Citat:
Ursprungligen postat av
T.S Garp
Jag kan ha fel men jag läste att han punkterat organ som ger flygförmåga i döda kroppar. Det var då inte vagina dom menade iaf kommer jag då ihåg.
Döda män flyter lika bra i vatten och dom har ju ingen vagina
Kan det vara tallkottskörteln..?
Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Ja, det var ju evakueringsmöjligheter på Nautulius, men man är ju inte "out of the woods" även om man lyckas ta sig ur ubåten. Man måste ju upp til ytan också. Har man inte dykarutrustning til alla, ja då har dom et problem. Jag vet at en tränad människa klarar av 30m fri uppstigning och at man kan "kompisandas" med dykutrustningen, men endå.... Ingen "walk in the park" inte.
Nej, man kan ju inte jämföra en övning, där alla är väl pålästa och förberedda, och utvalda friska unga män som valt detta själva, med att försöka göra en fri uppstigning med ett antal turister i varierande grad av ålder (gamla, småbarn...), hälsa, fysik, simkunnighet, vattenvana, mental stabilitet o.s.v..
Bara en sådan sak som att man inte får "låsa" lungorna medan man simmar upp till ytan, utan man måste låta lite luft sippra ut genom munnen hela tiden i ett jämnt flöde. Annars sprängs lungblåsorna, nämligen, när luften utvidgas. Lär ut detta till absolute beginners i en pågående akut nödsituation... gråtande barn, hysteriska kvinnor... lycka till säger jag bara...
Med dykutrustning till alla skulle det gå bättre, då skulle man bara behöva stoppa in munstycket i munnen på dem och säga åt dem att andas som vanligt. Det skulle inte heller bli samma panik när vattnet steg och närmade sig munnen och näsan, när man hade sitt munstycke att andas i och kan konstatera att det funkar. Men ändå! Tanken på att det kanske inte går att få upp luckan! Mörkret, det kalla vattnet!
Jag har för övrigt erfarenhet av dykning (bland annat den övningen jag beskrev, där man låter luften sippra ut medan man stiger upp), om än ej av ubåtar, om det gör någon skillnad för bokstavskombinationen.