2017-09-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har skrivit här två gånger nu och frågat om det hade gått enligt dansk lag att ha ett kontrakt, där passagerarna skrev på att de reste på egen risk. Har inte gått något svar. Tysken skriver att han gör så i alla fall när han har gäster i sin ubåt, men det kan ju vara andra lagar i Tyskland:

"Noch was: Wenn Du bei mir an Bord mitfahren willst unterschreibst Du mir vorher das Dir bewusst ist das Du Dich in eine Höllenmaschine auf eigenes Risiko begibst und der Schiffsführer dich mit einer Tasse Wasser in den brennenden Maschineraum schicken darf wenn er das für notwendig hält. Okay der Text ist natürlich etwas juristischer formuliert. Nennt sich Nichthaftungserklärung und schliesst das irrtümliche erschlagen durch Luken und sonstige Unfälle ein."

Min översättning (kan inte svära på att den är hundra procent korrekt):

"När du vill följa med mig ombord skriver du i förväg under på att du är medveten om att du på egen risk ger dig in i en helvetesmaskin, och att Kaptenen får skicka dig till det gassande heta maskinrummet med en kopp vatten om han finner det nödvändigt. OK texten är naturligtvis formulerad mer juridiskt. Det kallas för ansvarsfrihetsförklaring och inkluderar dödsfall p.g.a. felaktigt igenslagna luckor och andra olyckor."
Det handlar bara om olyckor, för att det inte ska gå på hans försäkring. Det inkluderar givetvis inte vållande eller mord.
Citera
2017-09-12, 17:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Det handlar bara om olyckor, för att det inte ska gå på hans försäkring. Det inkluderar givetvis inte vållande eller mord.

Jo vållande bör det gälla, och även straffrättsligt ansvar vad jag förstod det. Inte bara försäkringsmässigt alltså.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-12 kl. 17:47.
Citera
2017-09-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag hävdar att det inte går. Möjligtvis om man sitter på knä så kanske det hade gått i teorin. Men varför skulle man hålla upp en lucka som är öppen? Har det någonsin hänt i den här plåtburkens historia att någon skulle ha hållt upp luckan på detta viset, tydligen med risk för att tappa den då också? Att PM skulle ha halkat och slagit igen luckan av misstag ter sig fullständigt osannolikt för mig iaf av flera olika orsaker. Verkar ju helt uteslutet.
Mja, trångt är det hur som helst. Det måste nog rekonstrueras för att kunna avgöra exakt hur PM stod och halkade, om det nu gick till på det viset.
Citera
2017-09-12, 17:43
Medlem
Nye søk etter Kim Wall – Ubåt-Madsen laget vektbelte av lastestropp og verktøy

http://www.tv2.no/a/9357131/
Citera
2017-09-12, 17:44
Medlem
Citat:
Jo vållande bör det gälla.
Nej. Vållande till annans död innebär att "du" har klantat dig eller agerat vårdslöst och på så sätt haft ihjäl en annan människa. Det finns inga kontrakt i världen som kan fria dig från det.
Citera
2017-09-12, 17:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej. Vållande till annans död innebär att "du" har klantat dig eller agerat vårdslöst och på så sätt haft ihjäl en annan människa. Det finns inga kontrakt i världen som kan fria dig från det.

"Vållande" kan ju innebära väldigt många olika saker, och på just ett fartyg har jag för mig att Kaptenen kan dömas även om det är passageraren som klantade till det. Om han inte säkrat upp så långt det bara är rimligt, att ingen ska kunna klanta till det. Och är det N vi talar om så hade hon nästan ingen säkerhet alls. M struntade i den biten för att få sina farkoster färdiga så fort som möjligt och så billigt som möjligt.
Citera
2017-09-12, 17:51
Medlem
Citat:
"Vållande" kan ju innebära väldigt många olika saker, och på just ett fartyg har jag för mig att Kaptenen kan dömas även om det är passageraren som klantade till det. Om han inte säkrat upp så långt det bara är rimligt, att ingen ska kunna klanta till det. Och är det N vi talar om så hade hon nästan ingen säkerhet alls. M struntade i den biten för att få sina farkoster färdiga så fort som möjligt och så billigt som möjligt.

Slutt med dumhetene, det finnes ingen kontrakt som sier at du er passasjer på eget ansvar.
Citera
2017-09-12, 17:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Slutt med dumhetene, det finnes ingen kontrakt som sier at du er passasjer på eget ansvar.

Enligt den tyske ubåtskaptenen och ägaren finns det det, och han borde ju veta. Däremot kan det ju vara olika lagar i olika länder.
Citera
2017-09-12, 17:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Mja, trångt är det hur som helst. Det måste nog rekonstrueras för att kunna avgöra exakt hur PM stod och halkade, om det nu gick till på det viset.
Jag kollade nu från senaste häktningsförhandlingen. PM verkar ha ändrat förklaring från att han halkar till att han inte vet varför luckan slår igen.

Citat:
Han forklarer, hvad der sker med lugen, da Kim, ifølge ham, får den i hovedet.. Han fortæller, at der ikke er nogen fjedremekanisme i lugen, der forhindrer den i at smække i. Forenden er højt oppe og agterenden er langt nede. Der er mørkt oppe i tårnet. Jeg ved ikke, hvad der får lugen til at bevæge sig. Jeg får ikke godt nok fat i den til at holde den.

Och åklagaren menar då alltså att hans första version är att han halkade.

Citat:
Anklageren mener ikke,det helt stemmer med hans tidligere forklaring. Han læser op, at PM tidligere har forklaret, at han mistede fodfæstet, fordi den var våd fra dykket. Han holdt stadig fat i lugen, da han gled, og han mistede grebet og hørte et bump. PM fastholder, at han ikke har ændret forklaring. Anklageren holder fast i, at han den gang sagde, at han mistede fodfæstet. PM siger, at det passer med det, han forklarer i dag.

PM påstår nu att han inte vet varför luckan slår igen istället för att han halkar. Dvs, luckteorin håller inte i praktiken helt enkelt.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-12 kl. 17:58.
Citera
2017-09-12, 18:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ved ransagningen fortalte en på værkstedet, at rørene formentlig var skåret på en savmaskine i værkstedet, der blandt andet blev brugt af Peter Madsen

En på verkstan påstår alltså att rörbitarna runt torson förmodligen är tillsågade i en maskin där. Nu börjar bitarna verkligen ramla på plats!
Citera
2017-09-12, 18:12
Medlem
Citat:
Enligt den tyske ubåtskaptenen och ägaren finns det det, och han borde ju veta. Däremot kan det ju vara olika lagar i olika länder.
Vållande handlar om oaktsamhet, och det kan du inte förhandla bort med ett kontrakt. Om händelsen räknas som vållande eller värre så sitter du i smeten. Du kan enbart frånta dig ansvaret vid olyckshändelser genom ett kontrakt, vilket isåfall innebär att du slipper betala skadestånd.
Citera
2017-09-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag kollade nu från senaste häktningsförhandlingen. PM verkar ha ändrat förklaring från att han halkar till att han inte vet varför luckan slår igen.

Och åklagaren menar då alltså att hans första version är att han halkade.

PM påstår nu att han inte vet varför luckan slår igen istället för att han halkar. Dvs, luckteorin håller inte i praktiken helt enkelt.
Det är ju rätt märkligt att PM inte kunde hitta på en trovärdig historia från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in