2017-08-29, 20:54
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
Han erkänner att hon dog på ubåten, men vill inte ta ansvar för hur hon dött (skyller på olycka).

Han erkänner även att han dumpade hennes kropp i havet, men vill inte ta ansvar för styckningen.

Vad kan han tänkas vinna på att neka till styckningen? Hade det inte varit bättre att vara ärlig om allt, så att han skulle kunna hävda att han varit ärlig även om olyckan?

Kom ihåg att han anser sig (ansåg sig) direkt ha en förklaring till det som skett. På frågan varför Kim dog, (olycka) och varför han dumpade ("begravde") henne i havet hade han tänkt ut svar. Sin förklaring ville han snarast göra offentlig och inför medias kamerauppställning , han var beredd att avlägga rapport precis som en militär efter han blivit uppfiskad - ”räddad” .
Madsen har inför våra ögon tagit på sig rollen som den ledsna militären/sjökaptenen som just kommit upp ur sin sjunkna ubåt men som trots allt ser med en positiv blick på framtiden, gör tummen upp och tror han sen ska få åka hem.

På båten fanns dock en kropp som blivit tvungen att begravas pga en olycka. Och enligt någon gammal sjölag ska ju förolyckade på skeppet skyndsamt begravas i havet som det värdigaste man kan göra då man befinner sig i sjönöd och döden knackat på.
Denna story fick han dock inte någon mediatid för att berätta om, och precis som Breivik som gjort sig beredd inför media för sin "förklaring", blev även Madsen istället nekad filmstjärnestatus och fick åka raka vägen till häktet, medelst följande avklädning, kroppsscanning och med bojorna på.

Vilken skymf för en så grandios person som denne ubåtsluffare Madsen!
Nu nekar han istället till allt, låter advokaten sköta ärendet åt honom och låter det ligga på åklagaren att föra anklagelsepunkterna i bevis.

Lagt kort ligger.

Madsen kan alltså inte erkänna något "brott mot griftefrid" därför att det han gjort enligt honom själv inte är ett brott, utan något som han varit tvungen till enligt gammal sjölag, dvs "begrava" kroppen efter en som förolyckats. Tankemodellen följer det som om Kim hade varit en i besättningen dessutom.

Vad är det för fabricerad händelsekedja som Madsen har skapat i sitt huvud för att kunna dels neka till brott och dels kalla det som skett för olycka ?
Madsen är ju såpass grandios att han har legitimerat sig själv att dumpa kroppen efter Kim i havet eftersom han förutsätter att ingen kommer att genomskåda hans brott. Självklart vet han att vid olycka ska och bör hjälp tillkallas.

Därför måste det dödliga som skett på ubåten med Kim, vara värre än en olycka som jag ser det; det måste vara dödligt våld som skett och det måste vara så att styckningen, dumpningen av kroppsdelarna och sänkningen av ubåten innebär att han försökt dölja bevis.

Barmhärtighetsteori

Madsen kallar det som ledde till Kims död för "olycka" och min teori är att han i sin ”förklaring” bakat in att dumpningen av kroppen är en barmhärtighetsåtgärd.
Kim har halkat, ramlat osv, och Madsen har dödat henne när han insett att hon var så skadad att hon inte skulle överleva. Att blod utgjutits kan han då ganska enkelt kunna tillstå eftersom blodet från Kim i ubåten kan förklaras med ”olycka”. I Madsens kalkyl över vad han hade att vinna och förlora så skulle han i det fall det skett en olycka, och hon blivit säg medvetslös, kunnat avsluta lidandet och döda henne för att intala sig att det var ett barmhärtighetsmord. Att han inte ville se henne "lida" och därför så snart han kunde, eftersom hon låg och förblödde, och eftersom det var mitt i natten, och eftersom det skulle dröja flera timmar innan sjöräddningen antogs komma, och eftersom och eftersom ..... så var det mest logiska och rationella för honom att "begrava" henne till havs.

Ett annat alternativ till det som han kallar "olycka" kan inbegripa ett skeende av ett sexuellt närmande från Madsens sida som Kim gjorde motstånd mot, och som "gick olyckligt"; då han råkade slå henne lite för hårt, eller drog åt händerna kring hennes hals lite för hårt, utan att han var medveten om det och att hon tyvärr råkade dö. Sen "begravde" han henne av barmhärtighet.

I en sådan kontext av ”barmhärtighet” som ovan, kan Madsen på sin höjd vid åklagarens bevisföring i ett senare skede under förhandlingar tillstå att styckningen endast var en praktisk åtgärd för att bli av med kroppen, inget annat. Framkommer ingen teknisk bevisning med koppling av beslagtagna verktyg till skärsnitt på torson, finns heller ingen säker teknisk bevisning som binder honom till just styckningen.

Högst sannolikt, för att inte säga självklart, kommer indiciekedjan i sammanhang räcka för att fälla honom i vart fall för brott mot griftefriden och vållande till annans död. Att det blir mord i slutänden ser jag som 98 procent troligt.
Citera
2017-08-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nä det kan så klart vara så att skadorna kommer från just denna kvällen. Och då har polisen bra på fötterna med hennes blod på hans kropp, skador på honom osv.

Men jag tycker inte att polisens uttalanden "styrker" det.

Dom har hittills varit ganska frispråkiga på vad dom har. T.ex direkt han ändrade sin story så berättade man det, man gick även ut direkt med fyndet och vidare andra saker. Förefaller som att Danska polisen inte är lika inskränkta som den svenska. Tycker jag. Andra må väl tycka annat.

Danska polisen verkar proffsigare än våra
Citera
2017-08-29, 20:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Satt den på en vinsch?

Källa tack!
Ni pratade ju om testdockan som hängde vid "rymdkapseln" i hangaren/verkstaden. Den dockan hängde i en vinsch ja, det är väl inte att tjafsa om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
De två nedersta knapparna ser ut att ha utsmetat blod, som om PM haft blodiga fingrar när han knäppte igen kamouflagejackan.
Hur är det med klädbyte? Nådde vi någonsin något "trådkonsensus" att han bytt kläder? Det är ju förvisso jäkligt troligt om han styckat henne, men jag tänker om han tagit av sig och sedan satt på sig samma overall igen. Minns att några talade om olika mönster från bilderna på utresan.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Om jag inte låtsades om dina första dräpor så kanske vi skulle kunna ha en vettig diskussion, men nej, du kör vidare på samma spår där du vare sig läst eller förstått vad jag (och de jag diskuterar med) skriver.

Sluta snacka om "rubricering", detta är inte juridik och du är bara pinsam. Jag är inte precis den som säger ett smack om motivbild eller dödssätt, utan jag har frågat personer som påstått sig vara "säkra" eller som har mycket explicita och precisa svar på dessa frågor som vi bara kan spekulera i. Frågat om hur de resonerar kring belägg, varför de väljer en ovanligare förklaring framför en vanligare, etc.

Det känns som den här diskussionen är långt över ditt huvud, varpå jag föreslår att du slutar försöka "delta" i den. För det går ju inte så bra...
Gillar ord. Drapor är långa omtugg. Egentligen som refrängen i en schlager men ordet kommer från medeltida visor som ofta berättade om mord och hemska händelser. Dräpor finns väl egentligen inte men om det fanns skulle det vara en böjning av dråp. Mördande texter. 😁
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag råkade bara hamna på en sida om "senaste trenden bland de rika i USA" - dricka blod. Och vilken märklig tillfällighet - där dyker Kim Walls namn upp. Hon har tydligen gjort ett reportage om vampyrism.

”No one knows what causes haematomania, the craving to drink blood. Those who experience it describe it as an intense thirst-like sensation, an addiction with withdrawal-like symptoms. Animal blood or rare steaks may act as substitutes, but for most vampires nothing beats fresh blood.” – Kim Wall

Kolla på bilderna, läs artikeln och jämför med mordet. Inte vet jag hur det hänger ihop men kom ihåg att enligt en tidigare artikel gillade Madsen sexpartys där folk var utklädda till sjöjungfrur och vampyrer. Märklig tillfällighet. "Hata slumpen".

http://newsvoice.se/2017/08/28/superrika-blod-konst/

Nej, jag håller med. De verkar ha varit lika galna båda två. Extremt dålig kombo att lämna ensamma på havets botten...
Citera
2017-08-29, 20:57
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag råkade bara hamna på en sida om "senaste trenden bland de rika i USA" - dricka blod. Och vilken märklig tillfällighet - där dyker Kim Walls namn upp. Hon har tydligen gjort ett reportage om vampyrism.

”No one knows what causes haematomania, the craving to drink blood. Those who experience it describe it as an intense thirst-like sensation, an addiction with withdrawal-like symptoms. Animal blood or rare steaks may act as substitutes, but for most vampires nothing beats fresh blood.” – Kim Wall

Kolla på bilderna, läs artikeln och jämför med mordet. Inte vet jag hur det hänger ihop men kom ihåg att enligt en tidigare artikel gillade Madsen sexpartys där folk var utklädda till sjöjungfrur och vampyrer. Märklig tillfällighet. "Hata slumpen".

http://newsvoice.se/2017/08/28/superrika-blod-konst/

All konst sägs spegla verkligheten. Så spirit cooking och dylikt kanske äger rum hos eliten på riktigt?
Citera
2017-08-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Här finns högupplöst bild. Zooma in naglarna.
https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85
Han har ett kraftigt märke på vänstra kinden och ett sår på näsborren så jag gissar på att han nöp henne i baken, hon vänder sig då om och drar iväg en rejäl lavett med öppen handflata rakt på hans kind så hårt att det blixtrar till i huvudet på honom. Hennes tumnagel har gått in i hans näsborre. Han vet inte vad han gör, han slår bara ihjäl eller stryper henne.
Senast redigerad av Reparador 2017-08-29 kl. 21:00.
Citera
2017-08-29, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Om jag inte låtsades om dina första dräpor så kanske vi skulle kunna ha en vettig diskussion, men nej, du kör vidare på samma spår där du vare sig läst eller förstått vad jag (och de jag diskuterar med) skriver.

Sluta snacka om "rubricering", detta är inte juridik och du är bara pinsam. Jag är inte precis den som säger ett smack om motivbild eller dödssätt, utan jag har frågat personer som påstått sig vara "säkra" eller som har mycket explicita och precisa svar på dessa frågor som vi bara kan spekulera i. Frågat om hur de resonerar kring belägg, varför de väljer en ovanligare förklaring framför en vanligare, etc.

Det känns som den här diskussionen är långt över ditt huvud, varpå jag föreslår att du slutar försöka "delta" i den. För det går ju inte så bra...

Såklart skall vi diskutera vad du däremot inte kan göra i din debatt är att radera ut motivbilden, den måste vägas in så min fråga igen:

"Hur kan man i din valda rubricering oavsiktligt tillfälligt vredesutbrott finna motiv? Hur går din rubricering ihop med motivbild. Planerar man att slänga en skiftnyckel i tinningen på en kvinnlig journalist innan avfärd?"
Senast redigerad av proximac 2017-08-29 kl. 21:03.
Citera
2017-08-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Att det kan vara fler inblandade är väl ingen spökhistoria? Jag har bara lite svårt att se att madsen pulled off this stunt alldeles ensam... och att någon gömde sej i ubåten är ju inget omöjligt..
Ännu en tok som vill diskutera saker som inte är omöjliga i teknisk mening, men ändå komplett osannolika. Varför krångla till det? Hur värderar du "jag har bara lite svårt"? Uppenbarligen skyhögt som anledning då du vill anamma idéer som vi andra finner kokobello.
Citera
2017-08-29, 21:05
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
All konst sägs spegla verkligheten. Så spirit cooking och dylikt kanske äger rum hos eliten på riktigt?

Det sägs så. "Uttråkade" rika innefolk vill ofta hitta nya farliga eller ovanliga trender. "Spirit cooking" var det mycket tal om kopplat till Podesta och det verkar finnas på riktigt.

Och Madsen, som verkade vilja testa alla gränser när det gäller konst/sex/fetischer kanske ville haka på trenden? Eller kanske redan hade hakat på? Skulle inte alls förvåna mig. Och då börjar man ju fundera på mycket, typ om Kim var inne på sånt här? De ville testa tillsammans men något gick fel? Eller Madsen själv ville testa och visste att Kim hade skrivit denna artikel. För honom fanns inget bättre offer, han kanske intalade sig själv att hon var villig att "donera" sin kropp.

Tja, vad vet jag ... bara spånar fritt, förstås, men som sagt, det är en märklig tillfälliget.
Citera
2017-08-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Såklart skall vi diskutera vad du däremot inte kan göra i din debatt är att radera ut motivbilden, den måste vägas in så min fråga igen:

"Hur kan man i din valda rubricering oavsiktligt tillfälligt vredesutbrott finna motiv? Hur går din rubricering ihop med motivbild. Planerar man att slänga en skiftnyckel i tinningen på en kvinnlig journalist innan avfärd?
Du tror fortfarande att vi diskuterar juridik va?

Kolla bakåt så ser du att 1) jag har inte "valt någon rubricering" (det är i alla händelser inte jag som gör), 2) diskuterat motiv (ingen har väl gjort det i denna diskussion) eller 3) är beroende på något vis av dessa tu.

"Planera att slänga skiftnyckel" är precis sådana där specifika "slutsatser" jag vänder mig mot. Dylika teknikaliteter, vad som hänt och folks olika uppfattning om vad sannolikt har hänt, har inget med juridik alls att göra, förutom att han liksom gjort saker man inte får (och inte ens det är vi överens om, då det finns tomtar som vill få in en tredje person eller på annat sätt kämpar för någon konspirationsidé)...

Vad ska jag svara på dina fråga egentligen? Vad vill du, ja vad tror du att jag ska svara egentligen? Är tomten grön eller är böcker gula?

Edit: Vad tror du själv har hänt? Detta är lite av den springande punkten. Som du märker besvaras denna fråga inte med någon brottsrubricering såvida man inte är juristskadad på något vis. Alltså, det är händelseförloppet och endast händelseförloppet som diskuteras.
Senast redigerad av DjILY 2017-08-29 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in