• 1
  • 2
2017-07-17, 11:06
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Tjenna

Jag har brjat att ka ver till finland pga mitt jobb en gng i veckan.
Mina kollegor hr efterfrgade mig dem frsta gngerna om jag kunde ta med snus till frn sverige, gav svaret "visst" men knde p samma gng att jag inte orkade.

Nu 2a gngen har s har jag frsttt att det r verkligen en bra business att ta med mig snus hit. Knns nstan som det r kokain fr dem. En stock i sverige kostar 180 ca och dem kper dem hr fr 400kr.

Min frga r, ngon med erfarenhet att ta med snus p flyget? vilka regler har Sas?
Tnkte ta med mig 10 stock nsta gng (6 checka in, 4 handbagage) rimligt?
Citera
2017-07-17, 11:09
Bannlyst
Aldrig varit ngra problem fr mig att checka in snus.
Citera
2017-07-17, 11:14
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Honor
Aldrig varit ngra problem fr mig att checka in snus.

Hur mycket d?
Citera
2017-07-17, 11:16
Medlem
Checka-in baggage med snus i kan du ju gra hur mycket du vill, i princip. Det r sllan det ens gr hundar och sniffar som letar vrig narkotika, och det har jag lyckats med varje gng jag checkat in baggage med.

S med snus borde du kunna fylla hela resvskan. Enda du kan ka p r om du av andra sjl ker in p kontroll. Vilket aldrig hnder om du inte svettas och ser nervs ut.

Lter ju sjukt bra upplgg. Du kan ju i princip f hela resan betald varje gng. Aldrig vetat om att Finnarna betalar s bra fr en stock snus

r det ngot speciellt mrke de frgar efter som verkar mest populrt dr?
Citera
2017-07-17, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Hur mycket d?
15 stockar som jag checkar in, s har jag en dosa i fickan. Inte frt ngon frsljning utan jag r en storsnusare, stannar oftast flera mnader.
Citera
2017-07-17, 11:35
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Checka-in baggage med snus i kan du ju gra hur mycket du vill, i princip. Det r sllan det ens gr hundar och sniffar som letar vrig narkotika, och det har jag lyckats med varje gng jag checkat in baggage med.

S med snus borde du kunna fylla hela resvskan. Enda du kan ka p r om du av andra sjl ker in p kontroll. Vilket aldrig hnder om du inte svettas och ser nervs ut.

Lter ju sjukt bra upplgg. Du kan ju i princip f hela resan betald varje gng. Aldrig vetat om att Finnarna betalar s bra fr en stock snus

r det ngot speciellt mrke de frgar efter som verkar mest populrt dr?

Aa skoja inte.. jag har hrt att folk tar mot 60 ocks fr snuset.

Snusar inte sjlv men det r oden snus som dem vill ha. billig att kpa in med.
Citera
2017-07-17, 11:36
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
15 stockar som jag checkar in, s har jag en dosa i fickan. Inte frt ngon frsljning utan jag r en storsnusare, stannar oftast flera mnader.

Jaha oj, min biljett r ju tbx till Sverige dagen efter! Kan det bli ett problem?

Enligt Eu regler "Till Finland fr du bara ta med 30 dosor snus p hgst 50g vardera." dem kollar inte eller?
Citera
2017-07-17, 11:39
Bannlyst
Citat:
Jaha oj, min biljett r ju tbx till Sverige dagen efter! Kan det bli ett problem?

Enligt Eu regler "Till Finland fr du bara ta med 30 dosor snus p hgst 50g vardera." dem kollar inte eller?
Allts om du har hittat den texten, att du bara fr ha med dig 30 dosor, s tycker jag att du litar & lyssnar p det. Jag vill inte ansvara ver att du fr kasta en massa snus eller dylikt.

Jag har dock egna erfarenheter dr jag enkelt packat ned 0-15 stockar snus (som mest 15 stockar, vanligtvis 15) i en vanlig gymvska tillsammans med hygienartiklar, + en till gymvska med allt annat. Sedan har jag handbagage dr jag har mer hygienartiklar och lite laddare och sdant. S har jag en snusdosa i fickan.

Aldrig ngra problem. Har rest varje r sedan 2002.
Citera
2017-07-17, 11:51
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Okej jag frstr. Jag ska testa att ta med 10 och se hur det gr!
Citera
2017-07-17, 12:10
Bannlyst
Citat:
Okej jag frstr. Jag ska testa att ta med 10 och se hur det gr!
Med risk fr att lta otrevlig: Kom inte till mig och klaga om det inte fungerar! Jag har bara sagt att det fungerat tidigare, men enligt reglerna s verkar det vara 3 som gller!
Citera
2017-07-17, 13:03
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Hej! Som alltid nr en drog r frbjuden s gr marknaden ver till starkare och billigare varianter. Man kan jmfra med cannabis, alkohol och opiater, samma mekanism.

Finnarna gillar allts starkt snus och infrselreglerna r allts 1,5 kg. Det finns varianter (r42 bla) som r speciellt designade fr infrsel i och med att dessa r torrare n vanligt snus (mer nikotin per kg). Portionspsar (snussats) som man blter sjlv kan nog ocks skert ha en marknad. Dock osker p deras lagliga status.

Finnar kper ven grna lssnus med samma pslag, men storsljarna r just olika "stark portion". Odens i olika varianter brukar vara skra kort, men ven Knox stark och Kronan stark portion. Mintsmaker r ofta ocks poppis. Och N&J red hot (ven om den r dyr).

ker du fast s kan det bli dyrt dock (du fr betala tobaksskatt per kg, trots att det inte r tilltet att slja snus....absurt), se upp fr snushunden Onni! ven om jag tror att han frmst snusar p bilar i hopp om stora kap tror jag...
https://www.hbl.fi/artikel/snushunde...snussmugglare/

Lycka till!
Citera
2017-07-17, 13:13
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Med risk fr att lta otrevlig: Kom inte till mig och klaga om det inte fungerar! Jag har bara sagt att det fungerat tidigare, men enligt reglerna s verkar det vara 3 som gller!

Sker bara lite info fr. Inget r p dig om jag blir fast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in