2018-04-01, 12:01
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och som hela tiden kommit tillbaka för mer, trots att de vetat att de bara är en i mängden... Inte undra på att den karl'n väcker avundsjuka hos andra män!

Ha,ha nu får du ge dig Merwinna. Avundsjuk på Madsen, tror du värkligen någon är det?
Citera
2018-04-01, 12:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De flesta psykologer tycker nog att man lär sig mycket om man vågar utmana sina rädslor istället för att låta dem begränsa sitt liv.

Irrationella rädslor ja. I detta fallet fanns det dock all anledning att vara rädd... för en rad olika tänkbara händelser.
Citera
2018-04-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tack Whyback, här fångade du nog essensen av vad Kim Wall i värkligheten var. En sann äventyrare, an adventurer. Vilket herligt ord, äventyrare. Hennes uppvext med goda föreldrar och omgivningar hadde givit henne tryggheten at åka ut i världens avkrokar för att upplysa oss andra. Så som en äkta äventyrare ska göra. En sann äventyrare tvekar inte att åka en sveng i ubåt även om hon var lite skraj innan. Det ska bli mitt minne av henne.

Ja, jag tycker att det är viktigt att lägga till minnet, KW stod upp, letade upp olika saker som berörde henne. Att hon sedan kanske hade garden lite sänkt, i trygg hemmamiljö med pojkvän, ska inte ta ifrån henne den sanne äventyrarens verk. Man kan kanske jämföra med Göran Kropp, som en genuin äventyrare, som dog i något som jag förstår var en "walk in the park" för någon med hans erfarenheter. Det finns säkert andra äkta äventyrare också, att referera till....

Likheten, skulle bestå i att hennes öde beseglades på en kanske utåt sett trivial aktivitet jämfört, är det så äkta äventyrare möter sitt öde, förr eller senare?
Citera
2018-04-01, 12:06
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Så där får i alla fall rätten inte tänka. Att man först bestämmer sig för att han är skyldig, och sedan tolkar alla bevis i ljuset av det. Jag hoppas att du inte är nämndeman...

Eh, nä. Jag är lika mycket nämndeman som du. Men jag har inte bestämt att han är skyldig. Däremot har han bevisligen stuckit henne i underlivet medan hon levde, och han har kommit med tre falska berättelser om vad som hänt. Lägger man till att han styckat kroppen och agerat helt oberörd efteråt, att RPU visar att han är psykopat och en fara för andra, mm mm så...tar jag mig rätten att tolka allt i ljuset av det.

Du däremot har från början bestämt dig för att PM är oskyldig eftersom 'du är en väldigt god människokännare'. Därefter tolkar du precis allt utifrån det. PM är ofarlig (så ofarlig att du gärna skulle låta din dotter åka med i ubåten), har Kim dött ligger den största skulden för det på henne själv, är PM i själva verket skyldig hoppas du ändå att han går fri eftersom han 'har så mycket att ge' och 'inte kommer göra om det eftersom han lärt sig sin läxa'.

Vi får se vad som händer när dom fallit. Vågar nog sätta en hunka på att den fällande domen enligt dig mindre beror på att han är skyldig, utan mer på att rätten 'vill vara PK' och drivs av en 'feministisk agenda'. Kanske toppat med 'ännu en seger för böglobbyn!' också.
Citera
2018-04-01, 12:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu hjälper du till att sprida Merwinnas lögner om KW. Det hände en gång att föräldrarna hjälpte henne när hennes kontokort strulade. Vilken förälder skulle inte ha gjort det i samma läge?
Alla psykologer och terapeuter jag känner tycker alltid att man borde ta itu med de rädslor som begränsar ens liv.
De skulle absolut tycka att hon skulle komma över sin rädsla, fast kanske inte direkt kasta sig ner i en ubåt utan ta det i lite mindre steg. Hur man gör det i lite mindre steg har jag ingen aning om.

Det var inte en gång, det verkade som det hände ofta... och föräldrarna såg på det som något roligt och charmigt, som om hon skulle ha varit en sjuttonåring på tågluff... Du får lyssna på deras tal vid minnesceremonin, det finns överallt på nätet.

Jag tänker, att är man rädd för att dyka ner med en ubåt, så bör man i alla fall göra det tillsammans med någon man litar på första gången. Och då inte den person som måste stå vid reglagen, utan ytterligare en som har tid att hålla handen. Panik ombord på en ubåt - eller för delen i ett enmotorigt flygplan ensam med piloten - kan ju sluta i död för båda två. Det är ingen leksak.
Citera
2018-04-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är möjligt att han vrider till det med en sådan historia men då är det han som missar huvudpoängen, dvs. att han torterat henne till döds. Det kommer han aldrig ifrån oavsett hon hade panik av ubåtsfärden eller ej.

Vi får se, säger jag, har ett antal ganska trovärdiga scenarior i mitt huvud för den typen av försvar, men håller dom för mig själv, vill inte gödsla med tips.....om du är trygg med din ståndpunkt, är det bra för dig...
Citera
2018-04-01, 12:14
Medlem
kugutts avatar
Whyback:
Ja, jag tycker att det är viktigt att lägga till minnet, KW stod upp, letade upp olika saker som berörde henne. Att hon sedan kanske hade garden lite sänkt, i trygg hemmamiljö med pojkvän, ska inte ta ifrån henne den sanne äventyrarens verk. Man kan kanske jämföra med Göran Kropp, som en genuin äventyrare, som dog i något som jag förstår var en "walk in the park" för någon med hans erfarenheter. Det finns säkert andra äkta äventyrare också, att referera till....

Likheten, skulle bestå i att hennes öde beseglades på en kanske utåt sett trivial aktivitet jämfört, är det så äkta äventyrare möter sitt öde, förr eller senare?
----------------------------------------------------------------------------

Det är inte första gången. Vår största eventyrare, polarhjälten Roald Amundsen, dog på ett liknande sätt.
Citera
2018-04-01, 12:19
Medlem
Citat:
Det var inte en gång, det verkade som det hände ofta... och föräldrarna såg på det som något roligt och charmigt, som om hon skulle ha varit en sjuttonåring på tågluff... Du får lyssna på deras tal vid minnesceremonin, det finns överallt på nätet.

Jag tänker, att är man rädd för att dyka ner med en ubåt, så bör man i alla fall göra det tillsammans med någon man litar på första gången. Och då inte den person som måste stå vid reglagen, utan ytterligare en som har tid att hålla handen. Panik ombord på en ubåt - eller för delen i ett enmotorigt flygplan ensam med piloten - kan ju sluta i död för båda två. Det är ingen leksak.

Jag försökte tidigare förklara för "hoppsan", vad man kan göra för att övervinna rädslor, i detta fall vattendjup, då "hoppsan" inte hade en enda ide själv....

Att "hoppsan" inte kan sätta sig in i situationen i en trång, fuktig och mörk u-båtsmiljö, är uppenbar. Än mindre förstår "Hoppsan" att en risigt hemmabyggd ubåt bara kan manövreras av det som byggt den, det är en etablerad sanning att bara PM kunde köra ensam, en liten varningsklocka, eller?
Citera
2018-04-01, 12:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad alla ni som försöker jämföra denna unika ubåtsfärd med en massa vardagliga situationer för människor missar, är risk kopplad till sannolikt utfall. Det finns statistik för det mesta, och sannolikheter för olika händelser. Men i detta fall, en hemmabyggd ubåt, med en ensam kapten ombord, ger inga statistiska underlag. Man måste förstå att det inte går att göra en riskbedömning, och redan här backar då de flesta naturligt.

Så, fortsätt att åka bil, båt, taxi, flygplan, det är en kalkylerad risk, med statistik för olycksutfallet, men förstå att det inte var möjligt att göra denna kalkyl med ett unikum till slarvigt ubåtsbygge utan säkerhetstänk!!!!!

Just det faktum att den var omöjlig att värdera säkerhetsmässigt, gör att de flesta avstår. Det är en ganska liten inskränkning i livet, det finns mycket annat roligt att göra, t.ex. att dyka med tuber, vilket är hyfsat säkert, dock inte 100%-igt, statistiskt sett.

Det finns det väl visst det, ubåtar har ju funnits länge och för att uppskatta vilken risk man tar får man kontrollera hur många ubåtar som aldrig kommit upp igen osv. Inte fan beräknar man det på hur många som råkat ut för en synnerligen sjuk sexualsadist och blivit styckade. Det har ju aldrig hänt tidigare varför sannolikheten är extremt liten.

Skärp dig.

Du var ju övertygad om att Madsen hade Aspbergers, du skrev ju sida upp och sida ner om detta i början och munhöggs med alla som inte höll med. Nu tror du att PM kommer att spela BDMS kortet trots att han under hela rättegången försäkrat att han bara idkar vaniljsex. Hur tänker du?
Citera
2018-04-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Whyback:

----------------------------------------------------------------------------

Det är inte första gången. Vår största eventyrare, polarhjälten Roald Amundsen, dog på ett liknande sätt.

Jag visste att du hade något "grejt" på gang, tänkte faktiskt också på honom, bra att du fick föra fram honom!
Citera
2018-04-01, 12:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
För det första:

Detta var ett svar, att vi måste vara återhållsamma med diskussioner som gäller KW.

För det andra:

Om du läste noggrant, skrev jag inte bara sexlekar, utan hade panik som ett alternativ. Dessutom, kan det passa PM perfekt, att säga att KW ville ha sexlekar, och provocerade honom med det, förstår du? Jag säger inte att något är nära det som hände, mitt fokus är på vad hans nästa utspel om händelseförloppet handlar om, och hur det kommer att tas i rätten.

...särskilt nu när pojkvännen vittnat om att hon var "fascinerad av honom" (M) när hon kom från mötet med honom...

Alltså, jag fattar inte varför inte advokaten kunde ha fått honom att hålla tyst, tills de hade alla fakta från polisutredningen. Sedan kunde de ha anpassat sin förklaring efter det, i stället för att hela tiden ändra och förlora i trovärdighet. Det är ju advokatens uppgift, och hon har fått kritik i media från andra advokater också för att hon lät honom pladdra på.
Citera
2018-04-01, 12:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men fortfarande:

a) det här var filmer han hade sett under löpet av många år, samtidigt som han sätt myriader andra typer av filmer som åklagaren vägrar att göra en lista på, som försvaret begärde. Om det är tre procent av alla filmer som M säger, så säger det fortfarande inte att detta var något som M intresserade sig för väldigt starkt. Det var en sak av många i huvudet på en man med många intressen (varav vissa kinky och konstiga då). Och

b) det var enkla, amatörmässiga filmer av dålig kvalitet. OM man har sådana filmer som sin motor i livet, så skaffar man väl sådana av bättre kvalitet än dessa som gått runt på nätet i många år och fått sämre och sämre upplösningsgrad? Även om man måste hitta ingången till det där mystiska "Darknet" och betala en slant..?

Det är ju fullständigt befängt att uttala sig så! Om polisen hanterar ett narkotika ärende letar de väl inte efter veganmat?!? Denna liknelse fick ÅK fram på ett mycket bättre sätt än vad jag lyckats med, jag kommer bara inte ihåg exakt hur han uttryckte sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in