Citat:
Ursprungligen postat av
FullMetallJacka
Jag är sugen på att gå socionomprogrammet då yrkena man kan få verkar uppfylla mina krav vilket är:
1. Minst 25-30k+ i lön.
2. Inte belastande (Tunga lyft, obekväma arbetsställningar, hög stressnivå, etc.)
3. Bekväma, fasta arbetstider måndag till fredag.
4. Relativt roligt jobb i jämförelse med hjärndöda okvalificerade jobb.
Annars har jag funderat på förskollärare vilket uppfyller kraven förutom mer belastande och lite mindre lön.
?
Avråder från socionom. Stressigt, för det man gör dåligt betalt. Många puckon på utbildningen. Skulle tro att minst 90% av jobben har hög stressnivå oavsett bransch. Kurator är otroligt tufft. Ofta jobbar man på flera skolor, deltid är vanligt samt stoooor arbetsbörda. Ingen Walk in the park alltså.
Socialsekreterare fattar knappast egna beslut särskilt ofta utan chefers godkännande. Det är lite hamstern i ekorrhjulet över yrkeslivet. Kuggen i maskineriet som är klämd mellan politiker, lag, chefer och klienters förväntningar. Känns ofta hjärndött faktiskt. Autopilot. Inte ett intellektuellt jobb. Och nu är det ändå högkonjunktur..
Jobb som tjänstemän i någon förvaltning är i vissa fall helt olidliga. Mycket papper, dokumentation och telefonsamtal om dagarna vilket är kul i ca 1 vecka. Sega förvaltningar som brukligt är på många ställen i landet är inte särskilt roligt. Mycket tråkigare jobb än folk tror. Och majoriteten hamnar där. Och majoriteten blir kvar.
Märkligt hur glorifierad utbildningen är sett till vad som väntar.
jurist! Då är vägarna öppna åt fler håll. Eller sjuksyrra det är framtiden!