Citat:
Ursprungligen postat av
Liberty75
Ber om ursäkt om detta har varit uppe tidigare - det är så mycket att läsa igenom. Men det här är Leif GW:s senaste uttalande. Han påpekar hur svårt det kan bli att döma Madsen för mord om huvudet inte blir funnet, varpå man inte kan bekräfta att hon t ex har blivit strypt. Då kan Madsen få ett mycket lindrigare straff.
"
I någon mening så hånskrattar han ju rättvisan rakt i ansiktet. "
http://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-skrattar-rattvisan-rakt-i-ansiktet/
Det slår mig då en sak - kan denna karl vara så galen (ja, det kan han nog) att han spelar ett
enormt högt spel? Han ville ju arrangera något kriminellt och jag drar slutsatsen att han gillar att lura auktoriteter = samhället genom att vara smartare än dem. Hans ballongdröm gick ut på att polisen inte kunde nå honom. Han pratade om ubåtsfärder som "frihet, anarki" m.m. Han drivs av känslan att vara oövervinnerlig och att kunna säga:
Ni kan inte få tag i mig!
Han har "sett till" att torson blev funnen genom att dumpa den nära land väl medveten om att de aldrig kan bevisa hur hon blev dödad. (Det var därför han var lättad att de hittat torson.) Huvudet har han gjort sig av med på ett sätt som gör att de aldrig kommer åt det. Visst, han får ett straff men kommer ut om några år och "...
hånskrattar rättvisan rakt i ansiktet."
Madsen älskar att ta risker. Och uppenbart helst med sitt eget liv som insats.
Det är det han gör just nu. En ny plan, en ny utmaning.
Visst du kan ha rätt. Har också funderat i banor hur tokig alternativt beräknande han är.
Dock kan han ju inte säker
veta att han kommer att bli frikänd från mord och kanske bara dömd för brott mot griftefriden ev också för vållande. Endast griftefridsbrott ger upp till 6 månaders fängelse i Danmark (2 år i Sverige). 6 månader kan han säkert tänka sig att offra kanske till och med ett par år. Men skulle han dömas för mord sitter han ju enormt länge för en 46 årig karl.
Hans frihetsbehov verkar väldigt stort, svårt att underordna sig auktoriteter och regelverk. Har han gjort någon millitärtjänst - det har inte framkommit? Att sitta i fängelse i flera år för en så pass frisinnad person som PM verkar inte vara något han skulle sträva efter precis.
Den där ballongdrömen där polisen skulle jaga honom, byggde ju på ett busstreck där ingen for direkt illa eller skadades. Nu har han sannorlikt tagit en ung kvinnas liv. Även om han sitter av sitt straff kommer han att föraktas av omgivningen för det som har hänt. Han blir aldrig förlåten.
Han kommer aldrig mer kunna få sponsorer eller medarbetare till sina projekt, inga välvilliga journalister kommer ge honom mediautrymme. Det liv han levde finns inte mer.
Skulle han verkligen göra allt detta av spänning och längtan efter att göra något utanför ramarna?
Jag tror inte det. Hans medverkan till KWs död har nog inte varit ett "busstreck" eller för spänning skull - jag hoppas i vart fall inte det, för det vore riktigt hemskt.
Jag gick en gång utbildning om olyckor och katastrofer - föreläsaren började med att konstatera att "
allt här hänt, hur osannorlikt det än låter har det någon gång någonstans i välden inträffat".
Det är kanske samma sak här - allt är möjligt och kan ha hänt.