2017-10-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Konstigt nog har han tydligen det. Hittar inte var det står och kanske får han gamla tidningar från 2016. Det är också media.

Jag har tolkat det som dagsmedia, press och tv, inte internet generellt. Inte möjlighet att kommunicera mm.

Har du någon länk, där det finns preciserat vad som exakt menas med detta?

Tacksam för en sådan.
Citera
2017-10-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Fant de virkelig dét? Har ikke lest det noe sted. Takksam for link.

Har nu läst liverapporteringen från senaste omhäktningsförhandlingen för första gången - hade bara kollat sammanfattningen tidigare.

http://ekstrabladet.dk/112/kim-walls-lig-havde-stik-i-bryst-og-underliv/6853285

Kolla 15:59 ang 'effektpose' med fynd av muskel, ben (knogle), fett samt möjligen hår och fiber från ett klädstycke som är del av en overall (framgår här inte vems eller varifrån)

http://ekstrabladet.dk/112/kim-walls-lig-havde-stik-i-bryst-og-underliv/6853285
Citera
2017-10-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Detta ser inte jag som pudling. Polisen ber om ursäkt om någon felaktigt har antagit att de två sakerna hörde ihop.

Kommunikationsansvarig ber om ursäkt samt att de ändrar twitter-meddelandet. I dansk tv då det begav sig så framstod det ganska tydligt som en pudling
Citera
2017-10-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Kommunikationsansvarig ber om ursäkt samt att de ändrar twitter-meddelandet. I dansk tv då det begav sig så framstod det ganska tydligt som en pudling

Hva er pudling?
Citera
2017-10-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag har redan räknat upp ett antal misstag han gjort - är t ex närmast omöjligt att i efterhand rengöra en ubåt. Även 1 år efter skulle polisen kunna hitta spår i ubåten om PM först sölar ner och sedan varje helg lägger ett par timmar på att städa.

Fast i så fall är vi ju tillbaka på att detta var första mordet på en människa.

Jag har inte tvärsäkert slagit fast något. Du notarade att jag började med ""Finns inte så mycket som tyder på att PM varit erfaren och förberedd på uppgiften"?

Jag menade inte att just du tvärsäkert slagit fast att han var nybörjare. Jag menade rent allmänt att man inte kan slå fast det. Du är ju inte den enda i tråden som anser PM för klantig för att kunna ha gjort något liknande tidigare.

Min poäng är att statistiskt är det mer sannolikt att han har begått NÅGON form av våldsbrott (kan vara mot djur eller människa) innan eftersom steget till att sadistiskt skada en annan människa är ganska långt. Men i den statistiken ryms såklart även en (mindre) andel som man inte kunnat belägga begått våldsbrott innan de begår sadistiska mord.

Att han inte tänkte på att skydda ubåten kan bero på att det var hans första gång i en ubåt.

Jag är inte övertygad om att han skadat andra människor tidigare men jag är ganska övertygad om att han utfört någon form av tortyr på någon form av levande varelse tidigare
Citera
2017-10-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Stämmer inte alls juridiskt, du får se det som en skribents privata åsikt.

Nu har du fel.

Jag tycker vi ska ta den idiotiska diskussionen om griftefrid till en högre nivå, i juridiska resonemang, i andra länder där rättssystemet inte godtar att det finns döda kvinnor redo för styckning, när en sexualsadist kommer i deras väg. Både Norge och Danmark, har ett juridiskt synsätt som inte tillåter underlåtenhet när någon skadas eller är i livsfara. Det betyder att Madsen skulle ha tillkallat hjälp när Kim råkade ut för en olycka i stället för att stycka henne.

I norsk rätt är hjelpeplikten reglerad i straffloven.

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater
a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller
b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.
Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

I den danske Straffeloven kriminaliseras passivitet i vissa nödsituationer. Ansvaret att agera uppställs oavsett om den handlingspliktige själv orsakat eller förutsett den farliga situationens uppkomst men livsfaran måste ha varit synbar.

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader
1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.
Stk. 2. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt fra et
færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig personskade.
Citera
2017-10-07, 18:15
Medlem
JSelwyns avatar
Det ser ju onekligen mörkt ut för Madsen och samtidigt så tror jag att han är en sådan person som tror sig vara smartare än polisen. Har säkert med hans bakgrund som uppfinnare etc.

Därför så kommer han Madsen inte att erkänna någonting tillsdess att han är överbevisad om än det ena och det andra. Lite av det har vi ju redan sett hur han ändrar sin berättelse så att den skall "passa" in allt eftersom polisen kommer bevis/påståenden.

Så vi får nog finna oss is den här katt-och-råtta leken mellan Madsen och polisen/åklagare etc.
Citera
2017-10-07, 18:16
Medlem
Tidigare i tråden diskuterades någon huvudskada han ådragit sig för några år sen som förändrat hans personlighet lite grann och enligt någon älskarinna (?) fått honom lite mer kinky i sängen.

Kan det tänkas vara relaterat till detta dåd tro?
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har tolkat det som dagsmedia, press och tv, inte internet generellt. Inte möjlighet att kommunicera mm.

Har du någon länk, där det finns preciserat vad som exakt menas med detta?

Tacksam för en sådan.

Random googling gav http://m.lokaltidningen.se/sa-har-madsen-kunnat-folja-utredningen-steg-for-steg-/20170825/artikler/170829821
Gammal information, men de har andra regler för häktade i DK.
Citera
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Hva er pudling?

Det är att offentligt be om ursäkt för något, kan man säga.
Citera
2017-10-07, 18:17
Medlem
Citat:
Hva er pudling?

Att "göra en pudel" - skämmas för ett misstag man begått och gå ut i pressen och ångra sig (ungefär)
Citera
2017-10-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ponera att den absoluta majoriteten av det som hittills framkommit om fallet i media (och kanske lite från Flashback) är med sanningen överensstämmande, så torde detta fall röna en viss uppmärksamhet även i utlandet, åtminstone när "allt blir klart" och domen fallit. I Norden är det uppmärksammat, men hur ser det ut i Europa i övrigt, och i Nordamerika?
...
BBC (UK):
Citat:
Journalist Kim Wall's head found in sea near Copenhagen
http://www.bbc.com/news/world-europe-41536552

Och en "inlandstidning" för Bayern - Süddeutsche Zeitung ("torrare" än DN & SvD imho) klämmer in en notis i saken varje gång något nytt avslöjas. Idag även med video:
Citat:
Zwei Monate nach der Tötung der schwedischen Journalistin sind weitere Leichenteile aufgetaucht. Daraus ergeben sich neue Erkenntnisse über ihren Tod.
http://www.sueddeutsche.de/panorama/kopenhagen-daenische-polizei-findet-den-kopf-von-kim-wall-1.3699009

Toronto (Kanada):
Citat:
Police find decapitated head, legs and clothes of journalist Kim Wall, killed after submarine trip
http://nationalpost.com/news/world/danish-police-find-head-other-body-parts-in-submarine-case
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in