuls.
Sett till RPU råder det för min del ingen tvekan om planering.
Personligen tycker jag de kan de lägga in EPD via DSM gällande egocentrerade perversa svin som PM.
Citera
2018-04-02, 13:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dieselavgaser innehåller mycket små mängder CO, och stor mängd syre ( relativt sett, c:a 18%). Läs på, http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser#Ol.C3.A4mplig_som_gas_i_gaskammare , och titta tillbaka i tråden, så finns förklaringarna!

Ett kort citat från länken, för den som inte orkar läsa så mycket:

"De avgaser en dieselmotor lämnar ifrån sig innehåller ca 1% kolmonoxid. Vid en hög koncentration av kolmonoxid i inandningsluften är gasen dödlig eftersom den binder sig med blodets hemoglobin och hindrar syretillförseln till kroppen. Eftersom koncentrationen av kolmonoxid är så låg är det praktiskt taget omöjligt att gasa ihjäl en människa med dieselavgaser, i synnerhet då avgaserna även ger en stor mängd syre. Mängden syre fungerar paradoxalt nog som en livräddare i sammanhanget. Det finns inga kända fall då människor har begått självmord med dieselavgaser."

Det är ju fakta som framkommer i rättegången som vi måste förhålla oss till. Inte vad du tror och förklarar.

Om PM säger att Kim dött av kulilte förgiftning är det ju det som är väsentligt i fallet och inget annat.
Citera
2018-04-02, 13:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Till dig också då: man kan inte bara lita blint på åklagarens "expertvittnen". Man måste även fråga andra, som är insatta, och som inte har en agenda, om det är rimligt.
Till dig då. Jag svarade med konkret fakta på ett felaktigt inlägg av en postare.

Mitt inlägg är helt utan värdering. Hur är det med läsförståelsen Merweina?
Citera
2018-04-02, 13:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det är undertryck och luckan inte kan öppnas så löser man väl inte det med att stänga av motorn?
Stänger man motorn så gör det att mer undertryck inte bildas men hur försvinner det som redan fanns?

Är jag helt ute och cyklar när jag anser att det behövs tillförsel av luft för att undertrycket ska försvinna?
Nej, det måste tillföras luft för att undertrycket ska försvinna.

PM säger något om detta, om jag inte har helt fel för mig. Jag ska se om jag hittar det!
Citera
2018-04-02, 14:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Om nu 'åklagarens expertvittnen' fabulerar, varför försöker inte PM kalla egna experter? Dom försökte ju få dit någon psykiatriker och någon som skulle vittna om hur kolmonoxidförgiftning funkar. Men den här delen lämnar dom WO på, trots 'osakliga avfärdanden'?
Just precis och dessa vittnen vill de kalla efter att halva rättegången genomförts.

Varför hade de inte med dessa på sin lista från början? Man lämnar ju in en lista på de vittnen-experter man vill ska vittna innan en rättegång startar?!?! Det var ju också detta som bidrog till att domaren nekade till att de skulle få vittna, samt att de inte skulle tillföra något.
Citera
2018-04-02, 14:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Kabelgenomförningar genom väggen mellan maskinrummet och kabinen.
Nu får du gärna förklara för det här blir mer och mer ologiskt.

Har han inte påstått att Kim tuppade av i maskinrummet av det undertryck som bildades där?
Är det täta skott, förutom lite luft som sipprar in, mellan maskinrum och kabin?

Sitter inte luckan ovanför kabinen?
Om det var undertryck bara i maskinrummet, men inte i kabinen så borde det väl ha gått bra att öppna luckan?
Om det var undertryck i hela ubåten så fanns det ingenstans luft kunde sippra in ifrån.
Citera
2018-04-02, 14:15
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Just precis och dessa vittnen vill de kalla efter att halva rättegången genomförts.

Varför hade de inte med dessa på sin lista från början? Man lämnar ju in en lista på de vittnen-experter man vill ska vittna innan en rättegång startar?!?! Det var ju också detta som bidrog till att domaren nekade till att de skulle få vittna, samt att de inte skulle tillföra något.

Patologiske-lögnar-Madsen tänkte så klart i sin grandiositet att han var den ende ubåtsexperten som behövdes. Genom att med självsäker svada förklara vad som hänt och varför skulle den klenbegåvade rätten låta sig nöjas.

Sen vet han förstås att allt är hittepå och inte ens riktigt teoretiskt möjligt. Man kan ju, om man är på spekulativt humör, tänka sig att Betina kontaktat ett antal fackpersoner men inte riktigt fått de svar som önskats. Hade det funnits riktiga experter som kunde vittna till fördel för PM:s fantasier hade dom förmodligen kallats.
Citera
2018-04-02, 14:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skraj, rädd och osäker?
Nu måste jag fråga vad du menar för jag hänger inte med alls sett till psykopati?
Inte det här heller:

Förödmjukelse har fortfarande med begreppet skam att göra, dvs står i reation till omgivningens uppfattning.
En psykopat bryr sig inte vad vad omgivningen anser (för hög självskattning). They simply don't care.
Ja, förstår vad du menar och uttryckte mig nog lite obetänksamt, kanske. Förenklade så det lät fel. Men jag tänker att det nog finns lite olika grader i helvetet vad det gäller psykopati. Om en psykopat ska känna en gnutta rädsla så krävs ganska extrema saker för att ett sådant känslotillstånd ska triggas igång. Vad jag har förstått så är det en av anledningarna till att psykopater har ett sådant behov av att utsätta sig för spänning genom olika extrema grejer som t.ex att hoppa fallskärm, bungyjump o.dyl, utsätta sig för extrema situationer, söka kickar, fara osv, som t.ex en del av de extrema grejer PM sysslade med i projekten osv.

Det jag försökte beskriva angående PM:s agerande i rätten är att han ser det som ett slags spel där han känner sig säker på att vinna och där åklagaren är fienden han ska besegra.
Säker på att vinna men blir ruskigt irriterad när han blir pressad.
Jag tror att PM nog kan känna ett litet obehag när han blir pressad, när saker går honom emot, om man inte tror på det han säger, att han blir ifrågasatt helt enkelt. En smula av osäkerhet.
Det mesta handlar väl om att han blir förbannad av att bli ifrågasatt, han "står ju över alla andra".
I normala fall hade han ju bara kunnat agera ut sin ilska, kastat något verktyg eller tagit en cykeltur i månskenet för att lugna sig, men här måste han snällt sitta kvar.

Hans försök att förminska åklagaren, kalla honom vid förnamn, bete sig arrogant och otrevligt är väl det sätt han är van vid när han ska ta kommandot, när han ska visa sin överlägsenhet. Och kommandot måste han ju ta över "Jakob" som pressar och ställer jobbiga frågor - fienden ska besegras, såklart.
Om det nu är så att Madsen skulle känna den lilla gnutta av rädsla som en psykopat möjligen kan känna så krävs ju extrema saker för att framkalla och trigga igång ett sådant känslotillstånd, som en förnimmelse av lite rädsla. Det extrema i Madsens fall skulle väl i så fall vara att ingen tror på hans långa utläggningar, lögner och bortförklaringar, att han motbevisas i allt han sagt och att han blir dömd för allt han står åtalad för. Undrar om han ens har den tanken i bakhuvudet, att det kan bli resultatet?

Det andra jag hade skrivit om att psykopaten varken känner skam eller skuld men att han kanske känner en "enorm prestigeförlust och förödmjukelse", där kanske det istället nog låter vettigare med att han känner sig förolämpad och kränkt över att ha åkt fast, istället för förödmjukad som mer kan kopplas till skam, som du skrev. Hur fan kan de ta fast geniet Raket-Madsen, idiotpoliser, vet de inte vem han är? typ.
Framförallt är han förbannad för det och tycker så synd om sig själv som hamnat i detta.
Nu blev detta väldigt långt och flummigt, men det är ganska svårt när man ska hitta rätt ord för eventuella känslor i olika situationer för Madsen, som saknar normala känslor (svårt beskriva något som inte finns ) och så att han skiter i vad omgivningen anser. Det är ju alltid bara HAN, HAN, HAN, som vet bäst och endast darrade på läppen när han beskrev den hemska situation han "hamnat i pga olyckan", det var något så hemskt så ingen kan förstå det och så läppdarren, självömkan när han berättade att hans sms till Sirid egentligen var ett avskeds-sms.

Hans självömkan i den berättelsen fick mig att tänka på Arbogarättegången när det talades om alla allvarliga skador hennes mamma fått med men för livet och hur systern mått så psykiskt dåligt efter allt som hänt. Då avbryter Johanna Möller, som en trotsig, avundsjuk snorunge och säger med hög röst: Varför är det ingen som frågar hur JAG mår?
Citera
2018-04-02, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu lär ju Betina själv av M fått reda på att denne tysk har viktig och relevant information som kan hjälpa hennes klient och kunnat kalla in personen att vittna om det inte är ännu en hobbymekaniker

Ja, men M har ju inte tillgång till internet, och har troligen ingen aning om att en vän som han hade en gång men inte sett öga mot öga på fem-sex år, går så här djupt in i hans fall på ett tyskt internetforum.

Tysken har en ackreditering som expert på hembyggda privatubåtar, enligt egen uppgift i alla fall. Och jag tror inte att han ljuger på det forumet, eftersom hans verkliga identitet är känd och det är lätt att kolla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu får du gärna förklara för det här blir mer och mer ologiskt.

Har han inte påstått att Kim tuppade av i maskinrummet av det undertryck som bildades där?
Är det täta skott, förutom lite luft som sipprar in, mellan maskinrum och kabin?

Sitter inte luckan ovanför kabinen?
Om det var undertryck bara i maskinrummet, men inte i kabinen så borde det väl ha gått bra att öppna luckan?
Om det var undertryck i hela ubåten så fanns det ingenstans luft kunde sippra in ifrån.

Förlåt, jag tänkte på detta att hon blev instängd i maskinrummet och inte kunde få upp dörren därifrån p.g.a. undertryck. Är som sagt lite borta idag.

När motorn hade dött, kom luft in genom avgasröret och kulventilen (vattendräneringsventilen), läser jag mig till hos tysken. De befann sig ju i ytläge.
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-02 kl. 14:28.
Citera
2018-04-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, förstår vad du menar och uttryckte mig nog lite obetänksamt, kanske. Förenklade så det lät fel. Men jag tänker att det nog finns lite olika grader i helvetet vad det gäller psykopati. Om en psykopat ska känna en gnutta rädsla så krävs ganska extrema saker för att ett sådant känslotillstånd ska triggas igång. Vad jag har förstått så är det en av anledningarna till att psykopater har ett sådant behov av att utsätta sig för spänning genom olika extrema grejer som t.ex att hoppa fallskärm, bungyjump o.dyl, utsätta sig för extrema situationer, söka kickar, fara osv, som t.ex en del av de extrema grejer PM sysslade med i projekten osv.

Det jag försökte beskriva angående PM:s agerande i rätten är att han ser det som ett slags spel där han känner sig säker på att vinna och där åklagaren är fienden han ska besegra.
Säker på att vinna men blir ruskigt irriterad när han blir pressad.
Jag tror att PM nog kan känna ett litet obehag när han blir pressad, när saker går honom emot, om man inte tror på det han säger, att han blir ifrågasatt helt enkelt. En smula av osäkerhet.
Det mesta handlar väl om att han blir förbannad av att bli ifrågasatt, han "står ju över alla andra".
I normala fall hade han ju bara kunnat agera ut sin ilska, kastat något verktyg eller tagit en cykeltur i månskenet för att lugna sig, men här måste han snällt sitta kvar.

Hans försök att förminska åklagaren, kalla honom vid förnamn, bete sig arrogant och otrevligt är väl det sätt han är van vid när han ska ta kommandot, när han ska visa sin överlägsenhet. Och kommandot måste han ju ta över "Jakob" som pressar och ställer jobbiga frågor - fienden ska besegras, såklart.
Om det nu är så att Madsen skulle känna den lilla gnutta av rädsla som en psykopat möjligen kan känna så krävs ju extrema saker för att framkalla och trigga igång ett sådant känslotillstånd, som en förnimmelse av lite rädsla. Det extrema i Madsens fall skulle väl i så fall vara att ingen tror på hans långa utläggningar, lögner och bortförklaringar, att han motbevisas i allt han sagt och att han blir dömd för allt han står åtalad för. Undrar om han ens har den tanken i bakhuvudet, att det kan bli resultatet?

Det andra jag hade skrivit om att psykopaten varken känner skam eller skuld men att han kanske känner en "enorm prestigeförlust och förödmjukelse", där kanske det istället nog låter vettigare med att han känner sig förolämpad och kränkt över att ha åkt fast, istället för förödmjukad som mer kan kopplas till skam, som du skrev. Hur fan kan de ta fast geniet Raket-Madsen, idiotpoliser, vet de inte vem han är? typ.
Framförallt är han förbannad för det och tycker så synd om sig själv som hamnat i detta.
Nu blev detta väldigt långt och flummigt, men det är ganska svårt när man ska hitta rätt ord för eventuella känslor i olika situationer för Madsen, som saknar normala känslor (svårt beskriva något som inte finns ) och så att han skiter i vad omgivningen anser. Det är ju alltid bara HAN, HAN, HAN, som vet bäst och endast darrade på läppen när han beskrev den hemska situation han "hamnat i pga olyckan", det var något så hemskt så ingen kan förstå det och så läppdarren, självömkan när han berättade att hans sms till Sirid egentligen var ett avskeds-sms.

Hans självömkan i den berättelsen fick mig att tänka på Arbogarättegången när det talades om alla allvarliga skador hennes mamma fått med men för livet och hur systern mått så psykiskt dåligt efter allt som hänt. Då avbryter Johanna Möller, som en trotsig, avundsjuk snorunge och säger med hög röst: Varför är det ingen som frågar hur JAG mår?
Att sitta på sina egna händer lär vara ett sätt att försöka hålla sig lugn för hur ofta sitter någon vuxen på sina händer
Citera
2018-04-02, 14:31
Medlem
Citat:
Förlåt, jag tänkte på detta att hon blev instängd i maskinrummet och inte kunde få upp dörren därifrån p.g.a. undertryck. Är som sagt lite borta idag.

När motorn hade dött, kom luft in genom avgasröret och kulventilen (vattendräneringsventilen), läser jag mig till hos tysken. De befann sig ju i ytläge.
Dörren till maskinrummet stängde PM eftersom motorn väsnades så mycket, dörren var dock öppen efter att han lyckats få upp luckan och då skulle person som utsatts för gaser lyckats genom vägledning av hans rop öppna dörren och stänga av motorn. Om motorn väsnades så mycket så lär knappast instruktioner utifrån kunnat uppfattas när dörren var öppen till motorrummet
Citera
2018-04-02, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Att du orkar svara de som inte är ett dugg tekniskt kunniga eller förstående, jag är imponerad av tålamodet, trots förkylning, krya!

Tack! Jag är rätt OK idag, bara inte i form för matte!

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nä, men det var du som påstod att det var synonymer, och sen tolkade in vad han egentligen menade så att det skulle passa dig.

Men kan du sluta? Vacuum används som synonym för undertryck i dagligt tal. Annars skulle det inte finnas några vacuumpumpar t.ex., eftersom de skulle vara omöjliga att tillverka inom jordens atmosfär...

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju fakta som framkommer i rättegången som vi måste förhålla oss till. Inte vad du tror och förklarar.

Om PM säger att Kim dött av kulilte förgiftning är det ju det som är väsentligt i fallet och inget annat.

Fast M sa ju aldrig "kulilte", han sa "giftiga gaser" utan att precisera. Det var Jens Möller som påstod att han sagt "kulilte"!

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvarer-politiet-har-misforstaaet-peter-madsens-forklaring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in