2017-07-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför då? Varför har alla ökat?

För att dom inte ställs emot varandra.

Visar bara på att det är en händelse som väckt uppmärksamhet.
Citera
2017-07-30, 23:44
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför då? Varför har alla ökat?
För att frågan gäller förtroende för, inte kan du tänka dig rösta på.
Alla partiledare förutom hos S och MP gick ut och talade om hur illa det här var, att svetsarn inte gör det är ganska självklart...Mp har munkavle och sitter i regering med svetsarn och dom vill gärna fortsätta med detta så dom kritiserar inte.
Sjöstedt var mycket kritisk och uteslöt inte att ställa sig bakom ett misstroende helt, för mig gav det honom ett ökat förtroende som partiledare...men jag skulle trots det aldrig rösta på honom eller hans parti men hans trovärdighet har ökat i mina ögon.
Citera
2017-07-31, 00:06
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Fd GD valde det senare alternativet som jag personligen tycker var ett klokt beslut när hon hade pest eller kolera att välja mellan

Men för helvete....

Att välja mellan pest och kolera är kärnan i all politisk verksamhet. Att ställa grupper mot varandra. Att stå med ett spreadsheet i ena handen och sladden till hjärt- och lungmaskinen i den andra och fatta beslut om när det är dags att rycka. Vardagsmat!

Om det nu verkligen var ett svårt men rätt beslut och Ågren är en rakryggad politiker, varför sitter hon inte då i en tv-studio och säger motsvarigheten till "I know it was right to sink her and I would do the same again" istället för att hålla sig gömd, dömd och mutad? Blir fan inte tydligare än så.

Man kan ju fan inte köpa ett upplägg där: chef 1 fattar ett korkat beslut -> sticker -> chef 2 tillträder och "tvingas" genomföra beslutet = ingen kan hållas ansvar för något. Voilà? Nä, knappast!

Sedan vet ju alla att Ågren inte satt på posten för att hon var bäst lämpad för jobbet, utan för att hon var en lämplig lakej. Hon hade lika mycket verklig makt som hon hade kompetens, det vill säga jävligt lite. Kunde precis lika gärna vara någon annan sossenickedocka som stod på tur att befordras. Så den verkligen skandalen är så klart att alla över och runt henne låtit det hela gå så långt.

Nu vill de dessutom få den här outsourcing att framstå som någon jävla ostoppbar naturkraft, att den inte gick hejda. Bra beslut är ett resultat av vår makt, dåliga beslut är ett resultat av vår maktlöshet - att de ska komma dragandes med den lama ursäkten igen? Man hade ju annars kunnat tro att den hållning blev pulvriserad efter svängningen i migrationspolitiken. Nej, politiker skapar sina egna jävla återvändsgränder.
Citera
2017-07-31, 03:06
Medlem
Det gick väldigt snabbt för media att stoppa undan IT-skandalen. Hur kan vi ha en så stor skandal men när man surfar in på t.ex. DN skriver man mer om kaoset i Venezuela och Trump. Deprimerande och skrämmande - nu är locket på.
Citera
2017-07-31, 10:43
Medlem
smoerreboms avatar
Det finns väl en risk att Ågrens förordnande inte kommer att avbrytas pga att den gärning hon har lagförts för har ett så lågt straffvärde? Åklagaren har satt ramen även för denna bedömning genom sin lojalitet mot sin Hilda-medsyster Oxå en gissning från min sida men det känns märkligt att överklagandenämnden skulle kunna göra en egen bedömning av gärningen?
Citera
2017-07-31, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det var värst vad många fel du hann med på så lite text...
För det första kan inte läckan vara ett systemfel.
Då hade den förekommit flera gånger om i flera olika sammanhang

Jag har sagt att händelseförloppet stämmer perfekt med allt som hänt fram till januari 2017. Om du får för dig att du läst nåt annat tycker jag att du ska plocka fram det.

TS hade redan tagit så många felaktiga beslut grundade på vad GD sa så det fanns ingen return för dem. Istället handlade det om att se huruvida GD var samarbetsvillig och ville lyda de riktlinjer som SÄPO satt upp och här verkar du ha missat en hel del av storyn.

Sedan försöker du ett gammalt debattrick där du påskriver mig att jag skulle ha sagt att Maria Ågren var en spion innan hon började tjänsten. Jag skulle ytterst gärna, om du är intresserad av att föra en seriös diskussion med mig vilket du iofs inte verkar vara med så mycket svammel, vilja att du visade var jag skulle ha sagt detta. Släng grogglaset innan du läser nästa gång, farbror!

Det är inte alls omöjligt att regeringen tycker att det är så pinsamt att det blivit så här att man de facto tar på sig en stor del av skulden och därför också gör ett avtryck genom att avskeda två ministrar men helt klart är det något som hänt som vi inte känner till i den här historien. Att överlämningen varit dålig står ju helt klart. Dessutom borde en GD för TS ha en rejäl utbildning i säkerhetsskydd. På dessa båda punkter har regeringen helt klart brustit och man undrar om det ser lika illa ut på andra myndigheter. Jag tycker det är bra att styrande får sig en tankeställare om att det faktiskt krävs en hel del kompetens som GD. Man kan inte bara utse nån gammal landshövding eller liknande.

Alltså jag håller med dig om att man förmodligen har varit tyst om detta för att man inte vill skapa uppståndelse kring läckan innan datan är säkrad igen. För att inte ge vetskap till externa parter om att denna läcka existerar.

Men att man skulle hålla tyst om detta för att man vill utreda om Maria Ågren är en spion är fantasi. Beslutet att outsourca är ett strukturellt beslut där flera individer har varit inblandade och man har tagit detta beslut från statligt håll för att inte spä på bilden av ett land i systemkollaps. Således ett politiskt beslut som kan få förödande konsekvenser. Man har från politiskt håll inte tagit ansvar för man vill vidhålla bilden av ett fungerande land snarare än att bry sig om dom lagar och regler man har satt upp för att landet ska fungera. Att företrädare för systemet medvetet brutit mot lagen är ett systemfel då man inte agerar i enlighet med de regler och lagar man har bestämt.

Eftersom straffet mot Maria Ågren inte är i paritet till brottet så är det ett bevis för att Säpo/åklagaren förstår och agerar i enlighet med den politiska aspekten av denna historia, ett bevis för strukturella förändringar mot allt mer korrupt samhälle där politikers agenda får bestämma snarare än hederlighet, moral, lag och ordning.
Citera
2017-07-31, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Politik utvärderas som de flesta andra sporter genom hur väl du presterar relativt andra, inte hur väl du presterar i absoluta tal.

Precis. Och även om jag är dålig är du alltid ännu sämre. Rent definitionsmässigt alltså.
Citera
2017-07-31, 12:13
Medlem
Asså herregud...

Citat:
Regeringskansliets mejl till myndigheterna: ”Har ni outsourcat IT?”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...-outsourcat-it
Citera
2017-07-31, 12:28
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
Asså herregud...

Gulligt?
Att man vet så lite om det man har ansvar för.
På samma nivå som random person på gatan.

Får mig att tvivla på min utgångspunkt att regeringen varit välinformerad om det som hände på Transportstyrelsen. Och att man bara såg till att det inte kom ut (till allmänheten och media).

Kanske hade man ingen aning? OCH den info man fick fattade man inte?

Hur som helst min huvudtes häller jag ändå fast vid. Att SÄPO visste hela tiden, irriterade sig över regeringens passivitet och agerade på det. OCH orkestrerade hela skeendet.

Och av SÄPO kommer vi inte att få veta något till chefen skriver en biografi. Som tidigare SÄPO chefer gjort.
Citera
2017-07-31, 12:45
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Men att man skulle hålla tyst om detta för att man vill utreda om Maria Ågren är en spion är fantasi.
Hur kan du tro att du vet det? Vet du något som vi andra inte vet? Kan du kanske rentav övertyga oss?

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Eftersom straffet mot Maria Ågren inte är i paritet till brottet så är det ett bevis för att Säpo/åklagaren förstår och agerar i enlighet med den politiska aspekten av denna historia, ett bevis för strukturella förändringar mot allt mer korrupt samhälle där politikers agenda får bestämma snarare än hederlighet, moral, lag och ordning.
Finns det några andra motsvarande straff att jämföra med?
Annars är det svårt att hävda att straffet inte stod i paritet med brottet.

Det är lätt att se andra, lika sannolika, alternativ, som exempelvis att nationella säkerhetsmotiv spelade den roll som du tror att partipolitiska motiv spelat, eller att myndigheters lagbrott faktiskt inte anses vara allvarligare än såhär.
Citera
2017-07-31, 12:56
Medlem
”– Jag har försökt få departementen att införa ett krav på att myndigheterna ska redovisa årligen vad de har gjort för att trygga IT-säkerheten, på samma sätt som man redovisar hur man arbetar med miljö och andra frågor, säger hon.”
[Anne-Marie Eklund Löwinder, kvalitets- och säkerhetschef på Internetstiftelsen]

Man kan nog anta att dessa myndigheter producerar mångordiga årliga rapporter för departementen etc. om hur miljövänliga de är, CO2 utsläpp ner på 1/100, långa utläggningar om hur jämställda de är osv. Men själva verksamheten som IT är en väsentlig del av är det inte så noga med.

Man kan jämföra med balk-konstruktören som skickat en felaktig ritning, rättegång och troligen ganska nära ett fängelsestraff, men det blev villkorlig dom och ekonomiska straff för henne och inblandade företag.
Citera
2017-07-31, 13:56
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur

Finns det några andra motsvarande straff att jämföra med?
Annars är det svårt att hävda att straffet inte stod i paritet med brottet.

Min mentala jämförelse är rättegången och straffet mot Pirate Bay.

Där var det fråga om en förmedlingstjänst driven av hobbyister som inte trodde sig agera olagligt. Trots detta ansågs samtliga åtalade skyldiga till 100% av piratkopieringen för varje piratkopierat exemplar.

I fallet med Transportstyrelsen har vi en offentligt anställd Generaldirektör med fastslaget ansvar som medvetet bryter mot flera lagar. Hon straffas som om hon varit oförsiktig med en enstaka skyddad uppgift, trots att det handlar om miljontals. Övriga styrelsen går fria.

Kontrasten mellan dessa två fall tyder i min mening på en djup dissonans mellan den allmänna rättsuppfattningen och rättsväsendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in