Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Om du är så tagen av GW, kanske du ska syna fallet KW, fakta som framkommit, och GW's uttalandet i ärendet. Så kommer du nog inse att även GW's uttalanden bör ifrågasättas. För även om han har mycket erfarenhet, så kan man ibland undra om det blivit lite för mycket. Allt är statistik och om något talar emot så "finns det inte". Det är klart att det är lätt att få ihop en bild av hur något skett, om man utgår från att allt alltid skett som det oftast gör och samtidigt bortser från alla de delar som inte passar in i ens tillrättalagda världsbild.
GW har hela tiden hävdat att PM ströp KW.
På vilka grunder?
Jo, för det är så det oftast går till, säger statistiken. Han tycks inte ha några fakta i fallet alls som grund för sin åsikt.
Är PM en typisk mördare som följer de statistika mönstren?
Knappast!
Hittills i detta fallet har jag ta mig fasiken haft mer rätt än GW

så när det kommer till dödsorsaken tänker jag påstå att han har fel och jag har rätt. Men risken är att vi aldrig får veta det, såvida inte PM faller till föga och berättar hur det gick till, på riktigt. Men även det kan man nog aldrig vara riktigt säker på.
Jag tror du har iofs, och skulle väl ha koncentrerat mig på det i svaret snarare än en samhällshistorisk analys av honom som fenomen. När jag tänker på det så är jag medveten om att han slinter en hel del på kniven och är ojämn, och att det ev. tilltagit en del. Jag vill inte framstå som att jag är okritisk. Det är också något med Wall-mordet som inte passar honom, jag vet inte vad riktigt. Möjligen utgår han ifrån att det ska finnas en form av psykologisk gärningsmannalogik hos PM som han tror sig kunna förstå sig på. Jag är som du, tror jag, inte så säker på det. Med en kändisvettvilling på en brottsplats som skulle få en telefonkiosk att rodna, och därtill på havets botten, så kan man nog inte vara säker på mer än att lite vad som helst kan hända. Bara idén att bygga ubåt och allt tyder på en helt vilsen själ. Nä, statistik är bra så länge det fungerar men här får man nog ha det som kontrastmaterial som bäst. GW:s styrka andra gånger är att skurkar i gemen följer mönster, men allt har en första gång och för varje enskilt fall är statistiken inte träffsäker. Den är inte prognostisk på få och spektakulära tilldragelser.
Nånting med PM passar GW illa. Kanske anser han honom så motbjudande att han blir lite blind, jag vet inte. Eller så är han en skurk präglad av allt strunt i vår samtid, som GW kanske inte kan relatera till.
Jag är, lite generat, inte ett dugg intresserad av i vilken ordning Kim Wall plockades i bitar, men förstår att det har betydelse för utredning och åtal. Jag hade nöjt mig med ett mer grovhugget indiciemål i PM:s fall, men det är ju nu inte jag som bestämmer, som väl är.