2017-08-04, 09:51
Medlem
lyxnezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Saknas mycket kompetens kring socionomyrket på FB.

Betala ut bidrag och omhänderta barn är enbart en liten del och de allra flesta jobbar inte med det alls.

Du har mycket frihet och varierat jobb. Det är heller inte särskilt svårt.

Vill du byta jobb får du ett nytt på en sekund.

Ekonomer slåss 2-400 pers om 1 jobb. Alla mina förra klasskompisar har jobb direkt. Intervjun är en ren formalitet.

+1 på den. Att arbeta som socialsekreterare har förändrats mycket dom senaste åren. Har en del personer i min närhet som arbetar som just det. Lönemässigt så ligger dom på ungefär 35 efter 4 år i branschen, och om dom väljer ett privat alternativ, en bit över 40. Upplever även arbetet som stressigt och med en hel del långa dagar.
Citera
2017-08-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Ha ha, skratta du.

Det krävs högre poäng att komma in på socionomutbildning än tex många civilingenjörsutbildningar, pucko.

http://www.antagningspoäng.se/?q=Socionom

Du passar nog utmärkt som en socionom. Lycka till!
(Svårt att läsa, antagningen är hög pga många söker. Socionom är ett hittepå ämne för att utbilda massorna som blivit för dumma att läsa de tyngre ämnena såsom matematik osv.)
Citera
2017-08-04, 10:06
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Du passar nog utmärkt som en socionom. Lycka till!
(Svårt att läsa, antagningen är hög pga många söker. Socionom är ett hittepå ämne för att utbilda massorna som blivit för dumma att läsa de tyngre ämnena såsom matematik osv.)

Det krävs ordentliga mattekunskaper för att klara sig i socionomprogrammet, tex statistik.

Är du inte av rätta virket klarar du dig aldrig igenom utbildningen så det är visst en riktig utbildning, den är svårare än vad du tror.
Citera
2017-08-04, 10:11
Medlem
Bizmarcks avatar
Socionom är inget yrke i sig, som vissa här inne verkar tro.
Det är en titel på någon som genomgått socionomprogrammet med godkänt resultat.
Citera
2017-08-04, 11:39
Citat:
Ursprungligen postat av lyxnez
+1 på den. Att arbeta som socialsekreterare har förändrats mycket dom senaste åren. Har en del personer i min närhet som arbetar som just det. Lönemässigt så ligger dom på ungefär 35 efter 4 år i branschen, och om dom väljer ett privat alternativ, en bit över 40. Upplever även arbetet som stressigt och med en hel del långa dagar.
Alltså nu drömmer du, 35k efter 4 år är ren bullshit som socialsekreterare gå trolla nån annanstans. För fan medellönen efter 30 år i branschen ligger på ca 33000.

http://akademikern.se/reportage/sa-l...ialsekreterare
Citera
2017-08-04, 11:41
Citat:
Det krävs ordentliga mattekunskaper för att klara sig i socionomprogrammet, tex statistik.

Är du inte av rätta virket klarar du dig aldrig igenom utbildningen så det är visst en riktig utbildning, den är svårare än vad du tror.
Asså troolll!
Man kan inte vara så här dum på riktigt, eller möjligtvis om man pluggar till socionom tydligen.
Citera
2017-08-04, 12:32
Medlem
Citat:

https://sisu.it.su.se/pdf_creator/27786/44024

Här har du socionomprogrammet, vad jag ser så finns det ca NOLL matematikkurser med där.
Senast redigerad av St0ny 2017-08-04 kl. 12:37.
Citera
2017-08-04, 13:58
Medlem
Citat:

Här har du socionomprogrammet, vad jag ser så finns det ca NOLL matematikkurser med där.

Ja matte hade vi aldrig.

Bara grundläggande plus och minus för att göra exempel på avtalslagen och på bodelningar.

Även lite inom riksnormen.

Men som sagt lågstadiematte.
Citera
2017-08-04, 14:19
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Det krävs massor för att ta sig igenom socionomutbildningen, det är långt ifrån alla som klarar det. Den är lätt klassad som en av sveriges tuffaste utbildningar.
Tom kraven på matematik är i underkant vid antagning, i många av kurserna måste man ha koll på statistik och procentlära tex.

Utöver de rena kunskapskraven så måste du dessutom vara en god människokännare och ha de rätta empatiska förmågorna. Det finns få utbildningar som ställer så höga krav på person som socionomprogrammet.

Haha, du måste vara helt slut i huvudet. Socionomutbildningen är oerhört enkel att klara av.
Citera
2017-08-04, 14:57
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:

Herregud. Nej, jag har aldrigt hävdat att det finns rena matematikkurser i programmet. Däremot behöver du ibland statistiskt påvisa tex olika grupper inom en viss population eller demografiskt område. Och detta presenteras ibland både i procent och/eller andelar.
Citera
2017-08-04, 15:07
Medlem
MCHapss avatar
Citat:
Det krävs massor för att ta sig igenom socionomutbildningen, det är långt ifrån alla som klarar det. Den är lätt klassad som en av sveriges tuffaste utbildningar.
Tom kraven på matematik är i underkant vid antagning, i många av kurserna måste man ha koll på statistik och procentlära tex.

Utöver de rena kunskapskraven så måste du dessutom vara en god människokännare och ha de rätta empatiska förmågorna. Det finns få utbildningar som ställer så höga krav på person som socionomprogrammet.

Oj, vad jobbigt att behöva ha koll på högstadiematte. Fy fan vad den svenska skolan sviker sina elever.
Citera
2017-08-04, 15:59
Medlem
Citat:
Man kan göra det som känns rätt, om man vill omplacera barn så kan man göra det.

Huvudsaken är att det känns rätt.

"Det som känns rätt"?? Du har väl lagar, förordningar och föreskrifter samt evidensbaserad vetenskap att ta hänsyn till?

Hade jag behandlat patienter efter din måttstock hade min legitimation varit återdragen för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in