2017-09-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tja, vem har egentligen bevisbördan här, den som hävdar att den hemmabyggda tingesten är osäker, eller den som hävdar att den är säker?

Jag behöver ju bara säga att den där är inte certifierad, eller testad på något sätt, eller hur?

Certifiera? Du kan börja projektera din egen ubåt redan i kväll. Jag återkommer med svar på dina frågor om en stund. Sug på den här så länge...

Till och med i Sverige är det fritt fram att bygga sig en egen liten ubåt utan att myndigheterna stoppar näsan i blöt... men det borde bli en egen tråd under "Båtar och sjöliv" om någon känner sig hågad.

"Vänerns första ubåt sjösatt

Den hemmabyggda ubåten Harren gjorde flera dyk i helgen i vattnen utanför Mariestad.

För att köra en ubåt av den här storleken krävs inga särskilda tillstånd eller inspektioner. Av myndigheterna betraktas ubåten som en helt vanlig fritidsbåt av samma storlek."
https://www.nyteknik.se/fordon/vanerns-forsta-ubat-sjosatt-6867567
Citera
2017-09-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, man har ett antal indicer. Bara just att vi bör hålla isär indicier från bevis.

Starka indicier ses som bevis.
Citera
2017-09-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
I ubåten? Nja det var ju en tidigare skada. Du får allt läsa inläggen jag svarade på där det hävdades att madsen råkat ut för en huvudskada av något slag vid något av hans raketuppskjutningar. Har du föresten läst hans sjukjournal? Är det omöjligt att han drabbats av någon form av hjärnskada om han skadats vid ett ev. fall vid något tillfälle? Det kan ligga ganska långt bak i tiden dessutom. Jag har bekanta som drabbats av dyligt och jag VET hur det kan yttra sej. Distinkta men påtagliga personlighetsförändringar som yttrar sej i plötsliga omotiverade aggressioner mot omgivningen är inget ovanligt i dessa fall. Det är något som dom och omgivningen får leva med resten av livet.

Om det är så att PM är "personlighetsförändrad" sedan lång tid tillbaka så spelar det väl ingen större roll egentligen? Han är ju lika skyldig till det han gjort oavsett?

Det är ju lite som att argumentera för att "Lasermannen John Ausonius slog huvudet i en skåpdörr när han var 22 år gammal. Därför blev han mördare."

Svårigheten med neurofysiska trauman som ligger bakåt i tid är att man vet ju inte hur personen hade agerat i en viss situation om de INTE hade råkat ut för traumat för X år sedan.

Så egentligen är den diskussionen inte ens relevant, eftersom vi omöjligen kan veta eller avgöra vad som är orsak och verkan.
Citera
2017-09-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Certifiera? Du kan börja projektera din egen ubåt redan i kväll. Jag återkommer med svar på dina frågor om en stund. Sug på den här så länge...

Till och med i Sverige är det fritt fram att bygga sig en egen liten ubåt utan att myndigheterna stoppar näsan i blöt... men det borde bli en egen tråd under "Båtar och sjöliv" om någon känner sig hågad.

"Vänerns första ubåt sjösatt

Den hemmabyggda ubåten Harren gjorde flera dyk i helgen i vattnen utanför Mariestad.

För att köra en ubåt av den här storleken krävs inga särskilda tillstånd eller inspektioner. Av myndigheterna betraktas ubåten som en helt vanlig fritidsbåt av samma storlek."
https://www.nyteknik.se/fordon/vanerns-forsta-ubat-sjosatt-6867567

Sant, men PM har haft journalister och kanske andra ombord, och då kan det gränsa till kommersiell verksamhet. Så länge den bara används som privat fritidsbåt, fungerar det.

Den länkade Vänern-ubåten verkade vara väl utrustad för u-turer, till skillnad PM's "skrot"-bygge med, vad det verkar, ett absolut minimum av enklaste möjliga manuella utrustning ( inget luftsystem, t.ex.). Ägaren och byggaren var själv första gången, "– I början kör jag själv. Skulle något hända vet jag hur jag hanterar min egen panik, men inte någon annans.". PM hade väl med sig folk på första dyket...?
Citera
2017-09-04, 20:05
Medlem
Grandiosos avatar
Leif GW om Madsen: "Han är en förhärdad människa"

Citat:
Ubåtskonstruktören Peter Madsen misstänks ha mördat den svenska journalisten Kim Wall – själv nekar han till anklagelserna.

Men enligt Leif GW Persson tyder sättet som Madsen gjorde sig av med hennes kropp på att han är en mycket farlig person.
– Han framstår i mina ögon som en utomordentligt förhärdad människa, eller knäpp om man så vill, säger Leif GW Persson.

Under tisdagen kommer åklagaren att åter begära Peter Madsen häktad misstänkt för mord och brott mot griftefriden.
Citat:
Att hennes kropp styckats berättar mycket om gärningsmannen för Leif GW Persson. Det är inte vem som helst som kan genomföra dessa brott, menar polisprofessorn.
– Nej, det kan man inte. Det är lyckligtvis så vist ordnat att det är det ytterst få människor som klarar av. Man orkar inte med det. Att ha ihjäl en människa är det betydligt fler som klarar av, säger kriminologiprofessorn och författaren Leif GW Persson.
Att döda en annan människa kan vara ett resultat av yttre omständigheter, menar han.

– Man hamnar i en situation som man, enkelt uttryckt, inte kan hantera. Så har det plötsligt hänt. Men att därefter stycka en kropp det är något helt annat. Det är påtagligt på ett sätt som nästan ingen klarar av.
http://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-om-madsen-han-ar-en-forhardad-manniska/
Senast redigerad av Grandioso 2017-09-04 kl. 20:17.
Citera
2017-09-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tja, vem har egentligen bevisbördan här, den som hävdar att den hemmabyggda tingesten är osäker, eller den som hävdar att den är säker?

Jag behöver ju bara säga att den där är inte certifierad, eller testad på något sätt, eller hur?

Jag har aldrig hävdat att den är säker.

Du för en väldigt märklig argumentation där du i ena stunden uttrycker det som sanning att ubåten skulle välta vid en gir i 5 knops hastighet o.s.v.

När du sedan blir utsatt för motargument försöker du dig på argumentet att den inte är säker (eller snarare, om jag ska sammanfatta din argumentation säger du följande:

Eftersom ubåten inte såvitt du vet är certifierad är den inte säker, och då gjorde PM en gir i mer än 5 knops hastighet varvid ubåten välte och då ramlade KW ned genom tornluckan och slog ihjäl sig och då tyckte PM att det var en jättebra idé att stycka KW, slänga kroppsdelarna i vattnet, köra omkring ett ytterligare antal timmar och sedan sänka ubåten och ljuga för polisen.

Som sagt. Inte omöjligt, men väldigt, väldigt osannolikt.
Citera
2017-09-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Så egentligen är den diskussionen inte ens relevant, eftersom vi omöjligen kan veta eller avgöra vad som är orsak och verkan.
Jag tycker att den är relevant så till vida att den kan förklara varför en "fredlig" person ändå kan ha begått ett våldsbrott. Försvaret kommer säkert att ta dit en massa människor som säger att de har känt PM länge och han skulle inte kunna göra en fluga förnär. Och det kan ju hända att de har rätt - att han inte hade kunnat det, tidigare.
Men då kan åklagaren kanske visa att slaget mot huvudet förändrade hans personlighet.
Jag läste att 70% av seriemördarna tex har fått slag mot huvudet i barn- eller ungdomen. Det är en riskfaktor.
Citera
2017-09-04, 20:13
Medlem
Snapcounts avatar
Det är väl imorgon då det är en ny häktningsförhandling ?

Hur är det egentligen under en sådan, vad måste åklagaren säga för att förlänga Peters häktning, tex behöver åklagaren presentera någon form av bevis ?

Dvs "tippa sin hand" till försvaret.

(Är medveten om att försvaret har rätt till all bevisning innan rättegång, men jag antar att polisen önskar att ge detta så sent, som möjligt)
Citera
2017-09-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Jag tycker att den är relevant så till vida att den kan förklara varför en "fredlig" person ändå kan ha begått ett våldsbrott. Försvaret kommer säkert att ta dit en massa människor som säger att de har känt PM länge och han skulle inte kunna göra en fluga förnär. Och det kan ju hända att de har rätt - att han inte hade kunnat det, tidigare.
Men då kan åklagaren kanske visa att slaget mot huvudet förändrade hans personlighet.
Jag läste att 70% av seriemördarna tex har fått slag mot huvudet i barn- eller ungdomen. Det är en riskfaktor.

Allvarligt?

Leta reda på och posta källan här. Har läst ganska mycket i ämnet och det där är nytt för mig... Om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

Ditt problem med den argumentationen är att i stort sett 100% av alla människor har fått slag mot huvudet / slagit i huvudet när de varit barn. Ändå vimlar det inte av seriemördare.

Det är farligt nära svammelstämpel på det där med 70%... Däremot finns det belagda kopplingar/riskfaktorer exempelvis mellan/avseende djurplågeri och (serie)mördare, andra empatiska störningar o.s.v.
Citera
2017-09-04, 20:15
Medlem
Madsens klær var fulle av blod etter styckningen når Madsen kom i land, ubåten var også full av blod.
Det er umulig for han å bortforklare dette.
Citera
2017-09-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Visst. Möjligt. Men 70% av de som fått hjärnskador blir inte mördare.
Citera
2017-09-04, 20:17
Medlem
[quote=TheKeymaker|61694977]Allvarligt?

Leta reda på och posta källan här. Har läst ganska mycket i ämnet och det där är nytt för mig... Om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

Jag vet ju inte hur seriös den här källan är, men jag har läst om det där med slag mot huvudet också på andra sajter. Så det stämmer antagligen, fast kanske just 70% inte går att fastslå: http://listverse.com/2013/01/02/10-most-common-traits-of-potential-serial-killers/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in