2018-01-30, 22:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En författares verk ska brännas om det kommer fram att han gjort något fel? Samma med en konstnärs tavlor? En stor entrepenör som gjort enormt mycket för sitt land, är inte värd något längre om det kommer fram att han haft vissa politiska sympatier? Samma med en oerhört vacker och populär drottning - där räckte det t.o.m. att det var hennes far, för att hon skulle devalueras...

Vissa resonerar ju så, men jag tycker att det är ett primitivt tänk. Jag tycker att det som kommer fram om privatpersonen inte gör verket eller yrkesgärningen sämre. Om det inte har ett DIREKT samband möjligen, som att en stor företagsledare byggt upp sitt företag med hjälp av slavarbetare...
De har väl för fan inte mördat och styckat någon i sin tavla eller bokl? Det går ju inte begriper du väl.

Ubåten är en mordplats, behöver du ytterligare förklaring.
Citera
2018-01-30, 22:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Men enligt senaste uppgifterna i stämningsansökan/åtalet var ju Kim vid liv när tortyrsticken utdelades i underlivet. Det är ju gamla uppgiften denna advokaten diskuterar, när det hette stick i och omkring dödstillfället. Nu är ju uppgiften mer preciserad att de skett innana dödens inträde medelst strypning eller att huvudet skars av.

Inget att fästa någon vikt vid dessa uttalanden.

Listigt av Madsen att utnyttja sin lilla rätt att minska antal som ska döma honom. Som om det kommer hjälpa, snarare tvärtom skulle jag säga. Jurister med utbildning och kompetens torde inte medföra något förmildrande här.

Fast vi ser ju inte riktigt bevisen eller gör du det? Så visst har man ett intressant resonemang i den här artikeln. Vi ser åklagarens påstående men vi ser inte något bevis öht. Nej artikeln är dagsfärsk.
Om dom inte vet hur KW dog så ska dom klargöra/bevisa när sticken tilldelats det är inte konstigt i sig.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-30 kl. 22:20.
Citera
2018-01-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, han gör ett helt eget ljud, och det är det som är väldigt intressant. Han tjoar inte, visslar till eller skrattar till, som en annan skulle gjort.

Det händer nåt på skärmen framför honom. Jag tror att ubåten bryter ytan, PM ser att allt rullar på enligt planen, han blir förtjust, och han kvider på ett nästan melodiskt sätt.

Jag har jobbat med autister då och då, och känner igen detta, att ha en egen ljudvärld.

Och jag blir fascinerad, för jag anar att PM:s autistiska sida var väldigt tydlig, men på nåt jävla sätt har han lyckats kapsla in den ändå.

Nu inrättade han iofs sitt liv på ett ovuxet sätt, levde bohemiskt och satsade fanatiskt på udda grejer, och jag förmodar att han skulle ha bombat direkt om man satt honom på en normal arbetsplats, i en socialt krävande miljö.

Han skulle inte funka i 5 min på ett sjukhus eller ett kontor ...

Herregud, har du lustittat på filmen för att hitta det där?
Jag håller med dig, låter autistiskt. Du som verkar insatt, ser du några andra tecken på autism från denna filmen? Han verkar så aktiv...
Citera
2018-01-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast vi ser ju inte riktigt bevisen eller gör du det? Så visst har man ett intressant resonemang i den här artikeln. Vi ser åklagarens påstående men vi ser inte något bevis öht. Nej artikeln är dagsfärsk.
Hoppas det klarnar för oss under förhandlingen. Och att inte någon part kräver lyckta dörrar.
Citera
2018-01-30, 22:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag noterar helt lugnt att fler och fler inser/förstår att PM är autistisk/har autistiska drag.

Det betyder att han ser på sin omgivning på ett annat sätt, än de flesta "normalstörda" gör. Om jag är på rätt spår, skulle han redan varit diagnostiserad, men det är en ganska ny företeelse, det hände inte när han var ung.

Det "experiment" han genomfört, är fullständigt katastrofalt i "normala" ögon, men PM är inte normal. Han är inget monster, men en person med en annorlunda hjärna, som fått leva så och gett sig in i ett totalt katastrofalt experiment. Resultatet är en ung kvinnas död, och han själv förmodligen inlåst resten av livet. Det hela är synnerligen tragiskt.....

Ja, det otroliga framstår plötsligt som troligt.
Citera
2018-01-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det otroliga framstår plötsligt som troligt.
Men... experiment? Han ville göra själv det han sett på film. Det är inget experiment. Det är ondska och förakt.
Citera
2018-01-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men... experiment? Han ville göra själv det han sett på film. Det är inget experiment. Det är ondska och förakt.

Du läser inte mycket och tar in, du är lika statisk som en betongmur....
Citera
2018-01-30, 22:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ja, så klart! Jag syftade på hans autistiska drag. Det ena utesluter väl inte det andra?
Citera
2018-01-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, så klart! Jag syftade på hans autistiska drag. Det ena utesluter väl inte det andra?
Nej. Jag antar det. Får se vad utredningen säger - DEN blir intressant. Rättspsykiatrikern har nog hittat en del.
Citera
2018-01-30, 22:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Om dom inte vet hur KW dog så ska dom klargöra/bevisa när sticken tilldelats det är inte konstigt i sig.

Ja, artikeln är dagsfärsk men diskusssionen old news.
Jag litar på att åklagaren har på fötter när det formuleras att "Kim var vid liv när sticken utdelades".
Jag förutsätter att bevisen för det kommer framläggas på rättegången, att rättsmedicin kommer i detalj redögöra för hur blödningarna ser ut och hur de kommit fram till att sticken måste ha utdelats när offret var vid liv, bevis för sexualsadistisk tortyr på en levande kropp till skillnad mot hur långt man hade kommit vid tidigare utredning.

Det finns nu också som jag förutsätter bevis för att offret varit bundet, vilket indikerar att misshandeln, tortyren varit långdragen. Det återstår iofs att få redogjort för om hon var vid liv ellercinte när hon varit bunden, men det förutsätter jag att hon var som metod för att hållas inkapaciterad.

Att dödsorsaken inte kan 100 % klarläggas tror jag faktiskt inte har lika stor betydelse i helheten i detta mål som om det hade varit i ett annat.
Gärningsmannen är bekräftad, brottsplats bekräftad, styckningsplats bekräftad, dumpningsplats bekräftad.

Gärningsmannen har ljugit ett flertal gånger om händelseförlopp vilket är försvårande.
Jag förutsätter till detta att man har på fötter vad gäller bevis som ställer utom rimligt tvivel att gärningen var planerad. Verktygen, etc. Filmerna etc.
Planering , uppsåt, motiv, fastbunden, utdragen tortyr, skändning, misshandel, styckning och dumpning. Allt tillsammans tillräckliga bevis för förvaring i evighet amen.

Skulle annat framkomma under rättegången ang tvivel så är jag först att diskutera, men inte förrän då.
Citera
2018-01-30, 22:40
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Men enligt senaste uppgifterna i stämningsansökan/åtalet var ju Kim vid liv när tortyrsticken utdelades i underlivet. Det är ju gamla uppgiften denna advokaten diskuterar, när det hette stick i och omkring dödstillfället. Nu är ju uppgiften mer preciserad att de skett innan dödens inträde medelst strypning eller att huvudet skars av.

Inget att fästa någon vikt vid dessa uttalanden.

Listigt av Madsen att utnyttja sin lilla rätt att minska antal som ska döma honom. Som om det kommer hjälpa, snarare tvärtom skulle jag säga. Jurister med utbildning och kompetens torde inte medföra något förmildrande här.

Ang. att minska antalet personer som ska snickra ihop en dom så ser jag det helt tvärtom än herr Madsen.
Jag tänker att ju fler inblandade personer, desto större hopp för Madsen.
Ju färre inblandade personer, desto större risk för Madsen.

En ytterlighet; tänk en enda människa som skulle döma. Inte en chans i helsike att den skulle fria från mord. Att ensam ha det på sina axlar, det finns inte.

En annan ytterlighet; tänk att tusen människor röstar om vilken dom som bör utdömas. DÅ plötsligt ökar Madsens chanser till friande dom för mord.

Nu vet vi ju att ytterligheterna är total överdrift, men jag tror de har en poäng.
Hur som helst så döms han. För mord. Får livstid. Punkt.
Citera
2018-01-30, 22:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ja, artikeln är dagsfärsk men diskusssionen old news.
Jag litar på att åklagaren har på fötter när det formuleras att "Kim var vid liv när sticken utdelades".

Jaha så dom här har uttalat sig innan åtalet menar du? Var då? Länka gärna in detta.

Jag är inte intresserad av att bli överöst av en massa vad åklagaren sagt och och att Madsen ljugit det är om något old. Det här är en annan vinkling än direkt från åklagaren. Man måste begripa att vissa bevis måste ha robusthet även om man är tvärsäker själv. Det är liksom ingen åsiktsrättegång utan domstolen kommer döma på det som läggs fram i domstolens förhandlingar. Även om det skulle handla om vissa överraskningar är juridiken långt ifrån vad var och en uppfattar som sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in