2018-01-17, 01:37
Medlem
Åkt för gifterfriden bara.
Citera
2018-01-17, 01:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tro mig, så länge det finns en krona kvar så kommer danska staten skicka räkningar till GM. Och alla andra som kan klura ut en anledning. Han är lovligt byte, och har själv tjänat ihop till det.

Möjligt, men det finns redan skulder, de kommer inte att få ut något. Läste på en annan sida angående tömningen av Raketlabbet, att det var före detta medlemmar i RML som utförde den, och att de sålde allt som gick att sälja för att betala på skulderna. (Resten skrotades.)
Citera
2018-01-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87

Så han kunde fortsätta att mörda kvinnor? Eller hur tänkte du?
Citera
2018-01-17, 01:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte när det gäller överlagt mord. Då är det livstid som gäller. Även i Sverige. Finns inget som heter straffrabatt. Du menar att Madsen borde få straffrabatt eftersom han, enligt vad som är känt, inte begått ett brott förut? Så en återfallsbrytare som begått samma brott som Madsen bör få livstid, medan Madsen borde få kanske... 10 år? Vad är då återfallsförbrytare? Är det någon som staffats för narkotikabrott med 10 gram heroin? Eller nån som begått en våldtäkt? Eller nån som åkt dit för stöld i butik? Så har man åkt dit för butiksstöld OCH mördat, skall ha grövre straff än Madsen som skurit halsen av en kvinna efter att hon levande torterats av 14 stick i underlivet?

Vad fan menar du egentligen? Madsen har begått ett av de grövsta brotten som finns! Och du tycker han ska ha straffrabatt? Varför tycker du att han ska ha straffrabatt Merwinna?

Fast nu har det stått i trovärdiga källor från Danmark - skrivna av danska jurister - som citerats här i tråden, att varken livstid eller förvaring brukar utdömas till förstagångsmördare som mördat "endast" en person. Det är inget jag hittar på.
Citera
2018-01-17, 01:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
På så sätt. Ja, det belyser väl hans stora intresse för en ubåt kanske. Ha ha ha.

Nå, då får man väl trycka upp t-shirts i alla fall då, och sälja, med överskottet till statskassan.

Eller nöja sig med att det nog är en besparing att ha honom inlåst.

Det är aldrig en besparing att ha någon inlåst, om det inte är en person som vandaliserar och anlägger bränder de flesta dagar i veckan. En fängelseplats här i de nordiska länderna med hög standard och hög personaltäthet, kostar ett par tusen per dygn. (Jag har inte kollat siffran, men i runda slängar bör det ligga där.) Många tror att de fångar som arbetar i fängelsefabriken försörjer sig själva, men det stämmer inte. Det de producerar är fortfarande värt betydligt mindre än vad platsen kostar - snarare kostar det mera att ha internerna att arbeta i arbetslokaler jämfört med att ha dem inlåsta dygnet runt, p.g.a. det behövs mer personal för att övervaka det hela.
Citera
2018-01-17, 02:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.S Garp
Jag kan ha fel men jag läste att han punkterat organ som ger flygförmåga i döda kroppar. Det var då inte vagina dom menade iaf kommer jag då ihåg.

Döda män flyter lika bra i vatten och dom har ju ingen vagina

Kan det vara tallkottskörteln..?

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, det var ju evakueringsmöjligheter på Nautulius, men man är ju inte "out of the woods" även om man lyckas ta sig ur ubåten. Man måste ju upp til ytan också. Har man inte dykarutrustning til alla, ja då har dom et problem. Jag vet at en tränad människa klarar av 30m fri uppstigning och at man kan "kompisandas" med dykutrustningen, men endå.... Ingen "walk in the park" inte.

Nej, man kan ju inte jämföra en övning, där alla är väl pålästa och förberedda, och utvalda friska unga män som valt detta själva, med att försöka göra en fri uppstigning med ett antal turister i varierande grad av ålder (gamla, småbarn...), hälsa, fysik, simkunnighet, vattenvana, mental stabilitet o.s.v..

Bara en sådan sak som att man inte får "låsa" lungorna medan man simmar upp till ytan, utan man måste låta lite luft sippra ut genom munnen hela tiden i ett jämnt flöde. Annars sprängs lungblåsorna, nämligen, när luften utvidgas. Lär ut detta till absolute beginners i en pågående akut nödsituation... gråtande barn, hysteriska kvinnor... lycka till säger jag bara...

Med dykutrustning till alla skulle det gå bättre, då skulle man bara behöva stoppa in munstycket i munnen på dem och säga åt dem att andas som vanligt. Det skulle inte heller bli samma panik när vattnet steg och närmade sig munnen och näsan, när man hade sitt munstycke att andas i och kan konstatera att det funkar. Men ändå! Tanken på att det kanske inte går att få upp luckan! Mörkret, det kalla vattnet!

Jag har för övrigt erfarenhet av dykning (bland annat den övningen jag beskrev, där man låter luften sippra ut medan man stiger upp), om än ej av ubåtar, om det gör någon skillnad för bokstavskombinationen.
Citera
2018-01-17, 02:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är aldrig en besparing att ha någon inlåst, om det inte är en person som vandaliserar och anlägger bränder de flesta dagar i veckan. En fängelseplats här i de nordiska länderna med hög standard och hög personaltäthet, kostar ett par tusen per dygn. (Jag har inte kollat siffran, men i runda slängar bör det ligga där.) Många tror att de fångar som arbetar i fängelsefabriken försörjer sig själva, men det stämmer inte. Det de producerar är fortfarande värt betydligt mindre än vad platsen kostar - snarare kostar det mera att ha internerna att arbeta i arbetslokaler jämfört med att ha dem inlåsta dygnet runt, p.g.a. det behövs mer personal för att övervaka det hela.

De producerar i alla fall avskräckande exempel och klick som kan beskattas. Och momsintäkter på advokatarvoden. Och inflationsdrivande köpkraft och flottyrmunksbehov hos övervakande personal. Det går nog ihop.
Citera
2018-01-17, 02:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Madsen är oskyldig. Han skulle aldrig begå ett brott han vet att han skulle åka fast för.

Citat:
Om han nu är skyldig kunde han skött det bra jävla smidigare. Eldat eller vad vet jag.

Citat:

Jag håller med dig Undrande. Så här dum kan han inte ha varit. Jag har faktiskt lättare för att tro att han är en sexualsadist som vissa vill ha det till, än att han skulle begå sitt brott och försöka skyla över det under så här dumma och taffliga omständigheter. Det är inte möjligt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så han kunde fortsätta att mörda kvinnor? Eller hur tänkte du?

Oavsett vad han gjort eller inte gjort, så har han lärt sig sin läxa nu. De här fem månaderna måste ju ha varit en fruktansvärd ordeal. Och det värsta - rättgången - är kvar. Skulle han mot förmodan klara sig med ett kortare straff för griftefrid, så skulle han aldrig våga utmana rättvisan igen. Dessutom börjar han bli för gammal för sådana övningar som det han är anklagad för.

Citat:
De producerar i alla fall avskräckande exempel och klick som kan beskattas. Och momsintäkter på advokatarvoden. Och inflationsdrivande köpkraft och flottyrmunksbehov hos övervakande personal. Det går nog ihop.

Det måste vara så!
Citera
2018-01-17, 02:23
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Kan det vara tallkottskörteln..?

Nej, man kan ju inte jämföra en övning, där alla är väl pålästa och förberedda, och utvalda friska unga män som valt detta själva, med att försöka göra en fri uppstigning med ett antal turister i varierande grad av ålder (gamla, småbarn...), hälsa, fysik, simkunnighet, vattenvana, mental stabilitet o.s.v..

Bara en sådan sak som att man inte får "låsa" lungorna medan man simmar upp till ytan, utan man måste låta lite luft sippra ut genom munnen hela tiden i ett jämnt flöde. Annars sprängs lungblåsorna, nämligen, när luften utvidgas. Lär ut detta till absolute beginners i en pågående akut nödsituation... gråtande barn, hysteriska kvinnor... lycka till säger jag bara...

Med dykutrustning till alla skulle det gå bättre, då skulle man bara behöva stoppa in munstycket i munnen på dem och säga åt dem att andas som vanligt. Det skulle inte heller bli samma panik när vattnet steg och närmade sig munnen och näsan, när man hade sitt munstycke att andas i och kan konstatera att det funkar. Men ändå! Tanken på att det kanske inte går att få upp luckan! Mörkret, det kalla vattnet!

Jag har för övrigt erfarenhet av dykning (bland annat den övningen jag beskrev, där man låter luften sippra ut medan man stiger upp), om än ej av ubåtar, om det gör någon skillnad för bokstavskombinationen.

Denna övning du beskriver kallas "fri uppstigning" där jag kommer ifrån. Då måste man klara av uppstigningen endast med den luft man har i lungarna. För att bli kampdykare i Norge måste man klara av 30m fri uppstigning, detta är extremt. En normal person skulla knappast klara av 10m. ( Jag vet att det finns världsrekord i fridykning som er helt sanslösa, men att dra fram dessa är ren idioti.)
Citera
2018-01-17, 02:24
Medlem
Merwinnas avatar
Annan tanke. Vad skulle åklagaren ha gjort, om en miljonär hade chartrat en jumbojet med crew och flygvärdinna och allt - och passat på att våldta och strypa flygvärdinnan. (Dörren är ju numera alltid stängd till cockpit, så piloterna hade inte behövt höra något förrän det var för sent.) Skulle åklagaren då ha krävt, att jumbojeten skulle till skroten?
Citera
2018-01-17, 02:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Denna övning du beskriver kallas "fri uppstigning" där jag kommer ifrån. Då måste man klara av uppstigningen endast med den luft man har i lungarna. För att bli kampdykare i Norge måste man klara av 30m fri uppstigning, detta är extremt. En normal person skulla knappast klara av 10m. ( Jag vet att det finns världsrekord i fridykning som er helt sanslösa, men att dra fram dessa är ren idioti.)

Ja, på svenska också - jag nämner det i texten!

Nä, med ett gäng helt oförberedda turister skulle det bli katastrof redan på sju meter. Inte många skulle överleva. (Nu kan man i och för sig tänka sig, att en turiströrelse som använde Nautilus skulle ha personal på land som hade koll på var den var hela tiden, så man skulle kunna lyfta upp den innan koldioxidhalterna blev farliga.)
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-17 kl. 02:29.
Citera
2018-01-17, 02:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, på svenska också - jag nämner det i texten!

Nä, med ett gäng helt oförberedda turister skulle det bli katastrof redan på sju meter. Inte många skulle överleva. (Nu kan man i och för sig tänka sig, att en turiströrelse som använde Nautilus skulle ha personal på land som hade koll på var den var hela tiden, så man skulle kunna lyfta upp den innan koldioxidhalterna blev farliga.)

Som en liten kuriosa kan jag nevna at jag har varit om bord på ubåten Nautulius och jag har even dykt med Nautulius.

Senast redigerad av kugutt 2018-01-17 kl. 03:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in