Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-17, 11:06
  #1
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Tjenna

Jag har börjat att åka över till finland pga mitt jobb en gång i veckan.
Mina kollegor här efterfrågade mig dem första gångerna om jag kunde ta med snus till från sverige, gav svaret "visst" men kände på samma gång att jag inte orkade.

Nu 2a gången har så har jag förstått att det är verkligen en bra business att ta med mig snus hit. Känns nästan som det är kokain för dem. En stock i sverige kostar 180 ca och dem köper dem här för 400kr.

Min fråga är, någon med erfarenhet att ta med snus på flyget? vilka regler har Sas?
Tänkte ta med mig 10 stock nästa gång (6 checka in, 4 handbagage) rimligt?
Citera
2017-07-17, 11:09
  #2
Avstängd
4Honors avatar
Aldrig varit några problem för mig att checka in snus.
Citera
2017-07-17, 11:14
  #3
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Honor
Aldrig varit några problem för mig att checka in snus.

Hur mycket då?
Citera
2017-07-17, 11:16
  #4
Medlem
Checka-in baggage med snus i kan du ju göra hur mycket du vill, i princip. Det är sällan det ens går hundar och sniffar som letar övrig narkotika, och det har jag lyckats med varje gång jag checkat in baggage med.

Så med snus borde du kunna fylla hela resväskan. Enda du kan åka på är om du av andra själ åker in på kontroll. Vilket aldrig händer om du inte svettas och ser nervös ut.

Låter ju sjukt bra upplägg. Du kan ju i princip få hela resan betald varje gång. Aldrig vetat om att Finnarna betalar så bra för en stock snus

Är det något speciellt märke de frågar efter som verkar mest populärt där?
Citera
2017-07-17, 11:21
  #5
Avstängd
4Honors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Hur mycket då?
15 stockar som jag checkar in, så har jag en dosa i fickan. Inte fört någon försäljning utan jag är en storsnusare, stannar oftast flera månader.
Citera
2017-07-17, 11:35
  #6
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Checka-in baggage med snus i kan du ju göra hur mycket du vill, i princip. Det är sällan det ens går hundar och sniffar som letar övrig narkotika, och det har jag lyckats med varje gång jag checkat in baggage med.

Så med snus borde du kunna fylla hela resväskan. Enda du kan åka på är om du av andra själ åker in på kontroll. Vilket aldrig händer om du inte svettas och ser nervös ut.

Låter ju sjukt bra upplägg. Du kan ju i princip få hela resan betald varje gång. Aldrig vetat om att Finnarna betalar så bra för en stock snus

Är det något speciellt märke de frågar efter som verkar mest populärt där?

Aa skoja inte.. jag har hört att folk tar mot 60€ också för snuset.

Snusar inte själv men det är oden snus som dem vill ha. billig att köpa in med.
Citera
2017-07-17, 11:36
  #7
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Honor
15 stockar som jag checkar in, så har jag en dosa i fickan. Inte fört någon försäljning utan jag är en storsnusare, stannar oftast flera månader.

Jaha oj, min biljett är ju tbx till Sverige dagen efter! Kan det bli ett problem?

Enligt Eu regler "Till Finland får du bara ta med 30 dosor snus på högst 50g vardera." dem kollar inte eller?
Citera
2017-07-17, 11:39
  #8
Avstängd
4Honors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Jaha oj, min biljett är ju tbx till Sverige dagen efter! Kan det bli ett problem?

Enligt Eu regler "Till Finland får du bara ta med 30 dosor snus på högst 50g vardera." dem kollar inte eller?
Alltså om du har hittat den texten, att du bara får ha med dig 30 dosor, så tycker jag att du litar & lyssnar på det. Jag vill inte ansvara över att du får kasta en massa snus eller dylikt.

Jag har dock egna erfarenheter där jag enkelt packat ned 0-15 stockar snus (som mest 15 stockar, vanligtvis 15) i en vanlig gymväska tillsammans med hygienartiklar, + en till gymväska med allt annat. Sedan har jag handbagage där jag har mer hygienartiklar och lite laddare och sådant. Så har jag en snusdosa i fickan.

Aldrig några problem. Har rest varje år sedan 2002.
Citera
2017-07-17, 11:51
  #9
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Okej jag förstår. Jag ska testa att ta med 10 och se hur det går!
Citera
2017-07-17, 12:10
  #10
Avstängd
4Honors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Okej jag förstår. Jag ska testa att ta med 10 och se hur det går!
Med risk för att låta otrevlig: Kom inte till mig och klaga om det inte fungerar! Jag har bara sagt att det fungerat tidigare, men enligt reglerna så verkar det vara 3 som gäller!
Citera
2017-07-17, 13:03
  #11
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Hej! Som alltid när en drog är förbjuden så går marknaden över till starkare och billigare varianter. Man kan jämföra med cannabis, alkohol och opiater, samma mekanism.

Finnarna gillar alltså starkt snus och införselreglerna är alltså 1,5 kg. Det finns varianter (r42 bla) som är speciellt designade för införsel i och med att dessa är torrare än vanligt snus (mer nikotin per kg). Portionspåsar (snussats) som man blöter själv kan nog också säkert ha en marknad. Dock osäker på deras lagliga status.

Finnar köper även gärna lössnus med samma påslag, men storsäljarna är just olika "stark portion". Odens i olika varianter brukar vara säkra kort, men även Knox stark och Kronan stark portion. Mintsmaker är ofta också poppis. Och N&J red hot (även om den är dyr).

Åker du fast så kan det bli dyrt dock (du får betala tobaksskatt per kg, trots att det inte är tillåtet att sälja snus....absurt), se upp för snushunden Onni! Även om jag tror att han främst snusar på bilar i hopp om stora kap tror jag...
https://www.hbl.fi/artikel/snushunde...snussmugglare/

Lycka till!
Citera
2017-07-17, 13:13
  #12
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Honor
Med risk för att låta otrevlig: Kom inte till mig och klaga om det inte fungerar! Jag har bara sagt att det fungerat tidigare, men enligt reglerna så verkar det vara 3 som gäller!

Söker bara lite info för. Inget är på dig om jag blir fast.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback