Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Notera att du begår samma fel som den danska pressen.
De valde att trycka för hårt på att presentera en super-Madsen. Och du trycker för hårt på att Madsen är en klåpare. Så ser du ner på dansk press så kastar du sten i glashus.
Visst har du en poäng, jag överdriver en aning åt det andra hållet. Jag erkänner. Men jag har ju inte journalist som yrke, så ser inte helt varför jag ska behöva hålla samma grad av objektivitet eller djupare granskning (eller snarare den totala frånvaron av detta) när jag yttrar min personliga åsikter som journalister som ofta till och med jobbar i statsfinansierad media. Men absolut, jag provar att hålla mig relativt objektiv, även om det är svårt när journalister är extremt dåliga på det, lätt att falla ner till deras nivå.
Poängen är väl att han fått på tok för mycket uppmärksamhet relativt till det han faktiskt åstadkommit.
Han är inte alls en så drivkraftig person och att det är skrämmande hur media tycks allt lättare gå i fällan att ge uppmärksamhetskåta personer publicitet och nästan helt på de personernas premisser så länge de kan vifta med något som journalisterna kan få läsvänliga artiklar av. "Hans" ubåtar är ju i princip rena skämten, de kan knappt navigera och när de ska sänkas så ser det väldigt okontrollerat ut och de kan inte ens navigera under vatten utan att leka rysk roulette.
Hade det funnits mer seriös journalistik hade väl denna aspekten blivit belyst i dansk media för länge sedan och även rest en tydlig debatt varför han ens får gå under ytan med dessa farkoster. Visst det kan ha funnits någon enstaka sådan artikel, men jag har inte sett någon. Jag får intrycket av att en del danskar trodde han var någon form av reinkarnation av Niels Bohr eller nått och att han var en hörnsten i dansk teknikutveckling.
Det är en ganska oroväckande utveckling tycker jag, att
"Kan alla se mig?"-attityder i så hög grad numera får erkännande så onyanserat av media, det är som om journalister gör noll bakgrundskontroll ibland. De borde hellre ge responsen lite mer åt detta hållet (med viss satir inbakad):
"Hej Peter Madsen, vi har mottagit dina 580 mejlar. Vi återkommer eventuellt till dig när vi anser du gjort något vettigt som det finns ett värde i att omtala, till exempel ubåtar som faktisk kan användas som ubåtar eller raketer som flyger som det var tänkt. Tack och hej och lycka till med dina projekt!"
Journalisterna gör det allt för lätt för personer som är medelduktiga eller duktiga på PR att ge något relativt ointressant (säger inte deras byggen är totalt ointressanta, men var är perspektivet?) allt för mycket medial uppmärksamhet.
För att inte prata om ställen som YouTube som är helt horribla i det avseendet, men det är en annan historia.