2017-08-03, 21:47
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Imponerande att någon orkar bli socionom och bara vada i elände och olycka hela dagarna.

Även om man är besjälad av att hjälpa människor så känns utbildningen som en återvändsgränd om man inte trivs som socialsekreterare. Att kunna en massa om den svenska socialtjänstlagen och sådant ger små möjligheter att byta spår till något annat.

Varför inte utbilda sig till sjuksköterska och ta jobb på en beroendeklinik eller något boende för borderlinepatienter?

Om man blir "utbränd" så kan man ta nåt helt annat sköterskejobb, jobba utomlands eller vad som helst.
Varför antar alla att socionom bara leder till socialsekreterare? Man kan bli frivårdsinspektör, kurator, arbetsförmedlare, biståndshandläggare, enhetschef med mera och arbeta inom flera olika sektorer, bland annat skola, sjukvården, kriminalvården, äldrevården, polisen och man kan jobba med handikappade och utvecklingsstörda. Bara för att man utbildar sig till socionom betyder inte det att man måste bli en rutten sockärring, jag som haft en kort kontakt med soc skulle aldrig någonsin jobba där, de hade utan tvekan förstört mina chanser till körkort om jag var ärlig om mina drogvanor när jag var där efter en kallelse från Transportstyrelsen och det är vidrigt. De behandlar brukare och missbrukare som skit.
Citera
2017-08-03, 21:50
Medlem
scips avatar
Sök till Södertörns fittskola som alla andra godhetskramare eller lund malmös flumhögskolor.
Citera
2017-08-03, 21:54
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Varför antar alla att socionom bara leder till socialsekreterare? Man kan bli frivårdsinspektör, kurator, arbetsförmedlare, biståndshandläggare, enhetschef med mera och arbeta inom flera olika sektorer, bland annat skola, sjukvården, kriminalvården, äldrevården, polisen och man kan jobba med handikappade och utvecklingsstörda. Bara för att man utbildar sig till socionom betyder inte det att man måste bli en rutten sockärring, jag som haft en kort kontakt med soc skulle aldrig någonsin jobba där, de hade utan tvekan förstört mina chanser till körkort om jag var ärlig om mina drogvanor när jag var där efter en kallelse från Transportstyrelsen och det är vidrigt. De behandlar brukare och missbrukare som skit.

Visst man behöver inte jobba på soc men vad tror du sociomer gör i frivården, skolan, osv? Dom tar hand om allt elände och får en massa skäll från trasiga människor.

Sedan kan man förstås komma upp sig och bli centralbyråkrat av nåt slag i någon organisation.
Citera
2017-08-03, 22:05
Medlem
" Är det så hemskt att jobba som socionom? "

Några tankar och åsikter

Jag har jobbat som behandlare i 7 år och ska nu börja plugga till socionom.

Min erfarenhet är att många nyutbildade socionomer har dålig kunskap när det gäller vissa områden. Jag tänker då framför allt på missbruk och psykriatri. Det är beklagligt att sådant får så lite plats i själva utbildningen. Detsamma gäller samtalsmetodik.

Sen tänker jag att det är många som inte är mogna för att hoppa på en sådan utbildning där väldigt svåra beslut ska tas. Enligt mig så borde det ske intervjuer där de mest lämpliga tas in på utbildningen.

Och nej lönen gör en inte rik som ett troll. Men man kan leva bra på det.

En fördel med utbildningen är att det är så brett. Och man kan jobba med väldigt mycket.
Citera
2017-08-03, 22:05
Medlem
dwgs avatar
Då det behövs folk till yrket så finns det pengar att hämta, bara att starta eget så får dom hyra in dig för en bra peng
Citera
2017-08-03, 22:09
Medlem
SoulAmazins avatar
Ifall du verkligen känner att du vill arbeta med människor och känner dig stabil i psyket, så visst, sök in på socionomprogrammet - det kommer förmodligen att passa dig väl.

Men jag råder dig att inte stanna inom socialtjänsten särskilt länge. Större delen av Sveriges socialtjänster (främst inom storstadsområdena) befinner sig i en kris och fullkomligt skriker efter socialsekreterare att anställa. Hög personalomsättning (speciellt på försörjningsstöd och barn & ungdom), hög stressnivå samt en påfrestande psykisk miljö. Det finns flertalet relativt nya studier som visar på att socialsekreterares arbetsförhållanden är långt ifrån dem bästa. Många känner också (främst gamla tanter dock) att de inte alltid hinner med sitt arbete. Mycket dokumentation, många ärenden och ibland blir man förväntad att täcka upp för kollegor som har slutat.

Jag ser att du är intresserad av kurator, och visst, det är ett fantastiskt yrke (för rätt person). Det är dock just det socionomyrket som det existerar högst konkurrens om och det råder ingen brist på kuratorer. När det väl blev dags för min gamla klass att välja föredragen praktikplats så valde, utan att överdriva, kanske 70% av klassen kurator som högsta önskemål.

Att utbildningen skulle vara svår är däremot trams. På 3.5 år var C-uppsatsen det enda som jag skulle kalla för svårt. Att socionomprogrammet har höga intagningspoäng har med att det är enormt många sökanden.
Citera
2017-08-03, 22:11
Medlem
MelPoomenes avatar
Det enda trevliga med utbildningen är att ni kan sko er på andras elände.

Har iofs ett horn i sidan på en VISS socialsekretere som hade stängt sitt skrin på arbetet både i mimik och kroppsspråk. Jag genomskådade henne när jag var ett BARN.
Citera
2017-08-03, 22:48
Medlem
Sobofieds avatar
TS, de flesta människor du kommer ha kontakt med är som skribenterna i den här tråden. Picture this shit - everyday.

Om du pallar med det tror jag att det är ett bra och givande yrke. Jag är inte själv socionom dock. Min uppfattning är att det är lätt att bli cynisk och att det ofta är stressigt, beroende på var man arbetar, men i övrigt som du beskriver.
Citera
2017-08-03, 23:11
Medlem
Lydans avatar
Om du är lite stresstålig passar det nog bra. Statliga/kommunala jobb är ju egentligen livet.

Men en liten varning, och någon får gärna bidra med mer info om detta inte stämmer eftersom jag enbart hört det från en källa. Var beredd på lite hot och väldigt hätsk ton. Om du nu blir socialsekreterare så är det till stor del invandrare du kommer att jobba med, och även om många är tacksamma, finns det tydligen en del som kan bli rejält besvärliga om du nekar deras förfrågan om extra stöd.

Minns jag rätt var det någon som hade fått en 4-5 barnvagnar på ett år. Nekade den ansvarige så blev ett väldans liv.

Som sagt, har enbart hört det från en källa. Men tycker ändå att det är viktigt att meddela. Då det jag hörde inte lät särskilt kul alls. Behövs det skyddsburar och vakter på sjukhus kan du ju tänka dig vad som händer när någon blir nekad "sin rätt".
Citera
2017-08-03, 23:49
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Att utbildningen skulle vara svår är däremot trams. På 3.5 år var C-uppsatsen det enda som jag skulle kalla för svårt. Att socionomprogrammet har höga intagningspoäng har med att det är enormt många sökanden.

Det krävs massor för att ta sig igenom socionomutbildningen, det är långt ifrån alla som klarar det. Den är lätt klassad som en av sveriges tuffaste utbildningar.
Tom kraven på matematik är i underkant vid antagning, i många av kurserna måste man ha koll på statistik och procentlära tex.

Utöver de rena kunskapskraven så måste du dessutom vara en god människokännare och ha de rätta empatiska förmågorna. Det finns få utbildningar som ställer så höga krav på person som socionomprogrammet.
Citera
2017-08-03, 23:56
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diflover21
Sen tänker jag att det är många som inte är mogna för att hoppa på en sådan utbildning där väldigt svåra beslut ska tas. Enligt mig så borde det ske intervjuer där de mest lämpliga tas in på utbildningen.

Men det är PRECIS så det är ju. Eftersom antagningspoängen är så höga så är det ju de bästa kandidaterna som blir antagna, behövs väl inga ytterligare "intervjuer" för att förstå det?
Det är ju trots allt de bästa akademikerna som examineras, vad mer begär du människa?

Olämpliga kandidater sållas ut under utbildningen, kvar blir de bästa.
Citera
2017-08-04, 00:05
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Det håller jag med om, men man klarar sig gott och väl på de pengarna, nästan de enda utbildingarna som lönar sig ekonomiskt är långa, svåra utbildningar så som läkare, jurist och ekonom. Socionom ligger i mitten på tabellen så man kan tjäna lite på utbildningen efter många år till skillnad från ett av mina andra alternativ vilket är förskollärare, de tjänar aldrig på utbildningen, likaså lågstadielärare. Besides, man kan få jobb som exempelvis enhetschef och då kan man få ca 35-40k i månaden.

Det andra du säger om åsiktskorridor och grejer, vad är det som är så hemskt egentligen? Att man inte kan snacka politik med sina kollegor utan att ljuga arslet av sig eller? Sen just när man samtalar med personer, hur påverkar åsiktskorridoren mitt arbete? Som kurator lyssnar jag på folks problem och ger lösningar och råd och detta gör jag väl främst på egen hand? Hur mycket tvingas jag samarbeta med ett feministteam?

Du kanske mer antar att jag ska jobba på migrationsverket eller soc vilket jag inte hade tänkt.
En socionom tjänar aldrig in sin utbildning, för att tjäna över 30k måste man vara chef eller högt uppsatt. Ta fram listan som visar att de ligger i mitten av tabellen för i svenskt näringsliv ligger de i botten och i de flesta jämförelsetabeller också.
Inte nog med det med vågen av socionomer som kommer välla ut på arbetsmarknaden pga av att det är så populärt kommer det bli svårt att få jobb i framtiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in