2018-01-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men fy f-n vad otäck han är! Bra spaning av dig o det är nog som du säger till slut har bara en viss typ av människor fixat att umgås med honom. Hans brors ord ringer i mina öron: Peter är väldigt annorlunda. Ja det kan man lugnt konstatera...
Med tanke på hans uppväxt så tror jag han suttit i sin lilla bubbla i många år. Det är ju så när man är verkligt intresserad av något. Tid och rum existerar inte. Och så har det nog varit många år. Människorna runt honom har varit hans aktörer, hans nickedockor. Han är/var totalt verklighetsfrånvänd. Det fanns bara raketer och ubåtar för honom. Och vägen att nå målet. För att nå detta måste man vara lite social också. Och jag märker att när han pratar, föreläser, tilltalar någon, beordrar någon, så är det han själv som är i fokus. Inte de andra. De som är tänkta att lyssna finns helt enkelt inte.

Och han skiter fullständigt i hur han uppfattas. Ödmjukhet existerar inte. Det är han som gäller, och de andra är hans förlängda armar. Psykopat. Finns massor av såna. Men han kunde inte tygla varken sig eller sina psykopatiska drag. Troligen för att han inte känner sig själv tillräckligt bra. Han gjorde bort sig. Fullständigt.

Det är verkligen nåt allvarligt fel med den karln. Och den här lilla filmen ovan var lite grand som om poletten trillade ner.
Citera
2018-01-30, 20:30
Medlem
Ja vilken j-a attityd han visar mot sina medarbetare, de ser helt enkelt rädda ut. En annan hade ju dragit fortare än en avlöning.
Citera
2018-01-30, 20:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det handlar väl om att förstå vad som är konstruktivt och produktivt och vad som är destruktivt och nivellerande, vad som är profession och vad som är rekreation, etc. Och att "natur" är ett ord på fem bokstäver, som man måste skaffa sig ett förnuftigt förhållningssätt till.

Det finns inga "naturliga" passioner, alla är "inom lagen" och alltså lämpliga eller olämpliga, tillåtna eller förbjudna, vinstgivande eller förlutstbringande. "Passioner" är inte heller något gott i sig självt, det visar bara på om man lyckats omsätta en kraft i något bättre eller sämre, något sanktionerat eller ej sanktionerat etc. Finns det en "nödvändighet" så gör man en dygd av den, inte omvänt...

Sen finns det ju inga garantier för att man (själv) ska kunna leva (hela livet) av sin "passion" heller, då kan det behövas diplom, skrå, bransch och kontrakt.

Passion är ingenting annat än det du väljer att omsätta det i. Kraften är måhända naturlig, men inte "passionen" och inte det du gör med den. Det är kultur. Om det är gott. Det är kraften att göra gott av kraften att göra ngt alls. Inte möjligheten att göra ont eller ge efter.

Du gör ont eller gott, du väljer själv.

Det där var inte svar på det jag skrev, nämligen att man inte brukar kunna ha två olika oemotståndliga passioner samtidigt.
Citera
2018-01-30, 20:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var inte svar på det jag skrev, nämligen att man inte brukar kunna ha två olika oemotståndliga passioner samtidigt.

Jodå.
Citera
2018-01-30, 21:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
To svage punkter
Forsvarsadvokat Mette Grith Stage, der også har haft flere drabstiltalte klienter, vurderer, at anklagemyndigheden står svagest på to punkter.

Forsvarsadvokat Mette Grith Stage.
- Dels ved, at der ikke er påvist nogen dødsårsag, dels ved, at man – så vidt jeg har forstået – ikke kan sige med sikkerhed, hvornår Wall er afgået ved døden. Hvis hun er død, før den seksuelle mishandling, han er tiltalt for, så vil det i stedet være usømmelig omgang med lig.

- Hvis anklageren ikke kan bevise, at stikkene er tildelt, mens Wall var i live, kan Madsen ikke dømmes for anden kønslig omgang end samleje. Så jeg kan forestille mig, at denne usikkerhed er noget, som forsvareren vil gøre en del ud af, siger Mette Grith Stage til Ekstra Bladet.
https://www.tv2lorry.dk/artikel/retsopgoer-i-ubaads-sagen-det-vil-anklager-og-forsvarer-slaas-om

Lite intressant från advokater och andra angående kommande rättegång vad man kommer slåss om från försvar och åklagaren.
Det som står här i citatet handlar om man kan fastslå när KW dog och om det sexuella inträffat innan eller efter döden. Vilket har betydelse för själva mordåtalet och om KW är avliden så blir det griftefridsbrott.

Citat:
Tidligere drabsefterforsker Kurt Kragh vurderer helt overordnet, at anklagemyndighedens formulering om, at drabet er forberedt og planlagt, bliver et centralt tema.
Och här pratar man om planeringen vilket krävs för ett hårdare straff.
Citera
2018-01-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.tv2lorry.dk/artikel/retsopgoer-i-ubaads-sagen-det-vil-anklager-og-forsvarer-slaas-om

Lite intressant från advokater och andra angående kommande rättegång vad man kommer slåss om från försvar och åklagaren.
Det som står här i citatet handlar om man kan fastslå när KW dog och om det sexuella inträffat innan eller efter döden. Vilket har betydelse för själva mordåtalet och om KW är avliden så blir det griftefridsbrott.

Ouch... det där känns inte helt lovande? Kan det finnas risk för ett mildare straff, typ 14 år eller så?
Citera
2018-01-30, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Allt det där är ju fullkomligt självklara saker. Lorry är en skittidning av samma slag som "Se o Hör", som bara tuggar om gammalt men aldrig har något eget att komma med.
Citera
2018-01-30, 21:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ouch... det där känns inte helt lovande? Kan det finnas risk för ett mildare straff, typ 14 år eller så?

Nja, man får ta det för vad det är då vi inte kan se vad dom egentligen har. Det är en försvarsadvokat som uttalar sig och dom har ju liksom hittat lite svaga punkter tycker dom. Sen har vi en annan mordutredare som vill tala om den sk planeringen för mordet och det blir centralt i domstolsförhandlingen. Om man bara visste hur den rättsmedicinska expertisen står pall inför åtalets gärningsbeskrivning, så hade det varit enklare.
Citera
2018-01-30, 22:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, han gör ett helt eget ljud, och det är det som är väldigt intressant. Han tjoar inte, visslar till eller skrattar till, som en annan skulle gjort.

Det händer nåt på skärmen framför honom. Jag tror att ubåten bryter ytan, PM ser att allt rullar på enligt planen, han blir förtjust, och han kvider på ett nästan melodiskt sätt.

Jag har jobbat med autister då och då, och känner igen detta, att ha en egen ljudvärld.

Och jag blir fascinerad, för jag anar att PM:s autistiska sida var väldigt tydlig, men på nåt jävla sätt har han lyckats kapsla in den ändå.

Nu inrättade han iofs sitt liv på ett ovuxet sätt, levde bohemiskt och satsade fanatiskt på udda grejer, och jag förmodar att han skulle ha bombat direkt om man satt honom på en normal arbetsplats, i en socialt krävande miljö.

Han skulle inte funka i 5 min på ett sjukhus eller ett kontor ...

Ytterst eget ljud! Som du skriver, autistiskt och i sammanhanget mycket obehagligt. Tack för länken!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-30 kl. 22:10.
Citera
2018-01-30, 22:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En författares verk ska brännas om det kommer fram att han gjort något fel? Samma med en konstnärs tavlor? En stor entrepenör som gjort enormt mycket för sitt land, är inte värd något längre om det kommer fram att han haft vissa politiska sympatier? Samma med en oerhört vacker och populär drottning - där räckte det t.o.m. att det var hennes far, för att hon skulle devalueras...

Vissa resonerar ju så, men jag tycker att det är ett primitivt tänk. Jag tycker att det som kommer fram om privatpersonen inte gör verket eller yrkesgärningen sämre. Om det inte har ett DIREKT samband möjligen, som att en stor företagsledare byggt upp sitt företag med hjälp av slavarbetare...

Du förstår inte. Alternativt förstår du men är en känslomässigt störd människa som inte kan "leva det".

Varje människas liv består av positiva och negativa gärningar. Livet är en vågskål och i den ena skålen finns allt det positiva du har bidragit med och i den andra finns allt det negativa.
I de flesta fall är våra gärningar av sådan karaktär att de någorlunda tar ut varandra men kanske oftast faller vågskålen ändå åt det positiva och goda hållet för att vi har mer i den skålen helt enkelt.

I just det här specifika fallet så har PM under sin livstid raketbygge, ubåtsbygge, föreläsningar, vänskaps- och/eller kärleksrelationer i någon form, plus lite annat smått och gott i sin positiva skål.
Dock har han tortyr, mord, slakt och skändning av en medmänniska i den negativa skålen tillsammans med lite annat normalt förekommande negativt jox.

Ovanstående gör att övriga människor inte kan se och uppskatta något i den positiva skålen över huvud taget. Den blodindränkta, vildsinta och onda styggelse till massa, som ligger och skvalpar i den negativa skålen överglänser helt enkelt alla andra gärningar som tidigare kunnat anses som positiva eller goda.

I alla fall för alla oss som inte har någon känslomässig störning. Du förefaller inte tillhöra den gruppen av människor.
Citera
2018-01-30, 22:16
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

Men enligt senaste uppgifterna i stämningsansökan/åtalet var ju Kim vid liv när tortyrsticken utdelades i underlivet. Det är ju gamla uppgiften denna advokaten diskuterar, när det hette stick i och omkring dödstillfället. Nu är ju uppgiften mer preciserad att de skett innan dödens inträde medelst strypning eller att huvudet skars av.

Inget att fästa någon vikt vid dessa uttalanden.

Listigt av Madsen att utnyttja sin lilla rätt att minska antal som ska döma honom. Som om det kommer hjälpa, snarare tvärtom skulle jag säga. Jurister med utbildning och kompetens torde inte medföra något förmildrande här.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-01-30 kl. 22:19.
Citera
2018-01-30, 22:17
Medlem
Jag noterar helt lugnt att fler och fler inser/förstår att PM är autistisk/har autistiska drag.

Det betyder att han ser på sin omgivning på ett annat sätt, än de flesta "normalstörda" gör. Om jag är på rätt spår, skulle han redan varit diagnostiserad, men det är en ganska ny företeelse, det hände inte när han var ung.

Det "experiment" han genomfört, är fullständigt katastrofalt i "normala" ögon, men PM är inte normal. Han är inget monster, men en person med en annorlunda hjärna, som fått leva så och gett sig in i ett totalt katastrofalt experiment. Resultatet är en ung kvinnas död, och han själv förmodligen inlåst resten av livet. Det hela är synnerligen tragiskt.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in