2017-09-03, 12:07
Medlem
Men sluta glorifiera PM!

PM är en manipulativ, feg egoist som förnekar sina motgångar genom att låtsas som om de var en del i en större plan. Han tar på sig allt för mycket ära av projekt som han mer eller mindre bara varit gallionsfigur för. Att han hade ett risktagande beteende är inte alls en motsägelse mot att han var feg. Han risktagande kom helt enkelt av att han hade en orealistisk självbild av sin egen kompetens. Hade han haft en objektiv bild av hur medioker han faktiskt var hade han aldrig vågat åka ut med ubåten ensam till exempel.

Han klarar inte av att fullföra ingenjörsstudier (vilket är mycket vanligt iofs, finns nog fler som hoppat av ingenjörsstudier än de som fullfört) men låtsas som om det berodde på att han visste vilka kurser han behövde, men detta strider mot hans personlighet som tycks vara extremt fokuserad runt hur han upplevs och projiceras av andra. En ingenjörstitel hade varit guld värt för hans ego!

Att han lever ett speciellt liv fullt med "spännande saker" kan till en viss grad bero på att han inte har social kapacitet att leva ett mera normalt liv. Han blev tvungen att hitta sin nisch och sen ser han nästan ner på folk som lever vanliga "kontorsliv", bara att titta på alla dessa intervjuer så tycker jag det framgår ganska tydligt.

Ärligt talat tycker jag hans liv låter tråkigt om något. De mekar i en verkstad, utan reellt värdeskapande, medan PM i stor grad tycks vara någon form av inofficiell, självvald PR-chef för det hela. Efter flera års arbete slutar det upp med raketer som inte fungerar och ubåtar som knappt kan navigera. Vilken pajas!
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 12:10.
Citera
2017-09-03, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Efter fler års arbete slutar det upp med raketer som inte fungerar och ubåtar som knappt kan navigera. Vilken pajas!

Media hausar upp nåt som inte finns. Hade p.g.a detta fått uppfattningen att Madsens ubåt var en avancerad och solid pjäs, sen fick man se den in action när den vinglar iväg på youtube och ser nästan ut som den ska slå runt när den svänger, undrar hur den skulle klara sig när det blåser upp lite. Sedan kommer det fram att den inte ens kan navigera i uläge, utan att den bara kan åka rakt ned och rakt upp likt en hiss. Madsen har inte visat sig vara mycket mer än en påhittig skrotgubbe med massiv hybris.
Citera
2017-09-03, 12:32
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Men sluta glorifiera PM!

PM är en manipulativ, feg egoist som förnekar sina motgångar genom att låtsas som om de var en del i en större plan. Han tar på sig allt för mycket ära av projekt som han mer eller mindre bara varit gallionsfigur för. Att han hade ett risktagande beteende är inte alls en motsägelse mot att han var feg. Han risktagande kom helt enkelt av att han hade en orealistisk självbild av sin egen kompetens. Hade han haft en objektiv bild av hur medioker han faktiskt var hade han aldrig vågat åka ut med ubåten ensam till exempel.

Han klarar inte av att fullföra ingenjörsstudier (vilket är mycket vanligt iofs, finns nog fler som hoppat av ingenjörsstudier än de som fullfört) men låtsas som om det berodde på att han visste vilka kurser han behövde, men detta strider mot hans personlighet som tycks vara extremt fokuserad runt hur han upplevs och projiceras av andra. En ingenjörstitel hade varit guld värt för hans ego!

Att han lever ett speciellt liv fullt med "spännande saker" kan till en viss grad bero på att han inte har social kapacitet att leva ett mera normalt liv. Han blev tvungen att hitta sin nisch och sen ser han nästan ner på folk som lever vanliga "kontorsliv", bara att titta på alla dessa intervjuer så tycker jag det framgår ganska tydligt.

Ärligt talat tycker jag hans liv låter tråkigt om något. De mekar i en verkstad, utan reellt värdeskapande, medan PM i stor grad tycks vara någon form av inofficiell, självvald PR-chef för det hela. Efter flera års arbete slutar det upp med raketer som inte fungerar och ubåtar som knappt kan navigera. Vilken pajas!

Jo, och hemmagjorda raketer och ubåtar är väl dessutom lite töntig Tintin nivå på.. numera är det väl kvantmekanik datorer och artificiell intelligens som gäller om man vill framstå som riktig nörd.
Senast redigerad av jori9900 2017-09-03 kl. 13:04.
Citera
2017-09-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Styckningen är ju en form av bevis att han mördat eftersom det inte finns anledning att göra så annars, dumpning av kroppen är ytterligare ett bevis eftersom det inte finns anledning att göra så annars, samma sak med lögner och sänkning av ubåten, sammantaget kommer händelserna vara bevis för mord.
Det där bygger fortfarande på antaganden om hur PM tänker och resonerar. Händelserna i sig är inte bevis för mord.
Citera
2017-09-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Nå skal jag berette hva jeg tror har hendt

Madsen og Wall så ut som bestekompiser da de la ut på tur, Wall ikledt en rød bluse og en sommerkjole.

På et tidspunkt måtte Madsen og Wall ned i U-båten.

Madsen klev ned først, og Wall etterpå.

Når Wall skulle ned stod Madsen nede for å ta i mot Wall, når Wall klev ned så såg Madsen rett opp i fittan til Wall i sommerkjole. Han tok i mot henne med en "pussygrab" når hun kom ned og hun fikk full panikk.

Madsen fikk også panikk når Wall fikk panikk, og det ble til basketak, og nå vet vi hvordan det gikk.
Har du sett hur mörkt det är i ubåten? Tror du verkligen PM skulle kunna se någonting om KW bluggar igen det huvudsakliga ljusinlsläppet?
Citera
2017-09-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Media hausar upp nåt som inte finns. Hade p.g.a detta fått uppfattningen att Madsens ubåt var en avancerad och solid pjäs, sen fick man se den in action när den vinglar iväg på youtube och ser nästan ut som den ska slå runt när den svänger, undrar hur den skulle klara sig när det blåser upp lite. Sedan kommer det fram att den inte ens kan navigera i uläge, utan att den bara kan åka rakt ned och rakt upp likt en hiss. Madsen har inte visat sig vara mycket mer än en påhittig skrotgubbe med massiv hybris.

Exakt, håller med. Hans idéer och hans förmåga att fängsla vid föredrag och intervjuer kombinerat med en journalistkår med begränsad teknisk förståelse har gjort att detta luftslottet har kunnat växa fram i dansk media.

Har du någon bra länk till där man kan se hur dåligt ubåten kan manövrera förresten, hade varit skoj att se?
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 13:04.
Citera
2017-09-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Han har inte uppfunnit något, han är ingen ingenjör heller, han klarade inte utbildningen. Han var vad man brukar kalla en glad amatör och teknikentusiast - eftermälet blir nog numer styckmördare istället.
Dags att du postar länkar att han inte klarade av utbildningen - att frivilligt hoppa av en utbildning är inte detsamma som att inte klara av den. Världen är t ex full av ingenjörer som hoppat av för att de fått attraktiva jobb.
Citera
2017-09-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Men för i h..e - den kan visst navigera i undervattensläge. Den har gyrokompass som fungerar under vattnet. Däremot kan man inte mäta avdrift på grund av strömmar samt måste skatta sin hastighet. Kort och gott så är den ungefär så kapabel att navigera under vatten som Columbus t ex var att navigera i mulet väder utan tillgång till himlen.

Det är en grundregel att ingen ubåt kan GPS-navigera efter att GPS-antennen hamnat under vattnet. En skillnad mot militär ubåt är att denna inte t ex kan projicera havsbotten.

Finns ett antal videoklipp där du kan se Nautilus köras framåt under vattnet - men anledningen till att man inte trivs med det är just för att det är så grunt vatten runt Köpenhamn. I djupare vatten behöver man inte bekymra sig för att köra på grund eller att något ytfartyg skall köra in i ubåten. Du skulle fått se en hel del klipp där man navigerade under vatten om ubåten hade haft sin hemmahamn i närheten till djupare vatten, där det går bra att köra långa sträckor på gyrokompass.

Vidare är det mer eller mindre förväntat att ubåten vinglar på ytan - i motsats till många 2VK-ubåtar är denna inte speciellt optimerad för att köras långa sträckor på ytan. Och ubåtar har inte sin lyftkraft/tyngdpunkt optimerad för stor stabilitet på ytan. Ubåtar optimerade för undervattensbruk har normalt rund för i en eller två dimensioner.

Här ser du mer det traditionella utseendet på ubåt som optimerats för ytläge - ser nästan ut som ett vanligt fartyg, fast med torn - detta då den skall kunna t ex korsa Atlanten i dåligt väder i ytläge:
http://www.carnegiesciencecenter.org/exhibits/requin-submarine/
Citera
2017-09-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Dags att du postar länkar att han inte klarade av utbildningen - att frivilligt hoppa av en utbildning är inte detsamma som att inte klara av den. Världen är t ex full av ingenjörer som hoppat av för att de fått attraktiva jobb.

OK, trodde det fanns citerat att han sagt att han ansåg sig inte behöva alla kurserna, ber om ursäkt om så inte är fallet. Fick känslan att han sagt det baserat på denna tråden.

Hur som helst är det ju klassiskt narcissistbeteende att hoppa av en utbildning man har problem med, innan det blir uppenbart att man inte klarar av den och sen säga till andra att man tog en gynnsamt val att börja med något annat istället för att fullborda utbildningen. Ibland kan det onekligen var fallet som du säger, ett bra jobberbjudande dök upp, absolut, men en narcissist vill alltid prova skapa illusionen av att så var fallet oberoende av om det var så eller ej.

Att man sen inte klarar av en utbildning, behöver ju absolut inte betyda att man saknar intelligens. Folk med under genomsnittlig intelligens kan bli civilingenjörer om de kämpar riktigt hårt under utbildningen och vice versa. De flesta avhopp görs primärt för att motivation saknas, så just det ska man ju inte lägga för mycket i.

Men som sagt, om nu Madsen sagt att han enbart fokuserat på relevanta kurser under sin utbildning och sedan hoppat av när han klarat dessa, så stinker det enligt mig av att han förnekat sin motgång och egentligen provat att få en ingenjörsutbildning men misslyckat och att "jag valde de intressanta" är en efterkonstruktion för att bibehålla sin förträffliga projektion av sig själv mot omvärlden.
Citera
2017-09-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det där bygger fortfarande på antaganden om hur PM tänker och resonerar. Händelserna i sig är inte bevis för mord.

Folk kan bli dömda för mord eller dråp även utan att det ens finns eller hittas en kropp, inte alls ovanligt när det finns gott om bevisning och sannolikhet inblandat, t.ex. som i detta fall då.

Är han oskyldig kontaktar han typ 112 direkt om KW råkar ut för en olycka ombord, eftersom han inte gör det utan styckar kroppen och försöker undanröja bevis och ljuger för polisen ser det inte så ljust ut för honom egentligen.
Citera
2017-09-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
Är han oskyldig kontaktar han typ 112 direkt om KW råkar ut för en olycka ombord, eftersom han inte gör det utan styckar kroppen och försöker undanröja bevis och ljuger för polisen ser det inte så ljust ut för honom egentligen.

Det kommer att ställas massa frågor under rättegången till PM som det inte kommer att finnas något rationellt vettigt svar från PM sida. Det kommer bli intressant om han provar dra ännu fler långdragna lögner eller om han kommer satsa på "Jag vet inte varför jag gjorde så, jag fick panik." som standardsvar på de tuffa frågorna om hans irrationella beteende efter "olyckan".

Jag tror han är allt för kär i sitt eget omdöme och hans förvridna självuppfattning för att satsa på det sistnämnda alternativet, så jag tror vi kommer att få höra ännu mera patetiska lögner av PM när han ska förklara sig, även om hans advokat starkt avråder honom från det.

Ett erkännande av vad som faktiskt hände ser jag som ganska osannolikt.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 13:14.
Citera
2017-09-03, 13:17
Medlem
Citat:
Det kommer att ställas massa frågor under rättegången till PM som det inte kommer att finnas något rationellt vettigt svar från PM sida. Det kommer bli intressant om han provar dra ännu fler långdragna lögner eller om han kommer satsa på "Jag vet inte varför jag gjorde så, jag fick panik." som standardsvar på de tuffa frågorna om hans irrationella beteende efter "olyckan".

Jag tror han är allt för kär i sitt eget omdöme och hans förvridna självuppfattning för att satsa på det sistnämnda alternativet, så jag tror vi kommer att få höra ännu mera patetiska lögner av PM när han ska förklara sig, även om hans advokat starkt avråder honom från det.

Ett erkännande av vad som faktiskt hände ser jag som ganska osannolikt.

håller nog med dig där, blir intressant men jag undrar fortfarande hur offentlighet och sånt är i Danmark, kan allmänheten få ut någon dokumentation alls? liknande FUP/Åtal/Dom, bevis etc ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in