2017-09-04, 01:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han verkar stensäker på att huvudet som bevisar mord aldrig kommer dyka upp. Vad har han gjort med det?

Det stora handelsfartyget i strömfåran, undrar jag över lite. Madsen stod på däck/i tornet alltså ytläge, så han måste sett och hört fartyget ganska länge innan han lät den komma så nära som ca 30 meter. Väntade han in det för att dumpa huvudet i rätt tid? Att det var riskabelt har Madsen inga problem med, han är ytterst riskbenägen.

Då kan jag förstå att han blev "lättad" över att torson hittades. Annars hade han inte fått samma förnöjelse eller uppnått det han eftersträvade. Att förlöjliga rättssamhället och hamna på förstasidorna i media över delar av världen. Timingen hade kunnat varit perfekt om pressen var sysselsatt med detta just när Bengtsson skulle skicka upp sin raket.

Nu blev den raketuppskjutningen förflyttad till 9 september enligt hemsidan
https://copenhagensuborbitals.com/nexo/

Allt bygger på att han ville hämnas på Bengtsson, som tidigare vid deras splittring vann allt i domstolen. Företaget och alla materiella tillgångar inkl Freja som Madsen som hämnd sänkte. Kan ha helt fel, förstås.

Vid incidenten med fraktfartyget var PM helt säkert fullt upptagen med styckning, säkerligen inte så lite stressad. Han hör förmodligen alla fartyg väldigt tydligt nere i ubåten, långt innan de är i närheten, och det kan vara svårt att höra hur nära de är. Så han måste upp och kolla läget med jämna mellanrum. Fullt upptagen med styckningen blev det kanske lite för långa mellanrum så när han tittade upp var fartyget väl nära. Ett högst sannolikt skeende IMO, givet de omständigheter vi känner till.

Leif GW, tror att PM ströp KW. Så kan det ju vara. Mot bakgrund av att han styckat henne, kan det ju mycket väl vara så att han också "fileat" halsen och tärnat den i pytt-i-panna stora bitar och hivat i havet. Då försvinner i alla fall den möjlighten att se på halsen att hon blivit strypt. Vilka övriga möjligheter som finns att fastställa dödsorska med hjälp av det som är kvar av huvudet har jag ingen aning om, men jag antar att det finns fler.
Citera
2017-09-04, 01:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Håller helt med om att PM är knäpp. Men om jag fattat kriminologen GW rätt så är styckningar sällan kopplade till sinnessjukdom eller ens till någon form av extas. Den vanligaste styckningen är av praktisk art, man vill bli av med liket och det är lättare med smådelar.
Det finns exempel på styckning där det är starkt hat som driver GM och där är de flesta styckningarna som görs av kvinnor med i den gruppen.
Rituell styckning är väldigt ovanligt. Därmed inte sagt att det är omöjligt att den här skulle kunna vara av det slaget.

Det faktum att låren var kvar på torson, om vi nu antar att den informationen trots allt var korrekt, men inte huvudet, tycker jag motsäger teorin om att styckningen var för att få ut kroppen ur båten. Låren lär ju vara de tyngsta delarna vid sidan av torson. Huvudet i sin sida kan vara bra att ha kvar om man ska fästa ett rep för att få ut kroppen ur båten.

Jag håller med om att transportstyckning ligger nära till hands, men jag tycker det finns en del i detta som talar emot det. Snarare i så fall för att dölja mordet. Men, som även GW påtalar, det är väldigt extremt att klara av att genomföra en dylik styckning omgående. PM har det i sig, och då ligger det inte heller så långt bort att tänka att det var planerat eller i alla fall inte utan "lust".
Citera
2017-09-04, 02:12
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Precis tvärtom, hon gör helt rätt och är helt klart professionell. Hon ska ta tillvara sin klients intresse och föra sin klients talan. Det gör hon inte genom att öppet ta avstånd från sin klient. Alla som vet vad det innebär att vara advokat kommer inte att se ner på henne för att hon gör sitt jobb, särskilt inte för att hon gör det professionellt. Att ni inte förstå vad det betyder, när hon uttrycker sig som hon gör, betyder inte att hon är en dåligt advokat, det betyder bara att ni inte förstår vad hennes jobb innebär och vad som gör en bra advokat/försvarare. Om man tror att ens jobb som försvarsadvokat är en charmtävling där man ska vinna alla oförståendes gillanden, DÅ är man en riktigt dålig och oprofessionell advokat.

Vad jag kan förstå, så har du förstått dåligt det jag skrev här eftersom jag inte talar om att "öppet ta avstånd från sin klient" eller "charmtävling" som du vill vinkla det till, utan att hennes approach INTE verkar professionell så som hon uttrycker det, och gav förslag på hur hon skulle ha kunnat uttrycka det utan att fördenskull ta avstånd från klientens uttalande. Om du ser Madsens advokats agerande som helt rätt o professionellt så upplys "oss" gärna om vari det professionella ligger i att gå i symbios med sin klient vice versa att företräda sin klient.
Citera
2017-09-04, 04:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
?
1 torso, 1 högerarm, 1 vänsterarm, 1 höger underben, 1 vänster underben = fem delar.
Sedan tillkommer ett huvud, som KW hade, men som du kanske saknar när du ska räkna...

Jag missuppfittade inlägget, sorry!
Citera
2017-09-04, 05:18
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Att den lägger sig på sidan tror jag inte på - däremot kan den definitivt kränga nog för att KW skall kunna ramla och göra illa sig ordentligt. Framför allt om hon dessutom dråsar ner genom röret ner i ubåten. Osäkert om det är praktiskt möjligt att kunna ramla med huvudet före ner - känns som lite väl spektakulärt att lyckas med.
3 knop ≈ 1,5 m/s ≈ 5,5 km/h
Du inser väl vidden av denna fartfyllda krängning?
Citera
2017-09-04, 05:31
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
När ändå diskussionen om PM's tillstånd och egenskaper ( ev. kommande "diagnoser") är uppe, skulle han kunna ha en personlighetsklyvning, där han växlar mellan sagovärlden och verkligheten? Vi vet att han var väldigt intresserad av fiction, och har provat kinky-bars och liknande.

Efter "olyckan"/dråpet eller vad som tog KW's liv, går han in i en alternativ värld, blir kapten Nemo som måste fatta ett beslut att ett lik inte kan vara kvar på båten. Efter en del försök att baxa upp det genom tornet, behöver han ta det i delar......

När det är klart och det är fredag morgon, är det ubåts- och raketprojekt som behöver uppmärksamhet. Ubåten ska ingen annan få ha, eftersom han riskerar att sitta inne ett tag....

Fantasi, kanske, en del kommer att visa sig i rättspsyk-undersökningen, är nog ganska klart.
Neuros förefaller ligga närmast som förklaring över PMs tillstånd inför och under styckningen.
Neuros används av den psykodynamiska skolan för tillstånd som anses ha sitt upphov i det omedvetna, där jagfunktionen försöker bibehålla en självbild som personen orkar med, där jaget står i konflikt med detet. En definition i den psykodynamiska skolan är att neuroserna är psykiska störningar som angriper delfunktioner i personligheten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuros
Citera
2017-09-04, 05:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Exakt. Men alla kan inte ens räkna med sex.

Sen är frågan om PM räknade med sex när han inte borde gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror inte att det var vad som upptog hans tankar alls. Se mitt inlägg ovan.

I min erfarenhet, i och för sig, så upptas mäns tankar nästan alltid av sex, i alla fall när de har blivit ensamma med en hyfsat attraktiv yngre kvinna... Jag skulle vara förvånad om han inte åtminstone haft vissa förhoppningar. Steget till mord är dock mycket långt för en man som inte har det i sig sedan tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det är ju sällan narcissister ägnar sej åt styckning. Något är mycket sjukt hos den mannen. Kanske någon form av schizofreni eller dylikt där hans olika personligheter agerar för honom. Hur kan han annars uppträda så iskallt som han gjorde efter att ha styckat en människa?

Nä. Han kan inte lida av sådana sjukdomar, det skulle ha märkts förr. Han har ju arbetat tätt intill andra människor nästan konstant i många år.

Citat:
Om det var en strängt nödvändig transportstyckning i en stressad situation är det inte alls nödvändigtvis någon stark indikation på att han var psykopat. Sen även om han nog var i tidsnöd i ubåten hann han nog reflektera en del hur han skulle agera på land för att framstå som mest oskyldig, han var nog relativt sett ganska väl mentalt förberedd på vad och hur han skulle agera/göra när han kom iland.Att polisen var så intresserade av honom med en gång tror jag dock han inte helt hade räknat med...

Exakt. Så tror jag också. Vi ska komma ihåg att detta är en person som är van att hantera krissituationer och att då agera professionellt. Göra det som måste göras, och spara eventuella känsloyttringar till när det är lämpligt. Han har ju själv berättat om krissituationer när vatten börjat forsa in i ubåten i u-läge t.ex., och hur han då agerat snabbt och effektivt och fått ut vattnet och tagit sig upp till ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/hon-ska-f%C3%B6rsvara-madsen-i-ub%C3%A5tsfallet-1.4596219

Detta uttalnde:
- Han har inget att dölja och vill gärna berätta.

är ju provocerande att höra. Eftersom han nekar till allt, vållande, mord och brott mot griftefrid, så har han ju valt att dölja allt.
Vill gärna berätta? Sanslöst och irriterande att advokaten sprider hans ord på det sättet.
Just på grund av att Madsen tydligen själv bett om öppna dörrar så hoppas jag åklagaren är såpass skärpt att inte spela psykopaten i händerna, ( eller vad det kallas) och motsätter sig Madsens önskan, endast för att visa att avsikten att driva målet mot åtal för mord gäller oavsett och att man har på fötterna utan att behöva höra på hans valser.
Eller varför inte förresten, låt han snacka så alla får höra vansinnet gå loss.

Advokater låter ju alltid så där, även när de försvarar IQ-befriade somaliska skäggbarn som begått bisarra, meningslösa grova brott. Du får läsa om andra fall, så får du se hur advokater uttrycker sig

Citat:
Ursprungligen postat av ingenkonfirmation

Jag är inte insatt i sjöfart, men jag antar att du menar att det här är en så låg fart, att det inte kan bli någon skarp krängning där folk faller handlöst och slår ihjäl sig?
Citera
2017-09-04, 06:46
Medlem
Citat:

Maxfarten i övervattensläge var en 8-9 knop, 3 gäller u-läge.
Citera
2017-09-04, 06:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Neuros förefaller ligga närmast som förklaring över PMs tillstånd inför och under styckningen.
Neuros används av den psykodynamiska skolan för tillstånd som anses ha sitt upphov i det omedvetna, där jagfunktionen försöker bibehålla en självbild som personen orkar med, där jaget står i konflikt med detet. En definition i den psykodynamiska skolan är att neuroserna är psykiska störningar som angriper delfunktioner i personligheten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuros

Freud är ute nu.
Citera
2017-09-04, 07:07
Medlem
allt.o.ingets avatar
Undanhållande av bevis är också bevis. Man måste titta på indiciekedjan som i det här fallet satt runt kroppen.
Citera
2017-09-04, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Jag såg just Amatörer i rymden och det var en stark - och tragisk - dokumentär. En sak jag reagerade på var att PM 2014 tycks ha fallit och slagit huvudet illa. Efter det tyckte alla att han blev konstig och oresonlig. På webben läste jag tidigare att så många som 70% av seriemördarna har fått slag mot huvudet i barn- eller ungdomen och att man misstänker att dessa skador kan ha ett samband med psykopati/brist på empati. Tänk om det finns ett samband även i det här fallet?
DET låter logiskt! En frontallobsskada ger ofta personlighetsförändringar. Jag har haft kontakt med anhöriga som inte känner igen sina makar efter en olycklig skada. Och är det bara tre år sen Madsen skadades så är det mycket möjligt att ingen har sett den grava förändringen.
Citera
2017-09-04, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I min erfarenhet, i och för sig, så upptas mäns tankar nästan alltid av sex, i alla fall när de har blivit ensamma med en hyfsat attraktiv yngre kvinna... Jag skulle vara förvånad om han inte åtminstone haft vissa förhoppningar. Steget till mord är dock mycket långt för en man som inte har det i sig sedan tidigare.

Jo lite så är det nog, men avtar ofta med åldern och beroende på hur självsäker man är och libidon. En fullvuxen, självsäker man med normal sexuell drift växer nästan alltid i från det där med att konstant se på som minsta ensamma stund med en fördelaktig kvinna som en chans att ha sex. Män som påstår att alla män alltid är opportunistiska för att få lite sex med en ny okänd kvinna, säger sannolikt så eftersom de själva tillhör den gruppen och provar normalisera detta beteende. Beteendet är vanligt ja, men absolut inte någon standard.

Men för en omogen man eller en som har ovanligt stort bekräftelsebehov (som Peter Madsen), lever detta nästan helt säkert kvar hela livet, även om personen i övrigt får "tillräckligt" med sex. Väldigt vanligt för narcissister att överskatta deras egna förmåga att attrahera det motsatta könet. Så jag delar ditt antagande i denna situationen, det är mycket sannolikt att PM får förhoppningar vid den minst anledning och att det var något sexuellt närmande som ballade ur är ganska sannolikt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det är ju sällan narcissister ägnar sej åt styckning. Något är mycket sjukt hos den mannen. Kanske någon form av schizofreni eller dylikt där hans olika personligheter agerar för honom. Hur kan han annars uppträda så iskallt som han gjorde efter att ha styckat en människa?

Nä. Han kan inte lida av sådana sjukdomar, det skulle ha märkts förr. Han har ju arbetat tätt intill andra människor nästan konstant i många år.

Håller med i stort. Schizofreni märks nog som regel betydligt tydligare än narcissism och inte minst psykopati.

Men om något verkar det ju däremot som om väldigt många märkt hans narcissistiska personlighetsstörning. Jag har själv erfarenhet med att jobba med en med ovanligt starka narcissistiska personlighetsdrag och det är som ett helvete på denna jord (helt till jag lyckades få honom sparkad). Det tycks ju finnas en mindre landsbygd av människor som jobbat i närheten av Peter Madsen och sedan tröttnat på honom. Det kan jag tycka är en ganska bra indikation på just narcissism. Det finns nog ingen annan personlighetsstörning man tröttnar snabbare på att jobba i hop med. Det är den ultimata "dolk rakt i ryggen"-kollegan. Extremt manipulativ och överordnade har sällan insikt nog att lägga märke till det före stor skada har skett.

Citat:
Citat:
Om det var en strängt nödvändig transportstyckning i en stressad situation är det inte alls nödvändigtvis någon stark indikation på att han var psykopat. Sen även om han nog var i tidsnöd i ubåten hann han nog reflektera en del hur han skulle agera på land för att framstå som mest oskyldig, han var nog relativt sett ganska väl mentalt förberedd på vad och hur han skulle agera/göra när han kom iland.Att polisen var så intresserade av honom med en gång tror jag dock han inte helt hade räknat med...

Exakt. Så tror jag också. Vi ska komma ihåg att detta är en person som är van att hantera krissituationer och att då agera professionellt. Göra det som måste göras, och spara eventuella känsloyttringar till när det är lämpligt. Han har ju själv berättat om krissituationer när vatten börjat forsa in i ubåten i u-läge t.ex., och hur han då agerat snabbt och effektivt och fått ut vattnet och tagit sig upp till ytan.

Att Peter Madsen själv har berättat om vissa nödsituationer och vilken exceptionell heroism och lugn han haft i dessa nödsituationer tror jag att vi gör smart i att i detta läget ta med hela Öresunds storlek mängd salt. Vem exakt är det som säger att han agerat professionellt i krissituationer? Av de videos man kan se generellt i ubåten ser det ut som han är väldigt ivrig att etablera att det är han som är chef tidigt i en onödigt tydlig grad, men sedan när något händer tycks han snarare sprida panik än lugna ner personer. Känns mer som han gillar när lite halvfarliga situationer uppstår så han kan njuta av att få andra personer att komma i ett beroendeförhållande till honom och se deras oro i ögonen. Bara för att sen se "superhjälten Peter Madsen" rädda de från situationen.

Om en ganska allvarlig olycka inträffat Kim i ubåten innan PM mördade henne ser jag verkligen inte bort från att den uppstod just när PM skulle busa/skrämmas lite genom att låtsasskapa ett halvjobbigt läge, som han tycks älska att göra, vilket naturligtvis gjorde olyckan extra pinsam för PM. Reell oro för andras liv tycks han ju knappast ha. Då hade han ju inte inviterat flera journalister i det allra första testdyket att vara ombord i ubåten under testdyket...

Om Peter Madsen varit duktig på att hantera krissituationer borde han ju inte styckat Kim Wall om han inte mördade henne! Och om han mördade henne tyder ju inte det heller direkt på att han är duktig i krissituationer...

Det var ju ofattbart korkat vilket som. Nä han gillar bara att övertyga andra om hur fantastisk han är. Ju mer som kommer fram, desto tydligare blir det för mig hur omfattande narcissistiska personlighetsdrag han har.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-04 kl. 08:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in