2017-07-17, 17:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Söker bara lite info för. Inget är på dig om jag blir fast.
Glöm inte bort att den det handlar om en inre gräns, så det är överhuvudtaget inte accepterat med tullkontroller.
Citera
2017-07-17, 18:38
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Hej! Som alltid när en drog är förbjuden så går marknaden över till starkare och billigare varianter. Man kan jämföra med cannabis, alkohol och opiater, samma mekanism.

Finnarna gillar alltså starkt snus och införselreglerna är alltså 1,5 kg. Det finns varianter (r42 bla) som är speciellt designade för införsel i och med att dessa är torrare än vanligt snus (mer nikotin per kg). Portionspåsar (snussats) som man blöter själv kan nog också säkert ha en marknad. Dock osäker på deras lagliga status.

Finnar köper även gärna lössnus med samma påslag, men storsäljarna är just olika "stark portion". Odens i olika varianter brukar vara säkra kort, men även Knox stark och Kronan stark portion. Mintsmaker är ofta också poppis. Och N&J red hot (även om den är dyr).

Åker du fast så kan det bli dyrt dock (du får betala tobaksskatt per kg, trots att det inte är tillåtet att sälja snus....absurt), se upp för snushunden Onni! Även om jag tror att han främst snusar på bilar i hopp om stora kap tror jag...
https://www.hbl.fi/artikel/snushunde...snussmugglare/

Lycka till!

Aa, vad jag har uppfattat det är så det oden som gillar här ute eftersom den är stark och väger lite.

Enligt tullens hemsida så är det 1KG som gäller.
"A private person is allowed to bring to Finland no more than a total of 1 000 grams of chewing tobacco, nasal snus and oral tobacco (snus) in one calendar day for personal use. "
Citera
2017-07-17, 18:42
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte bort att den det handlar om en inre gräns, så det är överhuvudtaget inte accepterat med tullkontroller.

Det förstår jag! men tänkte mer på och jag checkar in med 6 stockar snus i mitt baggage. Tänkte ta med mig 10! Checka in 6 och 4 i hand baggage. Kommer dem säga nått i Säkerhetskontrollen?
Citera
2017-07-17, 18:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det förstår jag! men tänkte mer på och jag checkar in med 6 stockar snus i mitt baggage. Tänkte ta med mig 10! Checka in 6 och 4 i hand baggage. Kommer dem säga nått i Säkerhetskontrollen?

Snus finns inte med i listan över det som är förbjudet att ta med i handbagaget.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ed-mig-ombord/

Nu skall du inte krossa Atlanten utan bara till vår "Östra Rikshalva", jag kan inte tänka mig annat än att inte det skulle vara några som helst problem att ta med snuset i handbagaget.
Citera
2017-07-18, 22:16
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Snus finns inte med i listan över det som är förbjudet att ta med i handbagaget.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ed-mig-ombord/

Nu skall du inte krossa Atlanten utan bara till vår "Östra Rikshalva", jag kan inte tänka mig annat än att inte det skulle vara några som helst problem att ta med snuset i handbagaget.

Sant sant.
Citera
2017-07-19, 01:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tjenna

Jag har börjat att åka över till finland pga mitt jobb en gång i veckan.
Mina kollegor här efterfrågade mig dem första gångerna om jag kunde ta med snus till från sverige, gav svaret "visst" men kände på samma gång att jag inte orkade.

Nu 2a gången har så har jag förstått att det är verkligen en bra business att ta med mig snus hit. Känns nästan som det är kokain för dem. En stock i sverige kostar 180 ca och dem köper dem här för 400kr.

Min fråga är, någon med erfarenhet att ta med snus på flyget? vilka regler har Sas?
Tänkte ta med mig 10 stock nästa gång (6 checka in, 4 handbagage) rimligt?
SAS bryr sig knappast om detta så länge du inte överskrider bagagevikten. Det är tullen du behöver tänka på.
Citat:
Säkerhetskontrollen bryr sig knappast om snus. Dom håller knappast reda på införselregler för snus på alla destinationer som det flygs till utan dom bryr sig om farliga föremål vilket snus inte är.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-07-19 kl. 01:52.
Citera
2017-07-19, 05:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
SAS bryr sig knappast om detta så länge du inte överskrider bagagevikten. Det är tullen du behöver tänka på.
Glöm nu inte att Sverige-Finland är en sk "Inre gräns", dvs en gräns mellan två Eu-länder. Något tullfilter får inte finnas här utan det finns endast risk för "flygande" kontroller.
Citera
2017-07-19, 15:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Glöm nu inte att Sverige-Finland är en sk "Inre gräns", dvs en gräns mellan två Eu-länder. Något tullfilter får inte finnas här utan det finns endast risk för "flygande" kontroller.
Fast detta kontroller utförs knappast av SAS. Är väl ändå främst vid ankomst till Finland som man riskerar att utsättas för kontroll.
Citera
2017-07-19, 17:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Fast detta kontroller utförs knappast av SAS. Är väl ändå främst vid ankomst till Finland som man riskerar att utsättas för kontroll.

Helt riktigt, men som jag skrev tidigare är risken att utsättas för tullkontroll vid en inre gräns obefintlig rentav på gränsen till olaglighet.
Citera
2017-07-19, 17:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Helt riktigt, men som jag skrev tidigare är risken att utsättas för tullkontroll vid en inre gräns obefintlig rentav på gränsen till olaglighet.
Finns det en konkret brottsmisstanke t ex om deras hund markerar eller om dom fått ett tips så kan dom kontrollera men dom får inte göra stickprover så som dom kunde tidigare. Risken att fastna för snus är nog mikroskåpisk idag.
Citera
2017-07-19, 17:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Finns det en konkret brottsmisstanke t ex om deras hund markerar eller om dom fått ett tips så kan dom kontrollera men dom får inte göra stickprover så som dom kunde tidigare. Risken att fastna för snus är nog mikroskåpisk idag.
Jag har för mig att det är strängare än så. Hunden får användas för att bekräfta en redan befintlig misstanke, men inte användas till att göra några som helst rutinundersökningar.
Citera
2017-07-19, 21:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jaha oj, min biljett är ju tbx till Sverige dagen efter! Kan det bli ett problem?

Enligt Eu regler "Till Finland får du bara ta med 30 dosor snus på högst 50g vardera." dem kollar inte eller?
Finska tullen säger, bland annat:
Citat:
En privatperson som anländer till Finland får för eget personligt bruk medföra sammanlagt högst 1 000 gram tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen per kalenderdygn. Dessa tobaksprodukter får inte föras in som gåva.
http://tulli.fi/sv/privatpersoner/re...obaksprodukter
Citat:
Fast de kan väl spana på den incheckade väskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in