2018-01-16, 21:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Slöseri med skattemedel att försöka driva in skulder från Madsen. Han äger bara sin cykel.

På så sätt. Ja, det belyser väl hans stora intresse för en ubåt kanske. Ha ha ha.

Nå, då får man väl trycka upp t-shirts i alla fall då, och sälja, med överskottet till statskassan.

Eller nöja sig med att det nog är en besparing att ha honom inlåst.
Citera
2018-01-16, 21:14
Medlem
Citat:
Den där s k punkteringen var väl bara ett förslag innan obduktionen av torson. Man kom väl överens om att eftersom sticken skedde INNE i vagina så blev det ett sexualbrott? Eller blandar jag ihop nu?

Det vi vet är 1 stick centralt i lungan, 10 runt könsdelarna o 4 i vaginan. Det Möller pratade om i pk innan den 3/10 var "några skador". Den 14/11 las misstanke om grovt sexualbrott fram.
Senast redigerad av diva59 2018-01-16 kl. 21:17.
Citera
2018-01-16, 21:17
Medlem
Citat:
Den där s k punkteringen var väl bara ett förslag innan obduktionen av torson. Man kom väl överens om att eftersom sticken skedde INNE i vagina så blev det ett sexualbrott? Eller blandar jag ihop nu?

Jag kan ha fel men jag läste att han punkterat organ som ger flygförmåga i döda kroppar. Det var då inte vagina dom menade iaf kommer jag då ihåg.

Döda män flyter lika bra i vatten och dom har ju ingen vagina
Senast redigerad av T.S Garp 2018-01-16 kl. 21:20.
Citera
2018-01-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.S Garp
Madsen sänkte ju ubåten så det är inte mer än rimligt att Danska staten skickar räkningen för bärgningen av Ubåten till Madsen?

Troligen står dem för hela kalaset. Och då menar jag, hela kalaset.

En syndabock behöver vi ju alla... och galen ska han ju också vara (om man vill ha trovärdighet)
Citera
2018-01-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.S Garp
HeHe, första gången jag hör att sjöbegravningar skulle involvera styckning och spridande av kropps delar på olika ställen. Att han dessutom ägnat tid och möda genom att punktera torson. Så mycket vett hade han iaf i sin sk. psykos att han kom ihåg döda kroppar flyter i vatten.

PM har agerat helt rationellt och mkt riktigt har man bedömt att han är helt "frisk" i lagens mening. Däremot har han helt förväntat någon typ av personlighetsstörning(ar) och anses särskilt farlig.

Än farligare efter detta vidriga mord med tortyrliknande metoder. Nu räcker inga fantasier längre.

Efter att torson flöt upp insågs snabbt att det där med sjöbegravning var helt inaktuellt.
Citera
2018-01-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det vi vet är 1 stick centralt i lungan, 10 runt könsdelarna o 4 i vaginan. Det Möller pratade om i pk innan den 3/10 var "några skador". Den 14/11 las misstanke om grovt sexualbrott fram.
Så var det ja. Tack. Det har flutit en del vatten under broarna sen sist vi hörde nåt så fallet har ju blivit gammalt. Tova-mordet blev aktuellt och nu Bjärred. Madsen kommer snabbt falla i glömska efter förhandlingen som börjar 8 mars. Sen kommer han inte finnas kvar i vårt minne förutom möjligen i boken Danska Brottsfall.
Citera
2018-01-16, 21:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
För du vet ju bäst, eller hur, trots att du aldrig ens varit i närheten av en ubåt.
Du är så full av skit. Det finns verkligen inte en gnutta vett i dig.

Den som lider av klaustrofobi lär inte åka med i en ubåt till att börja med, men inte ens något så enkelt inser du.

Ja, det var ju evakueringsmöjligheter på Nautulius, men man är ju inte "out of the woods" även om man lyckas ta sig ur ubåten. Man måste ju upp til ytan också. Har man inte dykarutrustning til alla, ja då har dom et problem. Jag vet at en tränad människa klarar av 30m fri uppstigning och at man kan "kompisandas" med dykutrustningen, men endå.... Ingen "walk in the park" inte.
Citera
2018-01-16, 21:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om du är så tagen av GW, kanske du ska syna fallet KW, fakta som framkommit, och GW's uttalandet i ärendet. Så kommer du nog inse att även GW's uttalanden bör ifrågasättas. För även om han har mycket erfarenhet, så kan man ibland undra om det blivit lite för mycket. Allt är statistik och om något talar emot så "finns det inte". Det är klart att det är lätt att få ihop en bild av hur något skett, om man utgår från att allt alltid skett som det oftast gör och samtidigt bortser från alla de delar som inte passar in i ens tillrättalagda världsbild.

GW har hela tiden hävdat att PM ströp KW.
På vilka grunder?
Jo, för det är så det oftast går till, säger statistiken. Han tycks inte ha några fakta i fallet alls som grund för sin åsikt.
Är PM en typisk mördare som följer de statistika mönstren?
Knappast!

Hittills i detta fallet har jag ta mig fasiken haft mer rätt än GW så när det kommer till dödsorsaken tänker jag påstå att han har fel och jag har rätt. Men risken är att vi aldrig får veta det, såvida inte PM faller till föga och berättar hur det gick till, på riktigt. Men även det kan man nog aldrig vara riktigt säker på.

Jag tror du har iofs, och skulle väl ha koncentrerat mig på det i svaret snarare än en samhällshistorisk analys av honom som fenomen. När jag tänker på det så är jag medveten om att han slinter en hel del på kniven och är ojämn, och att det ev. tilltagit en del. Jag vill inte framstå som att jag är okritisk. Det är också något med Wall-mordet som inte passar honom, jag vet inte vad riktigt. Möjligen utgår han ifrån att det ska finnas en form av psykologisk gärningsmannalogik hos PM som han tror sig kunna förstå sig på. Jag är som du, tror jag, inte så säker på det. Med en kändisvettvilling på en brottsplats som skulle få en telefonkiosk att rodna, och därtill på havets botten, så kan man nog inte vara säker på mer än att lite vad som helst kan hända. Bara idén att bygga ubåt och allt tyder på en helt vilsen själ. Nä, statistik är bra så länge det fungerar men här får man nog ha det som kontrastmaterial som bäst. GW:s styrka andra gånger är att skurkar i gemen följer mönster, men allt har en första gång och för varje enskilt fall är statistiken inte träffsäker. Den är inte prognostisk på få och spektakulära tilldragelser.

Nånting med PM passar GW illa. Kanske anser han honom så motbjudande att han blir lite blind, jag vet inte. Eller så är han en skurk präglad av allt strunt i vår samtid, som GW kanske inte kan relatera till.

Jag är, lite generat, inte ett dugg intresserad av i vilken ordning Kim Wall plockades i bitar, men förstår att det har betydelse för utredning och åtal. Jag hade nöjt mig med ett mer grovhugget indiciemål i PM:s fall, men det är ju nu inte jag som bestämmer, som väl är.
Citera
2018-01-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, det var ju evakueringsmöjligheter på Nautulius, men man är ju inte "out of the woods" även om man lyckas ta sig ur ubåten. Man måste ju upp til ytan också. Har man inte dykarutrustning til alla, ja då har dom et problem. Jag vet at en tränad människa klarar av 30m fri uppstigning och at man kan "kompisandas" med dykutrustningen, men endå.... Ingen "walk in the park" inte.
Det enda som man kan göra är i så fall att öppna luckan under vatten. Vem klarar av att göra det när det ligger tonvis med vatten och trycker mot skrov och lucka? Någon vattenlucka i övrigt fanns ju inte, som det finns på större moderna ubåtar.
Citera
2018-01-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror du har iofs, och skulle väl ha koncentrerat mig på det i svaret snarare än en samhällshistorisk analys av honom som fenomen. När jag tänker på det så är jag medveten om att han slinter en hel del på kniven och är ojämn, och att det ev. tilltagit en del. Jag vill inte framstå som att jag är okritisk. Det är också något med Wall-mordet som inte passar honom, jag vet inte vad riktigt. Möjligen utgår han ifrån att det ska finnas en form av psykologisk gärningsmannalogik hos PM som han tror sig kunna förstå sig på. Jag är som du, tror jag, inte så säker på det. Med en kändisvettvilling på en brottsplats som skulle få en telefonkiosk att rodna, och därtill på havets botten, så kan man nog inte vara säker på mer än att lite vad som helst kan hända. Bara idén att bygga ubåt och allt tyder på en helt vilsen själ. Nä, statistik är bra så länge det fungerar men här får man nog ha det som kontrastmaterial som bäst. GW:s styrka andra gånger är att skurkar i gemen följer mönster, men allt har en första gång och för varje enskilt fall är statistiken inte träffsäker. Den är inte prognostisk på få och spektakulära tilldragelser.

Nånting med PM passar GW illa. Kanske anser han honom så motbjudande att han blir lite blind, jag vet inte. Eller så är han en skurk präglad av allt strunt i vår samtid, som GW kanske inte kan relatera till.

Jag är, lite generat, inte ett dugg intresserad av i vilken ordning Kim Wall plockades i bitar, men förstår att det har betydelse för utredning och åtal. Jag hade nöjt mig med ett mer grovhugget indiciemål i PM:s fall, men det är ju nu inte jag som bestämmer, som väl är.
Se det fetade. Då hade nog advokaten lätt kunna plocka sönder åtalspunkterna. Bäst att vara noggrann från början så inte åtalet faller på teknikaliteter. Å andra sidan är det Bettina, och det hade hon nog inte klarat av. Verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.
Citera
2018-01-16, 21:49
Medlem
Citat:
Se det fetade. Då hade nog advokaten lätt kunna plocka sönder åtalspunkterna. Bäst att vara noggrann från början så inte åtalet faller på teknikaliteter. Å andra sidan är det Bettina, och det hade hon nog inte klarat av. Verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.

Var det inte så att PM bad om att få just Bettina som advokat? I sådana fall kan en ju undra vad hans motiv var.. Han kanske trodde att han skulle kunna manipulera henne att tro att han är oskyldig och därför ge ett bättre försvar än en mer erfaren och vassare kollega? Hm.
Citera
2018-01-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Var det inte så att PM bad om att få just Bettina som advokat? I sådana fall kan en ju undra vad hans motiv var.. Han kanske trodde att han skulle kunna manipulera henne att tro att han är oskyldig och därför ge ett bättre försvar än en mer erfaren och vassare kollega? Hm.
Det jag känner var lite oproffsigt var att hon hela tiden talade om "vi". "Vi" känner att den hittade torson inte har med vårt ärende att göra. Osv. Istället för att säga "min klient" anser att den hittade torson.... Hon likställde sig själv med Madsen, vilket en rutinerad advokat inte gör.

Det pratades om att de kände varandra innan. Men det gick hon ut med att de inte gjorde, men att hon i övrigt inte tänkte kommentera varför han bad att få henne.

Hon skall alltid utgå från att klienten är oskyldig - så att manipulera henne att tro det är ju ingen vits. Däremot får hon ju inte försvara honom såsom oskyldig ifall han erkänner för henne. Det är emot god advokatsed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in