2017-09-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klart han vill ha öppna dörrar. Det är ju synd om honom. Han vill ha folkets sympati. Oskyldig men häktad. Han har inte erkänt styckningen. Bara "begravningen". Stackars man.

Han kommer med stötsta sannolikhet att bli fortsatt häktad vilket innebär att förundersökningssekretess också gäller framöver. För Madsen blir det nog svårt att inte få stå på scen i fullt strålkastarscen på ett tag. Nu är det Bengtsson som är ensam på raketscenen och får all berömmelse.

Apropå på Bengtsson, så kanske det nyliga misslyckandet när Bengtsson gavs företräde till att skjuta upp sin raket före Madsen (Bengtsson hade ansökt om tillstånd en månad före Madsen) kanske fortfarande upptog hans tankar. Det hände bara några få dagar före sammanträffandet med Kim.

Med tanke på Madsen måste han varit urförbannad och hämndlysten inombords. Uppskjutningen skulle ske efter helgen.

Har svårt stt tänka mig att han inte förevisat henne raketen och berättat om den förestående uppskjutningen. Naturligtvis skulle den också ingå i hennes personliga porträtt av Madsen.
Den ville hon nog absolut se, för att täcka in båda Madsens "uppfinningar".

Ett ord om den eller Bengtsson hade nog varit som att tända på en dynamitgubbe!
Citera
2017-09-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Förlåt om jag har fräckheten att komma med en litet inlägg i debatten om just detta.. det var ju jag dom startade oxå.. jo, det jag menade var att självklart är psykopat och psykos två olika saker. Jag har aldrig hävdat att dom skulle vara samma sak. Jag sa bara att en psykopat kan väl oxå lida av psykos ibland. Psykopaten är ju syvende och sist faktiskt bara en människa han oxå. Trots allt..

*Duckar snabbt innan avhyvlingen kommer*

Javisst det ena utesluter ju inte det andra. Jag hintade ju även att det kunde finnas en viss positiv korrelation mellan de två, även om skillnaden är riktigt stor. Men man nog får svårt att etablera korrelation i psykologins flummiga värld. Jag kritiserade mest de som verkade blanda de två som om de vore synonymer á la

PM är en psykopat. Psykotiska funkar så här...

Sen personligen tycker jag se mer narcissistiska drag i PM än psykopatiska, även om han nog utvisar tecken på båda. Han tycks vara extremt upptagen av hur andra uppfattar honom och ivrig efter att imponera. Detta är betydligt mera narcissistiska drag än psykopatiska. Min högst amatöraktiga psykologiska analys förvisso.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 23:41.
Citera
2017-09-03, 23:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad då i sex delar? Det är en torso som hittats. Såvitt jag har förstått har de flesta människor endast ett huvud, två armar och två ben (förutom en torso).

?
1 torso, 1 högerarm, 1 vänsterarm, 1 höger underben, 1 vänster underben = fem delar.
Sedan tillkommer ett huvud, som KW hade, men som du kanske saknar när du ska räkna...
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-03 kl. 23:35.
Citera
2017-09-03, 23:46
Medlem
Liberty75s avatar
Ber om ursäkt om detta har varit uppe tidigare - det är så mycket att läsa igenom. Men det här är Leif GW:s senaste uttalande. Han påpekar hur svårt det kan bli att döma Madsen för mord om huvudet inte blir funnet, varpå man inte kan bekräfta att hon t ex har blivit strypt. Då kan Madsen få ett mycket lindrigare straff.

"I någon mening så hånskrattar han ju rättvisan rakt i ansiktet. "

http://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-skrattar-rattvisan-rakt-i-ansiktet/

Det slår mig då en sak - kan denna karl vara så galen (ja, det kan han nog) att han spelar ett enormt högt spel? Han ville ju arrangera något kriminellt och jag drar slutsatsen att han gillar att lura auktoriteter = samhället genom att vara smartare än dem. Hans ballongdröm gick ut på att polisen inte kunde nå honom. Han pratade om ubåtsfärder som "frihet, anarki" m.m. Han drivs av känslan att vara oövervinnerlig och att kunna säga: Ni kan inte få tag i mig!

Han har "sett till" att torson blev funnen genom att dumpa den nära land väl medveten om att de aldrig kan bevisa hur hon blev dödad. (Det var därför han var lättad att de hittat torson.) Huvudet har han gjort sig av med på ett sätt som gör att de aldrig kommer åt det. Visst, han får ett straff men kommer ut om några år och "...hånskrattar rättvisan rakt i ansiktet."

Madsen älskar att ta risker. Och uppenbart helst med sitt eget liv som insats.
Det är det han gör just nu. En ny plan, en ny utmaning.
Citera
2017-09-03, 23:55
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Javisst det ena utesluter ju inte det andra. Jag hintade ju även att det kunde finnas en viss positiv korrelation mellan de två, även om skillnaden är riktigt stor. Men man nog får svårt att etablera korrelation i psykologins flummiga värld. Jag kritiserade mest de som verkade blanda de två som om de vore synonymer á la

PM är en psykopat. Psykotiska funkar så här...

Sen personligen tycker jag se mer narcissistiska drag i PM än psykopatiska, även om han nog utvisar tecken på båda. Han tycks vara extremt upptagen av hur andra uppfattar honom och ivrig efter att imponera. Detta är betydligt mera narcissistiska drag än psykopatiska. Min högst amatöraktiga psykologiska analys förvisso.

Det är ju sällan narcissister ägnar sej åt styckning. Något är mycket sjukt hos den mannen. Kanske någon form av schizofreni eller dylikt där hans olika personligheter agerar för honom. Hur kan han annars uppträda så iskallt som han gjorde efter att ha styckat en människa?
Citera
2017-09-04, 00:02
Medlem
Jag såg just Amatörer i rymden och det var en stark - och tragisk - dokumentär. En sak jag reagerade på var att PM 2014 tycks ha fallit och slagit huvudet illa. Efter det tyckte alla att han blev konstig och oresonlig. På webben läste jag tidigare att så många som 70% av seriemördarna har fått slag mot huvudet i barn- eller ungdomen och att man misstänker att dessa skador kan ha ett samband med psykopati/brist på empati. Tänk om det finns ett samband även i det här fallet?
Citera
2017-09-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Ber om ursäkt om detta har varit uppe tidigare - det är så mycket att läsa igenom. Men det här är Leif GW:s senaste uttalande. Han påpekar hur svårt det kan bli att döma Madsen för mord om huvudet inte blir funnet, varpå man inte kan bekräfta att hon t ex har blivit strypt. Då kan Madsen få ett mycket lindrigare straff.

http://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-skrattar-rattvisan-rakt-i-ansiktet/

Det slår mig då en sak - kan denna karl vara så galen (ja, det kan han nog) att han spelar ett enormt högt spel? Han ville ju arrangera något kriminellt och jag drar slutsatsen att han gillar att lura auktoriteter = samhället genom att vara smartare än dem. Hans ballongdröm gick ut på att polisen inte kunde nå honom. Han pratade om ubåtsfärder som "frihet, anarki" m.m. Han drivs av känslan att vara oövervinnerlig och att kunna säga: Ni kan inte få tag i mig!

Han har "sett till" att torson blev funnen genom att dumpa den nära land väl medveten om att de aldrig kan bevisa hur hon blev dödad. (Det var därför han var lättad att de hittat torson.) Huvudet har han gjort sig av med på ett sätt som gör att de aldrig kommer åt det. Visst, han får ett straff men kommer ut om några år och "...hånskrattar rättvisan rakt i ansiktet."

Jo den vinklingen har varit uppe i tråden innan, även om jag måste säga att du formulerade den bättre än någon innan.

Det finns ju dock uppenbara frågetecken med den hypotesen

1. Madsen kommer åka in i fängelse hur det än slutar och ingen kommer vilja ha mer med honom att göra.

2. Madsen kommer inte att kunna fortsätta med sina pojkfantasier ubåtar och raketer när han kommer ut.

3. Från att vara en halvkändis med ett rykte att vara ganska intelligent, går han nu till att vara mer känd, fast nästan alla tycker han är en överskattad idiot.

Men visst det kan finnas rimliga svar på dessa konstateranden med. Kan vara så att han insett att sitt barnsliga levnadssätt snart var tvunget att ta slut vilket gör punkt 2 oundviklig och delvis punkt 3 med (mannen som nästan gjorde en värdelös ubåt och sen raketer som knappt kunde flyga).

Din hypotes är långt i från den mest långsökta som uppkommit i denna tråd.
Citera
2017-09-04, 00:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Visst du kan ha rätt. Har också funderat i banor hur tokig alternativt beräknande han är.

Dock kan han ju inte säker veta att han kommer att bli frikänd från mord och kanske bara dömd för brott mot griftefriden ev också för vållande. Endast griftefridsbrott ger upp till 6 månaders fängelse i Danmark (2 år i Sverige). 6 månader kan han säkert tänka sig att offra kanske till och med ett par år. Men skulle han dömas för mord sitter han ju enormt länge för en 46 årig karl.

Hans frihetsbehov verkar väldigt stort, svårt att underordna sig auktoriteter och regelverk. Har han gjort någon millitärtjänst - det har inte framkommit? Att sitta i fängelse i flera år för en så pass frisinnad person som PM verkar inte vara något han skulle sträva efter precis.

Den där ballongdrömen där polisen skulle jaga honom, byggde ju på ett busstreck där ingen for direkt illa eller skadades. Nu har han sannorlikt tagit en ung kvinnas liv. Även om han sitter av sitt straff kommer han att föraktas av omgivningen för det som har hänt. Han blir aldrig förlåten.
Han kommer aldrig mer kunna få sponsorer eller medarbetare till sina projekt, inga välvilliga journalister kommer ge honom mediautrymme. Det liv han levde finns inte mer.

Skulle han verkligen göra allt detta av spänning och längtan efter att göra något utanför ramarna?
Jag tror inte det. Hans medverkan till KWs död har nog inte varit ett "busstreck" eller för spänning skull - jag hoppas i vart fall inte det, för det vore riktigt hemskt.

Jag gick en gång utbildning om olyckor och katastrofer - föreläsaren började med att konstatera att "allt här hänt, hur osannorlikt det än låter har det någon gång någonstans i välden inträffat".
Det är kanske samma sak här - allt är möjligt och kan ha hänt.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-04 kl. 00:17.
Citera
2017-09-04, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det är ju sällan narcissister ägnar sej åt styckning. Något är mycket sjukt hos den mannen. Kanske någon form av schizofreni eller dylikt där hans olika personligheter agerar för honom. Hur kan han annars uppträda så iskallt som han gjorde efter att ha styckat en människa?

Om det var en strängt nödvändig transportstyckning i en stressad situation är det inte alls nödvändigtvis någon stark indikation på att han var psykopat. Sen även om han nog var i tidsnöd i ubåten hann han nog reflektera en del hur han skulle agera på land för att framstå som mest oskyldig, han var nog relativt sett ganska väl mentalt förberedd på vad och hur han skulle agera/göra när han kom iland.Att polisen var så intresserade av honom med en gång tror jag dock han inte helt hade räknat med...
Citera
2017-09-04, 00:11
Medlem
Citat:

Utifrån de förutsättningarna behöver han inte känna sig lättad att de hittat torson. Om målet är att mörda utan att dömmas för mord hade han aldrig haft något behov av att polisen kunde bevisa at KW är död. Att polisen hittar ett styckat lik ökar bara risken för långt fängelsestraff utan att ge PM någon extra-vinst.
Citera
2017-09-04, 00:14
Medlem
PhDSalanders avatar
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/hon-ska-f%C3%B6rsvara-madsen-i-ub%C3%A5tsfallet-1.4596219

Detta uttalnde:
- Han har inget att dölja och vill gärna berätta.

är ju provocerande att höra. Eftersom han nekar till allt, vållande, mord och brott mot griftefrid, så har han ju valt att dölja allt.
Vill gärna berätta? Sanslöst och irriterande att advokaten sprider hans ord på det sättet.
Just på grund av att Madsen tydligen själv bett om öppna dörrar så hoppas jag åklagaren är såpass skärpt att inte spela psykopaten i händerna, ( eller vad det kallas) och motsätter sig Madsens önskan, endast för att visa att avsikten att driva målet mot åtal för mord gäller oavsett och att man har på fötterna utan att behöva höra på hans valser.
Eller varför inte förresten, låt han snacka så alla får höra vansinnet gå loss.
Citera
2017-09-04, 00:19
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst du kan ha rätt. Har också funderat i banor hur tokig alternativt beräknande han är.

Dock kan han ju inte säker veta att han kommer att bli frikänd från mord och kanske bara dömd för brott mot griftefriden ev också för vållande. Endast griftefridsbrott ger upp till 6 månaders fängelse i Danmark (2 år i Sverige). 6 månader kan han säkert tänka sig att offra kanske till och med ett par år. Men skulle han dömas för mord sitter han ju enormt länge för en 46 årig karl.

Hans frihetsbehov verkar väldigt stort, svårt att underordna sig auktoriteter och regelverk. Har han gjort någon millitärtjänst - det har inte framkommit? Att sitta i fängelse i flera år för en så pass frisinnad person som PM verkar inte vara något han skulle sträva efter precis.

Den där ballongdrömen där polisen skulle jaga honom, byggde ju på ett busstreck där ingen for direkt illa eller skadades. Nu har han sannorlikt tagit en ung kvinnas liv. Även om han sitter av sitt straff kommer han att föraktas av omgivningen för det som har hänt. Han blir aldrig förlåten.
Han kommer aldrig mer kunna få sponsorer eller medarbetare till sina projekt, inga välvilliga journalister kommer ge honom mediautrymme. Det liv han levde finns inte mer.

Skulle han verkligen göra allt detta av spänning och längtan efter att göra något utanför ramarna?
Jag tror inte det. Hans medverkan till KMs död har nog inte varit ett "busstreck" eller för spänning skull.

Det där som du och Kanelgas angav att ingen vill ha med honom att göra när han kommer ut ur fängelset ... jag gissar mig till att i hans grandiosa hjärna är det inget som förespeglar honom. Kanske snarare tvärtom. Han kommer att få hinkvis med beundrarbrev i fängelset och när han kommer ut efter max ett år (vilket han tror och hoppas) kommer han att resa runt och föreläsa och skriva en bok om det. Personer som Madsen klarar sig oftast på ett märkligt sätt.

Jag håller med om att det är ett sjukt stort risktagande. Han kan åka in på livstid. Å andra sidan har han sagt i nån artikel att om det finns 30% chans att han överlever får de gärna skjuta upp honom i den där raketen.

Det är hans sätt att leva, tror jag. Kanske samma sak här - det är 30% chans att han inte blir dömd för mord?
"Remember - the guy is nuts!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in