2017-08-13, 17:38
Medlem
Guzs avatar
Lite OT, men finns det nåt tecken på att svenska journalistkåren haft pejl på Kim Wall alls innan det här?

Jag gjorde en snabb googling på tidsspannet aug 2007- aug 2016 och fick ingen egentlig träff på henne på .se-sajter. (Jag fick några som gällde den aktuella händelsen, vilket väl beror på att bassidorna - med den uppdaterade nyheten - publicerats tidigare. I sökningen uteslöt jag artiklar med ord som "försvunnen" och "Köpenhamn".)

T.ex. Expressen har nu kallat henne "en av Sveriges internationellt mest kända journalister". Och det kan ev. stämma, och bevisligen har hon skrivit mycket t.ex. för Guardian - nåt av det mest ansedda i journalistväg - men lite intressant att man här hemma verkar ha missat henne helt.

Inga intervjuer i branschmedia under åren, t.ex.?
Citera
2017-08-13, 17:39
Medlem
foxtrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Nu är det ju inte Anna Odell som varit i ubåten.

Öhh det vet jag väl, jag säger bara att det kan vara det. Anna Odell, Von trier alla är de rubbade i kolan.
Citera
2017-08-13, 17:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Bara det att han slipper betala för ubåten är ju vinst, sedan förstår jag inte om det är klarlagt att han inte har någon möjlighet att få ut pengar, jag menar att det kan vi ju säga nu, men han hade väl antagligen någon plan där han trodde att han skulle få ut pengar?

Ungefär som att säga att det vore orimligt att en ägare tuttade på sin egen bil då han sitter anhållen för försäkringsbedrägeri, och därigenom inte kan få ut något. Det som är intressant är ju vad ägaren trodde han skulle vinna på något.

Även om PM enbart får en miljon exempelvis så är det ett rimligt motiv.
Kanske PM's egna skulder ligger på 900 000kronor, men även en nettoskuld vore möjligt som alternativ om det innebär lägre skuld och inga fler utgifter. PM är ju bevisligen bra på att locka finansiärer till sina projekt, och kanske han lärde sig något efter raketprojekten?
Som jag fattat det så ägde olika organisationer ubåten och andra delar i hans projekt. Jag är inte så säker att han fått en krona.
Sen vore det väl enklare att sälja ubåten och bygga en ny eller ta de pengarna och investera i en ny raket.
Citera
2017-08-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Lite OT, men finns det nåt tecken på att svenska journalistkåren haft pejl på Kim Wall alls innan det här?

Jag gjorde en snabb googling på tidsspannet aug 2007- aug 2016 och fick ingen egentlig träff på henne på .se-sajter. (Jag fick några som gällde den aktuella händelsen, vilket väl beror på att bassidorna - med den uppdaterade nyheten - publicerats tidigare.)

T.ex. Expressen har nu kallat henne "en av Sveriges internationellt mest kända journalister". Och det kan ev. stämma, och bevisligen har hon skrivit mycket t.ex. för Guardian - nåt av det mest ansedda i journalistväg - men lite intressant att man här hemma verkar ha missat henne helt.

På hennes facebooksida kommenterar hon en hel del till vad hon skrivit om och gjort för reportage.
Citera
2017-08-13, 17:40
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Om PM hade med sig mobiltelefon borde man väl kunna utläsa något av mastuppkoppling då han varit ovan havsytan? T ex skulle en eventuell dumpning ske i ytläge antar jag, och då skulle en uppkoppling mot mast ha synts.
Den kan ju ha anslutit till en eller två master och således inte kunna positioneras. Oavsett vilket så är det ju inget speciellt att man kan bevisa att han varit ute till havs,vilket han har hävdat själv hela tiden.
Citera
2017-08-13, 17:41
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
På hennes facebooksida kommenterar hon en hel del till vad hon skrivit om och gjort för reportage.

Jo, men har hon noterats i Sverige innan det här?
Citera
Medlem
Borde man inte ringt polisen eller nåt om man sett en nedsläckt ubåt? I sverige hade ju militären trott att det var ryssar . Men inte i danmark kanske.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Enl Marinetraffic så letar dem efter KW mellan Kastrup & Saltholmen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Vittnesuppgifter har inkommit:

– Det var extremt nära en kollision. Ubåten korsade farleden, endast 30 meter för om oss. Den var helt nedsläckt och jag såg den tack vare månskenet.
Uppgifterna bedöms som högintressanta av utredare på danska polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret
Mycket intressant, reportern lär vara död i det läget, eftersom samtliga lanternor var släckta. Jag flög över området i samma dygn, det var relativt starkt månsken dock, men ubåten är ju svart så jag förstår om det var nära...
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Vittne: Vi var nära att krocka med ubåten i mörkret
Citat:
Vid midnatt i torsdags var det stora handelsfartyget på väg söderut i farleden mellan Danmark och Sverige. En bit norr om Öresundsbron, alldeles nära ön Saltholm, såg en person som arbetade på däck ubåten Nautilus passera på mycket kort avstånd.
Citera
2017-08-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Öhh det vet jag väl, jag säger bara att det kan vara det. Anna Odell, Von trier alla är de rubbade i kolan.
Ja det är ett understatement. Ofta är de hänsynslösa också.

man hade ju önskat att det varit scenariot i det här fallet men tror inte konstprojekt är Kim Walls bag, även om hon i sina reportage uppenbarligen tar till en del extrema metoder för att komma närmare in på miljön hon studerar.
Citera
2017-08-13, 17:42
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz

Jag gjorde en snabb googling på tidsspannet aug 2007- aug 2016 och fick ingen egentlig träff på henne på .se-sajter. (Jag fick några som gällde den aktuella händelsen, vilket väl beror på att bassidorna - med den uppdaterade nyheten - publicerats tidigare. I sökningen uteslöt jag artiklar med ord som "försvunnen" och "Köpenhamn".)

Svenska journalister älskar när någon som de kan beteckna som svensk journalist råkat illa ut. Redan nu har Expressens krönikör skrivit att det är farligt att vara journalist med hänvisning till den här händelsen. De tjatar om Dawit Isaak, en städare i Sverige, som de kallar för svensk journalist trots att han aldrig publicerats i Sverige någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in