2018-03-14, 09:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon fipplade nog med mobilen hela tiden däruppe i tornet, när han försökte förklara saker för henne. Skickade naiva, enfaldiga meddelanden - eller vad sägs om:

"Jeg er stadig i live, forresten"

"Men går ned nu"

Jeg elsker dig!!!!!!"

"Men han har taget kaffe og kager med"

En normalbegåvad, normalmogen 30-åring håller inte på så där. Dessutom skickade hon flera bilder. En professionell journalist - eller vilken gäst som helst som blivit inbjuden på en farkost, där ägaren tagit sig tid att städa den och sätta den i stånd, samt betalt för diesel trots en mycket begränsad ekonomi - skulle ju ha stoppat undan mobilen och ägnat farkostägaren/intervjuobjektet sin fulla uppmärksamhet.

Merwinna is back! Velkommen tilbaks! Jo, men hon anvende säkert mobilen i sitt arbete. En modern mobiltelefån är ju et mycket bra verktyg för en journalist.
Citera
2018-03-14, 09:54
Medlem
Kom att tänka på en sak. När Nautilus/Madsen hittades av fritidsbåten stod han i tornet, sa till dem att han skulle fixa något som kunde vara farligt och sen sjönk hon.

Hade han varit helt nedsölad av blod borde de sett det om de var på så nära avstånd så man kunde prata, alltså måste han ha tvättat av sig det mesta blodet innan han upptäcktes. Och det är väl möjligt att han gjorde från ansikte och eventuellt hår men om han hade på sig militäroverallen när han styckade henne bör den ha blivit kraftigt nedblodad, kan han ha lyckats tvätta rent den såpass väl så de på båten inte upptäckte blodet när de pratades vid? Den var heller inte så helt nedblodad på bilderna från när han steg i land som den borde vara annars, visst tar kallvatten bort blod från textil men ofta behöver tyget ligga i blöt ganska länge, längre än en simtur till en närliggande båt. Åtminstone om blodet har hunnit torka in lite i tyget, i alla fall är det så med mensblod.

Kan han ha bytt overall eller bara tvättat sin gamla, eller tror ni att han bara hade underkläderna på sig när han styckade Kim? Jag vet att de hittade blod på overallen men jag antar att den skulle bli nerblodad om han hade blod på kroppen när han tog på den också.
Citera
2018-03-14, 09:58
Medlem
Merwinnas avatar
En annan sak: tänk att det faktiskt var Deirdre M hade sin binda-fast-ombord-på-ubåten-och-köra-ett-stekspett-i-sms-konversationen med! Ms. Ching-Chong (whatever) mörkade ju det: hon nämnde några saker om Deirdre i början av sin artikel, men tog hotelse-konversationen längre ned och skrev då bara "en kvinna". Men nu är det klart, för enligt dansk TV2 sa Jeppe så här på rättegången den 8:de:

"Udskrift af sms-korrespondance
Anklageren kommer med en udskrift af sms-korrespondancen med en kvinde, der hedder Deidre.

- Ja, den har været ude i Wired og i mange andre medier, siger Peter Madsen.

Og det er ikke politiets skyld, siger anklageren.

Der står noget om at blive spiddet."

Det där med "inte polisens fel" var väl en snäsa mot Deirdre, eller kanske mot M:s val av confidanter..?
Citera
2018-03-14, 10:00
Medlem
Citat:
Fast just det där var ändå konklusiva yttranden. Det var inget som var luddigt och behövde utvecklas at length och tolkas, det var inga gränsfall. Prylarna kunde inte BÅDE ligga tillsammans gömda i ett dolt utrymme under en tillskruvad golvplatta OCH ligga utspridda över hela båten samtidigt. Det ena påståendet är helt enkelt en lögn.

Du som kanske vet, förresten. Gör domstolen en egen ljudinspelning, eller har de kanske en stenograf som klarar av att få med varje ord? De MÅSTE väl göra antingen eller, annars blir det för rättsosäkert - om även domarna ska förlita sig på sitt minne eller taffliga, ofullständiga referat. Finns det i så fall någon möjlighet för allmänheten att få ut dessa fullständiga utskrifter (med undantag av sådant som det råder referatförbud på förstås, som anonyma vittnens namn), om man betalar en slant?

Men hur menar du?

Et nyt foto viser størknet blod på en af gulvpladerne i messen, ligesom der blev fundet blod på toilettet. Under en gulvplade af metal fandt politiets teknikere et par sorte trusser med blondekant, der havde tilhørt Kim Wall. Der blev også fundet et par sorte strømpebukser. De var vendt på vrangen og havde flere skader."
live bt

"Da man løfter de metalplader, der udgør bunden i ubåden, finder teknikerne nogle sorte dametrusser. Ifølge anklageren har Peter Madsen erkendt, at det er Kim Walls trusser.
- Trusserne har flere skader, konstaterer anklageren.
Derudover finder man også nogle sorte strømpebukser, som er vendt på vrangen, og hårtotter, der fremstår afskåret eller klippet, oplyser anklageren."

live eb

Det står INTE exakt var man funnit strumpbyxorna, Det står "Der blev også fundet..", "Derudover finder man også..." så det går bra ihop med referatet från den 5/9:

Oplæsningen af obduktionserklæringen er slut. Anklageren dokumenterer nu, hvor der er fundet Kim Walls blod i ubåden. Det er blandt andet i messen, hvor der er fundet størknet blod. Der er også fundet strømpebukser og en kontaktlinse, der hvor Peter Madsen har forklaret, at Kim Wall lå død. Der er fundet størknet blod og hår i badrummet. I maskinrummet er der fundet Kim Walls trusser.

Enda slutsatsen jag kan dra är att trosorna låg gömda under golvet.

Kan inte tänka mig att det går att beställa ljudinspelning men du får väl kolla i Retsplejeloven själv.
Citera
2018-03-14, 10:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Merwinna is back! Velkommen tilbaks! Jo, men hon anvende säkert mobilen i sitt arbete. En modern mobiltelefån är ju et mycket bra verktyg för en journalist.

Tack! Jag har haft tråkigt utan er!

Det gjorde hon ju inte medan hon skickade de där enfaldiga SMS:en till sin pojkvän, i alla fall. Jag vidhåller att det var barnligt, nonchalant och oförskämt. Det är mycket bättre att använda block och penna, för då får intervjupersonen upplevelsen att han är så viktig att man vill skriva ned vartenda ord som faller från hans läppar...
Citera
2018-03-14, 10:05
Medlem
Citat:
Tack! Jag har haft tråkigt utan er!

Det gjorde hon ju inte medan hon skickade de där enfaldiga SMS:en till sin pojkvän, i alla fall. Jag vidhåller att det var barnligt, nonchalant och oförskämt. Det är mycket bättre att använda block och penna, för då får intervjupersonen upplevelsen att han är så viktig att man vill skriva ned vartenda ord som faller från hans läppar...

Och jag - som intervjuobjekt håller fast vid att min upplevelse med journalisten inte blev så bra då jag knapt fick se henne i ögonen pga papper och penna.
Citera
2018-03-14, 10:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jamen det är ju det jag menar, vi vet inte om även strumbyxor/hår låg under golvet iom att man tidigare sagt att trosorna låg i maskinrummet. Inget viktigt hursom, trosorna låg i alla fall under golvet.
Ja, det är svårt att avgöra om det ska läsas samman, men meningen med trosorna går inte att ta fel på (hade varit mkt intressant med FUP gällande just denna text). Oavsett är det konstigt, han var noga med att dumpa allt annat i påsar men inte det mer intima i klädväg...
Citera
2018-03-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Kom att tänka på en sak. När Nautilus/Madsen hittades av fritidsbåten stod han i tornet, sa till dem att han skulle fixa något som kunde vara farligt och sen sjönk hon.

Hade han varit helt nedsölad av blod borde de sett det om de var på så nära avstånd så man kunde prata, alltså måste han ha tvättat av sig det mesta blodet innan han upptäcktes. Och det är väl möjligt att han gjorde från ansikte och eventuellt hår men om han hade på sig militäroverallen när han styckade henne bör den ha blivit kraftigt nedblodad, kan han ha lyckats tvätta rent den såpass väl så de på båten inte upptäckte blodet när de pratades vid? Den var heller inte så helt nedblodad på bilderna från när han steg i land som den borde vara annars, visst tar kallvatten bort blod från textil men ofta behöver tyget ligga i blöt ganska länge, längre än en simtur till en närliggande båt. Åtminstone om blodet har hunnit torka in lite i tyget, i alla fall är det så med mensblod.

Kan han ha bytt overall eller bara tvättat sin gamla, eller tror ni att han bara hade underkläderna på sig när han styckade Kim? Jag vet att de hittade blod på overallen men jag antar att den skulle bli nerblodad om han hade blod på kroppen när han tog på den också.

I förhandlingen den 5/9 säger PM att han bytt overall, men vad han säger är ju inget värt :
16:50
Svar fra Linette K. Jespersen
Han har selv forklaret, at han skiftede til en anden dragt, fordi der var blod på den første efter Kim Wall.
Citera
2018-03-14, 10:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men hur menar du?

Et nyt foto viser størknet blod på en af gulvpladerne i messen, ligesom der blev fundet blod på toilettet. Under en gulvplade af metal fandt politiets teknikere et par sorte trusser med blondekant, der havde tilhørt Kim Wall. Der blev også fundet et par sorte strømpebukser. De var vendt på vrangen og havde flere skader."
live bt

"Da man løfter de metalplader, der udgør bunden i ubåden, finder teknikerne nogle sorte dametrusser. Ifølge anklageren har Peter Madsen erkendt, at det er Kim Walls trusser.
- Trusserne har flere skader, konstaterer anklageren.
Derudover finder man også nogle sorte strømpebukser, som er vendt på vrangen, og hårtotter, der fremstår afskåret eller klippet, oplyser anklageren."

live eb

Det står INTE exakt var man funnit strumpbyxorna, Det står "Der blev også fundet..", "Derudover finder man også..." så det går bra ihop med referatet från den 5/9:

Oplæsningen af obduktionserklæringen er slut. Anklageren dokumenterer nu, hvor der er fundet Kim Walls blod i ubåden. Det er blandt andet i messen, hvor der er fundet størknet blod. Der er også fundet strømpebukser og en kontaktlinse, der hvor Peter Madsen har forklaret, at Kim Wall lå død. Der er fundet størknet blod og hår i badrummet. I maskinrummet er der fundet Kim Walls trusser.

Enda slutsatsen jag kan dra är att trosorna låg gömda under golvet.

Kan inte tänka mig att det går att beställa ljudinspelning men du får väl kolla i Retsplejeloven själv.

Fast nu fattar jag INGET. Dansk TV 2 har följande, från rättegången:

"Billeder af et par sorte trusser. De lå stadig i ubåden, i styrerummet. Men der var vand i ubåden, de kan have ligget andre steder, da ubåden sank."

Men enligt Bt skulle det alltså ha varit just trosorna, hela trosorna och ingenting annat än trosorna som låg i lönnfacket under golvet? Det är ju ingen ordning på någonting?

Ljudupptagningar räknar jag inte med att få ut, men kanske en utskrift av dem/av ett stenograferat protokoll? Sveriges riksdag har ju i alla fall kvar sina riksdagsstenografer.
Citera
2018-03-14, 10:18
Medlem
Citat:
Fast nu fattar jag INGET. Dansk TV 2 har följande, från rättegången:

"Billeder af et par sorte trusser. De lå stadig i ubåden, i styrerummet. Men der var vand i ubåden, de kan have ligget andre steder, da ubåden sank."

Men enligt Bt skulle det alltså ha varit just trosorna, hela trosorna och ingenting annat än trosorna som låg i lönnfacket under golvet? Det är ju ingen ordning på någonting?

Ljudupptagningar räknar jag inte med att få ut, men kanske en utskrift av dem/av ett stenograferat protokoll? Sveriges riksdag har ju i alla fall kvar sina riksdagsstenografer.

Vet inte hur du läser, men det är både BT och Ekstrabladet som skriver att trosorna är under golvet.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon fipplade nog med mobilen hela tiden däruppe i tornet, när han försökte förklara saker för henne. Skickade naiva, enfaldiga meddelanden.
Citat:
En normalbegåvad, normalmogen 30-åring håller inte på så där.
Citat:
Jag har undrat lite, om detta beteende kan ha varit det som slutgiltigt triggade M? Att allt började med en berättigad ilska, och kanske förakt för hennes barnslighet och nonchalans?
Citat:
Det gjorde hon ju inte medan hon skickade de där enfaldiga SMS:en till sin pojkvän, i alla fall. Jag vidhåller att det var barnligt, nonchalant och oförskämt.
Du hinner knappt in i tråden förrän du börjar lägga skuld på offret och prata kränkande om hennes person. Fy fan för såna som dig.

De smsen är de sista livstecknen pojkvännen får, hon skriver att hon älskar honom och är troligen högt värderade för hans del.
Citera
Medlem
Citat:
I förhandlingen den 5/9 säger PM att han bytt overall, men vad han säger är ju inget värt :
16:50
Svar fra Linette K. Jespersen
Han har selv forklaret, at han skiftede til en anden dragt, fordi der var blod på den første efter Kim Wall.
De har inte hittat den första va, eller har jag bara lyckats missa det i flödet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in