2017-09-03, 13:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
OK, trodde det fanns citerat att han sagt att han ansåg sig inte behöva alla kurserna, ber om ursäkt om så inte är fallet. Fick känslan att han sagt det baserat på denna tråden.

Det finns citat ja:

Citat:
"Han inledde ingenjörsstudier, men hoppade av när han kunde tillräckligt mycket för att bygga raketer och ubåtar. På samma sätt började han på svetsarutbildning, men hoppade av när han fått lära sig vad han behövde."

https://www.hd.se/2017-08-15/raket-madsens-kraschlandning-chockerar
Citera
2017-09-03, 13:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Först funderade jag om en överlägsen attityd hos Kim Wall kan vara motiv för mord och styckning. Men efter att ha sett videofilmer med henne där hon pratar mm, så ser jag inga spår alls av en överlägsen attityd. Tvärtom, hon verkar vara en väldigt mjuk, ödmjuk och glad tjej. Nästan lite naiv. Se själv:

Det är helt obegripligt om man kan bli så arg på en sådan tjej i en sådan hög utsträckning att man slår ihjäl henne. Efter bara några timmar.

Ok, är man mentalt sjuk så är allt möjligt. Men det verkar ju inte Peter Madsen vara. Inte så galen i alla fall.

Kan motivet vara sexuellt ändå? Försök till närmanden som spårar ur? Han fann henne oemotståndligt attraktiv?

Nja, kanske inte att avsikt var att han skulle slå ihjäl henne men möjligt slår henne hårt eller knuffar till henne så hon faller och slår i huvudet inågon utskjutande del? För det krävs inte en ilska som medför att han är särdeles våldsam, utan bara något irriterad för en som uppges ha ett hetsigt temerament. Jag kan tänka mig att det är något som det han avser med att hon avlidit genom "olyckshändelse". Han har dessutom lite i "bagaget" om han blivit arg på journalister förut.

Skulle han försökt tvinga sig på henne tycker jag att det är märkligt om det inte kommit fram att han försökt med liknande tidigare.

Sedan kanske, med betoning på kanske hon kan framstå som tuffare i yrkesmässigt sammanhang än filmsnuttar avsedda som presentation, eller filmat av bekanta?
Omvänt skulle ju också en överdriven ödmjukhet kunna ha kapacitet att irritera,du vet det där uttrycket med "yes...we have no bananas", det är ju en hel del som anser det bättre att exempelvis en expidit helt enkelt svarar nekande om det man frågar efter inte finns istället för att le ödmjukt och nicka vänligt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-09-03 kl. 14:16.
Citera
2017-09-03, 13:53
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, det finns sådana citat. Men de citaten stöder inte att han inte klarade av kurserna.

Frivilligt avhopp stämmer däremot väl med PM:s övriga beteende. Han är väldigt stressad, eftersom han springer 100% på sina visioner.

Designar/bygger t ex Nautilus på runt 3 år medan tyska Euronaut är resultatet av 12 års design följt av 12 års byggande. Finns videor där PM uttryckligen säger att han inte har tid att lägga många år på varje projekt - bl a för att han vill hinna bygga g-slunga, luftskepp mm. Det var alltså imperativt att Nautilus skulle snabbt bli klar.

Du verkar imponerad av madsen. Det madsen utförde var ju långt ifrån det du försöker att få det att framstå som. Han är ju bara en misslyckad pajas med uppblåst ego. Ingen riktig ingenjör heller. Han verkar inte gå förmågan att avsluta och fullfölja sina projekt rent tekniskt. Det blir ju bara pannkaka av alltihop. Jag skulle inte anlita honom som rörmokare äns.
Citera
2017-09-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hoppsan, då vet du mer än Jens Falkenberg som var med och byggde båten.

Inte byggd för att navigera under vatten

Nyckeln till att polisen nu har lyckas kartlägga hela ubåtsfärden uppges vara farkostens simpla navigationssystem. Peter Madsens vän, Jens Falkenberg, har varit med och byggt Nautilus och berättar för Ekstra Bladet att ubåten inte klarar av några längre dykningar. Det enda sättet för den som styr ubåten att se var den befinner sig vid en dykning uppges vara med hjälp av en kamera i ubåtens periskop.

– Den har inte mycket utrustning som vi kan använda för att navigera under vatten. Vi har byggt en ubåt som kan dyka, men vi har inte byggt en ubåt som kan navigera under vatten, säger Jens Falkenberg till den danska tidningen.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/polisen-madsens-ub%C3%A5tsf%C3%A4rd-helt-kartlagd-1.4588852
Skall du jaga citat så måste du hela tiden ta in kontext. Ubåten klarar inte av att säkert navigera med nödvändig precision i grunt vatten - och ubåten kan inte se ytfartyg varför det inte är säkert att köra ubåten annat än i vatten som är djupt nog att ubåten kan gå under alla ytfartyg.

Just det som jag skriver - vattnen runt Köpenhamn är för grunda för att det skall vara säkert annat än i vissa små "plaskdammar" som har lite större djup.

Skicka ut ubåten i Atlanten och vattendjupet kommer då att vara tillräckligt för att ubåten skall gå att navigera rimligt väl - och precis som Columbus fick använda sextant för stjärn-fix skulle Nautilus kunna köras stora sträckor under vatten innan man behöver gå upp och få en GPS-fix.

Du kan navigera en vanlig båt utan GPS - men hur väl beror på om det finns grynnor du behöver undvika. Du kan även navigera en vanlig båt i dimma - men får då finna dig i samma situation som Nautilus. Dvs problemet med att se omvärlden och andra fartyg respektive led-markeringar.
Citera
2017-09-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Nautilus är inte alls byggd för att navigera under vattnet. Sluta snacka skit.
Då kan du kanske berätta varför den har en gyrokompass?
Citera
2017-09-03, 13:57
Medlem
Citat:
Självfallet kan folk dömas ändå. Bara just att indicier inte blir bevis bara för att man finner det absolut troligast styckningen måste vara följden av ett mord.

Han är fucked

Det gäller bara att ställa det utom rimligt tvivel, det är egentligen redan gjort eftersom han ljugit och försökt undanröja bevis och dessutom har fanskapet styckat kroppen, tror inte det spelar någon som helst roll vad han säger nu i efterhand faktiskt, inte i detta fall.

det är ej rimligt att reagera så efter en olycka, det är så pass orimligt att tankesättet "men hm vi kan inte bevisa hur mordet gick till exakt, kan ha varit 3000 olika sätt att dö av en olycka i ubåten så därför blir det inte mord" hela den vinkeln faller liksom på hur han beter sig och vad han säger de första timmarna/dagarna efter att Kim dog..

undrar egentligen bara om han döms för dråp+skändning eller bara mord, tror att det bakas in i mordet så att säga
Citera
2017-09-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hittar inte videon där det ser ut som den håller på att slå runt när han svänger, men väl ett "förtroendeingivande" dyk.

https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo&feature=youtu.be&t=67
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo&feature=youtu.be&t=269

Tack! Mycket intressant att han bjudit in journalister, till och med i ubåten, under den första provdykningen. Jag hade nog provdykt mera anonymt tills dess att pinsamma barnsjukdomar var fixade. Konstigt val.

Nu är jag ingen ubåtsingenjör, men skulle gissa att antingen så är det inte så stort lodrätt avstånd mellan center of buoyancy of center of gravity i denna ubåten när den börjar sjunka som man väl helst vill ha, något som gör denna ubåten extremt känslig för vågräta skillnader i positionen mellan center of gravity och center of buoyancy.

Eller så har de helt enkelt felberäknat grovt, vilket just att det skulle ta så lång tid som 30 minuter att fylla ballasttankarna med vatten kan indikera. Ganska mycket vatten man kan pumpa på 30 minuter, bara en vanlig inställd kran i ett lägenhetskök hade gett 225 liter (8 sekunder för en liter vanligt) på en halvtimme till exempel och de har ju sannolikt betydligt starkare saker än som så installerade...

Varför man inte testar detta innan man bjuder in journalister är för mig en gåta. Kanske provar PM att skapa en bild av att bygga ubåtar är mer komplicerat än det är (jag säger absolut inte att det är lätt, missförstå mig inte).

Jag kan bara inte låta bli av att få känslan av att det PM alter-ego egentligen vill säga är:

Titta på mig så otroligt duktig jag är! Det jag gör är jättesvårt, men JAG klarar av det, för JAG ÄR PETER MADSEN!!! Kan alla se mig?
Citera
2017-09-03, 14:00
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Skall du jaga citat så måste du hela tiden ta in kontext. Ubåten klarar inte av att säkert navigera med nödvändig precision i grunt vatten - och ubåten kan inte se ytfartyg varför det inte är säkert att köra ubåten annat än i vatten som är djupt nog att ubåten kan gå under alla ytfartyg.

Just det som jag skriver - vattnen runt Köpenhamn är för grunda för att det skall vara säkert annat än i vissa små "plaskdammar" som har lite större djup.

Skicka ut ubåten i Atlanten och vattendjupet kommer då att vara tillräckligt för att ubåten skall gå att navigera rimligt väl - och precis som Columbus fick använda sextant för stjärn-fix skulle Nautilus kunna köras stora sträckor under vatten innan man behöver gå upp och få en GPS-fix.

Du kan navigera en vanlig båt utan GPS - men hur väl beror på om det finns grynnor du behöver undvika. Du kan även navigera en vanlig båt i dimma - men får då finna dig i samma situation som Nautilus. Dvs problemet med att se omvärlden och andra fartyg respektive led-markeringar.

"Stora sträckor under vattnet"? I flera timmar alltså? Hur genererar den syre ombord? Det behövs väl ett system för att klara syretillförseln ombord så besättningen inte kvävs av syrebrist om den ska vara länge under vattnet? Skulle ju aldrig sätta min fot i den där , bokstavlig talat, undervattens likkistan..
Senast redigerad av jori9900 2017-09-03 kl. 14:05.
Citera
2017-09-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Du verkar imponerad av madsen. Det madsen utförde var ju långt ifrån det du försöker att få det att framstå som. Han är ju bara en misslyckad pajas med uppblåst ego. Ingen riktig ingenjör heller. Han verkar inte gå förmågan att avsluta och fullfölja sina projekt rent tekniskt. Det blir ju bara pannkaka av alltihop. Jag skulle inte anlita honom som rörmokare äns.
Imponerad av hans driv samt förmåga att dra ihop pengar och arbetsgrupper. Definitivt.

Imponerad över hans ubåtsbyggande. Klart mindre - det finns åtskilliga andra som kan presetera motsvarande givet motsvarande resurser. Med ett par miljoner och en arbetsgrupp skulle flera på detta forum kunna matcha - och bräcka - Nautilus.

Däremot är det inte sant att vem som helst kan bygga ihop ubåten - sådana påståenden är lika blåsta i den ena riktningen som det i den andra riktningen är blåst att påstå att han är en världsunik uppfinnare. Folk i forumtrådar har en förmåga att slå i taket i ena eller andra riktningen, och bara klara av att debattera i absoluta ändlägen.
Citera
2017-09-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Tack! Mycket intressant att han bjudit in journalister, till och med i ubåten, under den första provdykningen. Jag hade nog provdykt mera anonymt tills dess att pinsamma barnsjukdomar var fixade. Konstigt val.

Nu är jag ingen ubåtsingenjör, men skulle gissa att antingen så är det inte så stort lodrätt avstånd mellan center of buoyancy of center of gravity i denna ubåten när den börjar sjunka som man väl helst vill ha, något som gör denna ubåten extremt känslig för vågräta skillnader i positionen mellan center of gravity och center of buoyancy.

Eller så har de helt enkelt felberäknat grovt, vilket just att det skulle ta så lång tid som 30 minuter att fylla ballasttankarna med vatten kan indikera. Ganska mycket vatten man kan pumpa på 30 minuter, bara en vanlig inställd kran i ett lägenhetskök hade gett 225 liter (8 sekunder för en liter vanligt) på en halvtimme till exempel och de har ju sannolikt betydligt starkare saker än som så installerade...

Varför man inte testar detta innan man bjuder in journalister är för mig en gåta. Kanske provar PM att skapa en bild av att bygga ubåtar är mer komplicerat än det är (jag säger absolut inte att det är lätt, missförstå mig inte).

Jag kan bara inte låta bli av att få känslan av att det PM alter-ego egentligen vill säga är:

Titta på mig så otroligt duktig jag är! Det jag gör är jättesvårt, men JAG klarar av det, för JAG ÄR PETER MADSEN!!! Kan alla se mig?
Just det som är problemet - PM tänker i mångt och mycket rätt annorlunda än resten av befolkningen. Ingenjörer brukar känna till demo-djävulen. Samt brukar ta fram dokument med risker och möjliga åtgärder och försöka simulera så mycket som möjligt. PM däremot springer rakt fram och hoppas att kommer han ut på vatten skall vattnet ta slut och han komma upp på torr mark igen innan han sjunker.

Och det är just för att han tänker så väldigt märkligt som det blir närmast omöjligt att spekulera i tråden. Vi kan inte säga "ingen styckar efter en vanlig olycka" baserat på hur vi själva skulle tänka - allt pekar på att PM inte fungerar så. Han är villig att gå all-in även när han har dåliga odds.
Citera
2017-09-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
"Stora sträckor under vattnet"? I flera timmar alltså? Hur genererar den syre ombord? Det behövs väl ett system för att klara syretillförseln ombord så besättningen inte kvävs av syrebrist om den ska vara länge under vattnet? Skulle ju aldrig sätta min fot i den där , bokstavlig talat, undervattens likkistan..
Den har 60 mantimmar luft. Men finns video där PM själv säger 65 mantimmar. Men är man 4 personer så skulle man alltså ha luft för 7-8 timmar i uläge. Och man har batterikapacitet att köra under hela den tiden. Så på Atlanten skulle man kunna tänka sig att köra 7 timmar under vatten och sedan upp och ta position samt ladda batterierna och sedan ta nytt 7-timmars pass.

Däremot skulle jag inte tycka att det var lämpligt - ubåten är för manuellt styrd och jag skulle gissa att man fort blir trött av att hela tiden stå och titta på klockorna och manuellt justera trim. Dock är jag osäker på vilken tidskonstant ubåten har - dvs ungefär hur snabbt lite snedtrim behöver kompenseras. Men vid körning under vatten använder man dykrodren för att hålla rätt djup medan man vid dykning rakt ner bara har tankarna att jobba med. Eller då att låta någon passagerare promenera framåt/bakåt.

I Köpenhamnsområdet tror jag däremot inte de kan ha kört särskilt många hundratal meter under vattnet åt gången, eftersom det är för farligt där.
Citera
2017-09-03, 14:13
Bannlyst
Det kanske var det som hände, att båten är väldigt instabil och vinglig kan man ju se. Kan det vara så att Madsen gjorde en lite för kraftig gir, i för hög fart, när båda stod i tornet, med resultat att båten lade sig på sidan, och Wall slog ihjäl sig under den manövern. Madsen som inte vill att det ska bli känt vilket värdelöst bygge det egentligen är, bestämmer sig för att dölja hela saken, med det resultat vi känner till. Då är det ju en olycka, som han är vållande till, precis som han misstänktes för från början!

Så skulle det kunna ligga till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in