2018-04-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Det finns det, (normalt alltså, och troligen även på denna ubåt). En enkel ventil för att utjämna trycket mellan ubåtens innanmäte och utsidan. En liten tryckskillnad gör det annars omöjligt att öppna luckan, eller tvärtom, den flyger upp och kan skada den som manövrerar luckan.

Att undertrycket som blir när man startar motorn skulle dra igen luckan är bara att glömma. Det motsvarar väl att dörrarna på ett hus skulle smälla igen om man startar köksfläkten. Lite mer stadga än så bör man ha på en tung lucka på ett fartyg som rör sig än att ett icke märkbart luftdrag skulle påverka.

EXPERTIS PÅ UBÅTAR! Sluta tjafsa o se vilka nya som kommer in i tråden
Citera
2018-04-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det vore superintressant att läsa om hur åklagaren hade kunnat mosa fablerna om avgaser, eller snarare hur du hade mosat PMs fabler! Kan du inte skriva ett inlägg om det? Om du redan gjort det ber jag om ursäkt och undrar om du skulle kunna hänvisa mig till det inlägget?

Det behövs inte, det är redan gjort i tråden månader tillbaka, mycket ingående beskrivningar med korrekta fysikaliska och tekniska förutsättningar. Jag tänker inte upprepa det. Jag har själv inte gjort något omfattande, men säkert varit med och kommenterat det ( hållit med och liknande).

Nej, du får leta själv, faktiskt, men om du och fler börjar tjata, kommer kanske andra som också kan och förstår fysik, teknik och kemi, in. Annars får du nöja dig med mitt ord.
Senast redigerad av Whyback 2018-04-02 kl. 11:33.
Citera
2018-04-02, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Två värmefläktar för att på 15 minuter få in 4kwh? 16kw/h säger han ju pumpas in i ubåten, genom avgaserna. Efterssom att detta då bara sker i 15 minuter så delar han på fyra, men det spelar ingen roll, 16kw/h är den effekt som pumpas in, under 15 minuter. Han behöver alltså fyra såna här:https://www.egrillen.se/gasolvarmare-42-kw-3-effekter?fee=20&fep=785&gclid=EAIaIQobChMIl9qizIqb 2gIVT4myCh2jTAosEAQYASABEgKNH_D_BwE som är igång i ubåten samtidigt (i femton minuter). Omöjligt att det bara ska stiga några få grader (till 30 grader) hos KW då. Har du kontrollerat de här siffrorna något nu när du skickat upp de i tråden ett tiotal gånger?

Nej, jag har inte det, eftersom tysken vet så mycket mer än jag om sådant här. Men jag SKA räkna igenom talen, när du nu säger det. Har förkylning med feber, så jag orkar inte just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex

Jag är helt okunnig och ointresserad av teknik, kemi, fysik, motorer, tekniska fakta om ubåten osv så sådant får du diskutera med de som är insatta. Däremot anser jag att Madsens förklaring är skitsnack och jag förlitar mig på rättsläkarens uttalande och hennes kunskaper.

= du förstår det inte!

Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Det finns det, (normalt alltså, och troligen även på denna ubåt). En enkel ventil för att utjämna trycket mellan ubåtens innanmäte och utsidan. En liten tryckskillnad gör det annars omöjligt att öppna luckan, eller tvärtom, den flyger upp och kan skada den som manövrerar luckan.

Att undertrycket som blir när man startar motorn skulle dra igen luckan är bara att glömma. Det motsvarar väl att dörrarna på ett hus skulle smälla igen om man startar köksfläkten. Lite mer stadga än så bör man ha på en tung lucka på ett fartyg som rör sig än att ett icke märkbart luftdrag skulle påverka.

Ja, så borde det ju vara. Tack!

M påstod aldrig att luckan hade dragit igen. Han sa att han själv hade stängt den, av gammal vana, för att det är gott sjömanskap att hålla den stängd under färd. Gissar att det kan komma in vatten annars vid svallvågor o.s.v..

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Tack, men jag behöver nog inte googla mig till 'kunskap' om vacuum.
Men du resonerar i vanlig ordning lite eljest. Att säga att 'vacuum' och 'undertryck' betyder samma sak är som att säga att 'värme' och 'extrem hetta' är samma sak.

Nu var det ju inte jag som använde orden som synonymer, utan JF.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är också ganska orimligt.
Om kabelgenomföringarna inte var tätade så borde det läcka in vatten när båten var i u-läge.

Kabelgenomförningar genom väggen mellan maskinrummet och kabinen.
Citera
2018-04-02, 12:07
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu var det ju inte jag som använde orden som synonymer, utan JF.

Nä, men det var du som påstod att det var synonymer, och sen tolkade in vad han egentligen menade så att det skulle passa dig.
Citera
2018-04-02, 12:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
= du förstår det inte!
Lägger inte energi på sådant jag finner ointressant. Kan t.ex lätt skruva isär en dator och byta delar i den. Men, sådant lär jag mig för att jag behövt kunna det, inte för att jag tycker att det är kul. Döda ting som plåtburkar, ubåtar, motorer osv intresserar mig inte alls, därför lägger jag heller ingen energi på att förstå det heller.
Du kanske borde lägga ner lite energi på att få mer kunskaper om sådant du inte förstår. Som t.ex humanistisk livssyn, läsa på lite om mänskliga rättigheter, försöka bota din homofobi, lära dig vad empati betyder, förstå lite mer om bevisvärdering, indicier osv så du inte fortsätter att tro att "Madsen är dömd på förhand av PK-samhället för att han är en vit, arisk, medelålders man", typ. Och, att det faktiskt är brottsligt att förtala en avliden person, det "kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne."
Några tips i all välmening.
Citera
2018-04-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du och många andra tar saker för givet, låt vara att de är sannolika. Men det är två viktiga saker ni missar:

1. Det är i domstol det avgörs, och där kan saker gå lite annorlunda än det för många givna utfallet.

2. Att bedöma PM baserat på antalet förklaringar är i mina ögon ganska naivt. Ingen vet orsaken till alla varianter, även om det är troligt att PM försöker komma undan något, helt klart.

Jag är rätt övertygad om att PM kommer att spela ett mycket svårt kort innan allt är över, det att KW t.ex. drabbades av panik under dyket. Många har förringat detta kort, men det är nog ganska trovärdigt, rätt spelat. Att det sedan kanske inte har något med vad som egentligen hänt att göra, är en helt annan sak.

Man måste förstå, att en domstol måste gå på de formella delar som exponerats i domsalen. Om PM spelar ett kort med en hysterisk KW, efter flera andra ( minst tre), kan han sannolikt med hyfsad trovärdighet hävda att han försökt skydda KW's aktion, den sista i hennes liv.

Detta låter gräsligt, när mycket pekar på ett annat händelseförlopp, men PM sitter på det starkaste trumfkortet, det är bara han som vet vad som skedde. Jag vill bara förbereda de som redan tror att saken är klar på, att den kanske inte är det än, juridiskt sett.

Nog fan fick hon panik. När hon insåg vad som var på gång att hända. När hon plötsligt såg, vad hon trodde, en ganska trevlig person som förändrades totalt på någon sekund...

Många som överlevt en sexualsadist berättar samma sak. "Han blev plötsligt helt blank, uttryckslös och kolsvart i ögonen", berättade ett av Tommy Lynn Sells offer.

I det läget kan vem som helst få panik.
Citera
2018-04-02, 12:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag är rätt övertygad om att PM kommer att spela ett mycket svårt kort innan allt är över, det att KW t.ex. drabbades av panik under dyket.
Ja, precis. Jättesvårt.
.... för PM. Vill gärna höra hur han försökte lindra hennes panik via att köra en halvmeter mejsel i hennes underliv.
Måtte ha en mkt lugnande effekt.
Eller har du tänkt dig att han stoppar henne från att klättra på väggarna genom att använda den som ett slags överdimensionerat grillspett vaginalt?

Utöver detta lär hans trovärdighet öka markant. Är det version fem?
Citat:
Många har förringat detta kort, men det är nog ganska trovärdigt, rätt spelat. Att det sedan kanske inte har något med vad som egentligen hänt att göra, är en helt annan sak.
Mmm.
Citera
2018-04-02, 12:40
Medlem
Rätten lär ju knappast kunna bortse de mängder faktorer som visar på planering.
Angelägenheten att få med sig ensam kvinna på u-båtstur vid denna tid, så angelägen att ett flertal kvinnor kontaktades.
Diverse föremål fördes till båten under denna dag trots att de inte skulle utföras varken byggen av hyllor, dykningar efter föremål eller byten av några remmar vid denna tid och dessutom utan hjälp av praktikanter.
Var inget behov av vattenslang för städning av spillolja eftersom det städades grundligt under veckan och städning utfördes alltid med hink och trasor, ingen fattade heller vad duschmunstycke skulle ha för syfte.
Trots filmteam på besök ansåg M att just denna dag var lämplig att kapa rör och utrusta båten med föremål som någon gång skulle kunna användas till att leta tappade föremål och bygga hyllor, dock så missades viktiga saker som hyllmaterial och det som skulle fästas i de slipade skruvmejslarna
Citera
2018-04-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nog fan fick hon panik. När hon insåg vad som var på gång att hända. När hon plötsligt såg, vad hon trodde, en ganska trevlig person som förändrades totalt på någon sekund...

Många som överlevt en sexualsadist berättar samma sak. "Han blev plötsligt helt blank, uttryckslös och kolsvart i ögonen", berättade ett av Tommy Lynn Sells offer.

I det läget kan vem som helst få panik.

Nu var det kanske mer ett möjligt utspel av PM jag tänkte på, där han kan försöka hävda att KW fick panik under vattnet, det verkar du inte riktigt förstått....Jo, det har du nog, men du kör med ditt, och är fri att göra det.
Citera
2018-04-02, 12:59
Medlem
Citat:
Nu var det kanske mer ett möjligt utspel av PM jag tänkte på, där han kan försöka hävda att KW fick panik under vattnet, det verkar du inte riktigt förstått....Jo, det har du nog, men du kör med ditt, och är fri att göra det.
Vid panik lär man ju knuffa undan personen och om dödsfallet skulle bero på offret föll illa så skulle det funnits skador som tydde på detta.
Citera
2018-04-02, 13:07
Medlem
Citat:

Du verkar tycka att det är väldigt många som inte förstår. Särskilt när de inte tycker och tror som du.

"Du kör med ditt", skriver du. Ja, och du kör med ditt. Jag är främst intresserad av de psykologiska, juridiska och kriminologiska spörsmålen. Du av tekniken. Båda aspekterna är viktiga för att försöka förstå. Att ha läst in sig på fallet är också viktigt.

Så att KW drabbades av panik när hon insåg vad som var på gång att hända är självklart, men jag ser det ur ett psykologiskt perspektiv. Att hon också var rädd för själva ubåten är också klarlagt. KWs pojkvän har berättat det.
Citera
2018-04-02, 13:08
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ok! Ja, jag sa inte att de var udda utan det var som jag svarade på fedupflorence som menade det :-) hon skrev att de var udda. Jag menade bara att de ju är annorlunda, udda om man så vill. Se mitt första stycke så framgår där vad jag tycker.

I ett föregående inlägg skriver hon att det är andra människors empati som gör att de står ut med en psykopat. Ungefär så.

Nej, jag skrev inte udda, jag skulle inte skriva att psykopater är udda. Vi graderar oss alla någonstans och 'psykopater' är ingen homogen grupp.

Visst finns det psykopatiska drag som kan möjliggöra framkomliga (och i viss mån även vinnande) sätt och alltså inte bara vara en brist. Vi har ett samhälle där individualism fungerar utmärkt, där folk som inte kan upprätthålla relationer hela tiden kan få nya. Och t ex likgiltighet kan vara ändamålsenligt för en person som är produktiv för sin egen vinst. Men enligt min uppfattning är det mer framgångsrikt i stort att kunna förena intelligens med intellekt, att förstå och känna för andra, att kunna upprätthålla relationer, att vilja ta hänsyn och att kunna ta ansvar.

Men Madsen är primärt sexualsadist. En psykopat vinner inget på hans handlande. Man kan säkert ha sexualsadistiska böjelser utan att ha starka psykopatiska drag. Ser det som att graden kan avgöra skillnaden på fantasi och utövande. PM tycks pricka rätt högt på båda dessa avvikelser och det kan jag dock kalla udda.
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-04-02 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in