2017-07-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Bra skrivet, tror inte denna soppa är över och ett tag så skrev man att detta även kunde ha spridit sig till EU's säkerhetssystem, så jag har letat i EUs alla sammanträden och skit och jag tror att jag har hittat ett dokument där det stod om ett intrång "i en myndighet med trafikuppgifter", detta möte går direkt att koppla ihop med att regeringen visste.

Ladda upp.
Citera
2017-07-28, 14:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad skulle problemet vara. Massor med företag har gjort det. Att skydda sitt data är tämligen konventionell teknik.
Om offentlig sektor inte förstår hur man gör det, är ju bara ytterligare en kvittens på att vi måste minska ned offentlig sektor.

Du verkar helt bortse från den mänskliga faktorn. Har du inte lärt dig något av denna historia? Det här är inte första gången folk gör fel och inte heller den sista gången.

Att outsourca känslig och hemlig militär information till utlandet är alltid en dålig idé. Det må se bra ut på papperet (i vissa personers ögon) men det händer alltid oväntade saker. Och risken ökar ju drastiskt om teknikerna arbetar i ett land som står nära fienden (som Serbien i detta fall). Varför inte lika gärna låta Ryssland sköta den svenska militärens databaser? Gärna ryssar med rysk militär bakgrund? Inget kan ju gå fel... Datan är ju krypterad...?

De politiker och tjänstemän som tycker att ovanstående är vettigt bör omedelbart få sparken från sina jobb. Känslig militär information bör aldrig lämna Sverige. Ansvariga tekniker bör alltid bo i Sverige, så man har maximal kontroll över vilka de är.
Citera
2017-07-28, 14:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför skulle det vara otroligt? Transportstyrelsen verkar vara en hemvist för inkompetens och sossedominerat som de flesta statliga myndigheter.
Kan du visa en källa på detta med sossedominansen? Jag tror att du chansar vilt för detta har jag inte läst någonstans och ej heller kunnat läsa mig till.

Snarare är det så att det verkar som om TS sedan det startades 2009 , av en borgerlig regering, inte har fungerat utifrån säkerhetsperspektivet. Folk som inte varit godkända ur ett säkerhetsperspektiv har varit inne och jobbat med saker som de därmed inte skulle ha behörighet att jobba med(läs mer om detta i FUP:en). Lägg därtill de problem som den borgerliga regeringen hade med infrastrukturen totalt
Citera
2017-07-28, 14:07
Medlem
Nu börjar jag bli orolig

Därför att rimligtvis så borde den fd kvinnliga generaldirektören för Transportstyrelsen varit "säkerhetsklassad" - men ändå kunde detta ske?

Och detta pga av (uppgifter i tråden) att hon inte ville anställa 10 st "IT-gubbar" som under tiden som Säpo säkerhetsställde den tjeckiska personalen höll driften igång?

Jag tillhör inte Transportstyrelsens fanclub men de tabbar dom gjort tills för en vecka (?) sedan är relativt oskyldiga jämfört med detta om det kommer att visa sig att det handlar om svenska folket och vårt lands säkerhet

TS och dess ITavdelning har kanske supit bort alla hjärnceller på alla "middagar och resor i tjänst"?
Efter ett 10-tal år med för mycket nattsudd och sprit - det är då det börjar märkas med bl a felaktiga och kanske i detta fallet farliga beslut
Citera
2017-07-28, 14:09
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Eftersom stridspiloters identitet kan ha äventyrats har det spillt över på Hultqvist. Han kan inte säga det inte är hans ansvar. Klart han ska avgå.
I det fallet har ju Hultqvist pratat med Försvarsmakten för att skadan ska minimeras.
Hultqvist har inte Transportstyrelsen inom sitt departement och kan därför inte styra över dessa register.
Detta trodde jag att alla i tråden visste.
Det vi diskuterar kring Hultqvist är huruvida han borde tagit kontakt med statsministern eller infrastrukturministern. Det är det som är märkligt.
Citera
2017-07-28, 14:12
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Bra skrivet, tror inte denna soppa är över och ett tag så skrev man att detta även kunde ha spridit sig till EU's säkerhetssystem, så jag har letat i EUs alla sammanträden och skit och jag tror att jag har hittat ett dokument där det stod om ett intrång "i en myndighet med trafikuppgifter", detta möte går direkt att koppla ihop med att regeringen visste.
Lägg ut en länk och sitt inte och håll på det själv för då kommer FB att lägga en misstroendeförklaring mot dig ganska snart.....
Citera
2017-07-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Sedan Karlstens sammanfattning, som var bra, har jag inte sett någon sammanfattning som varit bättre.

Nu har det kommit en, på sätt och vis. Men den är l-å-n-g. Den spräcker ramarna för vad jag skulle kalla för sammanfattning.

Läsning rekommenderas för alla som är intresserade. Särskilt för dem som häckar mycket i den här tråden, och i grann-trådarna.

Det finns mängder med saker som man kunde citera, men jag låter bli, ty då skulle också denna postning bli onödigt lång.

Väl bekomme!

https://juridikbloggen.wordpress.com...-manga-fragor/

Intressant. Glöm inte hänvisa till upphovsman.

"För denna upphandling anlitades ett konsultbolag, Kontract AB. Detta konsultbolag ansåg sig veta vad det höll på med och såg till att utmanövrera alla andra, inklusive Trafikverket, som skulle ha kunnat yppa åsikter om processen.

KONSULTERNAS ANSVAR
Som sagt är en del av försvaret för outsourcingen att det ju är myndigheten som får göra rätt: konsulterna har inget formellt ansvar. Dels anser jag detta vara upprörande omoraliskt, dels är jag alls inte säker på att det stämmer juridiskt.

Vad gäller det moraliska, är det helt riktigt att det formella ansvaret är myndigheternas. Men det ger inget moraliskt fripass. Konsulten har en moralisk skyldighet att göra sitt bästa. Det är komplett orimligt att den allmänna debatten inte skulle få ha åsikter om konsulters göranden och låtanden när dessa konsulter hanterar skattemedel. Med sådana åsikter följer att ansvar, nämligen ett kommersiellt sådant: konsulter som levererar dåligt ska på ekonomiska och kommersiella problem.

Här har i synnerhet Kontract AB ett ansvar som veterligen inte diskuterats av någon annan än mig ännu. Varför var tidsplanen så tajt? Varför beaktades inte problemen med säkerhetsklassning utomlands? Varför vägrade Kontract AB ta hjälp av någon över huvud taget? Är Kontract AB ett lämpligt bolag att anlita vid sådana känsliga upphandlingar?

Men även IBM bör börja svara. Som sagt lyckades IBM inte ens att leverera kommunikation på svenska. IBM Sverige var också säkerhetsklassat, men bolaget borde väl ha varit medveten om att säkerhetsklassning skulle krävas även hos underleverantörer? Varför sade man inget? Hur kom det sig att det tjeckiska leverantörsbolaget inte hade någon säkerhetsansvarig när detta behövdes för att projektets tidsram skulle fungera?

Citaten ovan är delar av inlägg på juridikbloggen. Upphovsman: Mårten Schultz
Länk:
https://juridikbloggen.wordpress.com...-manga-fragor/
Citera
2017-07-28, 14:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Centerpartiet backar angående missförtroende för Hultkvist.

http://www.friatider.se/alliansen-tv...eter-hultqvist

Även Sossarnas väljare tycker Löfven gör bra ifrån sig som låter Hultkvist vara kvar.

Vad är det för fulspel? Hur mycket pengar handlar det om?
Citera
2017-07-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
I det fallet har ju Hultqvist pratat med Försvarsmakten för att skadan ska minimeras.
Hultqvist har inte Transportstyrelsen inom sitt departement och kan därför inte styra över dessa register.
Detta trodde jag att alla i tråden visste.
Det vi diskuterar kring Hultqvist är huruvida han borde tagit kontakt med statsministern eller infrastrukturministern. Det är det som är märkligt.

Eftersom stridspiloterna är under hans ansvar borde han ha pratat både med Anna Johansson och Statsministern.

Det måste väl varenda begåvad svensk tycka.
Citera
2017-07-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

False news.

Pressmeddelandet får man utgå från gäller. Kravet kvarstår OM inget nytt då framkommit som skulle ge skäl till förändrad bedömning.

http://www.alliansen.se/2017/07/alli...vist-kvarstar/

Det är inte att backa. Det är att reservera sig för ny information kan komma. Vilket är fullt rimligt att göra.
Citera
2017-07-28, 14:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

http://www.friatider.se/alliansen-tv...eter-hultqvist

Även Sossarnas väljare tycker Löfven gör bra ifrån sig som låter Hultkvist vara kvar.

Vad är det för fulspel? Hur mycket pengar handlar det om?
Vi får se hur det blir. Jag har inte sett något från M om detta. Om det visar sig att partierna gör olika val här så kan man betrakta alliansen som historia.
Citera
2017-07-28, 14:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kan du visa en källa på detta med sossedominansen? Jag tror att du chansar vilt för detta har jag inte läst någonstans och ej heller kunnat läsa mig till.

Snarare är det så att det verkar som om TS sedan det startades 2009 , av en borgerlig regering, inte har fungerat utifrån säkerhetsperspektivet. Folk som inte varit godkända ur ett säkerhetsperspektiv har varit inne och jobbat med saker som de därmed inte skulle ha behörighet att jobba med(läs mer om detta i FUP:en). Lägg därtill de problem som den borgerliga regeringen hade med infrastrukturen totalt

Det är inget man hämtar från någon källa utan det är en allmän uppfattning om staten. Borgerliga regeringar och sossedominerade verksamheter bli aldrig bra. Varför retar du upp dig? Har du inte nog med problem, halvt outad som du gjort dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in