2017-08-23, 16:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo. Om nån skadas eller dör. Annars blir det enbart vårdslöshet i trafik.

Jamen, då blir et väl bara GVIT eller kroppsskada? Man dömer ingen för dråp eller mord om det inte finns ett uppsåt, eller?
Citera
2017-08-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns inget motiv i normal mening. Det handlar om att tillfredsställa sjuka drifter, eller som PM själv brukade säga; förverkliga sina drömmar.
Nä, men det är inget planerat mord. ingen impulskontroll? Finns inget jag läst hitintills som tyder på dt väl?
Citera
2017-08-23, 17:00
Medlem
GasGlads avatar
Det skulle jag inte påstå, GW har mycket erfarenhet och kompetens..
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
GW gissar fel i ungefär 50 % av fallen. Man kan aldrig lyssna på honom. Jonna Henningsson
från Askersund styckade sin rival strax efter sitt brutala mord med stickvapen och gift mot
henne. Så gör de flesta styckmördare. Mord och styckning följer på varandra. GW har fel.
Citera
2017-08-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
ok, men vad kan ett troligt sannolikt motiv vara?
JAG vet inte. Jag har inget mördarsinne och har svårt att tänka mig något som helst motiv. Jag tror mest gott om folk och har svårt för hela den här situationen.
Jag kan tänka mig att han gjort ett närmande. Det är trångt som fan där. Hon greps av panik av det och började slå omkring sig och han dödade henne. Dvs mord. Men det återstår att bevisa. Han verkar inte tillstå nånting alls. Så det är svårt att bevisa något. Hade velat vara en fluga på väggen i förhörsrummet.
Citera
2017-08-23, 17:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Vänta nu.. inte straffbart?

Så om fiskepoolarn dör av en olycka nästa fiskepass så kan alltså jag "dumpa" "begrava" han i sjön utan att bli straffad på något sätt?

Du kanske har rätt jag vet inte, men låter väldigt konstigt

Någon som vet?

Man kan ju bara bli dömd för brott mot griftefriden vilket bär endast max fängelse i två år tror jag. Madsen kanske klarar sig undan med max detta som straff!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta kan man spekulera om. Han har inte handlat helt logiskt om han bara ville dölja sitt brott.

Min gissning är att han på vill slippa straff men samtidigt så vill han på något sätt visa vad han har åstadkommit. En människa som är så här sjuk kan samtidigt vara stolt över vad han har gjort.

Det tror jag också. Han vill säkert slippa straff om det bara gick - men samtidigt vill han ta åt sig äran även att detta projekt..

Han har ju sina sjuka, gränsöverskridande sexorgiekompisar med vilka han säkert ha pratat om ett och annat.. Nu fick de se vilken sorts pervo de verkligen är. Dvs. att dessa kompisar nu ser att de egentligen är små scoutpojkar i jämförelse med den stora ledaren..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Styrelsen för Peter Madsens stödgrupp, Raket Madsen Støttegruppe, kommer att upplösa föreningen, skriver nyhetsbyrån Ritzau. Man har kallat till ett extra möte i slutet av september, där detta ska ske.
"Allas vår dröm har brustit. Projektet bleknar i skenet av den meningslösa förlusten av ett människoliv. Vi har inte längre någon önskan om att fortsätta. Förtroendet är borta", skriver föreningen på sin hemsida."
Föreningen uppmanar också till stöd för organisationen Journalister utan gränser.

Märkligt att de hängt i så länge ändå.
De har investerat massor med tid, hopp och förväntan i projektet. Klart att de hållit uppe det hoppet så länge som möjligt eftersom alternativet är så mycket hemskare.

PM:s handlingar fläckar ju av sig på alla runtomkring honom. De som finns lite i periferin och alltså kan, tar väl chansen att klippa banden snabbt. Övriga ber att det inte är sant så länge som möjligt.
Citera
2017-08-23, 17:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, för en befälhavare på handelsfartyg eller örlogsman kan det kanske vara tillåtet (efter vissa förberedelser) men för en amtörubåtskapten? Jag är inte så säker . . .

Nej, det är nog inte lagligt för en galen ubåtskapten.......
Citera
2017-08-23, 17:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Detta med försvarets uttalande att de är glada ( lettede) över att kroppsdelen är identifierad framstår såklart helt absurt men man får komma ihåg att detta och allt som försvaret uttalar sig, hur de formulerar sig, är en strategi som hör till hennes jobb.
Vi har ingen aning om advokatens och Madsens relation och hur de kommunicerar, hon arbetar utifrån att han förnekar mord, och så måste hon jobba.

Yes..

Hur skulle det framstå om Peter (via sin advokat) sade sig vara knäckt över fyndet ?
Det skulle ju lätt tolkas som om han har blivit tagen med byxorna nere.., och att försvaret viftar med vit flagg !
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Han kanske varken hade lust eller tid att bli inblandad i en dödsolycka med alla sina projekt. Det hade nog påverkat inflödet på pengar också.
Så han tog det genomkorkade och osmakliga beslutet att stycka och kasta i kroppen.
Styckning i sig är ju juridiskt att jämföra med snatteri så han kanske kalkylerade med det och tog risken.
Men även om de bara kan bevisa själva styckningen i slutändan är han ju helt körd i princip i alla världsdelar med all uppståndelse.
Då kan han sitta i finkan 3-4 månader och fundera på vart han ska ta vägen när han kommer ut
På botten i sin ubåt kanske?

Jag tror hans specialintressen u-båt och rymden fick konkurrens så här mot slutet. De "andra" fantasierna tog upp hans tid mer och mer. Kanske han inte kunde hålla inne sina fantasier längre och motstå chansen på u-båten så en viss spontanitet kan jag se i brottet.

Jag tror inte detta kommer landa i griftefrid men om det sker så då kör vi på din ide. Bottenskrapet gäller.
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Nej, du har fel. Extremt få klarar av att fullborda en transportstyckning. Däremot kan de flesta fullborda ett dråp, särskilt om det är i passion eller svartsjuka. Följer du ens med på Veckans Brott? Extremt ofta är hans "gissningar" riktiga visar det sig och Camilla går rätt stora längder att mobba honom de få gångerna han har fel! Rätt roligt faktiskt.

Veckans brott!? Nä, men titta du. GW satt i tv och mätte ut decennielånga straff åt Mats Alm. Två veckor efter rättegången gick han fri och flyttade utomlands. Åklagaren lyckades aldrig styrka mord. Det ansåg GW att han kunde på förhand, ett halvår före rättegången.
Senast redigerad av Starback 2017-08-23 kl. 17:08.
Citera
2017-08-23, 17:04
Medlem
Lao Tzus avatar
Tja det här kommer inte direkt som någon överraskning för oss som analyserat händelseutvecklingen på expertnivå

Den som inte inser att styckningen av japanskan är en karbonkopia och ett gesällprov för vad som skulle hända Kim är bortom all räddning.

Hoppas att den styckade japanskan kan få upprättelse om raketforskaren bryter samman under förhören.
Citat:
Helt konkret har vi en sag fra 1987, hvor en japansk turists torso blev fundet i Københavns havn, og sådan gør vi helt standard i drabssager, lød det fra drabschef, Jens Møller, under pressemødet.

http://ekstrabladet.dk/112/politiet-efter-torso-fund-denne-gamle-drabssag-kigger-vi-paa/6789005
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in