2017-08-21, 17:48
Medlem
Nu har jag ej läst alla inlägg men, alla som försökt hantera en medvetslös/ död människa vet hur jobbigt och otymligt detta är. Tveksam till att hon dött i båten, borde vara näst intil omöjligt att få ut henne därifrån om han varit själv.
Citera
2017-08-21, 17:49
Medlem
superkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
pojkvännen + andra vänner vinkade av henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä. Han är inte korkad. De blev ju avvinkade vid kaj!
Minst lite korkad måste han vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Möjligt, men det vore ju rent utav idiotiskt att ta en sådan sak för givet. Jag tror att PM mördade KW och nu sitter och ljuger ihop en massa skit för att komma undan med dråp.
Ett väldigt oplanerat mord i så fall.
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Jo. Om nån skadas eller dör. Annars blir det enbart vårdslöshet i trafik.

Vårdslöshet i trafik ÄR väl straffbart ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det är väl inte straffbart att begrava en kropp till sjöss? Han säger ju att det var en olyckshändelse och inte hans fel. Sedan kan man ju undra varför han skulle sänka ubåten? Självmordstankar?

Vänta nu.. inte straffbart?

Så om fiskepoolarn dör av en olycka nästa fiskepass så kan alltså jag "dumpa" "begrava" han i sjön utan att bli straffad på något sätt?

Du kanske har rätt jag vet inte, men låter väldigt konstigt

Någon som vet?
Citera
2017-08-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Frågan är om PM någonsin kommer att berätta vad som faktiskt har hänt. Jag tror inte det. Då kommer inte heller polisen kunna vara säkra.
Tyvärr har du rätt. Blir nog rätt långdraget detta. Om han inte bryter ihop under något förhör. Eller så har polisen fått en plausibel förklaring som de håller på att undersöka. Det är ju inget de släpper i det här läget. Svårt läge. Önskar att polisen kunde gå ut med just det: "vi vet nu vad som verkar ha hänt men pga sekretess går vi inte ut allmänt"... eller nåt sånt.
Jäkligt frustrerande allt detta.
Citera
2017-08-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Finns det annat liv som kan ge sig på en relativt oförmultnad kropp och göra att gaserna släpps ut? Gör strömmarna att gaserna sipprar ut och gör att kroppen stannar på botten? Den högre salthalten ger förvisso en högre flytförmåga men inte särskilt mycket i Öresund.

Ja i varmare vatten så finns det givetvis mycket mera biologiskt liv och många fiskar som är rätt så snabba på att äta upp en kropp, men så är det ju inte här. I tex svenska insjöar så kan en kropp ligga på botten hela vinterhalvåret för att först fram på den sena vårkanten flyta upp. Gasbildningen kommer igång först när vattnet börjar bli lite varmare

Gaserna kan ju förstås slippa ut när huden blir alltför skör utav bakterieangreppen.

Strömmarna brukar inte ändra förloppet, om kroppen inte ligger tex i en fors eller hastigt rusande vattendrag, då hålls kroppen ofta nere av det strömmande vattnet

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Han kan ha lagt sig för ankar och transporterat kroppen iland med flytvästar eller dylikt men det är inte ett helt troligt scenario. Köpenhamnssidan är i princip utesluten i och med Kastrup (som är övervakat område) och likaså med broområdet. Antingen är kroppen dumpad norröver eller så har han gömt den någon annanstans. Att den skulle vara dumpad i Koge bukt där han sagt tror jag mindre på.

Ja, det kan ligga mycket i detta, men det vill ju till att han haft en bra plats i åtanke, alltså sådan lokalkännedom om området och var han kan gömma en kropp. Det vet vi ju inte om han brukade göra strandhugg på det sättet runtomkring hemmabasen alltså ?
Senast redigerad av DrSvenne 2017-08-21 kl. 17:56.
Citera
2017-08-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Vårdslöshet i trafik ÄR väl straffbart ?
Absolut
Citera
2017-08-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det är väl inte straffbart att begrava en kropp till sjöss? Han säger ju att det var en olyckshändelse och inte hans fel. Sedan kan man ju undra varför han skulle sänka ubåten? Självmordstankar?
Nja, för en befälhavare på handelsfartyg eller örlogsman kan det kanske vara tillåtet (efter vissa förberedelser) men för en amtörubåtskapten? Jag är inte så säker . . .
Citera
2017-08-21, 17:58
Medlem
Det kommer vi få reda på. Men inte så fort polisen vet. De kommer nog göra väl avvägda uttanden. De kanske redan tror sig veta. Detta kommer ta tid. Vi får veta om och när de hittar Kim. Sen är det locket på en lång tid framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det är inte så säkert. PM kommer nog att justera sin berättelse ett antal gånger för att se till att han "vinner detta". Jag tror inte att vi någonsin kommer att få veta vad som faktiskt har hänt.

De flesta inser att utan att hitta liket i någorlunda skick, blir det nog bara grov oaktsamhet och griftefrid.

Han har givit en berättelse, som går ut på olycka ombord. Var det blod med, berättar han självklart det. Den storyn behöver han inte avvika ifrån, och blodspår i båten visar nog inget om hur de kommit dit.

Han har angivit en plats för "sjöbegravningen", skulle liket hittas på en annan plats, föreställer jag mig att det blir mycket svår att bevisa att han angivit fel plats.

Om liket hittas, gäller det att han har uppfunnit en skada till följd av "olycka" som liknar en där han ev. har dräpt henne. Han hade hela natten på sig att fundera på lämpliga berättelser. Den första, att han satt iland henne, övergavs snabbt, som jag begrep det.

Det kan fattas utrustning i båten, men det blir svårt att visa att den var med från start.

Hittas inte liket snart, blir det nog "bara" oaktsamhet och griftefrid ( bara att ta passagerare på denna skapelse är väl oaktsamt, har de dessutom dykt och "olyckan" hänt då, är det grovt, för det skulle behövas minst en erfaren besättningsman till för något sånär säkra dyk).
Citera
2017-08-21, 18:01
Medlem
Om hans sms gick iväg till kompisen kl 22:30 som det står på Fb-sidan, så undrar jag om hon inte dog strax efter kl 22. Han svarade ju inte tillbaks på frågan som vännen hade. Jag har också läst att han skickade sms vid 22:30 i nån av de danska tidingarna. Han kunde då inte svara för han var upptagen med Kim då..eller va tror ni?
Citera
2017-08-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, för en befälhavare på handelsfartyg eller örlogsman kan det kanske vara tillåtet (efter vissa förberedelser) men för en amtörubåtskapten? Jag är inte så säker . . .

Knappast tillåtet för en fritidsbåt! Det finns något som heter sjöräddning, och det är bara att invänta den, såklart. Det går nog under egenmäktigt förfarande också.
Citera
2017-08-21, 18:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Vad gäller möjligheten till att råka ut för en olycka torde det finnas många möjligheter till det ombord på ubåten. 400 V-aggregat som någon nämnde, remmar som snurrar och liknande, en kokplatta (strömförande på något sätt?) syntes på videon. Kanske ramlat och brutit nacken?

Vad är det för video? Där hans ubåt filmas inifrån? Jag har inte sett några videos direkt på hans ubåt, så kan inte du eller andra länka upp lite olika urval?

Citat:
Det är beklagligt att KW med all sannolikhet har avlidit.

Jag håller med om att det är beklagligt.

I alla vilda vansinniga spekulationer här, håller med om att det inte känns kul att spekulera på ett sånt sätt så det blir ett mord med tvist (vissa glömmer att en person har dött här),
så har man ju ändå närmat sig sanningen verkar det? Där folk kommer med förslag på hur en olycka kan ha gått till i denna ubåt.
(Det kommer ju in folk som verkligen har kunskap på hur det ser ut på ubåtsfronten)
så man kan begripa denna tragiska, och väldigt säregna olycka.
Folk vill ha en förklaring hur det kan ha gått till,
men man vill ju inte sälla sig till att ta för givet att ubåtsföraren är värsta mördaren, om det nu inte är så.
Han har agerat märkligt. Absolut. Men han har väl fått någon psykisk knäpp av det hela.
Även om han inte uppträdde uppenbart förvirrat vid den första intervjun då han plockades upp,
så har han tydligen haft någon knäpp, verkar det nu.

Han verkar ha gjort en "Hans Rausing" , som GreffueAnthonius benämnde det häromdagen, exakt som vi var inne på.

Det verkar vara uppenbart att det är det som hänt. Jag tror inte att han varit en kallblodig mördare. Danska polisen vill utreda ifred, så de basunerar säkert inte ut att han fått en knäpp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in