Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Möjligt att du jobbar i någon speciell bransch där termen ackumulator har hängt kvar.
Hehe, vilken spännande diskussion denna tråd blev, Årets tråd alla gånger - Jag har faktiskt för mig att i äldre ubåtslitteratur så används uteslutande ackumulator begreppet om de stora bly-syra ackumulatorerna/batterierna som avser framdrivningen med elmotor vid undervattensgång. Dagens teknik är väl väldigt avancerad med att man håller koll på strömuttaget ur varje grupp, och att man försöker balansera lasten på varje grupp. Dels så kan man tex ta 10 minuter ur ena gruppen för att växla och ta 10 minuter ur en annan grupp, på så vis kan man hålla koll på bla värmestegringen i cellerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Rem i denna ubåt, vilket gör det enklare att ändra utväxling. Jag tror inte PM har programvara för att kunna räkna fram optimala varvtal för propellern - och jag vet inte om han köpt den och då kunnat få sådan information från tillverkaren eller om de själva arbetat och gjutit den.
Remdrift är rätt så korkat när man ska överföra alltför mycket effekt, Om remmen börjar att slira så tar det bara ett ynka ögonblick innan remmen blir så varm att den börjar att brinna. Man kan ju inte dumpa friktionsvärmen nånstans heller.
Det är säkert en skrotpropeller som man fått ifrån något varv, det är väl rätt så lätt att mäta dess stigning och man bör kunna hitta på tabeller vid vilket varvtal där en sådan greppar optimalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Han behöver inte veta riktning - räcker att vänta tills det blir tyst. På flera youtube-klipp hör man tydligt motor/propeller-ljud från andra fartyg samt även karakteristiska pingar.
Men det här "pinget" är väl ett pålagt filmljud, det upphörde man väl redan med på WW1 ? möjligen att det fanns kvar för att skrämma besättningarna med. De flesta sonarer/ekolod jobbar ju med 33 kHz istället och det är inte hörbart alls.
Möjligen att operatören på ubåten hade ett sådant "ping" i sina lurar som var ett frekvensomvandlat "ping" för att kunna få en slags uppfattning om vad det rörde sig om för fiende, typ...
Jag har då aldrig hört något "ping" under vattnet ifrån tex någon båt med ekolod påslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Om det finns yrkefiskare som trålar i området skulle de rent teoretiskt kunna få upp en kroppsdel eller dylikt med trålfångsten.
Javisst, men det är väl för grunt för att det ska vara någon fisk där, jag menar det är väl en dålig fiskeplats, kanske för mycket skräp och avfall på bottnen där ?
Ett riktigt mudderfartyg skulle dock kunna ta upp allt som finns på bottnen, men det blir ju asmycket material att sikta sig igenom då. Tex så kan man på det viset både leta guld, mineraler och diamanter, men det blir enormt tidskrävande.
Dock så tror jag att man kan säkert svepa bottnarna ända fram till i November, innan höstvädret sätter stopp för det. Så det är 8 veckor kvar drygt.