Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Imponerande att någon orkar bli socionom och bara vada i elände och olycka hela dagarna.
Även om man är besjälad av att hjälpa människor så känns utbildningen som en återvändsgränd om man inte trivs som socialsekreterare. Att kunna en massa om den svenska socialtjänstlagen och sådant ger små möjligheter att byta spår till något annat.
Varför inte utbilda sig till sjuksköterska och ta jobb på en beroendeklinik eller något boende för borderlinepatienter?
Om man blir "utbränd" så kan man ta nåt helt annat sköterskejobb, jobba utomlands eller vad som helst.
Varför antar alla att socionom bara leder till socialsekreterare? Man kan bli frivårdsinspektör, kurator, arbetsförmedlare, biståndshandläggare, enhetschef med mera och arbeta inom flera olika sektorer, bland annat skola, sjukvården, kriminalvården, äldrevården, polisen och man kan jobba med handikappade och utvecklingsstörda. Bara för att man utbildar sig till socionom betyder inte det att man måste bli en rutten sockärring, jag som haft en kort kontakt med soc skulle aldrig någonsin jobba där, de hade utan tvekan förstört mina chanser till körkort om jag var ärlig om mina drogvanor när jag var där efter en kallelse från Transportstyrelsen och det är vidrigt. De behandlar brukare och missbrukare som skit.