• 1
  • 2
2017-07-17, 17:47
Medlem
Mikibus avatar
God eftermiddag kära flashbackare!

Jag är en kvinna på 24 år med en del problem i själen. Det är så att jag är sociopat. Det är något jag har förstått efter många års forskande och resonerande kring mig själv. Jag har alltid varit medveten om att något har varit fel men inte förstått vad.

Socipati grundas och skapas ofta i barndomen. Min mamma lider också av detta, så även hennes mor. Så även min syster. Som ni säkert förstår var min uppväxt präglad av bråk, svartsjuka och övergivenhet. En sociopat har svårt att uttrycka och känna riktiga känslor för andra människor. Allting blir till ett spel och det är svårt för en sociopat att handla altruistiskt och att vara autentisk i sin integration med andra. Detta skapar ENORMA problem i livsföringen. Svårt att behålla jobb, vänner eller partners. Man känner sig ofta väldigt ensam och vilse, samtidigt som man innerst inne vet att problemen beror på en själv. Ändå finner man sig obenägen till att kunna ändra sig, för man vet inte hur!

Gränslöshet är ett kapitel för sig som skapar många problem. Gränslöshet betyder att man är väldigt oförutsägbar som person. Ingenting är omöjligt som gränslös. Man har svårt att respektera andra och förstå hur det man gör påverkar andra. Men gränslösheten gäller även en själv. Till exempel har jag skadat mig själv rejält genom brännskador och skurit djupa sår i mig själv utan närmare eftertanke när jag mått dåligt. Gränslösheten gör även att man kan bli aggressiv väldigt snabbt och börja slåss, skrika och skapa tumult för ingenting. Man är en instabil människa helt enkelt. Detta har gjort att polisen har fått komma och ta hand om mig och min syster flertalet gånger, bland annat för misshandel och hot med vapen.

Detta är ingenting som någon egentligen vill uppleva. Det är en psykisk åkomma som förstör våra liv helt enkelt.

Jag försöker istället att kompensera detta genom att vara överdrivet mild, förlåtande och snäll gentemot andra. Men de flesta kan se igenom detta och tar avstånd. Vad de inte förstår är att jag verkligen vill och LÄNGTAR EFTER att få kunna skapa meningsfulla relationer till andra människor! Så oerhört mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till längre!

Under 4 års tid rökte jag på dagligen för att få en paus från den här hopplösheten jag känner. Att inte kunna skapa meningsfulla relationer gör att mitt liv känns meningslöst och tomt. Jag vill kunna anknyta till andra människor! Det enda jag har kunnat anknyta till är drogerna, men sedan en månad tillbaka har jag slutat med detta. Problemen kvarstår dock givetvis.

Finns det någon här med ERFARENHET och KUNSKAP som kan ge mig råd och tips som kan hjälpa mig på något sätt?

Tack.

/Mikibu
Citera
2017-07-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu

Jag är en kvinna på 24 år med en del problem i själen. Det är så att jag är sociopat. Det är något jag har förstått efter många års forskande och resonerande kring mig själv. Jag har alltid varit medveten om att något har varit fel men inte förstått vad.

Socipati grundas och skapas ofta i barndomen. Min mamma lider också av detta, så även hennes mor. Så även min syster. Som ni säkert förstår var min uppväxt präglad av bråk, svartsjuka och övergivenhet. En sociopat har svårt att uttrycka och känna riktiga känslor för andra människor. Allting blir till ett spel och det är svårt för en sociopat att handla altruistiskt och att vara autentisk i sin integration med andra. Detta skapar ENORMA problem i livsföringen. Svårt att behålla jobb, vänner eller partners. Man känner sig ofta väldigt ensam och vilse, samtidigt som man innerst inne vet att problemen beror på en själv. Ändå finner man sig obenägen till att kunna ändra sig, för man vet inte hur!

Gränslöshet är ett kapitel för sig som skapar många problem. Gränslöshet betyder att man är väldigt oförutsägbar som person. Ingenting är omöjligt som gränslös. Man har svårt att respektera andra och förstå hur det man gör påverkar andra. Men gränslösheten gäller även en själv. Till exempel har jag skadat mig själv rejält genom brännskador och skurit djupa sår i mig själv utan närmare eftertanke när jag mått dåligt. Gränslösheten gör även att man kan bli aggressiv väldigt snabbt och börja slåss, skrika och skapa tumult för ingenting. Man är en instabil människa helt enkelt. Detta har gjort att polisen har fått komma och ta hand om mig och min syster flertalet gånger, bland annat för misshandel och hot med vapen.

Detta är ingenting som någon egentligen vill uppleva. Det är en psykisk åkomma som förstör våra liv helt enkelt.

Jag försöker istället att kompensera detta genom att vara överdrivet mild, förlåtande och snäll gentemot andra. Men de flesta kan se igenom detta och tar avstånd. Vad de inte förstår är att jag verkligen vill och LÄNGTAR EFTER att få kunna skapa meningsfulla relationer till andra människor! Så oerhört mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till längre!

Under 4 års tid rökte jag på dagligen för att få en paus från den här hopplösheten jag känner. Att inte kunna skapa meningsfulla relationer gör att mitt liv känns meningslöst och tomt. Jag vill kunna anknyta till andra människor! Det enda jag har kunnat anknyta till är drogerna, men sedan en månad tillbaka har jag slutat med detta. Problemen kvarstår dock givetvis.

Finns det någon här med ERFARENHET och KUNSKAP som kan ge mig råd och tips som kan hjälpa mig på något sätt?

Tack.

/Mikibu
Hej, Har du provat meditation, samt Hård träning, att matta ut kroppen till bristningsgränsen fysiskt kan stärka ditt psyke. Att göra saker som du fysiskt inte tror dig kunna ger i grunden ett större självförtroende, och visar att du klara dig själv, samt att du inte fokuserar på det du vill ha mest. Det kommer som ett plus då det undermedvetna gör dig attraktiv utan att du fokuserar på det. Du blir mer avslappnad vid vetskapen att du är en stark kvinna som andra kvinnor och män beundrar.
Citera
2017-07-17, 18:02
Medlem
tror inte att du är sociopat, sociopater och psykopater brukar inte gå att bota eftersom dessa helt saknar insikt om att dom är sjuka. Du kanske är mest elak i allmänhet?
Citera
2017-07-17, 18:26
Medlem
tomchis avatar
Svamp kan kanske hjälpa dig. Vet några stycken som säger att det hjälpt mot deras sociopatiska/psykopatiska drag
Citera
2017-07-17, 18:38
Medlem
Försök att få en utrending från en psykolog så du kan lära dig att hantra det.

Det har hjälp personer som youtubern David Wood.
Citera
2017-07-17, 18:40
Medlem
Det ska nog gå bra till slut för dig med, men du kommer få arbeta väldigt hårt. Låter som att du har haft en störd uppväxt, och om du kan komma bort från din familj kommer det säkert bli lättare.

Du kan testa KBT och MBT, alltså kognitiv beteende terapi och mentaliseringsbaserad terapi. Den första kommer du jobba med dina beteenden och dina tankar kring dem, i MBT kommer du få jobba med att utforska känslor och på så sätt få dina egna känslor att överensstämma mer med hur en "normal" människa skulle känna i samma situation.

Du har ett stort försprång i och med att du har insikt om dina problem och verkar ha en stark vilja att förändras. De flesta med personlighetsstörningar skyller sina problem på omgivningen.

Och arbetet kommer vara värt det. Den mänskliga existensen är rätt tom och det är få människor som blir tillfredsställda av att uppnå mål (alltså vara ting-fokuserad) medan människor som känner mening i sina relationer (människo-fokuserad) har en outsinlig källa för tillfredsställelse och lycka.

Hur du ska lyckas få den här hjälpen med den urholkade psykiatrivården i Sverige har jag ingen aning om tyvärr, men ditt landsting kanske är bättre än de flesta. Så försök.
Citera
2017-07-17, 18:46
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:

Det första du bör göra är att ta kontakt med vårdcentral och be om hjälp. Att sätta diagnos på sig själv är i stort sett omöjligt.
Om det nu är så att du är sociopat, så kommer du bli diagnostiserad med det och få professionell hjälp med detta. Då behöver du inte fråga om hjälp av hobbypsykologer på flashback.

Troligtvis så är du inte alls sociopat och således kommer tipsen du får här vara totalt meningslösa.

Så, om du är helt säker på din sak - se till att få det diagnostiserat. Det kommer hjälpa dig i din situation.
Citera
2017-07-17, 18:54
Medlem
Jag skickar den här vidare.

Relationer och samlevnad: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2017-07-17, 20:17
Medlem
retepm.s avatar
Låter mer som borderline än sociopati.
Citera
2017-07-17, 20:25
Medlem
Citat:

Tack.

/Mikibu

Sex och mat är gott, satsa på det. Gift och skilj dig, för att ta hand pengar. Annars, är du säker på att du inte har mild autism? Känner du igen dig med han på Nightcrawler? Riktigt bra film, titta på den. Du kan skapa något meningsfullt om du har något gemensamt.
Citera
2017-07-17, 22:52
Medlem
jenny1990s avatar
Visste inte att sociopater kunde sakna att ha anknytningar till andra.
Mitt råd är att träna på det o försök så kanske du blir bättre.
Vet inte om du är rädd för det men om du är det så gör det ändå. Alltid bra att göra saker man är rädd för och utmana sig själv, sin trygghets zon, om det är något man vill. Utvecklas väldigt mkt av det.
Det låter som det sitter mycket i ditt beteende men att du ändå är vanlig på något sätt.
Senast redigerad av jenny1990 2017-07-17 kl. 23:00.
Citera
2017-07-17, 23:05
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Låter mer som borderline än sociopati.

Håller med
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera