2017-08-04, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Ha ha, skratta du.

Det krävs högre poäng att komma in på socionomutbildning än tex många civilingenjörsutbildningar, pucko.

http://www.antagningspoäng.se/?q=Socionom
Hahahah är du tappad eller? Att det är hög intagning betyder inte att det är en svår utbildning va fan pratar du om, nu har du gjort bort dig!
Det är högre intagningspoäng på socionomprogrammen för att det är så många som vill plugga det inte för att det svårt. Att du skriver civilingenjör och socionom i samma mening förklarar varför du bör plugga till socionom du har ju för fan ingen verklighetsförankring.

Sjuksköterska är nog svårare än socionom och har lägre intagning. Som jag hört är socionom den tråkigaste utbildningen ever man bara läser böcker och gör besök hos folk som grupparbete så jävla lame.
Citera
2017-08-04, 00:37
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
En socionom tjänar aldrig in sin utbildning, för att tjäna över 30k måste man vara chef eller högt uppsatt. Ta fram listan som visar att de ligger i mitten av tabellen för i svenskt näringsliv ligger de i botten och i de flesta jämförelsetabeller också.
Inte nog med det med vågen av socionomer som kommer välla ut på arbetsmarknaden pga av att det är så populärt kommer det bli svårt att få jobb i framtiden
http://allastudier.se/tips-o-fakta/3...6nar-sig-mest/
Citera
2017-08-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Jag är sugen på att gå socionomprogrammet då yrkena man kan få verkar uppfylla mina krav vilket är:
1. Minst 25-30k+ i lön.
2. Inte belastande (Tunga lyft, obekväma arbetsställningar, hög stressnivå, etc.)
3. Bekväma, fasta arbetstider måndag till fredag.
4. Relativt roligt jobb i jämförelse med hjärndöda okvalificerade jobb.

Annars har jag funderat på förskollärare vilket uppfyller kraven förutom mer belastande och lite mindre lön.

Dock när jag har läst på Flashback verkar alla säga att man ska bli jurist eller ekonom om man ska plugga och att socionom är ett skitjobb för skitmänniskor med dålig lön och dåliga arbetsförhållanden, att alla socionomer är olyckliga bitterfittor som klagar på sina dåliga löner varje dag. Därimot när jag läser om det på familjeliv och liknande sajter verkar folk tycker att deras socionomjobb är givande och roligt.

Vad är det som är så hemskt med socionomyrket egentligen? Förutom lönen ser jag inte hur exempelvis juristyrket kan vara så lockande, känns som att de flesta jobben inte är så roliga efter 10 år oavsett vad man pluggat, ett jobb är ett jobb liksom. Dessutom får man leva med stress och ofta dåliga arbetstider, har läst att jurister ofta sitter kvar och jobbar till kl 20 och vissa tvingas jobba på helgen.

Något annat som lockar med socionom är att om man jobbar som skolkurator kan man ha feriettjänst (tror det hette så) där man jobbar 45 timmar i veckan och sen har ledigt varje skollov. Det är ca 3 månaders ledighet utspritt över året för en något längre arbetsvecka. Dessutom tror jag inte att kuratorer har lika mycket behov av extraarbete som lärare har, de måste ju sitta och rätta prov och planera lektioner och läsa uppsatser, m.m. så mycket av den här tiden borde ju vara ren semester, rätta mig om jag har fel.

Så är jag dum i huvudet som funderar över detta eller låter det logiskt?

Jag känner folk som sätter på folk och beroende på hur bra kandidaterna suger så får de en tjänst. Fast knullar kan till sig ett jobb på det viset så måste man göra saker i gengäld som man kanske inte skulle ha gjort om man har hög moral och konkurrerat på meriter.
Citera
2017-08-04, 00:55
Medlem
scips avatar
Citat:
Det krävs massor för att ta sig igenom socionomutbildningen, det är långt ifrån alla som klarar det. Den är lätt klassad som en av sveriges tuffaste utbildningar.
Tom kraven på matematik är i underkant vid antagning, i många av kurserna måste man ha koll på statistik och procentlära tex.

Utöver de rena kunskapskraven så måste du dessutom vara en god människokännare och ha de rätta empatiska förmågorna. Det finns få utbildningar som ställer så höga krav på person som socionomprogrammet.
Gudrun Schyman blev ju socionom på två år och hon saknar ju princip allting av ovanstående kriterierum.
Citera
2017-08-04, 01:59
Citat:
http://allastudier.se/tips-o-fakta/3...6nar-sig-mest/
Det står att de kan tjäna in sin utbildning när de är 84 år. Hur många lever ens till 84 år skämtar ni eller?

Sök på socionom http://www.saco.se/vara-fragor/lon-o...-utbildningar/
Observera att de har höjt livslönen till 16 miljoner och ändå tjänar de inte in sin utbildning
Citera
2017-08-04, 02:06
Citat:
Det krävs massor för att ta sig igenom socionomutbildningen, det är långt ifrån alla som klarar det. Den är lätt klassad som en av sveriges tuffaste utbildningar.
Tom kraven på matematik är i underkant vid antagning, i många av kurserna måste man ha koll på statistik och procentlära tex.

Utöver de rena kunskapskraven så måste du dessutom vara en god människokännare och ha de rätta empatiska förmågorna. Det finns få utbildningar som ställer så höga krav på person som socionomprogrammet.

Förlåt mig men procent och statistik lär man sig på gymnasiet och jag tror att de flesta utbildningar i Sverige idag har inslag av liknande matte, den matten du nämner är den lättaste matten kom och prata om vektorer och variabler då pratar vi tuff matte. Det du nämner är a walk in the park.

Att vara människokännare, ja de flesta humaniora utbildningarna kräver det och även samhällsorienterande yrken. Socionom borde vara en gymnasieutbildning.
Citera
2017-08-04, 02:51
Medlem
Isildurrrrs avatar
Citat:

Ditt glorifierande av utbildningen är helt verklighetsfrånvänt, tyvärr. Ingen har sagt att det är "jätteenkelt" för vem som helst att bli socionom, men i relation till andra utbildningar är den en av de slappaste och enklare i Sverige.

Att det är höga antagningspoäng har _inget_ att göra med hur svår utbildningen är, i så fall hade kursen "Harry Potter-kunskap" som fanns för ett tag sen varit Sveriges svåraste utbildning.

Antagningspoängen handlar enbart om _hur många_ som söker jämfört med antalet platser.
Citera
2017-08-04, 03:15
Bannlyst
Citat:
Jag är sugen på att gå socionomprogrammet då yrkena man kan få verkar uppfylla mina krav vilket är:
1. Minst 25-30k+ i lön.
2. Inte belastande (Tunga lyft, obekväma arbetsställningar, hög stressnivå, etc.)
3. Bekväma, fasta arbetstider måndag till fredag.
4. Relativt roligt jobb i jämförelse med hjärndöda okvalificerade jobb.

Annars har jag funderat på förskollärare vilket uppfyller kraven förutom mer belastande och lite mindre lön.
?

Avråder från socionom. Stressigt, för det man gör dåligt betalt. Många puckon på utbildningen. Skulle tro att minst 90% av jobben har hög stressnivå oavsett bransch. Kurator är otroligt tufft. Ofta jobbar man på flera skolor, deltid är vanligt samt stoooor arbetsbörda. Ingen Walk in the park alltså.

Socialsekreterare fattar knappast egna beslut särskilt ofta utan chefers godkännande. Det är lite hamstern i ekorrhjulet över yrkeslivet. Kuggen i maskineriet som är klämd mellan politiker, lag, chefer och klienters förväntningar. Känns ofta hjärndött faktiskt. Autopilot. Inte ett intellektuellt jobb. Och nu är det ändå högkonjunktur..

Jobb som tjänstemän i någon förvaltning är i vissa fall helt olidliga. Mycket papper, dokumentation och telefonsamtal om dagarna vilket är kul i ca 1 vecka. Sega förvaltningar som brukligt är på många ställen i landet är inte särskilt roligt. Mycket tråkigare jobb än folk tror. Och majoriteten hamnar där. Och majoriteten blir kvar.

Märkligt hur glorifierad utbildningen är sett till vad som väntar.

jurist! Då är vägarna öppna åt fler håll. Eller sjuksyrra det är framtiden!
Senast redigerad av RagataChristie 2017-08-04 kl. 03:29.
Citera
2017-08-04, 06:41
Medlem
Citat:
Men det är PRECIS så det är ju. Eftersom antagningspoängen är så höga så är det ju de bästa kandidaterna som blir antagna, behövs väl inga ytterligare "intervjuer" för att förstå det?
Det är ju trots allt de bästa akademikerna som examineras, vad mer begär du människa?

Olämpliga kandidater sållas ut under utbildningen, kvar blir de bästa.

Att ha bra betyg betyder att man är smart/är bra på att plugga.
Det säger att personen troligen kommer kunna klara av sina studier om denne anstränger sig..

Däremot säger det ingenting om hur lämplig personen är att jobba inom yrket. Dock skulle jag säga att många som söker sig till set yrket är lämpliga. Men långt ifrån alla är det.
Och vissa kommer kanske vara det om några år. När de fått lite livserfarenhet. Det handlar otroligt mycket om personlig lämplighet.

Skulle det däremot handla om data tex så är intervju helt onödigt.
Citera
2017-08-04, 06:46
Bannlyst
Citat:
Varför antar alla att socionom bara leder till socialsekreterare? Man kan bli frivårdsinspektör, kurator, arbetsförmedlare, biståndshandläggare, enhetschef med mera och arbeta inom flera olika sektorer, bland annat skola, sjukvården, kriminalvården, äldrevården, polisen och man kan jobba med handikappade och utvecklingsstörda. Bara för att man utbildar sig till socionom betyder inte det att man måste bli en rutten sockärring, jag som haft en kort kontakt med soc skulle aldrig någonsin jobba där, de hade utan tvekan förstört mina chanser till körkort om jag var ärlig om mina drogvanor när jag var där efter en kallelse från Transportstyrelsen och det är vidrigt. De behandlar brukare och missbrukare som skit.
Så du vill plugga massa år med studieskulder för att bli "arbetsförmedlare"?
Citera
2017-08-04, 06:48
Bannlyst
Citat:

Som rätt kunnig på matematik tyckte jag det var lite roligt. Det finns ingen gren som heter procentlära och det är inte svårare än att räkna med bråk. 1% =1/100. Om det inte är svårare matematik än så på socionomprogrammet att räkna ut hur mycket "olle" ska ha efter skatt på socialbidraget blir man lite rädd.
Citera
2017-08-04, 07:28
Medlem
Saknas mycket kompetens kring socionomyrket på FB.

Betala ut bidrag och omhänderta barn är enbart en liten del och de allra flesta jobbar inte med det alls.

Du har mycket frihet och varierat jobb. Det är heller inte särskilt svårt.

Vill du byta jobb får du ett nytt på en sekund.

Ekonomer slåss 2-400 pers om 1 jobb. Alla mina förra klasskompisar har jobb direkt. Intervjun är en ren formalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in