Citat:
Ursprungligen postat av
Guz
Lite OT, men finns det nåt tecken på att svenska journalistkåren haft pejl på Kim Wall alls innan det här?
Jag gjorde en snabb googling på tidsspannet aug 2007- aug 2016 och fick ingen egentlig träff på henne på .se-sajter. (Jag fick några som gällde den aktuella händelsen, vilket väl beror på att bassidorna - med den uppdaterade nyheten - publicerats tidigare. I sökningen uteslöt jag artiklar med ord som "försvunnen" och "Köpenhamn".)
T.ex. Expressen har nu kallat henne "en av Sveriges internationellt mest kända journalister". Och det kan ev. stämma, och bevisligen har hon skrivit mycket t.ex. för Guardian - nåt av det mest ansedda i journalistväg - men lite intressant att man här hemma verkar ha missat henne helt.
Inga intervjuer i branschmedia under åren, t.ex.?
Kim Wall pluggade på en del ansedda skolor, och hade gjort en handfull mindre frilansreportage åt bl.a. the Guardian. Men att kalla henne för "internationellt känd" är rent nonsens. Hon var inte ens särskilt framgångsrik, utan en frilansjournalist som kämpade för brödfödan som så många andra, Hon hade t.ex. inte sålt ett enda reportage på ett år när detta hände.
Fakta drar snabbt iväg när snillen spekulerar.